Permalänk

U35JC vs timelinex 3820TG

Tycker dessa verkar rätt likvärdiga, men vilken vinner över? Vilken har bäst prestanda, och vilken är bäst byggd?

Syftar på i5 i timelinen, har inte sett i5 i u35JC'n men den kanske också har tillgång till den processorn?

Permalänk
Medlem

det är en intressant fråga.
Jag är själv på väg att inhandla en 3820tg efter att ha funderat en del.
Det jag har kommit fram till när det gäller Acer vs Asus så är Asus mycket dyrare. Det känns som att man betalar extra pengar bara för för att det står Asus på maskinen. Det högre priset representerar ju varken högre grafik -eller processorstandard. Har varit och pillat på en del Asus maskiner i butik, och jag personligen tycker att dessa är plastigare i kvalitén än Acer (min personliga åsikt)

Om du ställer dessa produkter mot varandra Produktjämförelse hos Prisjakt

Så ser du snabbt prestandaskillnaden, och det skiljer sig allt som allt 110 spänn i pris.

Acer
+Lättare dator
+Bra mycket bättre grafikkort
+Bra mycket bättre processor
+4x bättre webcam(vem nu bryr sig om det..)
+Bättre version av blåtand

Asus
+ 2 år garanti
+ 8 cells batteri(Acer har 6cells)

Notebookcheck har en skitbra jämförelselista över olika mobila processorer och grafikkort.

Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech
310M som finns i ASUS ger 3158 3Dmark06 poäng
HD5650M från ACER ger 6504(!) 3Dmark06 poäng

I CPUskillnaderna så vinner Acer i 3Dmark06 med ca 10.5% (2877 vs 2575) kanske inte är en jätte stor skillnad, men visst spelar det roll.
Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech

vill också påpeka att det finns en "fan-tråd" på notebookreview.com för 3820tg på 782 sidor där det pratas om allt från modifikationer till överklockningar och 3Dmarkresultat.
Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Jag har i alla fall bestämt mig, jag tänker inhandla min Acer 3820TG från komplett så fort de har släpper sitt årliga julerbjudande med 30 dagars öppet köp.(istället för 14dagar)

Mvh Viktor

Permalänk

Så sant! Blir 3820tg för min del också, var inne i stan på Alinasystems för att handla men tog fel på öppettider. Imorrn blir det av!

Permalänk
Medlem

kika på denna innan du handlar på Alina systems! Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Du får en högre modell av processorn (i5 460m vs i5 450m)
Större HDD, (500gb vs 320gb)

sen utanpå allt så sparar du 400:- !

bra deal?

Ifall du köper den från komplett så får du gärna återkomma med bilder och åsikter om datorn, vore jätte intressant!

Permalänk

Minsann, tack för tipset!
Dock blir jag orolig när jag ser på hur många som fått reparera sina 3820TG, då verkar ju Asus betydligt stabilare. Kommer inte spela så mycket på den, men vill att den ska hålla länge (3 år helst!). Är det inte bättre att satsa på Asus då?

Ska förresten köpa på avbetalning, räntan är för hög på komplett.se, måste betala runt 1500:- i ränta på 12 mån! Alina är bättre isf, med räntefritt. Iofs uppläggning och faktureringskostnad, men ändå.

kom på en grej
Permalänk
Medlem

var läste du om mängden reparationer på 3820tg? Vore intressant med lite statistik på de båda märkena.

Permalänk

-Kollade dels på en jämförelse över vilka företag som fått flest klagomål via telefon, där ledde Acer tillsammans med HP, Asus tillsammans med lenovo låg bra till med låga nivåer av klagomål.

-Kollade på en annan, där det var it-ansvariga som fick ge sin uppfattning om vilka märken som höll bäst. Acer tillsammans med HP rankades återigen lägst, tror 24% av de tillfrågade sa att de hade mest problem med Acer.

-I tråden på notebookreviews hittar jag folk som har haft problem med trådlösa nätverkskortet, vissa har haft problem med CPU'n och skärmen.

Dock skall sägas, att de två första exemplen var ett år gamla, Acer kan ju ha förbättrats sen dess, dessutom är det sista exemplet inte superspecifikt, jag skummade mest igenom och det är möjligt att det inte är så många som har haft problem, utan att trådarna snarare rör oro kring att det skall uppstå problem.

Är ledsen men jag sparade inte länkarna. Googla på "Acer vs Asus" + reliability typ!

Som det ser ut nu verkar jag kunna vänta två veckor och köpa Asus U31JG, som verkar minst lika bra som 3829TG'n, men bara 600:- dyrare! Tror jag satsar på det.

Permalänk
Medlem

Acer var inte alls omtyckta för några år sen, speciellt inte av oss svenskar. När något blev fel här hemma och man ville ha någonting lagat så skickades datorn till Tyskland, vilket ledde till att man fick vänta en vecka. När datorn äntligen kom till Sverige igen hade den tyskt-OS, vilket ledde till ännu större frustration, hehe.. men på senare år har de blivit mycket bättre.
Nu skickas datorn till Lund om jag förstått det rätt för reparation. Jag tror att statistiken över klagomål etc. mellan Asus och Acer är ganska utdaterad, det blir nog svårt att få en ordentlig bild över ett företag när informationen är från flera år tillbaka. Vore intressant att läsa statistik från kanske det senaste 2 åren! Jag tycker bara att Asus är lite dumma som inte trycker in ordentlig prestanda i sina burkar för ett pris som kan konkurrera med marknaden.
Det känns som att de inte riktigt vill vara med och slåss, jag hade utan tvekan valt Asus ifall det skiljde några hundra i pris, nu snackar vi 2000:- skillnad. Den datorn jag jämför med då är Egenskaper för Asus N43JF-VX033V Som är den enda Laptopen som ens är i närheten av 3820tgs prestanda.(samma processor men sämre grafikkort) 2000kr är ganska mycket att kasta åt kråkorna i min mening.

På tal om det du sa innan så har jag också läst om folk med wireless-NIC problem, men det är faktist det enda problem jag läst om egentligen, (förutom någon enstaka som hade ont i ögonen av skärmen). Jag har också läst om folk som avgudar WLANet och som säger att räckvidden är otroligt bra. I grund och botten så tror jag att det handlar om var man handlar laptopen, modellen 3820tg är rätt gammal, och komponenter har bytts ut i jämna mellanrum. Det är lite därför jag känner mig trygg på 3820'n, alla "barnsjukdomar" måste ju vara väck nu tycker man.

Kylningen ska vara något av det bästa någonsin enligt alla på Notebookreview, med dubbla fläktsystem som gör det möjligt att överklocka en sisådär 25-30%, inte illa i min mening.
Jag är helt övertygad om att jag får hem en klockren produkt, med gediget chassi och till priset sett oslagbar prestanda utan några som helst problem. Och om det nu är så att det trådlösa nätverkskortet är värdelöst, ja, då utnyttjar jag öppet köp och provar en Asus!

sry 4 wall of txt btw.

Permalänk
Medlem

Köpte en 3820TG idag på Inet. Är extremt nöjd! Känns mycket stabil och mitt tangentbord flexar inte någonstans.

Knäpptyst är den också, det enda som fattas nu är att sätta in min lite snabbare hårddisk (7200rpm) och göra nyinstallation och allt är perfekt. Att köra den som den är nu känns lite som att inte utnyttja den till fullo då Acer likt alla andra tillverkare skickar med en massa jävla skit man verkligen inte behöver och viss del av skiten vill ligga i bakgrunden och tugga resurser.

Har nu 86 processer startade. Har bara två flikar i Chrome och en instans av Steam som jag själv startat.

En sak jag stör mig aningen på är väl pekplattan isåfall, eller så var det bara att pekplattan på min tidigare Dell var skönare... eller så det för att den är aningen mindre och jag behöver vänja mig.

EDIT: En annan sak som förstås saknas är ju en plastfilm för skärmen som gör den mer matt. Jag upplever inte den blanka ytan som superjobbig, den är väl ungefär lika blank som min tidigare Dell. Men jag avskyr att nästan alla billigare datorer riktade mot hemmaanvändare har blanka skärmar. Speciellt på en sån här portabel pryl som är som gjord för att bli medtagen på ställen där starkt ljus kan vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Velar också mellan dessa U35Jc och 3820tg. Det som oroar med Acern är att jag själv haft 3 Acer datorer och dessa har jag inte varit nöjd med. Problem med allt från tangentbord till skärm som slutat fungera, överhettning mm. Samtidigt har jag haft/har fortfarande en Asus A2D från 2004 som fungerar fortfarande lika bra som den var ny. Nu är det ju iofs ca 3 år sen jag sist hade en Acer dator, kanske har dom bättrat sig?

Prestandan skiljer sig väldigt mkt mellan dessa två datorer till Acers fördel och ändå ligger de i samma prisklass. Det får en att fundera om det är sämre kvalite på Acern, dvs att den håller inte mer än kanske i 1/ 1,5 år likt mina tidigare Acers?!

Svårt val det här; med Asus vet jag att jag får en dator med kvalite som håller, 2 års garanti.
Med Acer vet jag inte, har dom blivit bättre/stabilare? Ni som har haft 3820Tg ett tag, vad säger ni?

Permalänk

Om man vill ha lite mer Gpuprestanda så kanske en U41JF kan vara ett alternativ, den är bara 1.5 cm större i bredd och djup och borde komma om ett par veckor. Den har ungefär samma spec som N43JF, fast den har bättre batteritid och matt skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Velar också mellan dessa U35Jc och 3820tg. Det som oroar med Acern är att jag själv haft 3 Acer datorer och dessa har jag inte varit nöjd med. Problem med allt från tangentbord till skärm som slutat fungera, överhettning mm. Samtidigt har jag haft/har fortfarande en Asus A2D från 2004 som fungerar fortfarande lika bra som den var ny. Nu är det ju iofs ca 3 år sen jag sist hade en Acer dator, kanske har dom bättrat sig?

Prestandan skiljer sig väldigt mkt mellan dessa två datorer till Acers fördel och ändå ligger de i samma prisklass. Det får en att fundera om det är sämre kvalite på Acern, dvs att den håller inte mer än kanske i 1/ 1,5 år likt mina tidigare Acers?!

Svårt val det här; med Asus vet jag att jag får en dator med kvalite som håller, 2 års garanti.
Med Acer vet jag inte, har dom blivit bättre/stabilare? Ni som har haft 3820Tg ett tag, vad säger ni?

Jag har fått för mig att 3820TG inte är att jämföra med Acers tidigare datorer. Kolla i den stora tråden om 3820TG i det andra delforumet om laptops.

Permalänk

Det verkar onekligen som detta är stora frågan på laptopforum världen över; Acer har prestandan men många har dåliga erfarenheter av dem, Asus har pålitligheten men kommer efter när det handlar om prestandan.

Men om man ställer frågan såhär: Låt oss säga att Acern pajjar efter 18 månader, vad skulle det kosta att laga så den pallar 18 månader till? Är notan på under 2k kan det ju kanske vara värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundercat:

Det verkar onekligen som detta är stora frågan på laptopforum världen över; Acer har prestandan men många har dåliga erfarenheter av dem, Asus har pålitligheten men kommer efter när det handlar om prestandan.

Men om man ställer frågan såhär: Låt oss säga att Acern pajjar efter 18 månader, vad skulle det kosta att laga så den pallar 18 månader till? Är notan på under 2k kan det ju kanske vara värt!

Reklamationsrätt så förhoppningsvis behöver du inte betala någonting.

Permalänk
Skrivet av thundercat:

Det verkar onekligen som detta är stora frågan på laptopforum världen över; Acer har prestandan men många har dåliga erfarenheter av dem, Asus har pålitligheten men kommer efter när det handlar om prestandan.

Men om man ställer frågan såhär: Låt oss säga att Acern pajjar efter 18 månader, vad skulle det kosta att laga så den pallar 18 månader till? Är notan på under 2k kan det ju kanske vara värt!

Tänk på att du har reklamationsrätt i 3 år. Dvs om du kan bevisa att det är ett fabrikationsfel som orsakat problemet så ska tillverkaren stå för lagningen. Lillebror har utnyttjat det flera ggr de senaste två åren på sin acer aspire (överhettning, hårdisk osv..).

Permalänk

Andy Mcdee> Att han har behövt utnyttja den säger en del om Acer

Men, någon vecka utan datorn ibland kanske man kan stå ut, men hur generös är reklamationsrätten?
Tänk om den pajar av ett litet fall, som kanske en asus skulle tåla, men som pajjar den. Går det under reklamationsrätten?

Permalänk

För uppföljningen skull, köpte en 3820TG idag på Alina Systems, nöjd so far!