Höga klockfrekvenser för AMD Bulldozer

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge mot Bulldozer, intressant som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Sandy Bridge mot Bulldozer, intressant som fan!

AMD behöver ge intel en sån pungspark (ursäkta språket) så att
intel inte kan stå upp på ett tag...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Tycker det verkar ganska intressant om man tänker på det här:

Citat:

"En komplett Bulldozer-modul med två kärnor och delad 2 MB L2-cache består av 213 miljoner transistorer och är tillverkad i 32 nanometer. Modulen ockuperar 30,9 mm2 kretsyta, endast marginellt mer än en ensam Sandy Bridge-kärna från Intel."

Sedan lägger man till att en Bulldozer-modul med två kärnor ska prestera 80 procent av vad två kärnor, som ej delar resurserna, gör. Om man då antar att eftersom kretsytan är ungefär lika stor som en Sandy Bridge-kärna kommer två kärnor i Bulldozer dra lika mycket ström som en Sandy Bridge-kärna på ett ungefär.

Det torde betyda att 2 Sandy Bridge-kärnor presterar 100%, men drar dubbelt så mycket ström, som en Bulldozer-modul.
Bulldozer-modulen presterar däremot bara 80%.
Två Bulldozer-moduler borde då dra lika mycket ström som 2 Sandy Bridge-kärnor. Men i gengäld får du fyra kärnor. Däremot inte till samma prestanda som fyra Sandy Bridge-kärnor. Men då är strömförbrukningen åter igen den dubbla mot Bulldozer.

Nu kanske man inte riktigt kan räkna så här eftersom vi inte vet hur Sandy Brigde presterar, men struntsamma ville bara få ur mig tanken! Känns som att jag rörde till det lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tja... Läste på nån tech-sida för länge sen (där man gick igenom Bolldozers arkitektur) att CPUn har designats för att nå höga frekvenser, lite som Intels P4 osv. Så inget oväntat direkt, men kul att se att det verkar gå som planerat.

Här var det:
Real World Technologies - AMD's Bulldozer Microarchitecture

Skrivet av Real World Tech:

Bulldozer is a high frequency optimized CPU, a so called speed demon. This approach has fallen out of popularity in the x86 world, due to Intel’s misadventures with the Pentium 4. In all fairness though, many of the Pentium 4’s problems were unrelated to high clockspeed and more closely tied to the actual microarchitecture. In the high-end server world, IBM has successfully pursued high clock speeds with the POWER7. So a speed demon approach can work out successfully. Bulldozer has a fairly lengthy pipeline, to minimize the gate delays per stage. AMD was unwilling to share any specifics on gate delays, although some discussions at comp.arch suggest a target of ~17 gate delays vs. ~23 for Istanbul. To tolerate the increased latencies necessary for a high frequency target and to efficiently share resources between cores, Bulldozer introduces decoupling queues between most major stages in the pipeline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Tycker det verkar ganska intressant om man tänker på det här:

Sedan lägger man till att en Bulldozer-modul med två kärnor ska prestera 80 procent av vad två kärnor, som ej delar resurserna, gör. Om man då antar att eftersom kretsytan är ungefär lika stor som en Sandy Bridge-kärna kommer två kärnor i Bulldozer dra lika mycket ström som en Sandy Bridge-kärna på ett ungefär.

Det torde betyda att 2 Sandy Bridge-kärnor presterar 100%, men drar dubbelt så mycket ström, som en Bulldozer-modul.
Bulldozer-modulen presterar däremot bara 80%.
Två Bulldozer-moduler borde då dra lika mycket ström som 2 Sandy Bridge-kärnor. Men i gengäld får du fyra kärnor. Däremot inte till samma prestanda som fyra Sandy Bridge-kärnor. Men då är strömförbrukningen åter igen den dubbla mot Bulldozer.

Nu kanske man inte riktigt kan räkna så här eftersom vi inte vet hur Sandy Brigde presterar, men struntsamma ville bara få ur mig tanken! Känns som att jag rörde till det lite!

Nu de senaste åren har dock amds kärnor dragit mer el än intels:)

Någon som är intressant är när 8 kärnor används, så får man 80% av prestandan mot en "riktig" 8-kärnig. Men när 4 trådar körs, så kommer varje modul ta en kärna. Detta gör att i varje modul kommer en ensam kärna få samma resurser (minne och allt vad det innebär) som två hade fått.

Bulldozer borde vara bra på en-trådat alltså, eftersom en kärna får hela modulens resurser, medans den andra stängs av. En bulldozerkärna får antagligen mer resurser än en sandybridge-kärna.

Låter finurligt av amd, hoppas det funkar bra i praktiken:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Kommer Bulldozer, fungera på AM3 sockeln?`precis som AM2+ fungera på AM2?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av topfuel:

Kommer Bulldozer, fungera på AM3 sockeln?`precis som AM2+ fungera på AM2?

Nej, det fungerar inte..måste ha skaffa ny sockel.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

hoppas den får bra OPC (operations per cyckle?). för vi kommer ju alla ihåg den gamla P4an med skyhöga 3.7ghz som inte är mkt att hänga i granen idag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hoppas den får bra OPC (operations per cyckle?). för vi kommer ju alla ihåg den gamla P4an med skyhöga 3.7ghz som inte är mkt att hänga i granen idag

Var ju inte ens mycket att hänga i granen då heller. Amds processorer som låg på 2.x ghz ut-presterade ju den då. Dock kostade ju lika mycket typ, så kunderna valde intel i tron att mer ghz var bättre.

Nu kostar ju intels mer, med LÄGRE ghz. Det får nog kunderna att tänkta om och tro att intel är bättre, trotts lägre ghz, vilket är sant:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

hoppas den får bra OPC (operations per cyckle?). för vi kommer ju alla ihåg den gamla P4an med skyhöga 3.7ghz som inte är mkt att hänga i granen idag

IPC, Instructions Per Cycle.

Åh vad jag ser fram emot nästa år.
Äntligen blir det dags att pensionera gamligen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Ser fram emot och se hur den presterar, hoppas också vi får massa trevliga moderkort till lanseringen.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

2MB L2 cache..? Core 2 Duo E8400 har ju 6MB L2 cache. Vad jag vet så är cache viktigt för prestandan så det kommer väl påverka väldigt mycket? Tänker på skillnaden mellan Celeron o Pentium II där Celeron hade halva mängden cacheminne.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

2MB L2 cache..? Core 2 Duo E8400 har ju 6MB L2 cache. Vad jag vet så är cache viktigt för prestandan så det kommer väl påverka väldigt mycket? Tänker på skillnaden mellan Celeron o Pentium II där Celeron hade halva mängden cacheminne.

Intel® Core?2 Duo Processor E8400 (6M Cache, 3.00 GHz, 1333 MHz FSB) with SPEC Code(s) SLAPL, SLB9J den har inget l3 cache vad jag kan se och jag tror det spelar stor roll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Det är ju 2 mb i L2 catche i L3 har den väl 16 var det inte så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

2MB L2 cache..? Core 2 Duo E8400 har ju 6MB L2 cache. Vad jag vet så är cache viktigt för prestandan så det kommer väl påverka väldigt mycket? Tänker på skillnaden mellan Celeron o Pentium II där Celeron hade halva mängden cacheminne.

Sista leveln för Bulldozer är L3 (8MB) och E8400's är L2 (6MB), så BD vinner.
Bulldozer har 2MB L2 per modul, 4 moduler ger 8MB L2. BD vinner där också.
Nehalem har 256kB L2 per kärna, 4 kärnor ger 1MB L2. Guess what, BD vinner igen.

Försök hitta nåt bättre att klaga på än Bulldozers cachemängd...

Permalänk

Blir mer och mer sugen på en ny propp fast man nog inte behöver

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Har för mig det släpptes en dator med överklockade p4or i 4,2ghz Men annars var det nog inte över 3,8!

Ah, det är nog därför jag så bestämt hade för mig att jag sett P4an säljas i över 4GHz samtidigt som jag hade en känsla av att 3.8GHz var det högsta.

Permalänk
Medlem

Den lär väl komma lagom tills Intel kommer med sin nya aritektur för LGA 2011. 2011 blir ett härligt år

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej, det fungerar inte..måste ha skaffa ny sockel.

hur monterar man dit en ny sockel och är det svårt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bryggarn:

hur monterar man dit en ny sockel och är det svårt

Du måste köpa ett nytt moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om det är nån tröst så kommer antagligen gamla kylare att funka med AM3+. Även om Bulldozer inte är bakåtkompatibel så fungerar gamla CPUer i den nya sockeln.
Iförsig garanterar det bara att ramen för kylaren är likadan och inte skruvhålen, men jag ser ingen anledning till att ändra nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Blir mer och mer sugen på en ny propp fast man nog inte behöver

Frågan är om det här forumet ens funnits om folk bara höll sig till det man behövde:D

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Blir mer och mer sugen på en ny propp fast man nog inte behöver

Fuck it! Man köper det man vill ha, inte det man behöver.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ajp_anton:

Sista leveln för Bulldozer är L3 (8MB) och E8400's är L2 (6MB), så BD vinner.
Bulldozer har 2MB L2 per modul, 4 moduler ger 8MB L2. BD vinner där också.
Nehalem har 256kB L2 per kärna, 4 kärnor ger 1MB L2. Guess what, BD vinner igen.

Försök hitta nåt bättre att klaga på än Bulldozers cachemängd...

Det var en fråga och inte en ursäkt för att klaga! Va får dig att tro att jag letar efter saker att klaga på??

Hade AMD varit tydliga med moduler o cachemängd så hade jag inte behövt fråga. Sen har jag inte stenkoll på L2 o L3 heller.

Naturligtvis antar jag att Bulldozer blir bättre än min E8400 men när siffrorna blandas med "moduler" o grejer så e det ju klart man blir lite förvirrad.

Om de nya styrkretsarna stödjer processsorer som kommer om två år som AMD har gjort hittils så kan jag tänka mig skaffa Bulldozer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PanicOutPut:

Tycker det verkar ganska intressant om man tänker på det här:

Sedan lägger man till att en Bulldozer-modul med två kärnor ska prestera 80 procent av vad två kärnor, som ej delar resurserna, gör. Om man då antar att eftersom kretsytan är ungefär lika stor som en Sandy Bridge-kärna kommer två kärnor i Bulldozer dra lika mycket ström som en Sandy Bridge-kärna på ett ungefär.

Det torde betyda att 2 Sandy Bridge-kärnor presterar 100%, men drar dubbelt så mycket ström, som en Bulldozer-modul.
Bulldozer-modulen presterar däremot bara 80%.
Två Bulldozer-moduler borde då dra lika mycket ström som 2 Sandy Bridge-kärnor. Men i gengäld får du fyra kärnor. Däremot inte till samma prestanda som fyra Sandy Bridge-kärnor. Men då är strömförbrukningen åter igen den dubbla mot Bulldozer.

Nu kanske man inte riktigt kan räkna så här eftersom vi inte vet hur Sandy Brigde presterar, men struntsamma ville bara få ur mig tanken! Känns som att jag rörde till det lite!

Om nu detta stämmer att 2 bulldozer kärnor presterar 80% av sandybridge vid samma frekvens så kommer nog detta bli en väldigt bra serie.
sandybridge kommer nog ligga 30% lägre än bulldozer i klock vilket kommer resultera i bättre prestanda på amds högklockade alternativ.
Är det däremot enkeltrådat kommer helt plötsligt bulldozer få ett enormt försprång då ena kärnan får alla resurser att tillgå.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Om nu detta stämmer att 2 bulldozer kärnor presterar 80% av sandybridge vid samma frekvens så kommer nog detta bli en väldigt bra serie.
sandybridge kommer nog ligga 30% lägre än bulldozer i klock vilket kommer resultera i bättre prestanda på amds högklockade alternativ.
Är det däremot enkeltrådat kommer helt plötsligt bulldozer få ett enormt försprång då ena kärnan får alla resurser att tillgå.

Om man kör ett program med en tråd på en Bulldozer modul presterar kärnan 100%, om man matar samma modul med 2 trådar så presterar den 180%. Alltså 90% per kärna, tack vare att vissa saker är delade mellan kärnorna. Det är därifrån alla dessa konstiga saker med 80% kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Om man kör ett program med en tråd på en Bulldozer modul presterar kärnan 100%, om man matar samma modul med 2 trådar så presterar den 180%. Alltså 90% per kärna, tack vare att vissa saker är delade mellan kärnorna. Det är därifrån alla dessa konstiga saker med 80% kommer.

Snarare att enkeltrådat ger 100% och multitrådat ger 80%+80%.
Sen hur exakt dessa % relaterar till Sandy Bridge eller Phenom II har ingen nämnt. AMD har sagt att BD har högre enkeltrådad prestanda än Phenom II, men vi vet inte om det betyder vid samma klock eller vid "normal klock". P4 hade ju lägre IPC än P3, men var designad att kompensera med högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Snarare att enkeltrådat ger 100% och multitrådat ger 80%+80%.
Sen hur exakt dessa % relaterar till Sandy Bridge eller Phenom II har ingen nämnt. AMD har sagt att BD har högre enkeltrådad prestanda än Phenom II, men vi vet inte om det betyder vid samma klock eller vid "normal klock". P4 hade ju lägre IPC än P3, men var designad att kompensera med högre frekvenser.

AMD har sagt 180% när båda kärnorna körs, alltså 90% per kärna, och eftersom inte ens AMD vet vilka klock Bulldozer kommer ha exakt så är det IPC dom har sagt ska vara högre än Phenom II. Och det är omöjligt för någon att veta hur Bulldozer kommer förhålla sig mot Sandy Bridge då ingen av dem är släppta än och AMD inte själva vet än hur Bulldozer kommer bli till slut.

Permalänk

Känns så där att de inte pratar om IPC mer än att det ska vara bättre än PII. De flesta här är väl intresserade av performance desktop-segmentet, inte att få en massa cores per krona vid nästa serverköp. Hoppas på att Intel får bra konkurrens i klassen 2000-2500 kronor, min personliga sweet spot.

Permalänk
Medlem

Kunskap

Jäklar vad kunskapsnivån har sjunkit här på sweclockers

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."