Geforce GTX 590 poserar på kinesisk sajt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Vad i hela helvete spelar det för roll om jag kör AMD? Om du läste vad jag skrev och svarade på så handlade det om att man inte ska behöva byta kylsystemet på kortet för att kunna använda det, något som du och han andra snubben menar att man ska, eftersom de som köper korten är hardcore. Kortet ska fungera för vanliga svenssons också om de har lust att köpa kortet, med orginalkylare.

Håller med, jag köper hellre ett kort som har en fungerande fläkt från början än att behöva skruva isär och byta.

Permalänk
Skrivet av Ase:

nä men ska man jämföra så är det att dela atis(AMD) med 5
sen kan det ju ha förändrats men var så under 8800 kortens tid

Som sagt: med 69XX går man från WLIV5 till WLIV4 dvs 6990 består av 2 GPUer med 480 processorer vardera om du så vill ((3840/2)/4), men alltså 3840 "Stream Processors".
GTX 580 har 512 "CUDA Cores". Är det något du vill jämföra är det 512 vs 480, men det är bara dumt för det är inte så det fungerar

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ah såg vilken hårdvara du har (AMD) ! Då förstår jag inlägget bättre ,självklart så ska dom funka för oss vanliga oxå . men det gör vad jag vet både Nvidias kort & AMDs (om dom lärt sig göra drivisar ännu)(nu blir det mer gnäll) Ska dock bli intressant vad som nu kommer ,men ser mest fram mot Nästa serie slutet av 2011

Ah jag formligen älskar att vara så bländad av mitt grafikkort så jag får svårt att se vad som finns bortom det..

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Skrivet av flukke:

Jag tror istället att det kan bli en jämn, mysig och go prestanda match. Tidigare erfarenheter säger att Nvidia brukar fläska på, därför tror jag att det blir jämnt trotts att AMDs specs är något i hästväg (om de stämmer).

Sen bara för att kretsarna är klara behöver man ju inte lansera!? Det blir alltid ett jävla tjat vid så kallade "papperslanseringar". Detta tog även Sweclockers upp i en video nyss (ang AMDs senaste papperslanseringar).

En annan viktig anledning kan vara drivrutiner, Nvidia har alltid väldigt bra drivrutiner från scratch medens AMD ibland har lanserat riktigt dåliga och ofärdiga drivrutiner i jämförelse. Nvidias tänk med att ha allt klappat och klart istället för att stressa fram med ruttna drivrutiner är något som AMD borde ta efter.

Jag håller med dig jag tror också det kommer bli en jämn, mysig och gò prestanda match, eller jag hoppas på det iaf.

Vad jag vet var inte 5000 serien en papperslansering, TSMC kunde helt enkelt inte trycka ut fler kretsar ur deras 40nm produktion. Därför den långa väntetiden då de första korten snabbt försvann från butikshyllorna vid lanseringen.

Här vill jag bara skriva av mig egentligen, ingen behöver känna sig rörd.
ATI 9550: mycket bra kort med lika bra drivrutiner.
Nvidia 5200: usch och blä!
Nvidia 6800 LE: bra kort, dåliga drivare.
ATI X1900XT: dåliga drivare och kokhett kort (101 grader i load).
Nvidia 8800 GTS 320MB: bra kort, smått gårmiga drivare vid TV ut.
ATI 3850: dåligt kort men bra drivers. 2 av 2 kort dog för mig.
Nvidia 7900 GT: bra kort men extremt jobbiga drivrutiner och mina problem löste sig aldrig på de 2 åren jag hade det kortet.
ATI 5770: kortet gav random gray screens, RMA...
Nuvarande ATI 5770 HAWK: bra fungerande kort och väldigt bra drivrutiner. Jag har inte haft någon av de kända 5000 serie felen med detta exemplar.

Det här är alltså min erfarenhet av grafikkort och drivrutiner sedan jag började intressera mig i datorer. Jag kan säga att båda företagen har haft sina sämre dagar.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

...
Jag har inte haft någon av de kända 5000 serie felen med detta exemplar.
...
Det här är alltså min erfarenhet av grafikkort och drivrutiner sedan jag började intressera mig i datorer. Jag kan säga att båda företagen har haft sina sämre dagar.

Problemen dyker fort upp om man kör flerkortskonfigurationer, vilket jag inte kan se nått av i din lista...

Permalänk
Medlem

Undrar hur über bra korten skulle bli om amd o nvidia sammarbetade. då skulle det inte finnas nån konkurrens heller o priserna skulle vara skyhöga dock.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Vad i hela helvete spelar det för roll om jag kör AMD? Om du läste vad jag skrev och svarade på så handlade det om att man inte ska behöva byta kylsystemet på kortet för att kunna använda det, något som du och han andra snubben menar att man ska, eftersom de som köper korten är hardcore. Kortet ska fungera för vanliga svenssons också om de har lust att köpa kortet, med orginalkylare.

Har aldrig skrivit att man ska behöva byta ut till vattenkylning ,jag skrev bara att jag tyckte att hans inlägg var ok & inget & attackera .så förstår inte vad du menar. Som jag skrev förut så ska självklart korten funka i orginalutförande oxå utan att behöva byta ut nåt .

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Gyllene regeln lyder alltid då man får info från Kina.
Allt är fake tills fakta kan bevisa att det inte är fake.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Ja, då får vi se om detta stämmer eller om det bara är något, som Ecchi sa, rykte som sprids.
Sedan så tycker jag det är så roligt nu att ingen nämner att det är 2 GPU:er på 1 kort.
För det var ju så fusk med 5970.

Och självklart att om 2 kort är i stora drag lika bra, den ena kanske är 3-5% bättre, medan den andra drara 20% mindre el, så tar jag den som drar mindre.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Ja, då får vi se om detta stämmer eller om det bara är något, som Ecchi sa, rykte som sprids.
Sedan så tycker jag det är så roligt nu att ingen nämner att det är 2 GPU:er på 1 kort.
För det var ju så fusk med 5970.

Och självklart att om 2 kort är i stora drag lika bra, den ena kanske är 3-5% bättre, medan den andra drara 20% mindre el, så tar jag den som drar mindre.

Ja, nu kommer inte nvidiadyrkarna någonstans hävda att en dubbelmacka är två kort som de så ivrigt hävdade förut. Förräns Ati kommer med en bättre 2gpu-kort än nvidias (om de gör det) då är det förmodligen fusk igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Skrivet av DraXula:

Det gjorde jag! Notera paranteserna runt den sista punkten.

Bra agg är inte samma sak som kraftigt agg med mycket watt. Entusiaster är väl inte typen som skaffar 1200W agg bara för att det var det värsta! Det är folk med alldeles för mycket pengar och that's right, okunskap. Däremot så väljer en entusiast ett 750W agg till ett system som drar runt 650W för att han vet vad som är rätt.

Allt jag tidigare sagt så var antagandet att 590 och 6990 var jämlika, AMD vinner.

Btw, rörförstärkare för 30-100 000kr när du är 17 år? Där har vi någon med lite för mycket pengar då.

Han kanske jobbar.. Lol i din värld kanske det är överskattat att tjäna sina egna pengar på arbete..
Har sommarjobbat sen jag var liten så jag vet att det går att tjäna pengar till sin hobby..

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av VretaKloster:

Han kanske jobbar.. Lol i din värld kanske det är överskattat att tjäna sina egna pengar på arbete..
Har sommarjobbat sen jag var liten så jag vet att det går att tjäna pengar till sin hobby..

Sant, men 100000 kr är ganska mycket pengar, även för en vuxen som jobbar.

Men on Topic

Ska bli kul att se hur det presterar, men jag tycker det är dumt att om dom nu har den klar att inte släppa kortet.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraXula:

Det gjorde jag! Notera paranteserna runt den sista punkten.

Bra agg är inte samma sak som kraftigt agg med mycket watt. Entusiaster är väl inte typen som skaffar 1200W agg bara för att det var det värsta! Det är folk med alldeles för mycket pengar och that's right, okunskap. Däremot så väljer en entusiast ett 750W agg till ett system som drar runt 650W för att han vet vad som är rätt.

Allt jag tidigare sagt så var antagandet att 590 och 6990 var jämlika, AMD vinner.

Btw, rörförstärkare för 30-100 000kr när du är 17 år? Där har vi någon med lite för mycket pengar då.

jag menar att jag har lagt ner så mycket pengar totalt på musik, inte 100.000 då men en bra summa, men det angår inte grafikkort.. det jag vill få fram är att detta kortet är inte riktat mot krona per prestanda, ljudvolym osv, utan till de som vill vara "bäst", likaså hd6990 eller vad det nu kommer heta. Sen återstår det att se vilket grafikkort som är det bästa i praktiken men det kommer vi inte få veta på ett tag. sen var jag väl lite väl irriterad på igår, därav mina inlägg och det dumma ordvalet.

mvh

Permalänk
Medlem

Vi får se

kul om det kommer men är det för bra för att vara sant så är det inte sant....

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Visst är det så att AMD s streamproc delar man med 5 för att jämföra med Nvidias teknik ?,(sas så förr iallafall) vilket skulle innebära att 6990 skulle ha
3840/5 = 768 så bra för att vara AMD(ATI) ,så med samma räkning borde ett 580 ha 580*5=2900 (Enligt ATIs(AMD) sätt att räkna. så då har 2 st 580= 5900 stream proc. hm inressant sen är det ju massa annat som skiljer men ska bli kul & se vad som kommer

3840/4 (!!!!!) Cayman har en ny shaderlayout, de är 4 och 4.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u