Permalänk
Avstängd

Våld mot tjänsteman

Fick nyss reda på att jag ska på rättegång ang "våld mot tjänsteman", och innan det ska det genomföras en "personutredning" om mig.

Det hela började med att jag skulle åka spårvagnen till komvux 2010-03-15 (där jag pluggade då) jag hade fyllt 26år 2010-02-22.
Jag åker sällan spårvagn, och hade fått ett busskort av min mor, jag går på spårvagnen betalar ungdom som jag alltid har gjort, efter ett tag kliver två väktare på spårvagnen och ber mig om biljet, jag ger dom då busskortet, då frågar han efter legitimation, jag ger honom det, han säger "du har fyllt 26år du ska åka vuxen" jag svarar: "det visste inte jag" han säger: "det visste du, du har åkt vuxen tidigare" "nej säger jag det är min mors busskort som jag fick låna" "jaha säger han, det blir en extra avgift" "ok säger jag, hur mycket då?" "1200kr säger han" "glöm det säger jag".
Och går därifrån, då tar dom tag i mig och försöker slänga ner mig på marken, helt naturligt blir att försvara mig, jag tar då ena näven runt halsen på ena väktaren i ca 5sek, då säger den ena glatt "nu åker du ditt för våld mot tjänsteman, är det värt det?"
Polisen kommer och jag får sitta anhållen 5 timmar sen blev jag släppt.
För 2 dagar sedan fick jag brev från tingsrätten att det blir rättegång den 16 december och att jag fått en advokat.
Idag fick jag brev från krimenalvården att det ska göras en personutredning.
Jag har haft problem med polisen förut, när jag var 17år fick jag böter för förargelseväckande beteende.
Och när jag var 18 år åkte jag moped full och fick böter för rattfylla.
Och för ca: 4 år sedan vad jag på rättegång ang "ringa narkotikabrott" men jag friades. (då det inte gick att bevisa att jag hade rökt canabis).

Minna frågor:

1: kommer mina tidigare brott tas upp i rätten?
Anledningen till att jag undrar är: att när jag blev anhållen för "våld mot tjänsteman" så sa polisen som förhörde mig "du har ju flera brott bakom dig kan jag se, förargelseväckande beteende, rattfylla och narkotika brott"
Jag fattar inte, blir man friad för någon i rätten, borde väl det vara glömt, eller han jag fel?

2: Vad kan jag vänta mig för straff?

OBS!! om detta är fel forum för denna typ att inlägg, så ber jag om ursäkt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Och går därifrån, då tar dom tag i mig och försöker slänga ner mig på marken, helt naturligt blir att försvara mig, jag tar då ena näven runt halsen på ena väktaren i ca 5sek, då säger den ena glatt "nu åker du ditt för våld mot tjänsteman, är det värt det?"

Om vi utgår för att det du säger är sant, så har väktarna gjort fel. Dom får fan inte röra dig. Jävla papptrattar. Hoppas dom åker dit. Hatar hej-jag-får-göra-vad-jag-vill-väktare. Usch!

Kan tilläggas att en väktare har exakt samma rättigheter inom lag och våld som dig och mig. Väktare får bara betalt för att använda sig av dessa rättigheter. I praktiken tror jag dock att rätten kommer gå på väktarnas linje.

För skyddsvakt, ordningsvakt och polis gäller lite annat.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är du 26 år är det fullt pris som gäller för SL access korten vare sig du vet det eller inte.
En jag känner åkte på 1200 spänn i böter för inte alls längesen.

Är du så dum att du tar ett strypgrepp eller bara runt halsen så ja....
Att de försökte få ner dig på marken är väl inte mycket att skylla på men visst man får ju inte göra så hursomhelst. Skulle gärna vilja se övervakningsfilmen och höra deras historia:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Om vi utgår för att det du säger är sant, så har väktarna gjort fel. Dom får fan inte röra dig. Jävla papptrattar. Hoppas dom åker dit. Hatar hej-jag-får-göra-vad-jag-vill-väktare. Usch!

Kan tilläggas att en väktare har exakt samma rättigheter inom lag och våld som dig och mig. Väktare får bara betalt för att använda sig av dessa rättigheter. I praktiken tror jag dock att rätten kommer gå på väktarnas linje.

För skyddsvakt, ordningsvakt och polis gäller lite annat.

Naturligtvis säger jag sanningen, har ingen anledning att ljuga

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Är du 26 år är det fullt pris som gäller för SL access korten vare sig du vet det eller inte.
En jag känner åkte på 1200 spänn i böter för inte alls längesen.

Är du så dum att du tar ett strypgrepp eller bara runt halsen så ja....
Att de försökte få ner dig på marken är väl inte mycket att skylla på men visst man får ju inte göra så hursomhelst. Skulle gärna vilja se övervakningsfilmen och höra deras historia:)

Strypgrepp är med två händer, hursomhelst så såg jag svart när två värkare försöker brotta ner mig mitt i norrköpings centrum, men hundratals åskådare.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av robalm:

Strypgrepp är med två händer, hursomhelst så såg jag svart när två värkare försöker brotta ner mig mitt i norrköpings centrum, men hundratals åskådare.

Jo det vet jag, nu skrev jag även "eller runt halsen"

Nåja, få se hur det går. Vissa väktare kan vara jävliga..

Permalänk
Inaktiv

Väktare och civila personer får faktiskt kvarhålla en "gärningsman" på plats om de klarar av det... och ja att göra motstånd på sättet du gjorde är faktiskt våld mot tjänsteman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om vi utgår för att det du säger är sant, så har väktarna gjort fel. Dom får fan inte röra dig. Jävla papptrattar. Hoppas dom åker dit. Hatar hej-jag-får-göra-vad-jag-vill-väktare. Usch!

Kan tilläggas att en väktare har exakt samma rättigheter inom lag och våld som dig och mig. Väktare får bara betalt för att använda sig av dessa rättigheter. I praktiken tror jag dock att rätten kommer gå på väktarnas linje.

För skyddsvakt, ordningsvakt och polis gäller lite annat.

Fast, nu handlar det som TS gjort om brottet bedrägligt beteende, där fängelse finns i straffskalan => envarsgripande är juridiskt ok. Precis samma sak som om jag skulle göra det, skillnaden är att väktare/OV/andra tjänstemän etc har ett förstärkt skydd (av mycket goda anledningar).

Sen ett litet tillägg, hur vore det om DU kollar upp det juridiska innan du häver ur dig något?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Lite dumt att ta stryptag på honom faktiskt, skall man skada idioter som utnyttjar makt de inte borde få ha från första början skall man göra det när man inte kan åka dit.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Till alla som svarar: Jag vet att det var dumt att ta min hand runt hans hals, men gjort är gjort.
Det jag vill veta är vad jag kan vänta mig för straff?
(max 4år i fängelse har jag läst) men så mycket ska det väl inte bli?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Lite dumt att ta stryptag på honom faktiskt, skall man skada idioter som utnyttjar makt de inte borde få ha från första början skall man göra det när man inte kan åka dit.

Fast nu är det ju så att envarsgripande får vem som helst utföra (med brott där fängelse finns i straffsatsen). Så, hur du får det till att utnyttja makt man inte borde ha från första början...

Men, folk inom ekonomisektorn brukar ju ha en del mystiska idéer kring lagstiftningar...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Lite dumt att ta stryptag på honom faktiskt, skall man skada idioter som utnyttjar makt de inte borde få ha från första början skall man göra det när man inte kan åka dit.

Man ska göra det juridiskt annars är det inte värt risken.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast nu är det ju så att envarsgripande får vem som helst utföra (med brott där fängelse finns i straffsatsen). Så, hur du får det till att utnyttja makt man inte borde ha från första början...

Men, folk inom ekonomisektorn brukar ju ha en del mystiska idéer kring lagstiftningar...

Jag menar det som står, att idioter borde inte få göra envarsgripanden. Uppenbarligen utnyttjade dessa två denna makt på det sätt jag tycker skall undvikas (förutsatt att TS talar sanning om händelseförloppet), man behöver inte försöka slänga någon i marken så fort du tar tag i personen (speciellt i en situation 2 mot 1). Tycker det bör krävas någon form av vettig utbildning innan man får göra sådant, dvs t.ex. poliser.

Vad du menar med "folk inom ekonomisektorn" vet jag inte faktiskt.

Skrivet av Pinkspear:

Man ska göra det juridiskt annars är det inte värt risken.

Finns flera sätt som är värt risken, kräver dock resurser. Däremot får man ju vara beredd att ta sitt straff om man blir tagen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Fast, nu handlar det som TS gjort om brottet bedrägligt beteende, där fängelse finns i straffskalan => envarsgripande är juridiskt ok. Precis samma sak som om jag skulle göra det, skillnaden är att väktare/OV/andra tjänstemän etc har ett förstärkt skydd (av mycket goda anledningar).

Sen ett litet tillägg, hur vore det om DU kollar upp det juridiska innan du häver ur dig något?

Vad stämmer inte det jag skrev? Det är det jag har lärt mig på min skyddsvaktsutbildning.

"bedrägligt beteende, dels lindrigare form av bedrägeri, dels oredlighetsbrott som innebär att någon ljuger sig till en prestation utan att göra rätt för sig, snyltning. Straff: böter eller fängelse i högst 6 månader."
Länk: bedrägligt beteende | Nationalencyklopedin

Jag ser inte att han gjorde bedrägeri.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jävla kontrollanter. Hoppas du klarar dig!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Till alla som svarar: Jag vet att det var dumt att ta min hand runt hans hals, men gjort är gjort.
Det jag vill veta är vad jag kan vänta mig för straff?
(max 4år i fängelse har jag läst) men så mycket ska det väl inte bli?

Jag skulle råda dig att tala med din advokat. Han har nog bäst koll.

Förhoppningsvis blir du frikänd.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har en polare som gick väktarutbildning och enligt honom är man tydligen inte tvungen att ta emot "böterna" (Minns inte helt 100% men något i den stilen var det). Det är inga böter utan en straffavgift, och som någon tidigare sa får dom inte andvända våld hur som helst.. Jävla skildnad på att hålla kvar någon och att slänga ner någon på marken.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Alltid lika underbart när dessa väktare och kontrollanter gång på gång bryter mot lagen själva enbart för att sätta dit vanliga människor som kanske inte är lika informerade om reglerna som dom är. Man visar ingen som helst hets eller aggression men blir själv utsatt för det, råkar begå ett misstag och visa aggression tillbaka, och då förstörs hela ens liv pga idioter som tar livet för seriöst.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Alltid lika underbart när dessa väktare och kontrollanter gång på gång bryter mot lagen själva enbart för att sätta dit vanliga människor som kanske inte är lika informerade om reglerna som dom är. Man visar ingen som helst hets eller aggression men blir själv utsatt för det, råkar begå ett misstag och visa aggression tillbaka, och då förstörs hela ens liv pga idioter som tar livet för seriöst.

Nu tycker jag att man ska betala för sig (vilket iofs gjordes i det här fallet. Uppsåtet att planka var ju noll), men jag håller med dig. Skrämmande att väktare utnyttjar hot för att sätta dit folk och sen har domstolen på sin sida. Är väl deras sätt att mäta k*k för att dom inte kom in på polishögskolan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Det roliga var när jag fick brevet från tingsrätten där står det följande:

"Almgren har den 15 mars 2010, när tjänstgörande mattias L skulle kontrollera Almgrens färdbiljett med våld förgripit sig på mattias L i dennes myndighetsutöving genom att ta ett strupgrepp runt halsen på honom"

Är det väktaren mattias egna ord?
I såna fall har han ju dragit ett riktig rövarhistoria.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Strypgrepp är med två händer, hursomhelst så såg jag svart när två värkare försöker brotta ner mig mitt i norrköpings centrum, men hundratals åskådare.

Bodde några månader nere i Norrköping. Har ju sett hur väktare beter sig där nere- går runt genom centrum och spelar big-boss och behandlar folk som skit... Har sett många gånger hur dom kom fram till A-lagare och behandlade dom som djur trots att dom bara satt på bänken... Vist var det alkisar men man ska inte bete sig som övermänniskor bara för att man är väktare....

Skrivet av Henrik21:

Fast nu är det ju så att envarsgripande får vem som helst utföra (med brott där fängelse finns i straffsatsen). Så, hur du får det till att utnyttja makt man inte borde ha från första början...

Men, folk inom ekonomisektorn brukar ju ha en del mystiska idéer kring lagstiftningar...

Finns ju också nåt som kallas övervåld...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Som sagt så bör det finnas en övervakningsfilm. begär att få ut den (iofs kan den säkert vara förstörd vid detta lager då det var typ ett år sen det hände och det är nog inget allvarligt brott så de sparar filmen tyvärr.)

Tråkiga är att de är två och du är själv. nu vet jag inte exakt lagar och sånt men stå på dig att du har rätt hela tiden och att du handlade impulsivt att du tog ett beslut som du fattade att han gjorde ett utfall mot dig och du försvarade dig men hejdade dig själv att det är bäst jag släpper etc

Låter inte som väktarens ord utan någon kontorsråtta som förfinat det lite.

EDIT: Sen för att du varit i trubbel innan så kan det tyvärr dömas till din nackdel om du inte kan få fram evt information att evt polis varit ett rövhål men det håller nog ändå inte att du isf skulle blivit felaktigt dömd tidigare.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Som sagt så bör det finnas en övervakningsfilm. begär att få ut den (iofs kan den säkert vara förstörd vid detta lager då det var typ ett år sen det hände och det är nog inget allvarligt brott så de sparar filmen tyvärr.)

Tråkiga är att de är två och du är själv. nu vet jag inte exakt lagar och sånt men stå på dig att du har rätt hela tiden och att du handlade impulsivt att du tog ett beslut som du fattade att han gjorde ett utfall mot dig och du försvarade dig men hejdade dig själv att det är bäst jag släpper etc

Låter inte som väktarens ord utan någon kontorsråtta som förfinat det lite.

EDIT: Sen för att du varit i trubbel innan så kan det tyvärr dömas till din nackdel om du inte kan få fram evt information att evt polis varit ett rövhål men det håller nog ändå inte att du isf skulle blivit felaktigt dömd tidigare.

Det finns säkert film inne från spårvagnen, men bråket skedde utanför spårvagnen

Men som sagt allt jag gjort innan hände för ca 8 år sedan, det ända som är lite nyare är narkotikabrottet, men jag försår inte hur dom ens kan dra upp det när jag blev friad.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Friad betyder ju inte oskyldig:) Och nej, man förbiser inte tidigare brott även om det hände för 20 år sen.

Hm jo övervakningsfilm inifrån vagnen kan ju finnas men ni var tydligen utanför så då är det väl vittnesuppgifter

Permalänk
Medlem
Citat:

Skydd för väktare

Väktare har så kallat förstärkt rättsskydd.
Juridiskt innebär det att om en väktare angrips i jobbet klassas det som våld mot tjänsteman och inte misshandel.
Straffet är fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, böter eller fängelse i högst sex månader.

Där har du vad du kann åka på i värsta fall.

Citat:

Vad gäller våld mot tjänsteman hittar du det i Brottsbalkens 17 kap 1 §, se http://www.lagen.nu/1962:700 Straffskalan sträcker sig från den ringa formen som i regel ger dagsböter till den normala som har 4 års fängelse som tak. Anledningen till det ovanligt höga strafftaket är dock främst att möjliggöra för domstol att döma ut hårda straff för våld mot domare i tjänsten. Dvs. en relativt ovanlig situation. Normalformen ger i praktiken oftast ett straffstraff som ligger kring ett halvår till ett års fängelse vilket domstolen kan omvandla till ex villkorlig dom och samhällstjänst. Om våldet däremot är riktat mot en polis är domstolarna väldigt restriktiva med att omvandla ett fängelsestraff till något annat, t.ex. villkorlig dom. Detta är på grund av att våld mot tjänsteman, speciellt poliser, anses vara så allvarligt att det bör bestraffas med fängelse.

Ringa våld mot tjänsteman är våld som överstiger det att t.ex. tränga undan en tjänsteman, rycka i hans kläder eller liknande. Det måste således vara allvarligare än så för att kvalificera sig. En knuff kan däremot vara tillräckligt för att dömas för ringa våld mot tjänsteman. Grövre våld än så kan däremot snabbt kvalificera sig för normalformen av våld mot tjänsteman.

Något normalstraff är därför svårt att ange eftersom det helt beror på hur allvarligt våldet varit samt mot vem det var riktat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jycken:

Där har du vad du kann åka på i värsta fall.

Tack för infon, så egentligen räcker det med att peta på en tjänsteman för att bli åtalad för våld mot tjänsteman

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad stämmer inte det jag skrev? Det är det jag har lärt mig på min skyddsvaktsutbildning.

"bedrägligt beteende, dels lindrigare form av bedrägeri, dels oredlighetsbrott som innebär att någon ljuger sig till en prestation utan att göra rätt för sig, snyltning. Straff: böter eller fängelse i högst 6 månader."
Länk: bedrägligt beteende | Nationalencyklopedin

Jag ser inte att han gjorde bedrägeri.

Hur skulle det vara om du läste lagtexten istället?

Ur BrB 9 kap:

Citat:

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).

Dock så gäller det att för att en gärning ska utgöra brott enligt brottsbalken så ska gärningen ha utförts uppståligen om inget annat anges. Detta står i BrB 1:2.

Vad gäller trådens ämne i övrigt så tycker jag inte att det går att uttala sig eftersom vi bara har ena sidan av historien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Dock så gäller det att för att en gärning ska utgöra brott enligt brottsbalken så ska gärningen ha utförts uppståligen om inget annat anges. Detta står i BrB 1:2.

Jag tycker det framgår klart och tydligt att något uppsåt inte fanns.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag tycker det framgår klart och tydligt att något uppsåt inte fanns.

Jag har inte påstått något åt något håll om det.
Däremot tycker jag att man ska läsa lagstiftningen istället för att göra självsäkra uttalanden baserat på otroligt korta artiklar i diverse uppslagsverk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.

Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik

Ojdå.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W