Windows 7, viloläge fungerar ej!

Permalänk
Medlem

Windows 7, viloläge fungerar ej!

Tjena!

Är som så här att när datorn gått ner i viloläge och man ska starta igång den igen så drar fläktarna osv igång men skärmen är fortfarande helt svart... Spelar ingen roll om man rör musen eller tangentbordet.

Har även väntat ca 10min men fortfarande är skärmen helt svart... Detta har resulterat i att jag fått hålla inne avstängnings knappen på datorn och sedan startat den igen, då kör funkar det fint och man ser "Resuming Windows" och den startar precis som den skulle gjort första gången efter viloläget... Detta har dock resulterat i korrupta filer så är inget jag vill fortsätta göra.

Någon som vet hur jag kan lösa detta?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är oftast någon drivrutin som hänger sig, du kan prova att avaktivera olika saker och se vad som får det att hända och sedan leta after uppdateringar, eller så får du stänga av viloläget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har haft många olika orsaker till att Windows antingen inte går i vila, vägrar vakna eller återställa ursprungsläget i Windows.
Jag har uppdaterat BIOS som löst felet och jag har nyligen nedgraderat BIOS som återskapade problemet.
Med 2TB diskar har jag återfått problem som lösts med Windows patch (Windows6.1-KB977178).
En USB-TV-modul förhindrade återstarten vilket löstes med annan TV-programvara.
Man får prova sig fram genom att minimera antalet inkopplade felkällor.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Okej, låter som ett riktigt "jobbigt" problem... :/

Får ta och kolla på detta i helgen när man har lite extra tid

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |