Permalänk

Ny Laptop - Pris 10,000:- max.

Har nu bestämt mig för att inhandla en ny laptop och sälja min gamla stationära då jag aldrig är hemma så används den inte och där är inget behov av den.

Jag letar nu efter den bästa möjliga datorn som går att få för cirka 10,000:-
de två jag har tittat på än så länge är:

Komplett.se - ASUS N53JG 15.6" HD LED och
MultiTech DATA AB - IT-fackhandeln 019/123400 begin_of_the_skype_highlighting019/123400end_of_the_skype_highlighting / ASUS 15.6" FHD GL i5-460M nVidia GTS 360M with GDDR5 1GB VRAM 4GB 500GB 7200rpm SM DVD Win7U-64B Cam BT HDMI 6cell

behöver nu tips och smakråd vilken av datorerna(även andra förslag är välkomna) som är bäst och ger ut mest prestanda för pengarna.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Asusen var ju rätt snygg, dock lite hög.
Denna kanske SONY VAIO F12M CI5 2.4 4GB/500 BLU-RAY 16.4" W7HP GRAY - Storskärmsunderhållning i Full HD - Produktinformation
eller lägg på en 500-ing och få en Mac, om du nu vill ha det....

MSIn var ju grymt ful

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Asusen var ju rätt snygg, dock lite hög.
Denna kanske SONY VAIO F12M CI5 2.4 4GB/500 BLU-RAY 16.4" W7HP GRAY - Storskärmsunderhållning i Full HD - Produktinformation
eller lägg på en 500-ing och få en Mac, om du nu vill ha det....

MSIn var ju grymt ful

Men 3.5 gånger bättre (ja, bokstavligen) än den du rekommenderade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Men 3.5 gånger bättre (ja, bokstavligen) än den du rekommenderade.

Och den jag skrev om var 4,3 gånger snyggare, 5,8 enklare att bära runt på och 11,7 gånger mindre fjortisdator (alla bokstavligen).

Hursomhelst så borde trådmakaren beskriva vilken typ av dator han är ute efter.

Själv skulle jag vänta tills ssd-diskar blev standard datorerna i den prisklassen om jag inte måste ha en dator nu, för en dator med 5200-varvare och en ssd-disk är verkligen enorm skillnad

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Och den jag skrev om var 4,3 gånger snyggare, 5,8 enklare att bära runt på och 11,7 gånger mindre fjortisdator (alla bokstavligen).

Hursomhelst så borde trådmakaren beskriva vilken typ av dator han är ute efter.

Själv skulle jag vänta tills ssd-diskar blev standard datorerna i den prisklassen om jag inte måste ha en dator nu, för en dator med 5200-varvare och en ssd-disk är verkligen enorm skillnad

1. Siffror dragna ur arslet.
2. Ja, den är inte så snygg men inte ful heller i min mening, jag tar prestanda över design alla dagar i veckan i alla fall så länga datorn inte är rosa och täckt i hello kitty klistermärken.
3. Det är 7200rpm på hårddiskarna i de flesta bärbara speldatorerna nu för tiden, inkl GX-modellerna.
4. Det kommer ta länge (flera år) innan SSD blir standard, i alla fall för primär lagring, däremot kommer det nog inom de närmsta åren finnas som standard till system enhet. Lång historia kort så får man vänta ett bra tag om man vill ha SSD som standard och för ett pris runt 10000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Och den jag skrev om var 4,3 gånger snyggare, 5,8 enklare att bära runt på och 11,7 gånger mindre fjortisdator (alla bokstavligen).

Hursomhelst så borde trådmakaren beskriva vilken typ av dator han är ute efter.

Själv skulle jag vänta tills ssd-diskar blev standard datorerna i den prisklassen om jag inte måste ha en dator nu, för en dator med 5200-varvare och en ssd-disk är verkligen enorm skillnad

Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Siffror dragna ur arslet.
2. Ja, den är inte så snygg men inte ful heller i min mening, jag tar prestanda över design alla dagar i veckan i alla fall så länga datorn inte är rosa och täckt i hello kitty klistermärken.
3. Det är 7200rpm på hårddiskarna i de flesta bärbara speldatorerna nu för tiden, inkl GX-modellerna.
4. Det kommer ta länge (flera år) innan SSD blir standard, i alla fall för primär lagring, däremot kommer det nog inom de närmsta åren finnas som standard till system enhet. Lång historia kort så får man vänta ett bra tag om man vill ha SSD som standard och för ett pris runt 10000kr.

1. Så klart, samma som din. Det kallas ironi.
2. ok.
3. fortfarande enorm skillnad.
4. Vi får se... Bli inte förvånad om det kommer fortare än du tror...

Permalänk
Skrivet av WIRN:

1. Så klart, samma som din. Det kallas ironi.
2. ok.
3. fortfarande enorm skillnad.
4. Vi får se... Bli inte förvånad om det kommer fortare än du tror...

1. Mina siffror ha vetenskaplig grund. Ironi hjälper inte TS att göra ett bättre val.
2. Jajaemen.
3. SSD hjälper inte prestandan egentligen, det gör bara uppstarten snabbare och öppnandet av vissa program.
4. Flashlagring kostar enorma summor jämfört med mekanisk, så länga man inte löser detta så kommer mekaniska hårddiskar fortfarande vara det att föredra.

Permalänk
Medlem

WEBHALLEN.com - MSI GX740-238NE - Core i5-450M / 4GB / 500GB / 17" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black/Red

som Zeuxlarsson länka till är att föredra alla andra alternativ i tråden..

Edit: Finns även hos inet 100kr dyrare dock...
MSI GX740 - Inet.se

samt att vänta tills SSD blir standard i bärbara datorer kommer att ta säkert 2-3 år minst med tanke på att det är en så pass ny teknik och många datorer idag har inte äns Sata II vilket bara det är en enorm flaskhals för SSD då dom värsta SSD enheterna idag nästan använder Sata II fullt ut...

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Men för i helsike kan ni inte lägga av?! Och ge tips UTAN att BRÅKA!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare sa: WEBHALLEN.com - MSI GX740-238NE - Core i5-450M / 4GB / 500GB / 17" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black/Red
- Helt överlägsen om du vill ligga runt 10kkr.

Kan du tänkta dig att stiga något i pris kanske: Asus G53JW-SZ154V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer är att tänka på. Då får du något nyare processor, grafikkort som du kan programmera cuda på samt slipper släpbar 17" are.

gjorde min jämförning med Produktjämförelse hos Prisjakt med laptops

Btw: viktig info är att GX740 kör minnena i 1033mhz medan Asus G53JW-SZ154V kör 1333mhz, dvs 30% speedup bara där!

Fann info om minneshastighet
Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Skrivet av swinto538:

Men för i helsike kan ni inte lägga av?! Och ge tips UTAN att BRÅKA!

Ja har gett bra tips baserade på ren fakta medan min motståndare bara slänger fekalier.

Skrivet av Jebb:

Som någon tidigare sa: WEBHALLEN.com - MSI GX740-238NE - Core i5-450M / 4GB / 500GB / 17" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black/Red
- Helt överlägsen om du vill ligga runt 10kkr.

Kan du tänkta dig att stiga något i pris kanske: Asus G53JW-SZ154V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer är att tänka på. Då får du något nyare processor, grafikkort som du kan programmera cuda på samt slipper släpbar 17" are.

gjorde min jämförning med Produktjämförelse hos Prisjakt med laptops

Btw: viktig info är att GX740 kör minnena i 1033mhz medan Asus G53JW-SZ154V kör 1333mhz, dvs 30% speedup bara där!

1066 vs. 1333mhz gör ingen som helst skillnad i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja har gett bra tips baserade på ren fakta medan min motståndare bara slänger fekalier.

Haha, är jag din motståndare. Lunga ner sig lite.

Skrivet av Zeuxlarsson:

1066 vs. 1333mhz gör ingen som helst skillnad i spel.

Ska han spela?

Som sagt är det svårt att ge tips utan att först veta vilken typ av dator trådskaparen är ute efter...

Permalänk
Medlem

Jag kanske misstolkade:

Skrivet av Kabonkibonk:

är bäst och ger ut mest prestanda för pengarna.

Du har rätt ang. att gäller det spel, då inte spelar så stor roll.
Dom gångerna du känner av minnesfbs:en skillnad är tex. när du komprimerar filer, ser på HD eller andra minnesintensiva operationer.

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Billigt för att ha en i7 men grafikkortet drar ned helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Billigt för att ha en i7 men grafikkortet drar ned helheten.

Beror på vad man prioriterar...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zeuxlarsson:

Billigt för att ha en i7 men grafikkortet drar ned helheten.

Inte om han inte ska spela?

Tycker det är konstigt att man skapar en tråd och sen inte besvarar de frågor som ställs, även lite dåligt att man skapar trådar utan att läsa reglerna...

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/8...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.