Permalänk
Medlem

Bygglogg: Peppermint

Hej alla swec:are!

Jag hade tänkt att bygga ett scratch-bygge här och lägga ut en logg här på sweclockers.
Jag har ingen skiss just nu men har förmodligen gjort färdigt den tills imorgon, dock vet jag hur det ska se ut. Jag hade tänkt mig att chassit skulle vara vitt med aluminium runt hela (som en kåpa ungefär, med rundade kanter) och Plexiglas på ovansidan. Jag hade tänkt att sleeva den med vit och grön sleeve. Då jag har det lite skralt med pengar så kommer den inte ha ny hårdvara eller vattenkylning. Datorn kommer köra Linux Mint.

Att göra:

[x] = Färdig, [/] = Snart klar, [] = Inte påbörjad.

Skaffa CPU [x], fick en gammal Celeron 2.7gHz av en polare!
Skaffa MoBo [], tänker förmodligen köpa denna: Gigabyte GA-G41M-ES2L, mATX - Inet.se
Skaffa grafikkort [x], kommer använda mitt gamla 9600GT.
Skaffa hårdisk [], ska köpa någon billig 1TB hårdisk snart.
Skaffa PSU [/], har ett 400w just nu, men jag skulle gärna köpa ett av samma modell som i den här videon: YouTube - OS Xbox Pro Video Worklog Vet någon vad det är för formfaktor och vart dom finns att köpa?
Svetsa stommen [], har inte fått tag på något material att svetsa med än.
Nita fast aluminium profilen runt chassit [], har ju ingen stomme än så
Sleeva [], har inte så mycket hårdvara för tillfället.
Jag kanske har glömt bort något så då får ni kommentera!

Har inte kommit så långt än men det här är vad jag har:

Det ska se ut ungefär sådär i lådan, dock skulle jag vilja ha ett mindre nätagg.

Papper fick agera plåt för tillfället

Hade 7 stycken gamla hårdiskar men jag behövde 8 för att göra mallen så en floppy fick vara hårddisk!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Verkar awesome, när jag ser sådär många hårddiskar tänker jag bara på detta NAS som en grym person gjort Black Dwarf NAS

Skulle gärna vilja se någon fylla upp den xD

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Verkar awesome, när jag ser sådär många hårddiskar tänker jag bara på detta NAS som en grym person gjort Black Dwarf NAS

Skulle gärna vilja se någon fylla upp den xD

det är väl samma person som gjorde den som gjorde OS Xbox pro?
Angående hårdiskarna så är dom bara till mall eftersom dom använder PATA.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

det är väl samma person som gjorde den som gjorde OS Xbox pro?
Angående hårdiskarna så är dom bara till mall eftersom dom använder PATA.

Yes det är samma person.

Men du planerar att ha så många hårddiskar eller? Skulle va kul

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Kommer följas. i alla fall försöka göra det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ser dock ut som om du har satt diskarna för tätt för luftflödet

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Yes det är samma person.

Men du planerar att ha så många hårddiskar eller? Skulle va kul

Om det behövs eller om jag har råd, dock vet jag inte hur jag ska göra med anslutningarna eftersom moderkortet jag ska köpa har fyra SATA och det enda RAID-kortet jag hittade (för ett överkomligt pris)
har fyra, så om jag ska ha åtta hårdiskar vet jag inte riktigt hur jag ska göra eftersom DVD-läsarna också måste anslutas. :/

Skrivet av Mike.a:

Kommer följas. i alla fall försöka göra det.

Tack så mycket! Men hur menar du med försöka?

Skrivet av Juckpuck:

Ser dock ut som om du har satt diskarna för tätt för luftflödet

Jag tänkte på det jag med men jag mätte och det verkar okej, det kommer nog bara låta lite mer. Dom tippade ganska ofta när dom bara stod upp så det är nog därför dom ser ut att sitta så tätt ihop.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Om det behövs eller om jag har råd, dock vet jag inte hur jag ska göra med anslutningarna eftersom moderkortet jag ska köpa har fyra SATA och det enda RAID-kortet jag hittade (för ett överkomligt pris)
har fyra, så om jag ska ha åtta hårdiskar vet jag inte riktigt hur jag ska göra eftersom DVD-läsarna också måste anslutas. :/

Tack så mycket! Men hur menar du med försöka?

Jag tänkte på det jag med men jag mätte och det verkar okej, det kommer nog bara låta lite mer. Dom tippade ganska ofta när dom bara stod upp så det är nog därför dom ser ut att sitta så tätt ihop.

De finns så många byggtrådar nu så de blir svårt att hänga med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

De finns så många byggtrådar nu så de blir svårt att hänga med

jag förstår

Update!

Fick hem material till stommen idag, men jag hinner förmodligen inte göra något innan helgen.

Konstigare CPU-kylare får man nog leta efter? Hittade den i ett gammalt OEM chassi.

Där är processorn jag ska använda.

Ovansidan, lite kladdig och hårig.

Grafikkortet som ska in i burken.

Fick för mig att ta bort kylaren.

Kylaren från PaLIT, den kyler ganska bra så jag ska nog ha kvar den. Jag ska nog lacka grafikkortet vitt och kylaren grön. När man lackar flänsar ska man ha en metallbaserad färg så att den kyler bättre?

Det var allt för den här gången, mer kommer till helgen!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Update

Update!

Förlåt för att det har tagit sådan lång tid men det har varit en del strul här hemma.
Angående kvaliteten på bilderna så kommer det vara bättre nästa gång då jag har fått låna syrrans kamera.

Inte världens finaste men det kommer inte synas sen.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Update!

Update!

Har köpt lite aluminium!

Bättre bild på CPU:n

Räknas moderkortet som defekt om en AGP-slot är borta?

Rosa kylpasta?!

Maskeringstejp!

Där ska det sågas ett hål!

Btw, skulle någon kunna kommentera? Jag skulle vilja ha lite feedback, också känns det lite ensamt att ha kommenterat tre gånger i rad

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Ser inte så snyggt ut nu. Men få se när de ser mer färdigt ut, innan jag säger något mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Ser inte så snyggt ut nu. Men få se när de ser mer färdigt ut, innan jag säger något mer.

Jag vet... men jag ska gömma allt senare, både bakom färg och en massa plåt!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Jag vet... men jag ska gömma allt senare, både bakom färg och en massa plåt!

Ber om ursäkt för de jag skrev (om du tar illa upp). De brukar bli fult innan de blir snyggt jag vet. T.ex desto fulare en spackling blir desto finare blir slutresultatet (självklart ska man ju slipa, men hopas du förstår poängen). Men ser annars okej ut ditt bygge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Intressant bygge eftersom "de flesta" bygger med nya komponenter. Ska bli spännande hur datorn kommer se ut och funka när den är klar!:) Dock för tidigt att uttala sig, man behöver se hur bygget ser ut lite längre fram så att säga.:)^^

edit: Cool (med betoning på just "cool" ) kylare!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Grafikkortet passar inte moderkortet, pga den har inte AGP, och verkligen inte pci-e så du får nog hitta en annan prolle och moderkort annars snyggt bygge!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Nätagget du frågade efter Komplett.se - Shuttle PC60 300W PSU. Svårt att kommentera när man inte har så mycket att grunda det på. Bilden inne i mitt huvud ser inte ut som den i ditt.