Permalänk
Skrivet av gabriel15:

LoL på att snutar o väktare som är 2-4ggr flera i antalet kan gnälla om att den de misshandlat o brottat ner använt övervåld mot dem.

Lycka till och hoppas det går bra

Haha, det klassiska argumentet. Tror du det är någon utmaning poliser ställer upp när dem ska frihetsberöva någon? Den de ska plocka ska liksom inte ha en chans, eftersom risken för skador är betydligt större både på denne och myndighetsutövaren.

troll.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Du får också tänka på att de möter en massa äckliga människor som gång på gång försöker smita, fuska och hoppa över spärren. Jag tror inte många förblir filantroper efter flera år i tjänst.

Spelar ingen roll. Varje människa dom kollar är en unik situation med nya människor, alltså spelar det verkligen ingen roll vad föregående passagerare gjort. Dessutom är det ingen ursäkt att bryta mot lagen. En väktare ska kunna bli hur provocerad som helst utan att behöva ingripa med våld. Våld ska vara den sista utvägen, men för många kontrollanter är det den första. Trots att dom i många fall inte får lov att hålla kvar någon så gör dom det, det är olaga frihetsberövande.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla roliga händelser som man ser med väktare inblandade så blir du nog frikänd, senaste med snattaren är ju bara en i mängden

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Asså bullshit att de ska hävda sig på sättet de gör.

Men kände bara, om han hade röda märken runt halsen, så tog ett ordentligt tag (Don Vito någon? ^^).
Kan hända att du gick lite överstyr och överreagera på något som inte var så stort som du trodde?

Hoppas de löser sig för dig.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

OM din story stämmer, så borde du ganska skyndsamt få till en motanmälan då kontrollanten (väktaren) inte får röra dig när du är påväg därifrån.

Men för att återgå, antangligen kommer du att få dagsböter på sammanlagt 5-6000kr, och betala till brottsofferfonden samt lite advokatkostnader.

Anledningen till personutredningen beror på att de tar hänsyn till din bakgrund när de dömer ut straffet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Spelar ingen roll. Varje människa dom kollar är en unik situation med nya människor, alltså spelar det verkligen ingen roll vad föregående passagerare gjort. Dessutom är det ingen ursäkt att bryta mot lagen. En väktare ska kunna bli hur provocerad som helst utan att behöva ingripa med våld. Våld ska vara den sista utvägen, men för många kontrollanter är det den första. Trots att dom i många fall inte får lov att hålla kvar någon så gör dom det, det är olaga frihetsberövande.

Våld skall aldrig vara ett alternativ för en kontrollant, om de inte mot all förmodan blir attackerade.

Har själv jobbat som OV i tunnelbanan, och jag gillar verkligen inte hur kontrollanterna jobbar, de är alltid ute i gråzonen och harvar, gör saker de inte får göra, och sköter sitt jobb på ett regelvidrigt sätt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

OM din story stämmer, så borde du ganska skyndsamt få till en motanmälan då kontrollanten (väktaren) inte får röra dig när du är påväg därifrån.

Men för att återgå, antangligen kommer du att få dagsböter på sammanlagt 5-6000kr, och betala till brottsofferfonden samt lite advokatkostnader.

Anledningen till personutredningen beror på att de tar hänsyn till din bakgrund när de dömer ut straffet.

Det får dom visst, ifall han försöker "smita från notan" så får de hålla kvar honom tills polis anländer.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Det får dom visst, ifall han försöker "smita från notan" så får de hålla kvar honom tills polis anländer.

Hålla kvar och utöva våld är för mig två olika saker.

Kan de ej hålla kvar personen utan att utöva stor styrka, så ska de väll släppa han?
De kan ju inte krossa benen på han och "Nää, men vi får ju hålla kvar han, och kolla på han, han går då fan ingenstans nu".

Blivit nerslängd på marken en gång av en kontrollant/ordningsvakt(nån person som iaf fråga om min biljett på bussen, stog dock ordningsvakt på jackan^^) och nertryckt, polisen som i sin tur kom för att kolla skällde ut han riktigt ordentligt.
Då han nästintill brutit armen på mig, och jag gjorde inget emot, sa till han att om han hjälpte mig upp så kunde jag sätta mig ner och inte sticka(hade inget att fly ifrån).
De jag fick tillbaka var "Håll käften eller så åker armen".

Och är de som TS skriver att den ena kläckte kommentaren han gjorde, så skulle han även tilldelats en danskskalle av ren princip.
Väktare och kontrollantern är otroligt underbara på att göra allt för att provocera fram brott(absolut inte alla, men många)

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rolle90:

Det får dom visst, ifall han försöker "smita från notan" så får de hålla kvar honom tills polis anländer.

Vanliga kontrollanter får inte kvarhålla en.. Man får väl inte 2 års fängelse för att planka heller?
Däremot får ordningsvakter göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedFLip:

Hålla kvar och utöva våld är för mig två olika saker.

Kan de ej hålla kvar personen utan att utöva stor styrka, så ska de väll släppa han?
De kan ju inte krossa benen på han och "Nää, men vi får ju hålla kvar han, och kolla på han, han går då fan ingenstans nu".

Blivit nerslängd på marken en gång av en kontrollant/ordningsvakt(nån person som iaf fråga om min biljett på bussen, stog dock ordningsvakt på jackan^^) och nertryckt, polisen som i sin tur kom för att kolla skällde ut han riktigt ordentligt.
Då han nästintill brutit armen på mig, och jag gjorde inget emot, sa till han att om han hjälpte mig upp så kunde jag sätta mig ner och inte sticka(hade inget att fly ifrån).
De jag fick tillbaka var "Håll käften eller så åker armen".

Och är de som TS skriver att den ena kläckte kommentaren han gjorde, så skulle han även tilldelats en danskskalle av ren princip.
Väktare och kontrollantern är otroligt underbara på att göra allt för att provocera fram brott(absolut inte alla, men många)

Sjukt ju :S

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vanliga kontrollanter får inte kvarhålla en.. Man får väl inte 2 års fängelse för att planka heller?
Däremot får ordningsvakter göra det.

de får visst hålla kvar en, eftersom du begår ett lagbrott via att försöka smita utan att betala.
men det är trotts allt inte det som det handlar om, det är ju våld mot tjänsteman, max straffet för det är 4år, men det är ingen risk att det blir så högt, då detta är en mild situation.

jag har själv jobbar som väktare och jobbar nu som skyddsvakt.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rolle90:

de får visst hålla kvar en, eftersom du begår ett lagbrott via att försöka smita utan att betala.
men det är trotts allt inte det som det handlar om, det är ju våld mot tjänsteman, max straffet för det är 4år, men det är ingen risk att det blir så högt, då detta är en mild situation.

jag har själv jobbar som väktare och jobbar nu som skyddsvakt.

Är det inte så att kontrollanter är civilpersoner och ska man göra ett ciivilgripande är det två års fängelse på skalan som gäller, annars får man inte kvarhålla en person.

Du får alltså inte tvinga honom att stanna kvar.

Jo, detta fall är just våld mot tjänsteman och inget annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Är det inte så att kontrollanter är civilpersoner och ska man göra ett ciivilgripande är det två års fängelse på skalan som gäller, annars får man inte kvarhålla en person.

Va? Nä? Sålänge fängelse finns på straffskalan får man göra ett envarsgripande.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Man märke rätt fort att dom njöt av den makt dom fått genom att bli tjänstemen, och få ge tillbaka all skit dom fick när dom växte upp och blev mobbade i skolan.

Skulle dom ge mig fängelse (ens 2 dagar) får dom slå mig medvetslös och släpa mig till fängelse, jag vägrar sitta inne med en massa äckliga pissluffare och annat slödder..

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Crippa90:

Va? Nä? Sålänge fängelse finns på straffskalan får man göra ett envarsgripande.

Ah ok, sålänge det finns fängelse! Man tackar för den infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Klart de kan vara dumma i huvudet, folk på alla positioner kan vara dumma i huvudet. Har vänner som arbetat som olika typer av vakter/väktare och alla jag pratat med säger hur utbrett det är med att om en vakt slagit ner någon så "råkade de andra vakterna titta ut precis när killen försökte slå vakten i huvudet med en flaska".

Och nej, jag gillar inte att folk utan vettig utbildning och som inte är generellt smarta får den maktpositionen. Skall vi ha folk på maktpositioner skall det vara smarta människor med adekvat utbildning för den tjänsten.

Vem i en domstol anser du inte ha adekvat utbildning? Du vet väl att domarens röst väger tyngre än en nämndemans? Inte en chans att man kan ersätta nämndemän med "riktiga" domare heller. Inte direkt att domare växer på träd...

Visst, jag vet att väktare kan ha enorma behov av att hävda sig och det är ofta människor som inte haft speciellt stor makt eller inflytande förut, och nu när de är väktare känner att de behöver hävda sig. Men lika ofta beter sig folk som jävla idioter och förtjänar straff. Bara löjligt att man väntar sig att kunna begå ett brott (typ smita ifrån en kontrollavgift) utan att bli kvarhållen? För fan ta lite ansvar!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Vem i en domstol anser du inte ha adekvat utbildning? Du vet väl att domarens röst väger tyngre än en nämndemans? Inte en chans att man kan ersätta nämndemän med "riktiga" domare heller. Inte direkt att domare växer på träd...

De i domstal har väll alla adekvat utbildning skulle jag tro, men de behöver ju inte alla vara de vassaste knivarna i lådan för det. Finns än så länge (vad jag vet) krav på olika IQ-test eller dylika tester för att mäta intelligens för de där tjänsterna, så man har egentligen ingen koll på om det är någon halvblåst som sitter där. Dessa är ju tjänster där sådant bör vara krav (med höga resultat), tillämpas ju t.o.m på en hel del företag.

Skrivet av Pinkspear:

Visst, jag vet att väktare kan ha enorma behov av att hävda sig och det är ofta människor som inte haft speciellt stor makt eller inflytande förut, och nu när de är väktare känner att de behöver hävda sig. Men lika ofta beter sig folk som jävla idioter och förtjänar straff. Bara löjligt att man väntar sig att kunna begå ett brott (typ smita ifrån en kontrollavgift) utan att bli kvarhållen? För fan ta lite ansvar!

Ja helt klart, men vi borde kanske styra så att inte varenda avdankad alkis som gillar att misshandla folk får den inofficiella makten som väktare/vakter ändå besitter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är högst osannolikt att du får fängelse. Det enda anledningen till ett högt straff är hur de ser på det du gjort innan.

Jag är själv dömd för ringa våld mot tjänsteman.

Jag fick villkorlig dom (är i princip att man bara blir dömd men utan straff) och några tusen i böter samt skulle betala 500 kr till brottsofferjouren eller vad det heter.

Anledningen till att det blev så lågt var antagligen iofs att de vakter som jag uppges ha slagit inte berättade samma historia. Då kunde det inte styrkas vad jag gjort mer än att något felaktigt var gjort.

Jag nekade/nekar förövrigt till anklagelserna.

Straff som jag och min advokat tänkte var "rimliga" var fotboja någon/några månader.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

men då säger man BÖTER och inte tillägsavgift?

Om inte mitt minne sviker mig kan enbart en myndighet(polisen i detta fallet) skriva ut böter medans övriga såsom parkeringsbolag, biljettkontrollanter skriver ut en "p-bot/tilläggsavgift". Sedan att det är lite utav "same shit different name" är ju en annan diskussion.

Henrik21: Kul att se åtminstone 1 person som har koll på lagar och inte blandar in "vad jag tycker/anser", lämna tolkningarna till våra domstolar.

Till TS: Domstolen kan ju tolka ditt "våld mot tjänsteman" som "våldsamt motstånd" istället vilket ger max 6mån i straffskalan, vilket är betydligt bättre än 4år OM du nu skulle dömas till fängelse och får maximal strafftid vilket jag inte tror i ditt fall.
När det gäller tidigare brott har jag för mig(är inte 100% dock) att mindre brott t.ex snatteri preskriberas efter 5år annars vore det surt om någon som snattat en cloettarulle i sina ungdomsår nekas t.ex ett bostadslån när dom är 30år pga något som skett för 10-15år sedan.

Till slut min personliga åsikt i det hela, tycker väktaren/kontrollanten skulle nöjt sig med ett "ok, du visste inte om detta men tänk på det tills nästa gång" typ gett dig en muntlig uppläxning och låtit det vara.

Ha det gött alla!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

En väktare ska kunna bli hur provocerad som helst utan att behöva ingripa med våld.

Våldsbiten håller jag med om när det gäller provoceringsbiten kan det vara värt att tänka på vad som sägs så att det inte faller under förolämpning(kan ge böter) eller grov förolämpning(som kan ge max 6mån fängelse).

Skrivet av RedFLip:

Hålla kvar och utöva våld är för mig två olika saker.

Kan de ej hålla kvar personen utan att utöva stor styrka, så ska de väll släppa han?
De kan ju inte krossa benen på han och "Nää, men vi får ju hålla kvar han, och kolla på han, han går då fan ingenstans nu".

Blivit nerslängd på marken en gång av en kontrollant/ordningsvakt(nån person som iaf fråga om min biljett på bussen, stog dock ordningsvakt på jackan^^) och nertryckt, polisen som i sin tur kom för att kolla skällde ut han riktigt ordentligt.
Då han nästintill brutit armen på mig, och jag gjorde inget emot, sa till han att om han hjälpte mig upp så kunde jag sätta mig ner och inte sticka(hade inget att fly ifrån).
De jag fick tillbaka var "Håll käften eller så åker armen".

Och är de som TS skriver att den ena kläckte kommentaren han gjorde, så skulle han även tilldelats en danskskalle av ren princip.
Väktare och kontrollantern är otroligt underbara på att göra allt för att provocera fram brott(absolut inte alla, men många)

Våldet får inte vara oproportionerligt, det måste gå hand i hand med motståndet/våldet du bemöts med dvs det är inte ok att t.ex butikskontrollanten råkar bryta en arm vid ingripandet på kalle 10år som snott en kekchoklad på ICA.
Däremot får du som utsätts för våld ta i mer ju mer våld du utsätts för t.ex om du tar en inbrottstjuv på bar gärning(ser honom sno saker) och en brottningmatch uppstår som övergår i att tjuven börjar slå med knytnäven istället för att bryta sig fri, ja då får du också ta till grövre våld med det får inte heller vara ej uppenbart oförsvarligt dvs om tjuven bara försöker slita sig fri utan att veva mot dig är det inte ok för dig att använda ett stålrör och klubba till honom så han dör såvida du inte kan bevisa att du kände ett överhängande hot för ditt liv då kan det falla under nödvärns excess men det är upp till domstolen att tolka då dom tar hänsyn till många saker såsom fysisk storlek, typ om du skulle vara en späd kille på 1.50m och väger 60pannor medans inbrottstjuven är 2m lång 120kg kampsportare är chansen att du döms för dråp väldigt liten.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

Tipset är nog att du ska hålla din berättelse och inte ändra den i rätten, det slutar antagligen med att det blir 5olika historier varav du berättar endast en. Vakterna kommer säkert att ändra saker från det de sagt på förhöret och i rätten. Detta kommer göra att din advokat kan fråga ut dem mot sig själva. Du hamnar nog på 40dagsböter tror jag. Och när åklagaren vill ha ett nej eller ja svar av dig ska du lugnt berätta allt med en mening och inte bara skrika ut ett "ja" när hon skriker "svara!" Bara mina 50.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd

Nu börjar rättegången närma sig.
Jag var på personutredning för ett par dagar sedan, och det verkar som det blir fängelse (eller samhällstjänst) pga mina tidigare brott för över 5år sedan, så inget glöms bort med tiden allt man gör efter man fyllt 15år sitter kvar för resten av livet tydligen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Får man fråga vad du gjort tidigare?

Blir nog inget långt straff, vad skulle du välja? Fängelse eller samhällstjänst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Får man fråga vad du gjort tidigare?

Blir nog inget långt straff, vad skulle du välja? Fängelse eller samhällstjänst?

Samhällstjänst, jag skrev på att jag skulle kunna gå med på det.

Det han drog upp var: Hets mot folkgrupp, och att jag fick ett besöksförbud på min ex flickvän (Hon blev svartsjuk på att jag hittade ny tjej, och det blev lite tjafs, så det är inte så allvarligt som det låter) men det såg dom tydligen mycket allvarligt på, Hets mot folkgrupp var när jag var 17år (är 26 nu) det andra var jag 19år när det hände.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Nu har jag fått min dom. 1 månaders fängelse, men eftersom jag inte hade gjort något brott på länge fick jag samhällstjänst +1000kr böter.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av robalm:

Nu har jag fått min dom. 1 månaders fängelse, men eftersom jag inte hade gjort något brott på länge fick jag samhällstjänst +1000kr böter.

Samhällstjänst + 1000 spänn i böter var inte så farligt iaf.

Kul/bra att det inte blev längre straff.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Samhällstjänst + 1000 spänn i böter var inte så farligt iaf.

Kul/bra att det inte blev längre straff.

Nja inte så farligt.
Men den stackars väktaren berättade hur jag nästan lyft honom från marken, och han fick åka till vårdcentralen så ont hade han, och dom visade bilder på hans hals (syndes knappat något)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av robalm:

Nja inte så farligt.
Men den stackars väktaren berättade hur jag nästan lyft honom från marken, och han fick åka till vårdcentralen så ont hade han, och dom visade bilder på hans hals (syndes knappat något)

Måste vara väldigt synd om honom

Permalänk
Medlem

Lite random såhär men vad innebär samhällstjänst i sverige? Kopplar det hela tiden till hollywood-film där de får ta hand om jobbiga ungar eller plocka papper i parken och ja, det kanske är fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustenrocks:

Lite random såhär men vad innebär samhällstjänst i sverige? Kopplar det hela tiden till hollywood-film där de får ta hand om jobbiga ungar eller plocka papper i parken och ja, det kanske är fel?

Man får ett antal timmar som du ska jobba gratis på något som dom bestämmer (fritidsgård etc)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]