Permalänk
Medlem

Bildbehandlingsdator runt 8k

Hej! Läst runt här ett tag och blir inte riktigt klok, hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag vill köpa komponenter och montera datorn själv. Den får kosta 8tkr men det är inte skrivet i sten. Förslagsvis från komplett/inet. Datorn skall användas till bildbehandling (PS CS5), ev videoredigering, surf/kontorsarbete. Spelprestanda är ointressant.

• intel (om det är fördelaktigt) gärna 4-kärnig

• 4gb ram med plats för uppgradering till 8gb utan att behöva göra mig av med de gamla minnena

• ssd-disk som rymmer OS och adobes creative suite

• 1tb-disk för arbetsfiler (kör extern backup)

• grafikkort som inte är overkill för syftet, skadar inte om det har en displayport och cuda

• win7

Jag behöver inte: Skärm, colorimeter, kringutrustning eller extern lagring.

Fråga
Bör jag satsa på 32 eller 64-bitars OS med tanke på användningsområdet?

Hoppas att ni kan hälpa mig, ni verkar vara sjukt kunniga!

Permalänk
Medlem

Först och främst ska du satsa på en dator med 64-bitars OS och ordentligt med minne. 4GB i en dator i 8kkr-klassen låter ganska snålt tycker jag - satsa hellre på 6 eller 8GB.

Du kommer inte ha någon större utväxling från grafikkortet, så satsa på ett ganska enkelt sådant. De få funktioner som är hårdvaruaccelererade i CS5/LR3 kräver inga monsterkort, bara det klarar senaste OpenGL-specarna ska det gå bra.

Titta på de färdiga paket som finns på t.ex. Komplett (antingen kompletta datorer eller alternativt "PC i delar" under datorkomponenter) och utgå från dessa.

Det absolut viktigaste är skärmen, så jag skulle lägga mina 8kkr på en bra kalibrerad skärm och sedan köpa en skruttdator i väntan på ekonomin att köpa en bättre.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Har läst på lite och är helt med dig på 64-bitars-biten.
När det gäller minne tänker jag 3*2gb till att börja med, och senare komplettera med 3*2 till. Visst kan alla sex minnesplatser utnyttjas?

Skärm vet jag redan vad jag skall ha och det är _inte_ inkluderat i dessa dryga åtta tusen.

Här är något jag plockade ihop, är mest osäker på kombatibiliteten mellan delarna. Hojta om det är nåt som är tokigt! Klarar jag mig med ett ännu billigare grafikkort utan att tappa prestanda?

Funderar även på att skippa SSDn, och köpa en lite större/snabbare HDD och utvärdera hur det funkar till en början. Idéer?

Tack igen!