Permalänk
Medlem

ESD

Hejsan gubbar och gummor och även pojkar och flickor för den delen.

Jo jag tänkte bara höra efter hur allvarligt man ska ta på det här med ESD? När jag byggde mitt egna system satte jag fast klämman till mitt band i chassit och bara körde, men vad några efter det hemma hos en kompis när det var dags för honom, och hans farsa var sjukt strikt och använde både band som han satte fast i någon speciellt skruv i ett element som han visste var jordat plus att han hade ESD matta... jag tyckte att det var lite överdrivet, och när jag tog upp att det med att jag inte varit så försiktig (bara byggt en dator så jag är ganska ny med det här) så tyckte han att jag var lite naiv, och att mitt system fungerade nu inte var konstigt då problemen som uppkommer i och med ESD ofta väntar ett tag med att visa sig.

Jag har kollat upp och mycket riktigt är det först efter ett tag som man brukar få ESD relaterade problem. Men samtidigt har jag sätt många "experter" på youtube som bygger helt utan, en av dom förklarade det som att man ska vara försiktig, men att i läder med låg luft-fuktighet så är det lugnt (kanada bodde han i, tänkte att sverige var ganska nära då).??

Hur försiktiga brukar ni vara och när och vilka problem kan uppstå? vill inte gärna komma på nu att jag troligtvis pajjat mitt system för att jag lyfte grafikkortet en gång utan ESD band utanför ESD-påsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft ESD när ja pillat i datorn, dock har man väl varit lite försiktig med vad man har på sej för material och att man först tar i chassit...
Och sagd dator byggdes för ca 2 år sedan och har snurrat utan problem sen dess (som är relaterat med ESD)

mina 2 öre

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

Om du har jordat dig i chassit med ESD-band under tiden du hanterat prylarna så har du gjort det du behöver i princip.

För mer ingående information så kan du läsa tråden ESD/Statisk Elektricitet.

Visa signatur

Permalänk

jag har aldrig haft några problem med ESD och jag har inte heller använt armband

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att låg luftfuktighet är illa eftersom det blir mycket lättare att bygga upp en potential då. För att inte nämna klädvalet som brukar följa med den låga temperaturen...

Permalänk
Medlem

Att ha en matta är, som jag ser det, bra om man håller på med känsliga komponenter ofta, annars kan man lägga dem på påsarna de kommer i. Att koppla arbetsytan till jord i elnätet.. Om man har flera arbetsytor och vill ha samma jord överallt, men då är det företagsverksamhet (tror de gör så, orkar inte läsa igenom tråden jag länkade igen) och inte hemmabruk. Det finns ingen direkt anledning att jorda sig själv till chassi, och sen chassi till nätjord.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har aldrig använt ESD band eller liknande men det betyder inte att du inte bör vara försiktig med dina saker. Någonting jag inte gillar är när personer tycker att andra är naiva eller dylikt. Som om deras verklighet är den enda rätta. Sparka han på knät och gnugga händerna i håret och ta på hans moderkort.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag har aldrig använt ESD band eller liknande men det betyder inte att du inte bör vara försiktig med dina saker. Någonting jag inte gillar är när personer tycker att andra är naiva eller dylikt. Som om deras verklighet är den enda rätta. Sparka han på knät och gnugga händerna i håret och ta på hans moderkort.

Ska bli! Han tog platsen som nr.1 bästa datorn i klassen så nu jävlar ska han få (låter kanske larvigt, men det har blivit en liten prestige kamp på skoj ) I will zap his MB!!!

Men han kan inte / är lite för chicken för att överklocka, så mitt 5850 tar hans 6870 iaf

Men försätt gärna dela med er av erfarenheter kring ESD! Jag tycker iaf att det är ett intressant ämne efter som det finns så många olika attityder kring det hela. Men det känns ju som om det bästa är att använda band med sedan inte göra så stor grej av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ett par massiva trådar i detta ämne. Håll er till dem.

* Tråd låst enl. §2 *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.