Ge mig, spronsra mig, tipsa mig! (Hur skaffa spons/delar)

Permalänk
Medlem

Ge mig, spronsra mig, tipsa mig! (Hur skaffa spons/delar)

Här sitter man och dreglar i veckor efter att få bygga ihop, lägga vantarna på, mitt första intel i-system med crossfire, kanske en spännande SSD, ännu coolare raida SSD, eller kanske bara en ny hyperklockad Quad...

Hur många gånger har jag inte plockat ihop härligt moderkort och processor på en nätshop, och drömt om hur grym gaming det kommer att bli samt lyckan vid själva byggandet (kan inte bestämma mig vilket jag tycker är roligaste).

Samtidigt sitter man och blänger på forum med trådar som "Ett bra system för 16000?", samt kommentarer som "17 kostar ynka 2500".

Visst har jag pengar, men tyvärr är inte komponenter något som jag kan prioritera över allt annat.

Någon som vill dela med sig på tips hur man lägger vantarna på potentiella byggprojekt, och nej det senaste komponenterna behöver inte vara hetast. Så hur gör man? Vinner tävlingar, trålar blocket, skaffar en sponsor, öppnar testcentral, öppnar reparationsverkstad.... Tips?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid leta efter fynd på Sweclockers marknad eller pruta dig fram genom blocket.

Permalänk
Medlem

Då får du jobba lite extra eller skärna ner på skumpan på krogen

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av kailus:

Då får du jobba lite extra eller skärna ner på skumpan på krogen

Och så har jag lovat min sambo att prioritera en ring på fingret.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Och så har jag lovat min sambo att prioritera en ring på fingret.

Lökringar är nog bäst för det ändamålet då det är väl ungefär mer än 50% (?) av alla äktenskap som går åt helvete. Inte för att vara sån men ändå

Permalänk
Medlem

Hm i7 etc. eller ring, helt klart i7 du får jobba lite med prioriteringarna skulle jag tro.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

ja du kan ju alltid göra som jag gjorde, jobba jobba och åter jobba fast ifs hade jag bara sommar jobb men man slet på som man gjorde och såg till att få lite extra än de man skulle få

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

Har du en bil? Bra stereo i den? Hus? Hemmabiosystem?
Vad är isf struntsummor som 15000:- jämfört med dessa krejjer?!
Köp det du tycker verkar bra punkt slut, för det är väl dina pengar?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köp en symbolisk ring som förlovningsring och sen slå på stort med den riktiga ringen när klockrna väl börjar klämta?
Eller kör på den irländska traditionen att förlovningsringen och vigselringen är en ölburksöppnargreja (den som man drar i för att öppna ölen) tills ni varit gifta i minst 2 år, då köper du en sju helsikes ring?

Så har du råd med diverse gotterier tills dess xD

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Var bor du? Jag har en del grejer över som jag kan tänka mig att släppa

Permalänk
Medlem

Alla som svarar med en i7 i sin "footer-spec" ser jag som ett misslyckat försök att sparka på den som ligger, bara för att ni är med i klubben.

Jag måste medge att "efterarbetet" av en ring är nog roligare än vad jag får av grym rigg... Kortsiktigt alltså.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Vad menas med att köra ssd eller något i raid ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

istället för att klanka ned på din brist på manlighet, så kan jag faktiskt dela med mig om några TIPS.

1. köp begagnat. blocket, tradera swecs marknad, u name it. det går otfta att få tag på 2 veckor gamla grejjer till 20% under nypris, och ett år gamla grejjer till närmare halva priset.

2. kör amd. nog för att i7 och sånt är saftigt, men en ph2 för 1k är inte långt ifrån en i7a på 2.5k i prestanda.

3. bygg eget chassi. du sparar visserligen inte så mycket pengar, men det gör hela byggnadsdelen längre och roligare.

4. hjälp vänner med att bygga datorer. det är inte ovanligt då att man kan få den gammla datorn. visserligen är en p4 inte mycket att ha, men med ett fräscht os och kanske nån liten chassimod kan man få en tusenlapp för den på blocket

5. var alert och ha pengarna redo. kolla igenom blocket en sisådär några gånger per dag, varje titt behöver inte ta mer än 30 sec. när ett erbjudande kommer så hör av dig, och hör av dig på fler än vad du egentligen tänker köpa.

jag har personligen köpt mina riggar oerhört billigt (ph2, 4gb ram, 1 tb hdd, 4770, 480w modulärt, hemmabyggt chassi, vattenkylning. det för ca 3k) så jag vet vad jag snackar om

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Oneoff:

Här sitter man och dreglar i veckor efter att få bygga ihop, lägga vantarna på, mitt första intel i-system med crossfire, kanske en spännande SSD, ännu coolare raida SSD, eller kanske bara en ny hyperklockad Quad...

Hur många gånger har jag inte plockat ihop härligt moderkort och processor på en nätshop, och drömt om hur grym gaming det kommer att bli samt lyckan vid själva byggandet (kan inte bestämma mig vilket jag tycker är roligaste).

Samtidigt sitter man och blänger på forum med trådar som "Ett bra system för 16000?", samt kommentarer som "17 kostar ynka 2500".

Visst har jag pengar, men tyvärr är inte komponenter något som jag kan prioritera över allt annat.

Någon som vill dela med sig på tips hur man lägger vantarna på potentiella byggprojekt, och nej det senaste komponenterna behöver inte vara hetast. Så hur gör man? Vinner tävlingar, trålar blocket, skaffar en sponsor, öppnar testcentral, öppnar reparationsverkstad.... Tips?

Det billigaste och snabbaste alternativet är helt klart att spara pengar och köpa datorn själv. Nu pratar jag inte kanske billigast i mån av pengar lagda på hårdvara utan pengar investerat i tid och material. Pengar investerade i att stå ut i mängden. Pengar som man lägger på att synas.

Hur lägger man vantar på ett byggprojekt. Enklast är väl att börja bygga. Hur får man sponsorer? Jo, genom att synas, vara nyskapande och verkligen göra någonting all the way. Sen jag började bygga datorer på den nivån att sponsorer är intresserade har jag inte använt datorn till särskillt mycket annat. Spelandet sker vid två, tre gånger per år. När datorn är klar så säljs den eventuellt för att finansiera nästa bygge. Ja.. Byggandet är en svårsläckt törst.

Hur gör man då, ja som du sa.. Sponsorer är sugna på publicitet, vinner du tävlingar så syns du. Skapar du en testcentral kan du få delar skickade till dig, men det är sällan som du får behålla någonting och även här är tiden du måste lägga på att publicera material långt mer och krävande än vad det är att tjäna ihop pengarna till de sakerna du skulle ha fått. Jag och en kompis driver en nystartad hårdvarusida på engelska och jag kan därför verkligen säga att jag vet vad jag pratar om. Nu gör vi det inte för the free stuff, men det är mycket tid man måste lägga ner.

Att leta billiga komponenter på begagnatmarknaden är verkligen super. Ofta kan man hitta bra priser.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag och en kompis driver en nystartad hårdvarusida på engelska och jag kan därför verkligen säga att jag vet vad jag pratar om. Nu gör vi det inte för the free stuff, men det är mycket tid man måste lägga ner.

Spännande! Jag jobbar trots allt som teknisk skribent, kanske man skulle börja skriva för något som är relaterat till just hårdvara för "hemmabruk". Fastighetsautomation och snart frys/förpackningsindustrin är inga branscher som erbjuder schysta komponenter.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Sponsring är inget man startar med utan det kostar mycket innan man syns så mycket att företag ska känna att de kan vinna på att sponsra dig.
Finns väll två delar inom hårdvaruvärlden där man kan få sponsring. Överklockning eller fantastiska byggen, inget av det är simpelt, tror sack/Hannes håller med mig om det.

Nästan allt handlar om prioriteringar, jag kan köpa många high-end brädor för att jag inte lägger mycket pengar på annat. I stort sett går 90% av pengarna till hårdvara/kväve och 10% till alkohol och lite mat.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Vadå måste man jobba för sakerna. Mitt mantra är Mange Schmidts - Ledig

Jag har iallefall lärt mig en sak under de senaste åren, det är inte värt att lägga den tid som det verkligen går åt för att tråla blocket. Och man vet själv hur trött man kan bli när folk håller på och tok-prutar utan att skämmas.

Undra vad kilopriset på transistorer är idag? Man kanske skulle ta och bygga sig en egen i7 eller Ph2 processor.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

slå till på erbjudanden, jag som så många andra köpte våra 965or på kompletts 1337 deal, Grafikkorten köpte jag billigt av polare för 350 stk, moderkortet är demo-ex. Så billigt kommer man alltid undan!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Oneoff:

Spännande! Jag jobbar trots allt som teknisk skribent, kanske man skulle börja skriva för något som är relaterat till just hårdvara för "hemmabruk". Fastighetsautomation och snart frys/förpackningsindustrin är inga branscher som erbjuder schysta komponenter.

Tweakzone.org söker skribenter

Skrivet av Evil_AnAnAs:

Sponsring är inget man startar med utan det kostar mycket innan man syns så mycket att företag ska känna att de kan vinna på att sponsra dig.
Finns väll två delar inom hårdvaruvärlden där man kan få sponsring. Överklockning eller fantastiska byggen, inget av det är simpelt, tror sack/Hannes håller med mig om det.

Nästan allt handlar om prioriteringar, jag kan köpa många high-end brädor för att jag inte lägger mycket pengar på annat. I stort sett går 90% av pengarna till hårdvara/kväve och 10% till alkohol och lite mat.

Ja, precis som du säger, det är allt annat än enkelt.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Och så har jag lovat min sambo att prioritera en ring på fingret.

Du kommer att upptäcka att datorer är en relativt billig hobby...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Sälj lägenheten, sälj bilen, sälj tv'n, sälj cyckeln.

Sälj allt du har som har något värde, så du kan köpa dig en DATOR...

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Proffsmoddare

Att söka sponsorer är som sagt inte att tänka på i början utan du måste först bygga något riktigt fett som får en massa uppmärksamhet, ev vinna någon tävling det kostar en del pengar och MYCKET arbete innan man kommer till ett läge där ev sponsorer kan bli aktuellt men när man väl nått dit är det underbart för då behöver man inte oroa sig om hårdvara mer Jag vann min första större moddtävling 2005 då jag fick Corsairs mod of the mounth på bit tech (vann 1gb XMS expert ) Det var inkörsporten för mig jag hade redan innan haft en del byggen i forumen både här på swec och på bit tech som hade fått rätt mycket uppmärksamhet.

Det är inte omöjligt men du får se till att första bygget blir helt awesome Det går faktiskt att göra en hel del med begränsad budget. Datorn som jag vann corsair prylen med kostade mig ca 1500:- totalt med hårdvara och material.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10559691']Att söka sponsorer är som sagt inte att tänka på i början utan du måste först bygga något riktigt fett som får en massa uppmärksamhet, ev vinna någon tävling det kostar en del pengar och MYCKET arbete innan man kommer till ett läge där ev sponsorer kan bli aktuellt men när man väl nått dit är det underbart för då behöver man inte oroa sig om hårdvara mer Jag vann min första större moddtävling 2005 då jag fick Corsairs mod of the mounth på bit tech (vann 1gb XMS expert ) Det var inkörsporten för mig jag hade redan innan haft en del byggen i forumen både här på swec och på bit tech som hade fått rätt mycket uppmärksamhet.

Det är inte omöjligt men du får se till att första bygget blir helt awesome Det går faktiskt att göra en hel del med begränsad budget. Datorn som jag vann corsair prylen med kostade mig ca 1500:- totalt med hårdvara och material.

Trevligt!
Har du några bilder elr galleri på datorn du vann me?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av flIpz0R:

Trevligt!
Har du några bilder elr galleri på datorn du vann me?

Jupp

http://www.sweclockers.com/galleri/124-the-puzzlebox-pc

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Den va inte dum, fan va cool x) Man kan ju hoppas att man en gång kan ta tag i datorbyggandet och få till nåt riktigt häftigt

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10559691']Att söka sponsorer är som sagt inte att tänka på i början utan du måste först bygga något riktigt fett som får en massa uppmärksamhet, ev vinna någon tävling det kostar en del pengar och MYCKET arbete innan man kommer till ett läge där ev sponsorer kan bli aktuellt men när man väl nått dit är det underbart för då behöver man inte oroa sig om hårdvara mer Jag vann min första större moddtävling 2005 då jag fick Corsairs mod of the mounth på bit tech (vann 1gb XMS expert ) Det var inkörsporten för mig jag hade redan innan haft en del byggen i forumen både här på swec och på bit tech som hade fått rätt mycket uppmärksamhet.

Det är inte omöjligt men du får se till att första bygget blir helt awesome Det går faktiskt att göra en hel del med begränsad budget. Datorn som jag vann corsair prylen med kostade mig ca 1500:- totalt med hårdvara och material.

Word, min ingång var tävlingen på Birdie, ett stort lan i Uppsala med priser ifrån Coolermaster. Bygget jag vann med gick av på runt 30 lax, det var troligen kompositionen som imponerade. Att lära sig någonting som andra inte kan är någonting som får dig att sticka ut, Wolverine graverar som en kung, gör alien datorer och jag vet inte allt, sleepstreamer bygger scratchbyggen med udda vinklar och använder CNC maskinen flitigt, Laine bygger stilrena, no compromise byggen i den anda som MDPC står för, designar datorer vackra och presenterar dem med underbara bilder. Jag låter vad jag gör vara osagt, men tillräckligt för att vara intressant verkar det onekligen med över 35000 views i min tråd på det här forumet.

Bygg något, hitta fin egen stil, gör någonting av det. Att kunna tala för sin sak är någontig som hjälpt mig vid vissa tillfällen. Men som sagt, det är ingen ide att försöka börja ifrån slutet. Ingen ger dig saker gratis eller för att vara snäll, vissa företag gör det enbart för publicitet, andra för det och för att stödja moddningscenen och andra gör det inte alls.

Något som stör mig är när personer förväntas få saker. Tiggeri är ingenting som jag vill att moddningscenen ska associeras med, men tack vare många så blir det så. Folk som provar lyckan för att de sett andra blivit sponsrade.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Tänk så här, en ring håller hela livet (dvs om nu inte äktenskapet derails and fails på vägen) men en i7 950 håller bara ett år sen är den skräp

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mordrana:

Tänk så här, en ring håller hela livet (dvs om nu inte äktenskapet derails and fails på vägen) men en i7 950 håller bara ett år sen är den skräp

Det där håller inte en givande och rolig hobby håller hela livet och är betydligt säkrare än en kvinna med för den delen. Mycket kan gå fel med kvinnor men ditt intresse och saker du gillar kan endast du och ingen annnan påverka. Och en 950 håller betydligt längre än ett år tbh..

Man behöver inte ge upp det ena för det andra. Jag är gift och har en dotter på 7år och jag älskar fortfarande att modda datorer och lira spel.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10561124']
Man behöver inte ge upp det ena för det andra. Jag är gift och har en dotter på 7år och jag älskar fortfarande att modda datorer och lira spel.

Och att dricka whisky

Se till att bygga något riktigt fett så ska du se att det blir betydligt lättare, men att försöka få spons redan på första bygget är inte bara svårt utan även ganska dumt då risken är stor att man tar sig vatten över huvudet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989