Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag har inte påstått något åt något håll om det.
Däremot tycker jag att man ska läsa lagstiftningen istället för att göra självsäkra uttalanden baserat på otroligt korta artiklar i diverse uppslagsverk.

Jojo, det borde jag ha gjort. Dock ser jag fortfarande att väktarna gjorde fel, om man nu tar TS version till 100 % som vi egentligen bara kan göra i diskussionen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt att du ska ta upp det där om att han verkade nöjd när du hade "satt dit dig själv". Borde inte ett sånt beteende kunna klassas som uppmuntran till brott eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag menar det som står, att idioter borde inte få göra envarsgripanden. Uppenbarligen utnyttjade dessa två denna makt på det sätt jag tycker skall undvikas (förutsatt att TS talar sanning om händelseförloppet), man behöver inte försöka slänga någon i marken så fort du tar tag i personen (speciellt i en situation 2 mot 1). Tycker det bör krävas någon form av vettig utbildning innan man får göra sådant, dvs t.ex. poliser.

Vad du menar med "folk inom ekonomisektorn" vet jag inte faktiskt.

Finns flera sätt som är värt risken, kräver dock resurser. Däremot får man ju vara beredd att ta sitt straff om man blir tagen.

Fast, det som är syftet med envarsgripanden är ju just att du/jag, grannen runt hörnet ska kunna utföra det.

Det handlar mest troligt om en hand på axeln och någon sorts kommentar ang. att TS ska betala. Vi får ju som sagt var bara höra en sida av historien.

Som sagt, följande kan ju vara väl till pass: "Don't do the crime, if you can't do the time. "

Skrivet av Crippa90:

Vad stämmer inte det jag skrev? Det är det jag har lärt mig på min skyddsvaktsutbildning.

"bedrägligt beteende, dels lindrigare form av bedrägeri, dels oredlighetsbrott som innebär att någon ljuger sig till en prestation utan att göra rätt för sig, snyltning. Straff: böter eller fängelse i högst 6 månader."
Länk: bedrägligt beteende | Nationalencyklopedin

Jag ser inte att han gjorde bedrägeri.

Du har ju hittat straffsatsen för bedrägligt beteende, och finns fängelse i straffsatsen så är envarsgripande enligt lagstiftaren ok.

Skrivet av Tomas_88:

Finns ju också nåt som kallas övervåld...

Fast tjänstemän har ju ett förstärkt rättsskydd, och det normala är ju hand på axel när personen är på väg att avlägsna sig från transportmedlet, och kallas det för övervåld så.

Fast, du har ingått ett avtal genom att kliva på bussen/spårvagnen (och då har du också godkänt de regler dessa ställt upp).

Vore väldigt intressant om någon av er som hävdar att det här beteendet är okej kan hänvisa till någon som helst sorts lagtext.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast, det som är syftet med envarsgripanden är ju just att du/jag, grannen runt hörnet ska kunna utföra det.

Det handlar mest troligt om en hand på axeln och någon sorts kommentar ang. att TS ska betala. Vi får ju som sagt var bara höra en sida av historien.

Som sagt, följande kan ju vara väl till pass: "Don't do the crime, if you can't do the time. "

Ja, men eftersom majoriteten inte har rätt utbildning för att bruka våld på ett säkert sätt (som faktiskt skall användas när du griper någon) och är för dumma för att med logik komma fram till det ser jag ingen anledning till att de skall få utföra det.

Och jag tror knappast det var en hand på axeln, finns ju allt för många losers som tar jobb som dessa för att få känna på någon sorts makt i sitt liv. Skulle inte vara förvånad om TS story var rätt nära sanningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Du har ju hittat straffsatsen för bedrägligt beteende, och finns fängelse i straffsatsen så är envarsgripande enligt lagstiftaren ok.

Men nu betalade han för sig och då kan det knappast klassas som bedrägligt beteende. Och en tilläggsavgift får inte tas ut om "bristande kännedom om lokala förhållanden" finns. Så jag anser fortfarande att envarsgripandet var fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Yrka på att du blev misshandlad! Allt du gjorde var att utöva självförsvar vilket jag också skulle gjort om två män attackerade mig utan anledning.

Känner man tingsrätten (hobbyförening) rätt kommer de dock döma till din nackdel. Hoppas i sådant fall att du har möjlighet att överklaga.

Lycka till!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd

LoL på att snutar o väktare som är 2-4ggr flera i antalet kan gnälla om att den de misshandlat o brottat ner använt övervåld mot dem.

Lycka till och hoppas det går bra

Permalänk
Avstängd

@ Crippa90 Exakt jag betalade faktist för mig, och trodde att allt var i sin ordning.

@ Soulnut Hehe kan jag göra, men dom var småkillar på 60kg jag väger som dom båda två tillsammans, dom fick inte ens ner mig på marken fasten dom försökte, men hade dom fått ner mig på marken hade jag lätt sagt att dom attackera mig.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Men nu betalade han för sig och då kan det knappast klassas som bedrägligt beteende. Och en tilläggsavgift får inte tas ut om "bristande kännedom om lokala förhållanden" finns. Så jag anser fortfarande att envarsgripandet var fel.

Det är antagligen väldigt svårt att hävda bristande kännedom om lokala förhållanden om man bor i området och reser regelbundet. Att ålägga TS en tilläggsavgift känns dock väldigt onödigt!

Tråkigt att torska på en sån petitess som du gjorde TS :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av treffin:

Det är antagligen väldigt svårt att hävda bristande kännedom om lokala förhållanden om man bor i området och reser regelbundet. Att ålägga TS en tilläggsavgift känns dock väldigt onödigt!

Tråkigt att torska på en sån petitess som du gjorde TS :/

Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag väldigt sällan åker buss/spårvagn anledningen att jag åkte var att det snöade för mycket så det blev spårvagnen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

verkar som om ena vakten dragit en rövare där, att du attackerade när dom skulle kolla biljetten vilket är falskt. tråkiga är att dom är 2 mot 1.

jag fick ett skönt brev idag. måste betala 3000kr på en parkering jag inte trodde jag hyrt, trots att jag annulerat parkeringen muntligt så låg jag kvar, där rök julklapps pengarna. får skylla mig själv då man ALLTID ska kräva papper på saker. lite lustigt att fastighets ägarna inte noterat att dom inte fått in pengar på 2 år föränn NU. nåja tur att det var en billig parkering, även om det inte känns så nu!

hmm just ja, VITTNEN det kan ju finnas och kanske rädda dig? men antagligen är dom svåra att hitta om du inte kanske hade någon bekant eller liknande i närheten?

här i stockholm så får vanliga kontrollanter inte göra någonting, inte lägga hand på dig alls, då kan man alltid lägga benen på ryggen, fast då ska man vara medveten om att man plankar kanske?

sen erbjöd du dig att betala tilläggsavgiften som du inte visste om och dom drog på med 1200kr vilket INTE är någon rimlig tiläggsavgift. känns nästan som vakterna ville ha lite pengar i egen ficka och försökte lura en stackare som inte åker så ofta och trodde du skulle betala utan att ifrågasätta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tyvärr du kommer åka dit. Finns inget att göra när 2 väktare drar rövare och skyddar varandra. Har själv haft mycket erfarenhet av sånt här och det har aldrig gått bra. Så för din del blir det väl att krypa in ett tag tack vare dina tidigare anmärkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Men nu betalade han för sig och då kan det knappast klassas som bedrägligt beteende. Och en tilläggsavgift får inte tas ut om "bristande kännedom om lokala förhållanden" finns. Så jag anser fortfarande att envarsgripandet var fel.

EDIT: Läste på lite och strök min tidigare text.

Väktare har dock en tendens att ta till övervåld eftersom de alltför ofta kommer undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Väktare har dock en tendens att ta till övervåld eftersom de alltför ofta kommer undan med det.

Kanske bara är jag (har dock hört liknande från andra), men jag är mer orolig att råka ut för någon idiot till väktare som vill visa sig tuff och således börjar bråka med mig, än jag är för att bli utsatt för våld av diverse gäng eller bråkstakar. Tycker det är intressant att vara mer orolig för dem som skall skydda mig än de som jag skall skyddas från.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

sen erbjöd du dig att betala tilläggsavgiften som du inte visste om och dom drog på med 1200kr vilket INTE är någon rimlig tiläggsavgift. känns nästan som vakterna ville ha lite pengar i egen ficka och försökte lura en stackare som inte åker så ofta och trodde du skulle betala utan att ifrågasätta?

Avgiften för att inte ha giltig biljett är 1200:- i Stockholm också:
Om du fuskåker – AB Storstockholms Lokaltrafik

Saknat ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kanske bara är jag (har dock hört liknande från andra), men jag är mer orolig att råka ut för någon idiot till väktare som vill visa sig tuff och således börjar bråka med mig, än jag är för att bli utsatt för våld av diverse gäng eller bråkstakar. Tycker det är intressant att vara mer orolig för dem som skall skydda mig än de som jag skall skyddas från.

Jag skulle nog inte säga att jag är mer orolig för väktare än gäng men jag håller med dig till viss del. Av princip skulle jag aldrig tjafsa eller lägga hand på en väktare, har hört alldeles för många historier om folk som råkat illa ut. Det finns ingenting att tjäna på att tjafsa, skulle det blir trubbel kallar han bara på sina väktarpolare och sen är man rökt.

Dels är de ofta fler än en själv, dels väger väl deras ord tyngre också (?), speciellt när man är lite berusad och slutligen räcker det att man nuddar en väktare för att åka dit för våld mot tjänsteman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Jag skulle nog inte säga att jag är mer orolig för väktare än gäng men jag håller med dig till viss del. Av princip skulle jag aldrig tjafsa eller lägga hand på en väktare, har hört alldeles för många historier om folk som råkat illa ut. Det finns ingenting att tjäna på att tjafsa, skulle det blir trubbel kallar han bara på sina väktarpolare och sen är man rökt.

Dels är de ofta fler än en själv, dels väger väl deras ord tyngre också (?), speciellt när man är lite berusad och slutligen räcker det att man nuddar en väktare för att åka dit för våld mot tjänsteman.

Ja, det är lite det som är problemet. Tycker även att det är fel att vilken idiot som helst kan bli väktare eller annan typ av vakt. Drar ju bara till sig folk som inte klarar att hävda sig på andra sätt här i livet än att leka ball. Tycker det finns för många fall där flera vakter har slagit folk sönder och samman och sen hävdat självförsvar. Var det inte något fall för något år sen där någon 18-åring blev brutalt misshandlad av 3 vakter på någon nattklubb så han låg på sjukhus någon vecka, trots detta blev han anmäld för våld mot tjänsteman.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det var ju ett intressant program om nattklubbsvakter för någon vecka sen, en tjej hävdade en sak sen kom klubbägaren med en annan story där han bland annat försökt slå en flaska i huvudet på vakten och pissat på blackjackbordet, då förtjänar man fan en smäll.

TS trist det som hänt, hoppas du slipper undan och i värsta fall böter för något mer för en sån sak tror jag inte att man får.

Permalänk
Medlem

De kommer troligen att ta upp tidigare incidenter, även det du blivit friad för. Anledningen är att man vill ha koll på dig, av flera olika anledningar bl.a. straffbetänkandet och vårdbetänkandet (vet inte vad det heter på juridiska eller hur det faktiskt fungerar. djoooooooon!).

Du kan nog vänta dig böter om du har tur med nämndemännen och de inte ser något samband med tidigare domar. Du kan vänta dig fängelse om du har otur med nämndemännen samt om de ser allvarligt på tidigare domar och det faktum att du faktiskt tog något slags grepp om halsen på den inkompetente kontrollanten.

Se till att din advokat berättar sanningen så som du ser den och att du säger samma sak men att ni använder rätt formuleringar. T.ex. inte "De försökte ta ner mig så jag försvarade mig genom att greppa om halsen på honom", utan "De stoppade mig och i stressen så tog jag blint tag i någon av männen, olyckligtvis Mattias hals.".
Var välklädd, rakryggad och tala väl, det är tingsrätten du ska till, looks spelar roll. Var ödmjuk som vanligt. Låtsas att kontrollanterna är medmänniskor de också. Se till att nämndemännen får rätt bild av dig de första 12 sekundrarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja, men eftersom majoriteten inte har rätt utbildning för att bruka våld på ett säkert sätt (som faktiskt skall användas när du griper någon) och är för dumma för att med logik komma fram till det ser jag ingen anledning till att de skall få utföra det.

Och jag tror knappast det var en hand på axeln, finns ju allt för många losers som tar jobb som dessa för att få känna på någon sorts makt i sitt liv. Skulle inte vara förvånad om TS story var rätt nära sanningen.

Fast nu handlar det om envarsgripande, där ingen som helst utbildning krävs. Och det handlar om något så fint formulerat som "icke oförsvarbart våld" eller liknande. Att greppa tag i/lägga ner en person som försöker avlägsna sig från brottsplats bör inte räknas som oförsvarbart.

Skulle som sagt var inte förvåna mig om sanningen ligger rätt precis mellan de två utsagorna.

Skrivet av Crippa90:

Men nu betalade han för sig och då kan det knappast klassas som bedrägligt beteende. Och en tilläggsavgift får inte tas ut om "bristande kännedom om lokala förhållanden" finns. Så jag anser fortfarande att envarsgripandet var fel.

Nu betalade han ju inte det han skulle, och det kan klassas som bedrägligt beteende. Sen att du hävdar bristande kännedom, det kan möjligtvis fungera som turist i en stad, knappast som boende.

Sen är det ju (egentligen) inte intressant vad du anser om envarsgripandet, utan det handlar om vad som står i lagtexter/förordningar samt förarbeten, och den tolkning som man tidigare gjort om liknande ärenden.

Skrivet av Derox:

Ja, det är lite det som är problemet. Tycker även att det är fel att vilken idiot som helst kan bli väktare eller annan typ av vakt. Drar ju bara till sig folk som inte klarar att hävda sig på andra sätt här i livet än att leka ball. Tycker det finns för många fall där flera vakter har slagit folk sönder och samman och sen hävdat självförsvar. Var det inte något fall för något år sen där någon 18-åring blev brutalt misshandlad av 3 vakter på någon nattklubb så han låg på sjukhus någon vecka, trots detta blev han anmäld för våld mot tjänsteman.

Fast det finns ju en hel del fall där personer gett sig på tjänstemän (vilka har förstärkt rättsskydd) och klarat sig undan. Jämför parkeringsvakter där det enligt rätten numera anses vara okej att spotta, då dessa "med hänsyn till arbetet förväntas uppleva sådant".

Som ett litet tillägg, du får ju göra skillnad på sakerna här. Man kan ha utfört brottet våld mot tjänsteman, och ändå hamna på sjukhus. Där handlar det dels om vilket våld som anses försvarbart med hänsyn till situationen, men även att det rent straffrättsligt är två separata händelser...

Som tillägg, gör man det som kollektivtrafikutföraren säger (betalar biljett giltig för sin ålder) så händer inget, det handlar ju om att TS gjort fel. En underlåtenhet att informera sig om gällande regler är INTE en ursäkt för lagbrott.

"Jag visste inte att det var förbjudet att mörda i Sverige", eller "Jag visste inte att det råder stopplikt i korsningen", båda dessa är något som inte tas någon som helst hänsyn till vid rättegångar, då det är din skyldighet att ta reda på vad som gäller.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast nu handlar det om envarsgripande, där ingen som helst utbildning krävs. Och det handlar om något så fint formulerat som "icke oförsvarbart våld" eller liknande. Att greppa tag i/lägga ner en person som försöker avlägsna sig från brottsplats bör inte räknas som oförsvarbart.

Skulle som sagt var inte förvåna mig om sanningen ligger rätt precis mellan de två utsagorna.

Klart det behövs utbildning, skulle inte lita på att gemene idiot i detta landet kan bruka våld på ett sådant vis som inte är farligt. Lägga ner en person det första du gör anser inte jag att vem som helst skall försöka sig på, speciellt inte så fort du tar tag i personen. Om folk vore smartare i landet vore det tänkbart, men tyvärr är ju inte så fallet.

Skrivet av Henrik21:

Fast det finns ju en hel del fall där personer gett sig på tjänstemän (vilka har förstärkt rättsskydd) och klarat sig undan. Jämför parkeringsvakter där det enligt rätten numera anses vara okej att spotta, då dessa "med hänsyn till arbetet förväntas uppleva sådant".

Ja, t.o.m. rätten har väll I dessa fall insett att det var befogat?

Skrivet av Henrik21:

Som ett litet tillägg, du får ju göra skillnad på sakerna här. Man kan ha utfört brottet våld mot tjänsteman, och ändå hamna på sjukhus. Där handlar det dels om vilket våld som anses försvarbart med hänsyn till situationen, men även att det rent straffrättsligt är två separata händelser...

Fast det roliga är ju att om du medan du blir brutalt misshandlat för ingenting försöker ta dig därifrån och råkar röra en av dem som misshandlar dig (som råkar vara tjänstemän) så kan du ju teoretiskt sätt bli dömd för våld mot tjänsteman, eller om du försöker gå emellan. Detta skapar ju en situation där allmänheten inte vågar hjälpa folk de ser bli utsatta för misshandel av dem som skall förhindra detta.

Skrivet av Henrik21:

Som tillägg, gör man det som kollektivtrafikutföraren säger (betalar biljett giltig för sin ålder) så händer inget, det handlar ju om att TS gjort fel. En underlåtenhet att informera sig om gällande regler är INTE en ursäkt för lagbrott.

Nej det är ingen garant att man blir lämnad ifred, var ju inte länge sen polisen (ja se, tom polisen) bröt armen på en kvinna i ett förhör i ett avskiljt rum för de trodde hon hjälpt någon innanför spärrarna. Vårt samhälle bygger på att stor del av de som skall skydda oss medborgare inkluderar många som sökt sig till dessa tjänster för att de vill ha makt men misslyckats med allt annat.

För poliser sker iaf en gallring så de flesta (det finns alltid folk som faller mellan springorna) av de oönskvärda försvinner. Ser du en polis kan du vara måttligt säker på att han/hon inte är där för att försöka hävda sig. Detsamma kan du inte säga om väktare/OV osv. Problemet är att du kan inte ens försvara dig om du blir utsatt, för då åker du dit i de flesta fall.

Rena kontrollanter har ju än mindre selektionsprocess än väktare/OV. Så där försvinner ännu mindre del av de oönskvärda.

Skrivet av Henrik21:

"Jag visste inte att det var förbjudet att mörda i Sverige", eller "Jag visste inte att det råder stopplikt i korsningen", båda dessa är något som inte tas någon som helst hänsyn till vid rättegångar, då det är din skyldighet att ta reda på vad som gäller.

Ja och nej, nu är det så att det står inte i lagboken de exakta reglerna för kollektivtrafiken, så det är en avsevärd skillnad. Håller dock med dig om att det är i princip omöjligt att hävda dålig lokalkännedom om man bor i området.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Avgiften för att inte ha giltig biljett är 1200:- i Stockholm också:
Om du fuskåker – AB Storstockholms Lokaltrafik

men då säger man BÖTER och inte tillägsavgift?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

verkar som om ena vakten dragit en rövare där, att du attackerade när dom skulle kolla biljetten vilket är falskt. tråkiga är att dom är 2 mot 1.

jag fick ett skönt brev idag. måste betala 3000kr på en parkering jag inte trodde jag hyrt, trots att jag annulerat parkeringen muntligt så låg jag kvar, där rök julklapps pengarna. får skylla mig själv då man ALLTID ska kräva papper på saker. lite lustigt att fastighets ägarna inte noterat att dom inte fått in pengar på 2 år föränn NU. nåja tur att det var en billig parkering, även om det inte känns så nu!

hmm just ja, VITTNEN det kan ju finnas och kanske rädda dig? men antagligen är dom svåra att hitta om du inte kanske hade någon bekant eller liknande i närheten?

här i stockholm så får vanliga kontrollanter inte göra någonting, inte lägga hand på dig alls, då kan man alltid lägga benen på ryggen, fast då ska man vara medveten om att man plankar kanske?

sen erbjöd du dig att betala tilläggsavgiften som du inte visste om och dom drog på med 1200kr vilket INTE är någon rimlig tiläggsavgift. känns nästan som vakterna ville ha lite pengar i egen ficka och försökte lura en stackare som inte åker så ofta och trodde du skulle betala utan att ifrågasätta?

Du kan alltid försöka bestrida avgiften, säg att ni ingått ett muntligt avtal, muntligt avtal gäller även om det är svårare att bevisa.
Vad som också talar tilll din fördel är att dom inte försökt kräva pengarna tidigare.

Till TS: Prata med din advokat, vi är inga advokater.
Men ditt våld är ju allt annat än kraftigt, så något maxstraff blir det absolut inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Du kan alltid försöka bestrida avgiften, säg att ni ingått ett muntligt avtal, muntligt avtal gäller även om det är svårare att bevisa.
Vad som också talar tilll din fördel är att dom inte försökt kräva pengarna tidigare.

Till TS: Prata med din advokat, vi är inga advokater.
Men ditt våld är ju allt annat än kraftigt, så något maxstraff blir det absolut inte.

Jag har pratat med advokaten, och han säger att det inte är något grövre brott och att jag inte behöver oroa mig.
Dock fick väktaren flera röda märken runt halsen, hoppas inte dom har tagit kort och ska visa upp i rätten.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

men då säger man BÖTER och inte tillägsavgift?

Nej, det är inte böter. Precis som i fallet "parkeringsböter", som egentligen heter felparkeringsavgift eller kontrollavgift, är det fråga om en avgift.

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Alltid lika underbart när dessa väktare och kontrollanter gång på gång bryter mot lagen själva enbart för att sätta dit vanliga människor som kanske inte är lika informerade om reglerna som dom är. Man visar ingen som helst hets eller aggression men blir själv utsatt för det, råkar begå ett misstag och visa aggression tillbaka, och då förstörs hela ens liv pga idioter som tar livet för seriöst.

Du får också tänka på att de möter en massa äckliga människor som gång på gång försöker smita, fuska och hoppa över spärren. Jag tror inte många förblir filantroper efter flera år i tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Klart det behövs utbildning, skulle inte lita på att gemene idiot i detta landet kan bruka våld på ett sådant vis som inte är farligt. Lägga ner en person det första du gör anser inte jag att vem som helst skall försöka sig på, speciellt inte så fort du tar tag i personen. Om folk vore smartare i landet vore det tänkbart, men tyvärr är ju inte så fallet.

Ja, t.o.m. rätten har väll I dessa fall insett att det var befogat?

Fast det roliga är ju att om du medan du blir brutalt misshandlat för ingenting försöker ta dig därifrån och råkar röra en av dem som misshandlar dig (som råkar vara tjänstemän) så kan du ju teoretiskt sätt bli dömd för våld mot tjänsteman, eller om du försöker gå emellan. Detta skapar ju en situation där allmänheten inte vågar hjälpa folk de ser bli utsatta för misshandel av dem som skall förhindra detta.

Nej det är ingen garant att man blir lämnad ifred, var ju inte länge sen polisen (ja se, tom polisen) bröt armen på en kvinna i ett förhör i ett avskiljt rum för de trodde hon hjälpt någon innanför spärrarna. Vårt samhälle bygger på att stor del av de som skall skydda oss medborgare inkluderar många som sökt sig till dessa tjänster för att de vill ha makt men misslyckats med allt annat.

För poliser sker iaf en gallring så de flesta (det finns alltid folk som faller mellan springorna) av de oönskvärda försvinner. Ser du en polis kan du vara måttligt säker på att han/hon inte är där för att försöka hävda sig. Detsamma kan du inte säga om väktare/OV osv. Problemet är att du kan inte ens försvara dig om du blir utsatt, för då åker du dit i de flesta fall.

Rena kontrollanter har ju än mindre selektionsprocess än väktare/OV. Så där försvinner ännu mindre del av de oönskvärda.

Ja och nej, nu är det så att det står inte i lagboken de exakta reglerna för kollektivtrafiken, så det är en avsevärd skillnad. Håller dock med dig om att det är i princip omöjligt att hävda dålig lokalkännedom om man bor i området.

Fast att det ska krävas utbildning för ett envarsgripande är ju bara det helt befängt. Du ser någon slå in rutan på din bil, ska du då acceptera att inte kunna envarsgripa denna då du saknar utbildningen?

Det intressanta är ju att det vad jag kommer ihåg bara handlar om TR som gjort den tolkningen, och då innebär det att det förstärkta rättsskyddet som tjänstemän har inte gäller alla. Samt, då bör t.ex. polismän/soc etc räkna med att mordhot är en del av vardagen, något extrapolerat men ändå klart logiskt efter TRs bedömning (sen att man inte ska lägga någon vikt alls vid vilken bedömning en TR gör av ett mål, då nämndemännen saknar juridiska förkunskaper samt inte har någon som helst prejudicerande verkan kanske ska nämnas).

Vet inte om det är särskilt roligt, men då kommer ju rätten göra bedömning om våldet som använts är uppenbart onödigt.

Känns som att vi inte kommer särskilt mycket längre, speciellt då du och flera andra gör en helt annan tolkning än den praxis vi har i liknande rättsfall. Vore som sagt var mycket intressant om du/ni presenterar någon juridisk källa som påtalar att det dels är okej att bruka våld mot annan person (oavsett tjänsteman eller ej), samt en rimlig tolkning utav varför det inte finns något mandat att utfärda en kontrollavgift för kollektivtrafiksutförare om en resenär inte kan visa upp giltigt resebevis. Och nej att resa på barn/ungdomsbiljett när man har åldern inne för vuxen är inte giltigt resebevis...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast det roliga är ju att om du medan du blir brutalt misshandlat för ingenting försöker ta dig därifrån och råkar röra en av dem som misshandlar dig (som råkar vara tjänstemän) så kan du ju teoretiskt sätt bli dömd för våld mot tjänsteman, eller om du försöker gå emellan. Detta skapar ju en situation där allmänheten inte vågar hjälpa folk de ser bli utsatta för misshandel av dem som skall förhindra detta.

Alltså domaren och nämndemännen i en domstol är ju inte dumma i huvudet... Klart som fan att du inte åker på våld mot tjänsteman om du blir misshandlad. Du kan alltid "teoretiskt sett" bli dömd för en mängd olika saker men så är inte verkligheten. Verkar bara som du har något allmänt hat mot väktare?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Alltså jag ska göra klart att jag blev inte misshandlad (jag fick inget märke, sår etc) det hela bråket var slut inom 15-20sek.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast att det ska krävas utbildning för ett envarsgripande är ju bara det helt befängt. Du ser någon slå in rutan på din bil, ska du då acceptera att inte kunna envarsgripa denna då du saknar utbildningen?

Själv tycker jag att någon som slår sönder folks rutor med flit borde få bli skjuten, men det är ju inte vettigt att det skulle vara så. Varken realistiskt eller önskvärt att ha folk som springer omkring och skjuter varandra. På samma sätt är det inte önskvärt att diverse idioter försöker dra ned personen och får honom att göra en "face-plant" där han blir av med sina tänder.

Skrivet av Henrik21:

Känns som att vi inte kommer särskilt mycket längre, speciellt då du och flera andra gör en helt annan tolkning än den praxis vi har i liknande rättsfall. Vore som sagt var mycket intressant om du/ni presenterar någon juridisk källa som påtalar att det dels är okej att bruka våld mot annan person (oavsett tjänsteman eller ej),

Det är inte okej att bruka våld, däremot så har ju vakter/väktare sina kollegor som säger att den misshandlade först drog sitt raketgevär eller dylikt.

Skrivet av Pinkspear:

Alltså domaren och nämndemännen i en domstol är ju inte dumma i huvudet... Klart som fan att du inte åker på våld mot tjänsteman om du blir misshandlad. Du kan alltid "teoretiskt sett" bli dömd för en mängd olika saker men så är inte verkligheten. Verkar bara som du har något allmänt hat mot väktare?

Klart de kan vara dumma i huvudet, folk på alla positioner kan vara dumma i huvudet. Har vänner som arbetat som olika typer av vakter/väktare och alla jag pratat med säger hur utbrett det är med att om en vakt slagit ner någon så "råkade de andra vakterna titta ut precis när killen försökte slå vakten i huvudet med en flaska".

Och nej, jag gillar inte att folk utan vettig utbildning och som inte är generellt smarta får den maktpositionen. Skall vi ha folk på maktpositioner skall det vara smarta människor med adekvat utbildning för den tjänsten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"