Flytta hemifrån, bostadsrätt eller hyresrätt?

Permalänk
Medlem

Flytta hemifrån, bostadsrätt eller hyresrätt?

Hej!

Planen är att flytta hemifrån snart och har hela tiden varit inställd på att hitta en hyffsad hyresrätt, men har nu börjat grunna mer och mer på om man kanske skulle skaffa sig en bostadsrätt istället? Är det läge att skaffa det nu eller kommer priserna rasa dagen efter jag köpt? Tänkte mig en 2:a runt 200k-klassen, vill inte landa på mer än runt 4000 i månadskostnad inkl ränta och amortering.

Efter att ha kikat runt lite verkar bostadsrätter ha lite bättre skick överlag.

Är det lätt att få ett bostadslån i den klassen? Har redan ett billån som jag har ca 100k kvar på.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

2a för 200k???? Beror nog lite på var du vill bo... Bor i en 2a bostadsrätt i Lund kosta 1.3 mille... och det är långt ifrån den dyraste 2an du hittar.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

2a för 200k???? Beror nog lite på var du vill bo... Bor i en 2a bostadsrätt i Lund kosta 1.3 mille... och det är långt ifrån den dyraste 2an du hittar.

Haha, ja det skiljer uppenbart rätt mycket på var man ska bo Jag letar lägenhet i Borås och där har jag sett tvåor från 100-400 000 när jag kikat nyligen, finns ju dyrare också, men dom är inte med i mitt filter på sökningen på hemnet.se

kan tänka mig nåt sånt här typ:
2:a på 55 m²

Men är det värt att satsa på bostadsrätt i nuläget?

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Ser man det långsiktigt så brukar väl de flesta bostadsrätter öka i värde och ser man det så så spelar det väl kanske ingen rätteroll. Det ända är ju att om man tvingas sälja av en eller annan anledning (förlorar jobbet eller måste flytta till annan ort osv) så kan det ju bli så att man tvingas sälja med förlust.
Exakt hur utvecklingen kommer att gå vet man ju inte, men räntorna kommer ju troligen att öka i takt med att konjukturen vänder uppåt. Att räntorna ökar brukar innebära att priserna går ner.
Vad gäller bostadslån så har det väl kommit krav på att bankerna MÅSTE ta 10% i kontantinsats numera (många hade en sådan policy redan innan) och att man inte får låna till kontantinsatsen.
Banken gör ju sedan en kalkyl utifrån ens inkomst, vad man har för tidigare lån och väger detta mot en schablon. Utifrån det så beslutar de om du får ett lån eller inte.
Förutsatt att avgiften på bostadsrätten inte är jättehög och du har ett jobb som inte är absolut lägsta avlönade man kan tänka sig BORDE det inte vara några större problem, men där är det ju bäst att prata med din bank eg. De kan säkert ge lite mer ingående tips om hur ekonomin kommer att utveckla sig framöver.

I övrigt så finns det ju vissa fördelar med hyresrätter åxå. Går kylen sönder ringer man ett samtal och får en ny, tex, medan man får köpa en ny för egna pengar i en bostadsrätt, för att ta ett exempel. Åas är det ju lite mer begränsat vad man själv får och inte får göra i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Exakt hur utvecklingen kommer att gå vet man ju inte, men räntorna kommer ju troligen att öka i takt med att konjukturen vänder uppåt. Att räntorna ökar brukar innebära att priserna går ner.

Nej inte alls. Sedan mitten av 90-talet har priserna gått upp trots betydligt högre räntor idag. Och vi har väl haft minst tre klara högkonjukturer sedan dess?

Skrivet av dumbo:

Vad gäller bostadslån så har det väl kommit krav på att bankerna MÅSTE ta 10% i kontantinsats numera (många hade en sådan policy redan innan) och att man inte får låna till kontantinsatsen.
Banken gör ju sedan en kalkyl utifrån ens inkomst, vad man har för tidigare lån och väger detta mot en schablon. Utifrån det så beslutar de om du får ett lån eller inte..

Det är 15% som gäller, 10% var de gamla reglerna. Dock kan man låna dessa pengar i praktiken genom blancolån (rekommenderas ej om ekonomin är knaglig, vilket den troligtvis är om man inte kan skrapa ihop till handpenningen?).

Skrivet av dumbo:

I övrigt så finns det ju vissa fördelar med hyresrätter åxå. Går kylen sönder ringer man ett samtal och får en ny, tex, medan man får köpa en ny för egna pengar i en bostadsrätt, för att ta ett exempel. Åas är det ju lite mer begränsat vad man själv får och inte får göra i lägenheten.

Ja å andra sidan slänger man "pengarna i sjön" i en hyresrätt i jämförelse med en bostadsrätt där avgiften snarare ska ses som självkostnadspris och en investering. Och i en bostadsrätt kan du byta kylen när du vill, du behöver inte vänta tills den är i möjliga skabbigaste skick.

Vissa föreningar har reprationsfonder som gör att det blir i praktiken som i en hyresrätt, föreningen "betalar" således vid renoveringar. Vet dock iofs inte om det gäller vitvaror.

En annan fördel är att i en bostadsrätt har man oftast bättre grannar och område i allmänhet.

Viktigt att komma ihåg är att det inte finns några garantier för att priserna kommer gå upp upp upp, särskilt inte i en mindre by där utvandringen är stor. Vi har många städer som ingen vill bo i och där stora lägenhetsområden står tomma och förfaller.
Och akta dig för att belåna dig för mycket. Hög ränta på bortåt 7% och amorteringskrav kan göra livet rätt jobbigt.

Permalänk
Medlem

Skaffar du dig en bostadsrätt och känner att du inte i värsta fall skulle kunna förlora 20000 på det när du säljer den så kanske du inte bör köpa en bostadsrätt.

Men det har ju redan räknats upp en massa positiva saker med bostadsrätt och jag kan bara hålla med. Hyresrättsområden brukar ha mer problem än bostadsrättsområden.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Håller med om bostadsrätt.
Jag o sambon bytte nyligen upp oss från hyres till bostads (flyttade in 1 oktober) och är mer än nöjda!

Det där med handpenning är dock ändrat från o med 1 Oktober. 20% handpenning gäller nu för er som inte vet

Ska du kolla på bostadsrätt så var noga med att köket o badrummet är fräscht, det är dom viktigaste sakerna enligt mig.
Inga fuktskador osv.
Sovrum/Vardagsrum kan man ju alltid smeta på lite Ica Maxi-väggfärg om det är halvtaskigt, lite svårare och dyrare att t.ex. kakla om ett badrum

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Har lite blandade åsikter angående bostads- vs hyresrätt. Fördelarna med hyres är att man får saker och ting utbytta när de går sönder (oftast) och att man har en störningsjour fördelen med bostadsrätt är ju helt klart att man kan tjäna lite pengar på den genom att renovera och att man får göra vad man vill mer eller mindre.

Sen är det ju alltid ett risktagande. Jag är inte direkt rädd att jag ska förlora pengar när jag säljer min lägenhet, men säker kan man ju inte vara. Däremot har jag nu ett riktigt billigt boende, och då amorterar jag ändå förhållandevis "mycket". Sen kan jag ju säga att jag inte hade haft råd att köpa den om jag inte hade kunnat låna handpenningen av mina föräldrar. Har ju liksom inga som helst problem med att betala hyran, lån och amorteringar, men eftersom det kom så plötsligt så hade jag inte sparat ihop någon buffer.

Fast idag är jag jävligt bitter över hela mitt liv så om det missuppfattades som enbart negativ kritik inför bostadsrätter så är det egentligen inte så jag känner

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Fördelarna med hyres är att man får saker och ting utbytta när de går sönder (oftast) och att man har en störningsjour

Störningsjour finns vad jag vet även för bostadsrätter? Du har inte rätt att störa andra bara för att du har en andel i föreningen. Föreningen kan vräka dig. För det är inte en chans att övriga boende som ibland betalat miljoner för sina lägenheter och har jobb tillåter att någon har fest varje natt.
Och oftast brukar inte problemet vara som sagt att saker går sönder utan snarare att mår får stå med vitvaror från 70talet. Snabbläs lite på flashback så får du se alla möjliga försök till bedrägeri för att kylskåpet blivit, vad dom anser, för gammalt. Hyresvärden är långt ifrån en välgörare.

Och sedan är det, åtminstone i små städer, oftast dyrare (i månaden) att ha hyresrätt än bostadsrätt pga hyresregleringen. Där jag bor är det ungefär 1500 dyrare att hyra än att köpa en bostad. Så på ett år har du 18 000 att köpa kyl och frys för om du sparar mellanskillnaden. På 5 år har du 90 000 att renovera hela köket för, wont happend att hyresvärden gör en sådan investering utan att höja hyran i din lägenhet.
Ja just ja, om din kyl nu går sönder och värden byter ut den är han nog inte helt främmande för tanken att höja hyran pga dina ny förmåner.

Bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Håller med om bostadsrätt.
Jag o sambon bytte nyligen upp oss från hyres till bostads (flyttade in 1 oktober) och är mer än nöjda!

Det där med handpenning är dock ändrat från o med 1 Oktober. 20% handpenning gäller nu för er som inte vet

Ska du kolla på bostadsrätt så var noga med att köket o badrummet är fräscht, det är dom viktigaste sakerna enligt mig.
Inga fuktskador osv.
Sovrum/Vardagsrum kan man ju alltid smeta på lite Ica Maxi-väggfärg om det är halvtaskigt, lite svårare och dyrare att t.ex. kakla om ett badrum

Man får låna upp till 85%, 15% är det som skall vara handpenning.

Permalänk
Medlem

Många bra tankar och åsikter!

Det enda jag är lite orolig över är att om man säljer sen och inte får tillbaka tillräckligt för att iaf kvitta lånet man har på bostaden, men det bör ju inte vara några problem om man lagt en handpenning kontant. Inte roligt att ha sålt bostaden men fortfarande ha lån kvar på den.

Men det känns nästan som att det är mer värt med en lägenhet som har billig hyra men lite dyrare i inköp, än en som är billig i inköp men som har dyrare hyra istället? För då kan man kanske amortera lite mer istället och sluta på samma månadskostnad, fast du betalar en större del till dig själv. Nackdelen med en lägenhet som kostar mer är väl att det blir fler slantar att lägga i handpenningen då.

Sen är ju frågan om man ska satsa på en lägenhet som man får renovera en del i, eller om man ska köpa en "färdig". Har ju inte tummen riktigt mitt i handen och känner både en kaklare, en målare och en snickare som kan hjälpa till för en slant. Å andra sidan kan det ju vara gott att kunna flytta in direkt utan att greja med nåt.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Det där med handpenning är dock ändrat från o med 1 Oktober. 20% handpenning gäller nu för er som inte vet

Bolånetak på 85 procent i höst - DN.se

85/15, inget annat. Går dock att gå runt med blancolån så att 100% kan lånas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Bolånetak på 85 procent i höst - DN.se

85/15, inget annat. Går dock att gå runt med blancolån så att 100% kan lånas.

Fast gör man det så är man ju dummare än dum och dummast. Man har ju satt lånetaket så av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbi:

Fast gör man det så är man ju dummare än dum och dummast. Man har ju satt lånetaket så av en anledning.

Skrivet av MooDHooDs:

Det är 15% som gäller, 10% var de gamla reglerna. Dock kan man låna dessa pengar i praktiken genom blancolån (rekommenderas ej om ekonomin är knaglig, vilket den troligtvis är om man inte kan skrapa ihop till handpenningen?).

Permalänk
Medlem

Bra att du också tycker så. Det va inget riktat till dig, utan mer allmän uppmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Störningsjour finns vad jag vet även för bostadsrätter? Du har inte rätt att störa andra bara för att du har en andel i föreningen. Föreningen kan vräka dig. För det är inte en chans att övriga boende som ibland betalat miljoner för sina lägenheter och har jobb tillåter att någon har fest varje natt.

Inte för alla föreningar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Inte för alla föreningar tyvärr.

Då gäller det att bli polare med den som bestämmer så löser sig det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Inte för alla föreningar tyvärr.

Eh, jo. Stör man så åker man ut oavsett om man bor i BR eller HR.

Den stora skillnaden är dock att i BR bor knegare och i HR bor det arbetslösa studenter. Gissa vilka som stör mest.

Så i en HR kommer det mer eller mindre ändå en ny arbetslös student som ska festa halv fyra på morgonen. I en BR är potentialen större att en vettig människa flyttar in, om den förra mot förmodan störde.

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Störningsjour finns vad jag vet även för bostadsrätter? Du har inte rätt att störa andra bara för att du har en andel i föreningen. Föreningen kan vräka dig. För det är inte en chans att övriga boende som ibland betalat miljoner för sina lägenheter och har jobb tillåter att någon har fest varje natt.

Självklart så kan alla bostadsrättsföreningar hyra in denna tjänst, men det är snuskdyrt, därför så gör inte många det, det är alla medlemmar i sådant fall som får betala för tjänsten, och när det kommer till kritan så håller dom flesta i plånboken.
Och du kan tillochmed lättare bli av med nyttjanderätten i bostadsrätt än hyresrätt i princip.
Du har samma skyldigheter och ansvar i BR som i HR, men beslutsvägarna är kortare i BR.
Att bli "polare" med någon i styrelse hjälper inte så mycket. Regler måste hållas iallafall.

Risker finns alltid, i BR kan du bli av med pengar om du t.ex. säljer för mindre än vad du köpte för, men risken är liten. Oftast så brukar man gå i vinst.

Om man tittar till avgifter/hyror så är avigft till föreningen en självkostnadspeng i princip + tillägg för framtida reparationer. Hyran är bara stigande hela tiden och du får inget tillbaka. Oftast brukar det vara billigare att ha Lån+amortering+avgift än hyra.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Självklart så kan alla bostadsrättsföreningar hyra in denna tjänst, men det är snuskdyrt, därför så gör inte många det, det är alla medlemmar i sådant fall som får betala för tjänsten, och när det kommer till kritan så håller dom flesta i plånboken.
Och du kan tillochmed lättare bli av med nyttjanderätten i bostadsrätt än hyresrätt i princip.
Du har samma skyldigheter och ansvar i BR som i HR, men beslutsvägarna är kortare i BR.
Att bli "polare" med någon i styrelse hjälper inte så mycket. Regler måste hållas iallafall.

Risker finns alltid, i BR kan du bli av med pengar om du t.ex. säljer för mindre än vad du köpte för, men risken är liten. Oftast så brukar man gå i vinst.

Om man tittar till avgifter/hyror så är avigft till föreningen en självkostnadspeng i princip + tillägg för framtida reparationer. Hyran är bara stigande hela tiden och du får inget tillbaka. Oftast brukar det vara billigare att ha Lån+amortering+avgift än hyra.

Min poäng var att det går minst lika bra att slänga ut någon även om man inte har abbonemang hos störningsjouren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Min poäng var att det går minst lika bra att slänga ut någon även om man inte har abbonemang hos störningsjouren.

Så länge inte styrelsen är tandlös och ointresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Fast gör man det så är man ju dummare än dum och dummast. Man har ju satt lånetaket så av en anledning.

Vad är det för dumt med det? Så länge man kan de 4 räknesätten vet man ju om man klarar av kostnaden för att ta ett blancolån. Anledningen till att de satt lånetaket är för att stora delar av vår befolkning inte kan dessa 4 räknesätt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Min poäng var att det går minst lika bra att slänga ut någon även om man inte har abbonemang hos störningsjouren.

Absolut. Störningsjouren har inte ens mandat till att kasta ut någon, utan dom sammanställer sin rapport så att man har det skriftligt, sen är det upp till bostadsbolaget att meddela om en varning,.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Fast gör man det så är man ju dummare än dum och dummast. Man har ju satt lånetaket så av en anledning.

Det där beror helt på hur man vänder det hela, jag tex skulle få billigare boende ifall jag köpte en bostadsrätt än min nuvarande hyresrätt - och därmed snabbt kunna amortera bort ett topplån / blancolån.
Problemet som varit är inte hur många % man får låna till boendet utan hur mycket inkomst man har kontra sitt lån.

Permalänk

Tjo!

Jag är själv lite utav en hyresrätts förespråkare då det gäller boende så som lägenheter med mera, okej om jag betalade 1 miljon för min bostadsrätt och sedan var det ingen hyra på det så visst det hade varit en helt annat sak. Men att först låna sig några hundra tusen eller över miljonen/miljonerna och ändå slanta upp med en hyra på några tusen per månad samt betala på lånet är för mig inte helt logiskt. Om värdeökningen under tiden du bor där är på såpass mycket att det gör att du går plus inte bara på lånet utan på alla månaders/års hyror du bott där så har man ju iof gjort en ganska bra investering annars är det värre.

Självklart beror det lite på hyran och hade den varit på säg max 2k i månaden för bostadsrätten så hade det ju varit en sak men det är inte i allt för många fall den ligger på de nivåerna, iaf inte i min stad även om det går att hitta men dom är ofta ganska ointressanta av andra skäl.

Jag har själv en hyresrätt hyfsat nära centrum i Trollhättan som jag betalar 5830 kr för och då får jag en 3:a på 70kvm med balkong, badrum och kök som är totalrenoverat för cirkus 4-5 år sedan med fräscha vitvaror diskmaskin i köket och en egen tvättmaskin i badrummet. Har haft bostadsrätt tidigare men gillar det inte riktigt även om fördelen med att kunna göra som man vill inne i lägenheten var ganska trevlig, samt att det då ingick el i hyran (det har dock ändrats i föreningen jag bodde hos och nu betalar alla för sin egen el precis som jag gör i min hyresrätt).

Dom få gånger jag haft problem med något som varit trasigt, inte fungerat eller vad det nu har varit så har dom kommit inom några timmar oftast och problemen har åtgärdats utan något som helst krångel. Och att inte få göra som man vill i lägenheten med tapeter, måla osv är inget som varit något problem för mig iaf inte hos den värd jag bor hos i dag. Bara ringa och fråga om det är okej att man tapetserar om köket eller målar om sovrummet så brukar dom även kolla upp när det gjordes senast och eventuellt stå för materialet om man gör arbetet själv, har man tur så har inget gjorts på såpass lång tid att dom står för hela kalaset.

Själv tänker jag nog bo här i min hyresrätt med min sambo och unge tills vi har råd att köpa ett hus iaf som det ser ut i dag men då husköp inte är aktuellt på några år (förutsatt att jag inte blir miljonär eller får ett väldigt bra jobb eller liknande) så kan mycket hända under tiden.

Mvh,
Viper@God