Permalänk
Medlem

Hur funkar fjärrstyrning?

Hur funkar det egentligen i ubuntu? Kan man vara inne på en liten sketen dator och komma åt allt från sin stationära bara man har internetuppkoppling? Kan man köra program på den stationära som sedan visas på den bärbara? Hur funkar det helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Svar ja.

System > Preferences > Remote Desktop

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Om du kör

ssh -X USER@HOST

så kan du sen köra program som du har installerat på HOST-datorn, på datorn du sitter vid nu.
Detta förutsätter att klienten är någon linux-dist/Mac eller har ett X-forwarding-program installerat(Windows).

EDIT: Detta ger dig alltså grafiska program vid datorn du ansluter med.
SSH är annars mycket smidigt om du vill sitta i terminalen på datorn du är ansluten till.

Permalänk
Medlem

IMO är ssh trevligast, men då måste man vara åtminstonde ganska van vid terminalen. (openssh-server på serversidan, ansluter genom "ssh adress", putty från windows)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FreeNX är ett annat alternativ.
https://help.ubuntu.com/community/FreeNX

Om man kör "ssh -X USER@HOST" kan man då öppna enskilda program på serverdatorn som om de kördes på klientdatorn, eller får man upp ett helt fjärrskrivbord? Jag tänker alltså på skillnaden på att öppna ett fönster med endast ett speciellt program eller öppna ett fönster innehållande en hel skrivbordsmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

FreeNX är ett annat alternativ.
https://help.ubuntu.com/community/FreeNX

Om man kör "ssh -X USER@HOST" kan man då öppna enskilda program på serverdatorn som om de kördes på klientdatorn, eller får man upp ett helt fjärrskrivbord? Jag tänker alltså på skillnaden på att öppna ett fönster med endast ett speciellt program eller öppna ett fönster innehållande en hel skrivbordsmiljö.

Med ssh -X öppnar du endast ett program med dess fönster.

FreeNX är ganska fint och skiljer sig från VNC med att du startar upp en ny session på datorn du ansluter till. Osäker om man kan återuppta den nuvarande?
VNC visar det som finns på skärmen i nuvarande session.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

FreeNX är ett annat alternativ.
https://help.ubuntu.com/community/FreeNX

Om man kör "ssh -X USER@HOST" kan man då öppna enskilda program på serverdatorn som om de kördes på klientdatorn, eller får man upp ett helt fjärrskrivbord? Jag tänker alltså på skillnaden på att öppna ett fönster med endast ett speciellt program eller öppna ett fönster innehållande en hel skrivbordsmiljö.

Ett fönster i taget precis som blink säger, vilket gör det väldigt lämpligt för snabbknappar och dylikt, i stil med "ssh -X desktop spotify" bundet till någon multimediaknapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aaaah, då skulle jag kunna starta spotify på min htpc via min netbook t.ex. och lyssna på musiken i stereon. Smart! Det har min sambo önskat sig. Nu kör hon bara windows, men det ska väl gå att fixa via PuTTy eller cygwin på något sätt. Nu har vi bara gratisversionen av Spotify så det får väl bli via wine på htpcn då.

Läste på lite mera och man kan även visa ett helt fjärrskrivbord via ssh -X om man t.ex. kör gnome-session istället för ett enskilt program (då får man forwarda den sessionen till en annan virtuell konsol på klientdatorn, t.ex. F12).
Linux-Tip.net - X11 Forwarding using SSH

Edit: Xming verkar vara en bra som X-server om man kör Windows på klientdatorn:
Xming - PC X Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Aaaah, då skulle jag kunna starta spotify på min htpc via min netbook t.ex. och lyssna på musiken i stereon. Smart! Det har min sambo önskat sig. Nu kör hon bara windows, men det ska väl gå att fixa via PuTTy eller cygwin på något sätt. Nu har vi bara gratisversionen av Spotify så det får väl bli via wine på htpcn då.

Läste på lite mera och man kan även visa ett helt fjärrskrivbord via ssh -X om man t.ex. kör gnome-session istället för ett enskilt program (då får man forwarda den sessionen till en annan virtuell konsol på klientdatorn, t.ex. F12).
Linux-Tip.net - X11 Forwarding using SSH

Har provat Spotify över Putty med xming, det funkade verkligen inte lika bra som Linux->Linux, och snäppet sämre än Linux->OS X. Sedan brukar inte spotify gilla att öppna flera fönster, så har du spotify öppet på din laptop och glömmer stänga av kommer din sambo nog inte kunna öppna spotify. Iofs kan man väl köra något skript på serversidan i stil med "killall Spotify.exe && spotify".

Frågan är hur snabbt det blir att köra gnome så däremot, upplever alltid att X11 över nätverket är bra mycket långsammare än t ex VNC. Sedan missar man väl en stor fördel med VNC, att det du startar är väl inte kvar nästa gång du ansluter på det sättet? Med VNC går det rätt lätt att starta några virtuella xservrar som man bara kommer åt via VNC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man starta en dator genom fjärrstyrning över internet? Alltså kan man starta sin stationära över internet?

Permalänk
Medlem

Ja det kan man om den stationära datorns nätverkskort stöder WOL (Wake On LAN). Aktivera WOL i BIOS. Forwarda port 9 i routern till datorn, som skall startas. Installera ett WOL-program ( Wake on LAN mini HOWTO: Tools ) i datorn, som du skall starta den stationära datorn ifrån. WOL-programmet skickar ett Magic-packet som startar datorn med den MAC-adress som ingår i paketet.

Visa signatur

Fagerja