Permalänk
Medlem

steam+linux?

hej,

ska köpa mej lite nya saker till datorn (moderkort och PSU) och vad jag vet så måste jag installera om mitt OS för jag byter moderkort? och undrar helt enkelt om man kan spela counterstrike, GTA san andreas och trackmania på linux ubuntu? elr vet ni något bättre linux OS ? anledningen till att jag väljer linux är att det är gratis och ska köpa mer efter jul.

tack på förhand!

Mvh saltiiiz.

Permalänk

det borde gå att köra i wine
Steam under Linux - Valve Developer Community

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_for_life:

wine? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

Windows emulator.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det finns uppdaterat nyhet om att Valves spelmotor ska portas till Linux? Denna är från 2008, inte mycket som har hänt sen dess.

Kopplar mitt inlägg till att Valve är tillverkarna av Steam och att jag hittade "ryktet" via saltiiz inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Någon som vet ifall det finns uppdaterat nyhet om att Valves spelmotor ska portas till Linux? Denna är från 2008, inte mycket som har hänt sen dess.

Kopplar mitt inlägg till att Valve är tillverkarna av Steam och att jag hittade "ryktet" via saltiiz inlägg.

Eftersom det nu finns till Mac kanske de prioriterade det framför Linux. Men vem vet, linuxdistributioner kanske står på tur?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiner:

Windows emulator.

Eller inte.
Wine Is Not an Emulator

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

men det går att spela genom wine?

Permalänk
Medlem

Jag fick aldrig igång det helt när jag körde ubuntu, kunde köra det med Software inställningen i Videos men inte OPEN GL, testade mängder med sätt dock inget som kostade pengar(finns sådana "emulatorer" också).
Det visade dock sig att Ubuntu gillade Nvidia-kort mer än ATI-kort , vet inte om det har ändrat sig men på den tiden fanns det bättre drivrutiner till Nvidia än ATI..

Visa signatur

EVGA X58 SLI3 | Intel i7 950 | 1 x Msi 560 Twin frozr @1000/2100mhz | 6gb Corsair 1600MHz | AX850 80+ | Fractal Design XL

Permalänk
Medlem

ATI drivrutinerna är helt okej nuförtiden efter att ATI släppte på en del info och blev allmännt schystare mot open-source.

CounterStrike 1.6 funkar mycket bra i Steam med hjälp av wine. Enda jag testat så kan inte uttala mig om de andra spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnza:

Jag fick aldrig igång det helt när jag körde ubuntu, kunde köra det med Software inställningen i Videos men inte OPEN GL, testade mängder med sätt dock inget som kostade pengar(finns sådana "emulatorer" också).
Det visade dock sig att Ubuntu gillade Nvidia-kort mer än ATI-kort , vet inte om det har ändrat sig men på den tiden fanns det bättre drivrutiner till Nvidia än ATI..

okej jag har ett nVidia kort så förhoppningsvis blir det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

CounterStrike 1.6 funkar mycket bra i Steam med hjälp av wine. Enda jag testat så kan inte uttala mig om de andra spelen.

okej va bra

Permalänk
Medlem

JAg skulle avråda dig att byta till Linux ifall du tänker spela. Även ifall Steam kommer att släppas till Linux, så lär det inte vara så många spel som portas. Kanske några indie spel och förmodligen några av Valves Source spel för att de vill föregå med gott exempel.

Wine fungerar ibland, men i många fall så fungerar det långt ifrån så bra som det kommer att göra att köra Widnows direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

JAg skulle avråda dig att byta till Linux ifall du tänker spela. Även ifall Steam kommer att släppas till Linux, så lär det inte vara så många spel som portas. Kanske några indie spel och förmodligen några av Valves Source spel för att de vill föregå med gott exempel.

Wine fungerar ibland, men i många fall så fungerar det långt ifrån så bra som det kommer att göra att köra Widnows direkt.

okej men jag har helt enkelt inte råd med en W7 licens och jag ska upgradera mera efter jul.

Permalänk
Skrivet av AMD_for_life:

Det går med ubuntu men har bara spelat cs mot botar

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

JAg skulle avråda dig att byta till Linux ifall du tänker spela. Även ifall Steam kommer att släppas till Linux, så lär det inte vara så många spel som portas. Kanske några indie spel och förmodligen några av Valves Source spel för att de vill föregå med gott exempel.

Wine fungerar ibland, men i många fall så fungerar det långt ifrån så bra som det kommer att göra att köra Widnows direkt.

+1. Om du spelar så stanna kvar i Windows, sen om du inte har råd med en Win7-licens varför inte köra på den du har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

+1. Om du spelar så stanna kvar i Windows, sen om du inte har råd med en Win7-licens varför inte köra på den du har nu?

den är trasig :/ ska köpa nytt moderkort + PSU..

men nu kom jag och tänka på en sak, har hört här på forumet att man kan få 4(?) W7 licenser via csnkortet, är det sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

den är trasig :/ ska köpa nytt moderkort + PSU..

men nu kom jag och tänka på en sak, har hört här på forumet att man kan få 4(?) W7 licenser via csnkortet, är det sant?

Är din licens trasig? =S
Om någon har tagit den och använt den i piratsyfte så har jag för mig att man kan "få tillbaka" den av M$ om man bevisar att du köpt den.

Och ja, man kan få W7 licenser om man är student. Kallas MSDNAA, kolla med din skola om dom har det. Om inte, kolla in pellesoft. Där har jag fått mina licenser ifrån, kostar visserligen en liten liten slant men det har du säkert råd med

Skrivet av HarmlessWarrior:

Och jag skulle vilja avråda TS att ALDRIG lyssna på Sir. Haxxalot när det kommer till frågor som rör Windows vs Linux. Han är nämligen en dowzer av rang.

Du klarar dig lungt på Linux spelutbud i kombination med en PS3. Nämn ett bra Windows exklusivt spel som släppts på senare år liksom.

Men då ska man ha ett PS3 och gilla konsoll också =P

Permalänk

Kika på den här sajten för information om olika program och spels funktion under wine i linux: WineHQ - Wine Application Database

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Can0n;10565667"]Är din licens trasig? =S
Om någon har tagit den och använt den i piratsyfte så har jag för mig att man kan "få tillbaka" den av M$ om man bevisar att du köpt den.

Och ja, man kan få W7 licenser om man är student. Kallas MSDNAA, kolla med din skola om dom har det. Om inte, kolla in pellesoft. Där har jag fått mina licenser ifrån, kostar visserligen en liten liten slant men det har du säkert råd med/QUOTE]

oj fattade frågan lite fel ;P har ingen skiva elr nånting kvar.. köpte datorn av en kompis i ren desperation..
min syster har ett csnkort och tänkte om jag kunde köpa via det bara

Permalänk
Medlem

Haha, men om snubben vill lira spel så äre dumt att försöka locka över honom till Linux.

Skrivet av saltiiz:

oj fattade frågan lite fel ;P har ingen skiva elr nånting kvar.. köpte datorn av en kompis i ren desperation..
min syster har ett csnkort och tänkte om jag kunde köpa via det bara

Läs om det på pellesoft, eller fråga din syster om hon kan ta reda på om hennes skola har MSDNAA eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Haha, men om snubben vill lira spel så äre dumt att försöka locka över honom till Linux.

Läs om det på pellesoft, eller fråga din syster om hon kan ta reda på om hennes skola har MSDNAA eller inte

okej får fråga henne imorrn

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, lyssna inte på HarmlessWarrior. Inte under några omständigheter, åtminstonde när Microsoft produkter är inblandade. Han är ett troll, och det tror jag inte att någon kommer att säga emot.

Ifall du är i behov av en Windows 7 licens så kan du ju alltid kolla in den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Permalänk
Medlem

CSN ger rabatter till Windows 7 men inte gratis versioner. Vissa högskolor har kontakt med Microsoft och ger alla MS produkter till sina studenter men det varierar.

Hur dina spel kommer fungera varierar vilka spel du vill spela.
WineHQ - Wine Application Database för att kolla upp olika program/spel

Sedan kan du använda dig av PlayOnLinux som är ett frontend för Wine helt enkelt. Sedan är det bara att testa sig fram.

Wine - Wikipedia
Home - PlayOnLinux - Run your Windows applications on Linux easily!

Har du problem kan du fråga kunniga personer i denna forumsdel eller bara fråga runt på olika IRC kanaler som tillhör olika distros. Alla förutom Windows operativsystem kommer behöva ha Wine om nu inte spelet har en version för Linux så distros spelar ingen större roll här.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är olika från dator till dator, troligtvis funkar de spelen som du räknat upp utan problem. Men det är alldrig lika smärtfritt som i Windows att spela Windows spel.

Mit råd är att testa, blir du missnöjd så försök att spara ihop till Windows 7, det finns dock en massa andra fördelar med t.e.x Ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.