Skillnaden att vara pirat eller inte? - rippa videoström

Permalänk

Skillnaden att vara pirat eller inte? - rippa videoström

Tja.

Såg på SVT 1 innan när de visade 15 minuter av 'Svenska hemligheter' något som är rätt skoj och fascinerande att titta på.

Dock så har jag ett nytt inspelningskort i datorn och testade då på skoj att sätta igång det för att se hur inspelningen blev.

Allting fungerade perfekt och så men jag råkade missa exakt 3.02 min i början vilket bygger upp mystiken lite. Dock så fanns detta på SVT PLAY. men bara tillgängligt i ca 2 månader till

Då jag vet att det är olagligt att spela in från SVT play (vilket även är rätt omständigt)
Men varför får jag då sitta med en videoinspelare och rippa samma program som sänds på tv men inte från nätet? Sjukt tråkigt att det ska försvinna ner i Svt's arkiv iaf.

Lagen säger att man får spela in från radio och tv med tex vhs apparat för eget bruk. men man får inte göra samma princip på nätet? Vad är skillnaden? visst det kanske är en belastning för servrarna om folk skulle ladda ner hejvilt vilket det inte blir på tv nätet. Men som jag skrev ett par rader upp så är det
tråkigt att väl när det visas program jag gillar så då

1. missar man det.
2. man får inte spara ner det över nätet när man istället får spara det via tv nätet.
3. Det kommer försvinner ner i Svts's arkiv och kanske aldrig komma upp till ytan igen
4. Visst om det mot förmodan skulle komma upp igen så vill de väl ha tittare men tråkigt att det göms bort när man ändå betalar den där tv licensen för något man egentligen inte får använda lite hur man ser på det.
//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Varför skulle du inte få rippa det?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

När man streamar så laddas det ju ner till dator så varför inte streama till en mapp på skrivbordet direkt ?? blir ju ingen extra bellastning och alla blir glada. Vet inte riktigt hur det fungerar men t.ex: så kan man hitta senast kollade youtube videos i systemmappar- olika för de olika webläsare. Så om man ändå laddar ner det på sin dator, varför skulle det bli olagligt att flytta det till en annan mapp ??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Som ni säger 'mellan raderna' så är principen samma hur man än fixar sin kopia (fast man inte snor originalet så stöld är det ju inte) Men problemet är att de må vara upphovsrättsbrott att ta det via deras play sida.
Sen så har man ändå problemet att de kör någon jobbig sändning som jag inte kommer ihåg vad jag läste mig till och det vara inte lika lätt som att ta klipp därifrån än vad det är via tex youtube.

Synd bara att de jobbar mot ett problem som inte finns när de istället kan arbeta med problemet? liksom tror folk skulle uppskatta SVT grymt mycket mer även om de gör ett bra jobb så skulle jag vara grymt lycklig att få rota i arkiven ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Varför i hela skulle man inte få rippa?
Samma belastning, samma kvalle. I sin längd mindre belastning för SVT vilket är lika med pengar sparade på grund av midnre trafik, vilket innebär mer pengar till nyproduktion eller arkivering, vilket innebär gladare svenskar vilket innebär ett bättre Sverige vilket innebär en bättre värld.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Är det verkligen olagligt att rippa? Hursomhelst så ställer jag frågan:

"Vem bryr sig?"

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Är det verkligen olagligt att rippa? Hursomhelst så ställer jag frågan:

"Vem bryr sig?"

Någon måste ju ställa de betydande frågorna, vilket vi överlät till dig då du konkretiserar det bäst.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Är det verkligen olagligt att rippa? Hursomhelst så ställer jag frågan:

"Vem bryr sig?"

Enligt Swec's regler så får vi inte prata om hur man gör det.

Det som är det roliga är att man kan vara laglig eller olaglig att få tag i samma material på i princip samma sätt helt gratis.

Alakai Säg det till SVT

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bra idé, jag ska maila SVT och berätta om en bättre värld

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Har fått tag i vad jag var ute efter..
Kommer inte nämna (i tråden) hur jag gjorde men google ger en hel del svar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Lagen är inte gjord för att vara rationell, den är gjord för att de största mediabolagen ska kunna få så mycket kontroll som möjligt över sina medium. Att försöka hitta argument för att göra den mer rationell blir oftast mest töntigt.

Följ din egen moral, inte nödvändigtvis lagen. I situationer som denna så tjänar alla på det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!