Permalänk
Medlem

ska skaffa processor kylare

som titeln jag ska skaffa processor kylare men inte till mig själv utan till min kusins dator innan hans fläkt ger upp helt hans processor är i idle på 70 grader och lägger av om man T ex drar upp internet och lite andra saker (eller spelar COD mw2 singleplayer)
då dör skärmen och den reagerar inte mer föräns man startar om datorn men chassiet han har är ett litet hp chassie (micro atx) med inga fläktar i heller förutom grafik kort och cpu är det det som är problemet eller är det processorkylaren ? ska jag ta och beställa en ny kylare till mig själv i samma veva kanske ?
(max 400 kr för 2 st kylare)

jag har ett stort chassie med 2 fractal design 120 mm fläktar 1 på 900 rpm och 1 på ca 1000 rpm

hans socket är am2+ och min är am3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

ett litet plastigt HP chassi är inget kul att ha.
köp en redig processorkylare, finns några helt ok Cpu kylare för runt 250 spänn nu, som typ Egenskaper för Cooler Master Hyper 212 Plus
resten kan du lägga på att köpa nytt chassi till han. om inte det passar han så köp en bra fläkt
btw problemet som uppstår låter som ett värmeproblem
ps. öppna alltid datorn och kolla att allt är rent och rätt. dammsuga om det behövs. (egen erfarenhet)

Permalänk
Hjälpsam

Blås rent från damm, damsug inte det kan ge ESD-skador.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

om man håller i alla fläktar så går det väl att dammsuga cpu fläkten
och jag ska kolla förbi hos han idag och se om han har några fläktplatser i chassiet han har nu (han har lite plats att ha datorn på så det blir nog en ny kylare och fläktar till han eller så spar jag pengarna och fixar iordning ny processor och lite annat smått till han samtidigt så han slipper sitta på en athlon 64 x2 5000+ )
som säger att bara en processor kärna funkar (antagligen värmen som tagit skada på den tror jag)
AMD Phenom X3 8750 Black Edition 2,4GHz Socket AM2+ Tray - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

om man håller i alla fläktar så går det väl att dammsuga cpu fläkten

Problemet är ju inte att fläkten skulle gå sönder, utan att du förstör delar med statisk elektricitet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PC-Hybris:

ett litet plastigt HP chassi är inget kul att ha.
köp en redig processorkylare, finns några helt ok Cpu kylare för runt 250 spänn nu, som typ Egenskaper för Cooler Master Hyper 212 Plus
resten kan du lägga på att köpa nytt chassi till han. om inte det passar han så köp en bra fläkt
btw problemet som uppstår låter som ett värmeproblem
ps. öppna alltid datorn och kolla att allt är rent och rätt. dammsuga om det behövs. (egen erfarenhet)

har haft en hp dator för något år sedan, tänklte samma sak att byta kylare men det går inte för det finns en fast "limmad" bak plåt på moderkortet som maninte kan ta bort. Man kan inte eller iallafall de flesta, köra en annan kylare på en märkes dator.