Permalänk
Inaktiv

Datorer i årskurs 7?

I vissa städer(bl.a. Lund) har man börjat att från detta år ge ut datorer till alla elever i årskurs 7. Skolorna väljer själva om de vill ge Mac eller Windows datorer till eleverna.
Vad tycker ni om detta?

Permalänk
Hedersmedlem

för de pengarna hade man kanske kunnat höja lärarlönen istället? Höja status på läraryrket.
ITsatsningar är inte så dumt, men de bör ligga rätt i tiden och jag undrar lite om man får extra kunskaper motsvarande investeringen per elev.

Undrar lite om det finns så mycket luft i kolbudgeten också? Om de har så mycket luft (vilket jag betvivlar starkt) - varför har då lärarna så taskiga löner? Och om de inte har den luften i budget - var skär de ned istället? Sämre mat? Färre lektioner? Större klasser? Kommer pengar från annan instans och vad har de då skurit ned på i samhället? Motsvarar nedskärningarna vinsterna man uppnår med dessa datorer?

Jag hade gärna velat se kravspecen som gjort att detta beslut gått igenom. Vilka specifika saker går inte att lära ut idag utan en dator i högstadiet? Nu låter jag bakåtsträvande här kanske, men jag ser ju gärna att man har några specifika element som direkt kommer ändras i undervisningen så att det inte bara blir en ITsatsning där man slänger in pengar och hoppas på att det kanske kommer något roligt ur detta. Har alla lärare kompetens för denna plattform exempelvis? Om 30% av lärarna kommer utnyttja detta så låter det lika relevant som att köpa en elbas eller vindsurfbräda till varje elev i sjunde klass och hoppas att detta ger något bra. Det gör det ju säkert, men det är förmodligen en onödigt dyr satsning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Vila i frid

Lixom det är 2010! "I vissa städer(bl.a. Lund) har man börjat att från detta år ge ut papper och penna till alla elever i årskurs 7. Skolorna väljer själva om de vill ge Faber-Castell eller Staedtler till eleverna. Vad tycker ni om detta?"

Jag kommer ihåg själv när jag som första årskull någonsin på det Gymnasiet 1975 fick en Texas miniräknare av skolan. Det blev ett HIMLA liv om det. Det var så på den tiden att man knappt fick använda räknesticka i högstadiet - om någon nu vet vad det är.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite för låg ålder för att vissa kanske inte kan ta fullt ansvar för att ha en dator till och endast arbeta med, jag vet att jag inte skulle ha klarat det.

Permalänk
Medlem

På gymnasiet där jag bor har man inte råd att ge eleverna penna och anteckningsblock. Man har heller inte råd att ha en speciallärare anställd som kan hjälpa dem som har dyslexi (läs-och skrivsvårigheter). Men man har råd att ge varje elev en dator. Det var på förslag att eleverna skulle kunna välja mellan några olika modeller, men nu har man beslutat att alla skall ha en Macbook oavsett vad de vill ha. Det är kommunpolitikerna (Bålstapartiet) som har beslutat detta.

Permalänk
Medlem

Lite för låg ålder för att ha en egen laptop imo. I gymnasiet helt klart men 7an? Vad är folk då? 12-13 eller? Lite för ungt för att ha ansvar om en så dyr sak.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

för de pengarna hade man kanske kunnat höja lärarlönen istället? Höja status på läraryrket.
ITsatsningar är inte så dumt, men de bör ligga rätt i tiden och jag undrar lite om man får extra kunskaper motsvarande investeringen per elev.

Jag hade gärna velat se kravspecen som gjort att detta beslut gått igenom. Vilka specifika saker går inte att lära ut idag utan en dator i högstadiet? Nu låter jag bakåtsträvande här kanske, men jag ser ju gärna att man har några specifika element som direkt kommer ändras i undervisningen så att det inte bara blir en ITsatsning där man slänger in pengar och hoppas på att det kanske kommer något roligt ur detta. Har alla lärare kompetens för denna plattform exempelvis? Om 30% av lärarna kommer utnyttja detta så låter det lika relevant som att köpa en elbas eller vindsurfbräda till varje elev i sjunde klass och hoppas att detta ger något bra. Det gör det ju säkert, men det är förmodligen en onödigt dyr satsning.

Tycker det ligger mycket i det Söderbäck säger. Lärarlönena anser jag definitivt borde höjas i vårt land, men det kanske är en annan diskussion.

Visst är det generellt sett bra att alla elever har tillgång till en dator, men jag betvivlar att elever i årskurs 7 till största del kommer använda datorn de fått av skolan huvudsakligen till skolarbete.

Cynisk som jag är skulle jag faktiskt gissa att det enbart är ett sätt för vissa skolor att locka elever, nu när det poppar upp friskolor överallt och man kan välja dittan och dattan redan i högstadiet.

Tror att de pengarna hade kunnat användas på bättre sätt faktiskt.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

På min skola har vi datorer och jag kan säga att det funkar ganska bra. Men pengarna kunde lagts på annat viktigare nytt skolmaterial:)

Visa signatur

i5 750 3,7ghz,xfx hd 6870(snart ett till), gigabyte mobbo,corsair 60gb ssd,1250gb hdd, lian Li k62, 4gb ram, corsair agg 550w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gottagroda:

På min skola har vi datorer och jag kan säga att det funkar ganska bra. Men pengarna kunde lagts på annat viktigare nytt skolmaterial:)

Det finns fler sätt att "ha datorer" än att varje elev skall ha en bärbar dator. Just en skola är väl ett bra exempel på där man kan ha stationära datorer, som många kan använda. Alla behöver ju inte ha en dator precis samtidigt, några är på lunch etc. Din filer har du på en mapp på servern som du kommer åt från vilken dator som helst. En dator per tre elever är rätt lagom - Då kan man köpa in lite bättre utrustning utan att man behöver skära ner så mycket i annat.

Permalänk

Dom ska fan inte få en egen dator alltså. Jag som gick Datorteknik på gymnasiet fick inte ens en egen dator så varför ska en jävla 7e klassare få en dator?

På högstadiet va det inte ofta vi använde datorerna egentligen o då har man ju datorsal till detta. Tycker detta är rent skitsnack om att ge ut datorer till någon förutom dom som läser IT på gymnasiet som verkligen har en användning för dom.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Jag började ettan på Polhemskolan i Lund i år och fick som alla andra en laptop (HPMINI). Tycker att det har funkat bra och det flesta lärare som jag har vet hur de ska användas också, Men helt nödvändiga är de inte, men datorerna underlättar en hel del nu när vi har börjat med projektarbete.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmaren:

Dom ska fan inte få en egen dator alltså. Jag som gick Datorteknik på gymnasiet fick inte ens en egen dator så varför ska en jävla 7e klassare få en dator?

På högstadiet va det inte ofta vi använde datorerna egentligen o då har man ju datorsal till detta. Tycker detta är rent skitsnack om att ge ut datorer till någon förutom dom som läser IT på gymnasiet som verkligen har en användning för dom.

"Varför ska han få när inte jaaag fick?!?!" - Kan ju vara det barnsligaste argumentet av alla. Utvecklingen går väl frammåt. Sen så kan jag också hålla med om att pengarna definitivt kunda läggas på bättre saker, fler behöriga lärare, högre lärarlöner. Men att missunna vissa något av ren avundsjuka är ju bara larvigt.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Inaktiv

De använder faktiskt datorerna väldigt mycket, t.ex. måste de ha med datorerna överallt utom till idrotten, för lärarna vill att man ska anteckna när de har presentationer m.m

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon155896:

De använder faktiskt datorerna väldigt mycket, t.ex. måste de ha med datorerna överallt utom till idrotten, för lärarna vill att man ska anteckna när de har presentationer m.m

Att anteckna på en dator har för och nackdelar. Det går snabbare och man kan lättare renskriva anteckningar. Samtidigt är det svårare att sätta upp logiska strukturer under antecknande jämfört med papper och penna. Men det viktigaste är att antecknande är en inlärningsdel. Man kommer ihåg bättre om man antecknar. Denna inlärningsprocess är inte lika effektiv om man matar in på tangentbord som när man skriver för hand.

Men som sagt. Vad är det storslagna resultatet från denna satsning? Motsvarar resultatet den ekonomiska satsningen? Jag ser fortfarande inte riktigt vad den banbrytande vinsten här är. Däremot ser jag stora kostnader.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har samma situation där jag bor.
Här gav man macbooks till dom som går i 6-9an.... Resulterade i att 6orna "tappade bort" hälften av datorerna. Detta efter typ någon månad.
Och man gav även datorer till 1an och 2an i det lokala gymnasiet. Vi som gick i 3an fick inga, då vi inte skulle få "användning" för dom.
Vi skulle ju få betala summan som datorn kostar, som alla andra när man går ut, så själv såg man inte något problem.

Sedan så kan jag ju säga att det är inte många som arbetar med datorerna under lektionerna. Hälften sitter och gör lite andra saker. Så undervisningen har ju knappast höjts. Lärarna fattar ju inte vad dom gör, de tror ju självklart att de antecknar...

Permalänk

Har man så stort behov av "egna" datorer i årskurs 7 ? Den skolan jag går i har vissa linjer fått datorer och det anser jag vara bra då dom håller på med mycket uppsatser och sånt. Dom fick till och med datorer före min klass som är data, vi fick sitta på stationära datorer som hade linux/windows 2000 och alla hade nått problem eller inte funkade alls så vi fick dela datorer och i årskurs 2 fick vi bärbara datorer som är helt ok även om jag tycker stationära skulle varit bättre

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jooelhoglund:

Har man så stort behov av "egna" datorer i årskurs 7 ? Den skolan jag går i har vissa linjer fått datorer och det anser jag vara bra då dom håller på med mycket uppsatser och sånt. Dom fick till och med datorer före min klass som är data, vi fick sitta på stationära datorer som hade linux/windows 2000 och alla hade nått problem eller inte funkade alls så vi fick dela datorer och i årskurs 2 fick vi bärbara datorer som är helt ok även om jag tycker stationära skulle varit bättre

Nästan hela samhället bygger på internet. Och alla familjer har inte råd/vill inte lägga så mycket pengar på datorer. Så jag tycker att det är bra att kommunerna väljer att satsa på det här.
Sen kan man diskutera om de borde köpa feta macbooks för 10 000 eller någon liten netbook för 2 000.

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst tråden då jag har bråttom men jag går i lund, tredje året på gymnasiet. Varför man har detta i lund idag är för att om senast två år så ska alla elever i lund som är över 10 år få disposionera (stavning?) en dator.
Min skola skaffa det nu i somras och ja, vi fick ju 400 datorer som kostar för en privatperson cirka 18 k men datorerna är väldigt dåliga enligt mig (endast 2 gb minne och vi kör tunga renderingar och diverse program som kräver mycket)
vi fick leasa dom för 350:- st fick jag reda på.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

känns lite tidigt att ha en laptop i skolan då.
i gymnasium tycker jag de kan va ganska trevligt att ha laptop. vi får låna av skolan eller ta med oss egna (första året all fall nu är de bara låna av skolan pga, licens problem) vi får själv välja att köra windows 7, linux eller nåt annat gratis OS.
dock va de ganska overkill laptops vi hade, kommer inte ihåg exakt model på laptop men vi kollade upp va de kosta, runt 11-12k st, nå dell skit med i5'a
problemet är, att vi *host* spelar mer på den än jobbar. *host* och om man gör de när man går i gymnasium hur mycket jobb kommer de bli då om man går i 7'an?

jag hade ifs helt klart kört med penna å papper idag om de inte va så att vi måste ha datorer på skolan, vilket också har gjort att min handstil idag ser ut som rena hebreiskan:(

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

När jag gick på högstadiet var det en bärbar dator på var 3:e elev typ. De var ruskigt dåliga och hälften av alla var oanvändbara, för att de va trasiga på något sätt. Startade lärarna ett projekt med datorer inblandade slutade det med penna och papper och dåliga resultat. En liten billig netbook med tex linux tycker jag vore perfekt för högstadiet, samt blockering av tex frestelser som Facebook osv, via exempelvis proxy.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk

Helvete så onödigt... Jag själv (97a som du...) tänker gå data men vet inte vad jag ska bli dock. Tar det som ett exempel, vad är det för nytta av att ge alla en dator? Tror knappt 10/100 pers skulle vilja jobba inom data så vad är det för nytta? Är ju inte mycket nytta för dom som vill gå det heller eftersom dom lär sig knappast att programmera bara för att dom får en dator av skolan... Använd pengarna till godare mat istället!

Permalänk

nä det är för ung ålder att ha laptop i skolan. då blire säkert whining om att få trådlöst och om dom fåre så blire säkert bara facebook och andra sidor för dom hela tiden och då sjunker betygena och då blire överbelastning på iv.

Permalänk
Medlem

Varför är alla här så sjukt ANTI en bärbar dator i 7an? Bara för att inte ni fick det så ska inte det räcka som motivation... Tänk framåt, sen tror ni att om dom förstör datorerna att dom får nya eller? dom måste fortfarande betala om något går sönder på dom eftersom att det är studiemedel. och eftersom att samhället går till ett mer internet baserat samhälle (eller hur jag nu ska säga det) så är det en ganska bra satsning att just skaffa bärbara dator som barnen kan göra allt på och hålla koll på saker och ting, sen så tror jag att det endast är Privatägda friskolor som köper in bärbara datorer eftersom att dom har i regel mer pengar att använda.

Ska skriva en längre text senare ikväll, Stay updated!

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Proffsmoddare

Jag som arbetar som lärare och kan vittna lite om skillnaderna före och efter datorer kan säga såhär. Det är mycket mindre bråk, snack och suddkastande på lektionerna. Det är dock mycket mer spotify, facebook och minecraft under lektionstid. Min uppfattning kring om det är bra eller dåligt är just nu delad. Som jag sa så är det lugnare på lektioner och i uppehållsrummen, skolan har inte hunnit anpassas till batteritiderna på datorerna. Det är sladdar överallt pågrund av att kontaktuttagen inte sitter i borden utan runt väggarna.

Lärare har inte lärt sig utnyttja att eleverna har datorer än och det är väl kanske det största problemet.

I framtiden, om ett, kanske ett par år så tror jag att det kommer att fungera skitbra. Lärare har en hel del att stå i och nya saker tillkommer hela tiden. Där jag arbetar så håller vi just nu på att implentera Unicum i vår betygsättning och det, tillsammans med UPP'er, bedömningsmatriser etc etc gör att lärare har fullt upp.

Som det ser ut i skolan idag tycker jag att det borde satsas på fler vuxna i skolan, lärare eller andra pedagoger spelar ingen roll, bara det är fler vuxna i klassrummen, bland eleverna och ute på rasterna. Oavsett åldrar så tycker jag att det är viktigt med vuxen närvaro, men kanske allra mest i högstadiet.

Edit ~ Istället för 1 dator / elev kanske de skulle satsa på rejäla datorsalar. Låg och mellan har inte sällan knappt en fungerande dator per klass. Såg att det var någon som trodde att det bara förekommer på privatägda skolor och så är inte fallet. Många kommunala skolor har en dator / elev på högstadiet, även om det är vanligare förekommande på gymnasiumskolorna.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sack:

Jag som arbetar som lärare och kan vittna lite om skillnaderna före och efter datorer kan säga såhär. Det är mycket mindre bråk, snack och suddkastande på lektionerna. Det är dock mycket mer spotify, facebook och minecraft under lektionstid. Min uppfattning kring om det är bra eller dåligt är just nu delad. Som jag sa så är det lugnare på lektioner och i uppehållsrummen, skolan har inte hunnit anpassas till batteritiderna på datorerna. Det är sladdar överallt pågrund av att kontaktuttagen inte sitter i borden utan runt väggarna.

Lärare har inte lärt sig utnyttja att eleverna har datorer än och det är väl kanske det största problemet.

I framtiden, om ett, kanske ett par år så tror jag att det kommer att fungera skitbra. Lärare har en hel del att stå i och nya saker tillkommer hela tiden. Där jag arbetar så håller vi just nu på att implentera Unicum i vår betygsättning och det, tillsammans med UPP'er, bedömningsmatriser etc etc gör att lärare har fullt upp.

Som det ser ut i skolan idag tycker jag att det borde satsas på fler vuxna i skolan, lärare eller andra pedagoger spelar ingen roll, bara det är fler vuxna i klassrummen, bland eleverna och ute på rasterna. Oavsett åldrar så tycker jag att det är viktigt med vuxen närvaro, men kanske allra mest i högstadiet.

Edit ~ Istället för 1 dator / elev kanske de skulle satsa på rejäla datorsalar. Låg och mellan har inte sällan knappt en fungerande dator per klass. Såg att det var någon som trodde att det bara förekommer på privatägda skolor och så är inte fallet. Många kommunala skolor har en dator / elev på högstadiet, även om det är vanligare förekommande på gymnasiumskolorna.

Aaaah, intressant. Någon som kan berätta hur det ser ut i skolan idag. Fantastiskt.

Jag kan väl tycka att argumentet - det har blivit lugnare på rasterna och mindre suddikastande kanske inte riktigt räcker som motivering för mig. Investeringen är ju ganska stor. Pengarna måste kunna användas smartare om detta är tillräckliga mål.

Jag tror ju också mer på ordentliga datorsalar för grundskolan. Där har vi något! Datorer behöver inte alltid användas i grundskolan. Med ordentliga datorsalar kan man klara sig på en tredjedel så många datorer och dessa håller dessutom bättre än laptops som barn bär runt på i flera år. Vinstoptimera där kunskap är vinsten i detta fall. Väldigt konstruktivt tänk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

I vissa städer(bl.a. Lund) har man börjat att från detta år ge ut datorer till alla elever i årskurs 7. Skolorna väljer själva om de vill ge Mac eller Windows datorer till eleverna.
Vad tycker ni om detta?

Jag jobbade i runda slängar 14 timmar om dagen(ibland hela nätter också pga korkad deadline) hela förra sommaren+hösten till vintern med att fixa ordning 250 laptops och sätta upp ett system som kallas "Upkeeper" för precis det ändamålet att ge elever en egen dator till skolarbete, dessa 250 datorer var bara "början" för att se till så att lärarna i grundskolan skulle få en egen dator. Till det så ska det också höra en tjänst som spar alll data ifrån dessa laptops på en filserver via 3g/wlan beroende på om man är elev eller lärare. Då behöver vi ju självklart accesspunkter som täcker HELA skolan och dessutom en lagom fet filserver för allt detta. Kostnaderna hopar sig...

Min tid kostade inte så mycket, 16tkr/månad. Upkeeper, datorerna och medhörande server plus de 5 andra som arbetade med projektet kostade dock sammanlagt MÅNGA miljoner. Varje natt som jag gick runt och pulade med skarving av fiber och ompatching här ohg där så funderade jag på varför i helvete eleverna behövde en egen dator. På dagarna var det 3-4 företag som rustade skolan PGA skadegörelse och nersmutsning. Jag gick på den skolan för bara ett par år sedan och nu är det samma inkompetenta lärare som jobbar där, KANSKE vore det en ide att ta tag i det istället?

Ungjävlarna borde dessutom i första hand lära sig att bete sig som folk innan de får en dator som de ändå bara kommer surfa aftonbladet på och MSN'a under lektionstid. Nåväl, nog gapat om det.

Om ni mot all förmodan är intresserade av hur saker är tänkt att funka så kan jag svara på frågor antar jag.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra. Det ger alla som inte har en egen dator tillgång till en och tar skolan närmare målet att skolan ge alla lika förutsättningar. Det hänger mycket på lärarna hur bra de utnyttjar datorerna.

På min skola(dock gymnasieskola) så utnyttjas det mycket bra. Alla i lund har tillgång till vårt internät it's learning där läraran lägger upp all viktig information om prov och stenciller med mera. Även allmän information når oss den vägen. Vi kan använda datorerna på tex en religionslektion för att kolla något i bibeln/koranen, skriva inlämningsuppgifter utan att behöva leta efter lediga datorsalar med mera.

Jag tror det skulle fungera bra även i högstadiet. Det är ett bra studiemedel eftersom datorer används väldigt mycket i undervisningen. Sen om att tillexempel att använda pengarna till att höja lärarnas löner tror jag inte skulle gett samma effekt som att ge varje elev en egen dator. Lärarna begär själva egna datorer så varför ska inte eleverna få det?
Det finns redan bra med hjälp till de som behöver hjälp så ytterligare pengar behöver inte gå till det(åtminstone på den skolan jag går på och även på min gamla högstadie skola)

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

I staden där jag bor får 6e klassare datorer helt jävla sinnessjukt

Permalänk
Hedersmedlem

har tänkt lite mer på det här.

Datorsalar är bra, men kanske inte optimalt då salarna kostar en hel del pengar. Antingen får man färre undervisningssalar eller så blir det extra driftkostnader för salar som bara används ibland. Blir lätt en "datorlektion" om man har en religionsundervisning i en datorsal. Inte heller så bra kanske.

Laptops är nog ingen dum idé. Men jag ser inte vinsten med att varje elev skall ha var sin dator. De skall istället kunna hämtas ut vid behov ur låsta skåp. Det gör att datorerna kan användas i alla klassrum på ett smidigare sätt samtidigt som att man inte behöver slänga onödigt stora resurser i sjön. Reparationskostnaderna kommer självfallet också gå ned på detta sätt.

Alltså, kan man på ett bra sätt argumentera varför sjätte/sjundeklassare skall ha var sin laptop så har jag inget emot detta. Det jag oroar mig för är att stora skattepengar rinner ut i ett svart hål där de inte gör så stor nytta då jag inte sett några riktigt bra argument för att dela ut laptops till alla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Helvete så onödigt... Jag själv (97a som du...) tänker gå data men vet inte vad jag ska bli dock. Tar det som ett exempel, vad är det för nytta av att ge alla en dator? Tror knappt 10/100 pers skulle vilja jobba inom data så vad är det för nytta? Är ju inte mycket nytta för dom som vill gå det heller eftersom dom lär sig knappast att programmera bara för att dom får en dator av skolan... Använd pengarna till godare mat istället!

Det är ju inte tänkt så..i princip alla arbeten du stöter på därute kommer du att handskas med en dator mer eller mindre ofta. Du skall ju skriva och hämta information på den, som ett sätt att byta ut papper, penna och böcker. Tanken är ju inte att alla ska programmera?

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro