Permalänk
Medlem

AMD Athlon II x3 445 - Core Voltage

Tjenare! Jag har en Athlon II x3 445 som just nu varken är upplåst eller klockad . Jag har en fråga angående core voltage. Det är så att det i IDLE ligger på 1.120 V och i Load på 1.472 V. är detta normalt? I BIOS står core voltage controlelr på AUTO. bör jag ändra det eller ? tyckte att 1.472 låter ganska mycket

Om ni har några kommentarer och svar blir jag glad : )

/Marrr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Tjenare! Jag har en Athlon II x3 445 som just nu varken är upplåst eller klockad . Jag har en fråga angående core voltage. Det är så att det i IDLE ligger på 1.120 V och i Load på 1.472 V. är detta normalt? I BIOS står core voltage controlelr på AUTO. bör jag ändra det eller ? tyckte att 1.472 låter ganska mycket

Om ni har några kommentarer och svar blir jag glad : )

/Marrr

1.47 är lite för högt, om jag ställer min på Auto i bios så är stock volten 1.36v.
Ställ den manuellt på typ 1.36v eller nåt sånt.

Btw, vad har du för moderkort? Tänkte om du har något i bios som heter CPU Load-Line Calibration.
Har man CPU volten på auto och CPU Load-line Calibration på enable så blir volten automatiskt ganska hög. Så blir det med mitt moderkort iallafall.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

1.47 är lite för högt, om jag ställer min på Auto i bios så är stock volten 1.36v.
Ställ den manuellt på typ 1.36v eller nåt sånt.

Btw, vad har du för moderkort? Tänkte om du har något i bios som heter CPU Load-Line Calibration.
Har man CPU volten på auto och CPU Load-line Calibration på enable så blir volten automatiskt ganska hög. Så blir det med mitt moderkort iallafall.

Tack för Svaret! Jag har ett GIGABYTE 800GM-UD2H. va inne i bios och kollade lite och jag har som sagt volt på AUTO men under AUTO står det att stockvolt är 1.4 V men den hamnar ändå på 1.472. men ska gå in i BIOS och ändra volten till 1.375 som man kan göra. : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Tack för Svaret! Jag har ett GIGABYTE 800GM-UD2H. va inne i bios och kollade lite och jag har som sagt volt på AUTO men under AUTO står det att stockvolt är 1.4 V men den hamnar ändå på 1.472. men ska gå in i BIOS och ändra volten till 1.375 som man kan göra. : )

Om du inte ska klocka så kan du nog sätta volten på ännu lägre, jag kör nu min X3 440 som har stock volt på 1.37v men jag kör den stabilt med 1.32v stabilt, går nog ännu lägre men har inte provat ännu.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Om du inte ska klocka så kan du nog sätta volten på ännu lägre, jag kör nu min X3 440 på 1.32v stabilt, går nog ännu lägre men har inte provat ännu.

okej men nu har jag klockat den från 3.1 till 3.4 med1.375 volt.. Håller det tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

okej men nu har jag klockat den från 3.1 till 3.4 med1.375 volt.. Håller det tror du?

Kör Prime95 några timmar så ser du om den är stabil, men den borde vara det.
Hur snabbt går minnerna nu när du har klockat?

Min funkar i 3600Mhz med 1.4v + att den är upplåst till en X4

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Om du inte ska klocka så kan du nog sätta volten på ännu lägre, jag kör nu min X3 440 som har stock volt på 1.37v men jag kör den stabilt med 1.32v stabilt, går nog ännu lägre men har inte provat ännu.

Skrivet av Bredband:

Kör Prime95 några timmar så ser du om den är stabil, men den borde vara det.
Hur snabbt går minnerna nu när du har klockat?

Min funkar i 3600Mhz med 1.4v + att den är upplåst till en X4

asså jag klockade ner minnena ett steg eftersom de höjs ju i takt med när man ändrar Bus speeden.. jag låste upp min till en x4 förut och det funkade bra! fick dock ingen L3 chache -.-... men den blir så förbannaat varm med stock kylaren ( 68 i LOAD) så kör bara på 3 kärnor nu!

eller asså ska man låta minnes klocken vara orörd? dom höjs ju till liksom.. 1465 typ istället för 1333 när jag klockar min processor

Permalänk
Medlem

Okej, det lät lite varmt.
Det beror på om minnerna funkar i 1465Mhz, annars är det bara ställa ner minnerna.

Hur mycket blir full load temepn med bara 3 kärnor?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Okej, det lät lite varmt.
Det beror på om minnerna funkar i 1465Mhz, annars är det bara ställa ner minnerna.

Hur mycket blir full load temepn med bara 3 kärnor?

Okej! Har ju bara stockkylaren än så länge.. men ska skaffa en Cooler Master Hyper 212 Plus vid jul typ..
Nu har jag processorn klockad till 3.5 i 1.375 volt och processorn blir lite över 40 grader i 100 % Load

Permalänk
Medlem

Samma problem när jag hade stockkylaren. Tempen gick bara iväg vid 4 kärnor så jag körde med 3 ett tag. Men idag sitter jag med Hyper TX3.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Okej! Har ju bara stockkylaren än så länge.. men ska skaffa en Cooler Master Hyper 212 Plus vid jul typ..
Nu har jag processorn klockad till 3.5 i 1.375 volt och processorn blir lite över 40 grader i 100 % Load

Okej, det är bra temps, bara klocka lite till

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Okej, det är bra temps, bara klocka lite till

okej men tror du jag klarar mig på samma volt? 1.375? vad va stabilt för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

okej men tror du jag klarar mig på samma volt? 1.375? vad va stabilt för dig?

Du får prova dig fram hur högt den vill gå med 1.37v

För mig funkar 3600Mhz och 1.4v bra.

Detta verkar oxå funka
CPU-Z Validator 3.1

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Du får prova dig fram hur högt den vill gå med 1.37v

För mig funkar 3600Mhz och 1.4v bra.

Detta verkar oxå funka
CPU-Z Validator 3.1

Okej najs : P men du, det här med core multiplier.. vad ska man ställa den på ? ska man inte ha den på 15.5 hela tiden ?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Samma problem när jag hade stockkylaren. Tempen gick bara iväg vid 4 kärnor så jag körde med 3 ett tag. Men idag sitter jag med Hyper TX3.

Haha jo det är ganska sjukt ändå att tempen helt plötsligt blir dubbelt så hög i IDLE (50 vs 25) och nästan 70 jämfört med 40 i LOAD bara en till kärna liksom.. Ska skaffa mig cooler master hyper 212 plus.. Riktigt prisvärd och kyler väldigt bra enligt de flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Okej najs : P men du, det här med core multiplier.. vad ska man ställa den på ? ska man inte ha den på 15.5 hela tiden ?`

Du kan ju ändra den till lägre om du vill veta hur hög bus speed moderkortet klarar av, annars så är det bara köra på 15.5 och ändra minnerna så inte dom stoppar klockningen.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Du kan ju ändra den till lägre om du vill veta hur hög bus speed moderkortet klarar av, annars så är det bara köra på 15.5 och ändra minnerna så inte dom stoppar klockningen.

Okej tack så mycket för att du la ner din tid på att hjälpa mig Uppskattas verkligen!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Okej tack så mycket för att du la ner din tid på att hjälpa mig Uppskattas verkligen!
Tack!

Varsågod, bara kul att kunna hjälpa till

Du kan ju berätta sen hur det går

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Varsågod, bara kul att kunna hjälpa till

Du kan ju berätta sen hur det går

har en till fråga bara! på bilden från CPU-Z du länkade är det ju en 440 upplåst till en B40 processor.. men L3 cachen är tom precis som på min när jag låser upp den till X4.. Betyder det att L3 cachen inte lyckats låsas upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

har en till fråga bara! på bilden från CPU-Z du länkade är det ju en 440 upplåst till en B40 processor.. men L3 cachen är tom precis som på min när jag låser upp den till X4.. Betyder det att L3 cachen inte lyckats låsas upp?

Jepp, det stämmer bra det.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Jepp, det stämmer bra det.

Okej, lyckades du låsa upp L3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Okej, lyckades du låsa upp L3?

Nä, det skulle ha funkat i samband med upplåsning till en X4:a.

Eller om det går att låsa upp efteråt på något sätt, men det tror jag inte.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Nä, det skulle ha funkat i samband med upplåsning till en X4:a.

Eller om det går att låsa upp efteråt på något sätt, men det tror jag inte.

Jaha det var din bild det där? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Jaha det var din bild det där? ;D

Jepp, det var min lilla X4 440

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Jepp, det var min lilla X4 440

okej tycker det är synd bara att man inte får upp L3 cachen man kan väl uttrycka det som att man har en athlon II x4 ? eller är det mer skillnad på phenom II x4 och athlon II x4 annat än L3 cache?

Permalänk
Medlem

Kärnan skiljer Phenom II och Athlon II

Phenom II är Deneb och Athlon II X4 verkar vara en Propus.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Kärnan skiljer Phenom II och Athlon II

Phenom II är Deneb och Athlon II X4 verkar vara en Propus.

Vissa Athlon II prollar är baserade på Deneb, därav att man kan låsa upp.
Man kan även se det på din CPU-Z bild att det står Deneb där.

Min 720 BE gick från Heka till Deneb när jag låste upp den

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Min Athlon II X3 blev en Deneb när jag låste upp den

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Min Athlon II X3 blev en Deneb när jag låste upp den

okej jo det blir ju en Deneb för mig med, undrar bara vad skillnaden mellan, låt oss säga en Propus som går i 3.5 ghz och en Deneb som går i 3.5 ghz, båda utan L3 cache. vad skulle skillnaden vara isf? = o

Permalänk
Skrivet av Marrr:

okej jo det blir ju en Deneb för mig med, undrar bara vad skillnaden mellan, låt oss säga en Propus som går i 3.5 ghz och en Deneb som går i 3.5 ghz, båda utan L3 cache. vad skulle skillnaden vara isf? = o

Jag är ganska säker på att det bara är l3 som skiljer

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)