Permalänk
Medlem

OC AMD Phenom II 965 BE C2

Hej..
Tänkte överklocka min CPU till 3.9 - 4.2 GHz.
Innan jag sätter igång tänkte kolla om det finns andra med samma cpu i oc läge.
Hur mkt kunde ni klocka??
Är det värt dt??
Några tips??

Tack i förhand..

PS: kör vattenkylning i idle är 32 C å load 47-50 C

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

tack för all svar å hjälp...

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Du väntar i 2h o blir sur ?

3.6-4.2ghz är normalt.
Värt? Det avgör du själv.
Tips? Inte över 62'C o ~1.5-1.55vcore
glöm inte cpu-nb

guider för phenom 2 finns gott om.

Återkom när/om du stöter på något problem.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Du väntar i 2h o blir sur ?

Återkom när/om du stöter på något problem.
Mvh

Nej inte sur utan besviken..
Har hänt mig flera gånger där man har lagt upp tråd utan att få svar även om man skriver om de för att förtydliga frågorna.

En fråga bara..
Varför ska man ändra på nb??
Hade tänkte mig bara ändra cpu ratio bara..
Om man ändra nb måste man inte då ändra minnerna??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Du bör nog börja med att läsa igenom sweclockers något gamla guide om överklockning, sen kan du googla lite på phenom II 965 C2 OC

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Min 955 C2 (samma processor klockmässigt) nådde 3.8 ghz med corsair H50 (en av de bästa kylarna). Detta var med 1.4125 volt och tempen gick aldrig över 50grader. Jag hade kunnat klocka över 4ghz antagligen, men viste inte hur mycket volt man skulle våga kräma på, och ingen vill säga det heller:P

Nu i efterhand har jag dock fått reda på att den klarar runt 1.5-1.55 volt. Så lägg dig runt 1.5 volt så lär ju komme upp till 4ghz i alla fall. Se till att tempen inte är över 62 grader dock (bra kylning krävs)

C3 klockar dock bättre så klart =/

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Du bör nog börja med att läsa igenom sweclockers något gamla guide om överklockning, sen kan du googla lite på phenom II 965 C2 OC

Vilka menar du ??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har nu varit å försökt ett tag men ej lyckats stabilisera CPU.
Testade med att stegvis öka cpu voltage från 1.44375 - 1.5V men gav inge resultat. Efter 2-3 min körande av OCCT så får jag bluescreen.

Bios inställningar för nuvarande är :

  • CPU ratio: 19
    CPU bus Freq: 200 Mhz
    CPU over voltage: 1.5V
    CPU/NB Freq: auto
    VDDNB oveer voltage: auto

Någon tips på hur man kan lösa detta??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

prova öka volt till cpu-nb lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

prova öka volt till cpu-nb lite

Tror du att komma hjälpa stabilisera cpu?
Har inte rört cpu-nb freq lr voltage.
Har testat med vcore på 1.53v å kört prime95 lr occt och efter max 1 min får jag bluescreen.
Kan dt vara att mitt moderkort flaskhalsa??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Tror du att komma hjälpa stabilisera cpu?
Har inte rört cpu-nb freq lr voltage.
Har testat med vcore på 1.53v å kört prime95 lr occt och efter max 1 min får jag bluescreen.
Kan dt vara att mitt moderkort flaskhalsa??

Eller, så kan du göra som det stod i guiden och som storsnusaren sa och höja spänningen till cpu-nb ..

Varför frågar du om hjälp (på ett surt jäkla vis ... ) utan att sen lyssna när folk försöker hjälpa dig?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Varför frågar du om hjälp (på ett surt jäkla vis ... ) utan att sen lyssna när folk försöker hjälpa dig?

Jag frågar inte efter hjälp på ett surt vis utan jag vill vet varför..
Efter på läsning på webben så e dt mkt oklart samt mkt å ta in samtidigt.
Så det är inte för att vara otacksam även om det låter så utan är försiktigt på vad gör.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt varför, för dåligt påläst helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har nu testat med allas förslag men kunde inte nå 3.8Ghz stabilt utan fick nöja mig med 3.7GHz.
I slutändan visa det sig att det var moderkortet som förhindrade att gå högre än 3.7Ghz pga chipset samt att den har 4 pinnars atx istället för 8 pinnars atx.

Hur som helst stor tack till allihopa för att ni tog er tid å hjälpa mig.
Är ni förbi LKPG så hör av er så bjuda jag på flera storstark...:)
trevlig helg.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite fräckt går det att köpa en fabriksöverklockad 965 / 955? Vet inte riktigt hur man gör själv köpte mitt Gigabyte Geforce GTX 460 1gb OC, tror det är fabriksöverklockat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Lånar tråden lite fräckt går det att köpa en fabriksöverklockad 965 / 955? Vet inte riktigt hur man gör själv köpte mitt Gigabyte Geforce GTX 460 1gb OC, tror det är fabriksöverklockat

AH dt fräck av dig..
Iaf grafikkort kan man köpa fabrikasOC men inte CPU.
Dt ända man får när man köper en CPU är en låst lr olåst multipel

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

ställ nb 26 28 så funkar nog 4.0 4.1

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Har nu testat med allas förslag men kunde inte nå 3.8Ghz stabilt utan fick nöja mig med 3.7GHz.
I slutändan visa det sig att det var moderkortet som förhindrade att gå högre än 3.7Ghz pga chipset samt att den har 4 pinnars atx istället för 8 pinnars atx.

Hur som helst stor tack till allihopa för att ni tog er tid å hjälpa mig.
Är ni förbi LKPG så hör av er så bjuda jag på flera storstark...:)
trevlig helg.

Klocka cpu-nb lite, 2.6ghz brukar istort sett alla klara med en liten ökning av spänningen. Då drar du lite mer nytta av minneshastigheten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Klocka cpu-nb lite, 2.6ghz brukar istort sett alla klara med en liten ökning av spänningen. Då drar du lite mer nytta av minneshastigheten också.

OK.. men hur mkt Vcore ska jag ha på cpu??
Igår höjde jag till 1.53V. Ska jag iställe låta den vara på auto först när jag klocka cpu-nb å höja cpu-nb voltage lite???
Eller i vilken ordning ska jag göra dt??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

OK.. men hur mkt Vcore ska jag ha på cpu??
Igår höjde jag till 1.53V. Ska jag iställe låta den vara på auto först när jag klocka cpu-nb å höja cpu-nb voltage lite???
Eller i vilken ordning ska jag göra dt??

vad är stock för phenom cpu's? sitter med en little i7'a och ryser när du säger 1.5 i volt, sitter sjäv med 1.36 och tycker de är mycket för min lilla klocka på 4ghz

att ha volt på auto är ju lite som de är, auto (för intel allafall) på min i7'a va 1.35v stock, vilket är ganska stört mycket då jag kör 4ghz med samma volt (eller ja de är väl 1.348 volt but still)
sen är de så att de går inte klocka alla cpu's lika mycket, beror också på moderkort vilket många har olika och de kan då klocka högre lättare

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5