Asrock bygger P67-moderkort för LGA 1156

Permalänk
Melding Plague

Asrock bygger P67-moderkort för LGA 1156

Tillverkaren Asrock laborerar friskt och planerar ett moderkort som kombinerar Intels sockel LGA 1156 med kommande styrkretsen P67.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer test på denna bräda
Jag tycker ASRock är stentuffa; de har många okonventionella idéer och vågar driva med sig själva, vilket inte är direkt vanligt i branschen. Dessutom prånglar de ut bra grejer till låga priser!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Oj oj oj, ny Intelkrets med gammal sockel

Permalänk
Medlem

De är riktigt kreativa med olika skumma kombinationer på Asrock

... fast man undrar ju vem som ska köpa kortet? Visst, har man nyligen köpt 1156 prolle och måste ha ett nytt moderkort av nån anledning så lockar ju detta... Men när inträffar det? (gamla moderkortet trasigt kanske)

Men om man köper ny burk nästa år så känns det ju som det ska mycket till för att överväga 1156 över 1155?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Haha riktigt cool lösning. Dock håller jag med Roger W. Sen förstår jag inte riktigt varför dom valde att bara ha en PCI-E x16 slot. Dom lyfter ju fram att P67 har högre PCI-E bandwidth än P55, men det finns ju inget single-slot kort idag som blir flaskhalsat av P55's PCI-E såvitt jag vet? Utan det är ju först när man kör SLI/CF som PCI-En på P55 inte alltid räcker till helt. Så jag tvivlar på att dom kommer få sålt många transformer-moderkort, men det är bra publicitet ändå.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med bättre PCI-express prestanda när man endast har en pci-e port och grafikkorten endast kräver halva prestandan av vad som finns i de gamla moderkorten?

Bra för den lilla promillen konsumenter som kör något hyper-nätverkskort i pci-e 16x port eller vad?...

Permalänk
Medlem

För det kommande GeForce 590?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Asrock kombinerar skumt som vanligt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Asrock dom är riktigt skumma med sina lösningar men dom funkar hyfsat bra minns till min gamla 939 prolle då hade jag asrock moderkort som hade Agp och nån äldre slott och pci express det var en rolig lösning.

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om, "bara en PCIe slot"?
Den har flera x1-slottar, för att inte tala om alla interna ship som är PCIe-baserade (USB 3.0).

x16-slotten är identisk för CPUer och moderkort för 1155 och 1156, det som skiljer är resten av linorna.

Permalänk
Medlem

Intressant, vi får dock se hur de presterar. Kanske kan vara något

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Bara en styck PCI-E x16 om det skulle vara två skulle det vara något.
Hoppas Asrock tänker om och släpper det.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Haha riktigt cool lösning. Dock håller jag med Roger W. Sen förstår jag inte riktigt varför dom valde att bara ha en PCI-E x16 slot. Dom lyfter ju fram att P67 har högre PCI-E bandwidth än P55, men det finns ju inget single-slot kort idag som blir flaskhalsat av P55's PCI-E såvitt jag vet? Utan det är ju först när man kör SLI/CF som PCI-En på P55 inte alltid räcker till helt. Så jag tvivlar på att dom kommer få sålt många transformer-moderkort, men det är bra publicitet ändå.

Nja, P67 är ju faktiskt inte bättre på SLI/CF än vad P55 är: i båda fallet använder man ju x16 PCI-E linorna direkt på CPU:n...

Som ajp_anton säger, så är det för all kringutrustning man har nytta av P67 chipsetet. Många USB3 och SATA6 lösningar på P55 moderkort har varit fusklösningar med begränsad bandbredd, eller till och med snott några av linorna från PCI-E-linorna från CPU:n!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, P67 är ju faktiskt inte bättre på SLI/CF än vad P55 är: i båda fallet använder man ju x16 PCI-E linorna direkt på CPU:n...

Som ajp_anton säger, så är det för all kringutrustning man har nytta av P67 chipsetet. Många USB3 och SATA6 lösningar på P55 moderkort har varit fusklösningar med begränsad bandbredd, eller till och med snott några av linorna från PCI-E-linorna från CPU:n!

En till slot med PCI-E x4 2.0 (med samma fysiska längd som PCI-E x16) istället för PCI-E x4 1.0 (som på P55) så skulle jag vara nöjd.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Mjo, det är ju helt klart trist att de inte åtminstone har öppnat för den möjlighet till CF/SLI som både P55 och P67 har...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kunde inte förstå ett smack av vad kinesen sa

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

Kunde inte förstå ett smack av vad kinesen sa

Asrock är taiwanskt.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med Asrock, de kör sitt race och vågar sticka ut Helsköna

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sc2sv4nt3:

Asrock är taiwanskt.

taiwanesiskt

Permalänk
Medlem

Är det ingen som hört något om p65 moderkort?

Visa signatur

Core i5, gtx660