Passar Cooler Master Hyper 212 Plus i ett cooler master elite 430 chassi?

Permalänk
Medlem

Passar Cooler Master Hyper 212 Plus i ett cooler master elite 430 chassi?

Som sagt så undrar jag om den cpu kylaren passar i detta chassi =)?

Permalänk
Medlem

Nog ganska gott om plats, chassit är 19 brett, kylaren är 15.85, dvs över 3 cm tillgodo, säkert över 1.5 cm tillgodo till sidoplåten då den sitter på plats. Kom på att en kompis har ett 330 tror jag det är, inga problem där.

Permalänk

Förlåt om jag Bumpar upp den här tråden 4 dagar för sent.

Jag har samma chassi och ska nog köpa samma kylare. Däremot så kanske jag är tvungen att ta bort min övre fläkt för att få plats med kylaren i öst/väst position. Kommer detta spela någon större roll för tempsen? Jag kommer nog istället montera den som pull fläkt för CPU kylaren.

Då kommer jag bara ha ett inblås där fram och ett utblås på baksidan

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk

Den passar precis med ungefär 1mm tillgodo i ett cm elite 334

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Medlem

Men om jag har cooler master 430 elite chassi och sen moderkortet sen cooler master 212 plus tar inte den i fläkten som jag vill montera på sidan av chassit då =/?

Permalänk

Nej det borde den inte göra. Har sett folk som fått in den i chassis som är mindre än vad Elite 430 är

Till exempel ovan nämnda elite 334. Det är endast 187 CM brett och där går den i

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Nej det borde den inte göra. Har sett folk som fått in den i chassis som är mindre än vad Elite 430 är

Till exempel ovan nämnda elite 334. Det är endast 187 CM brett och där går den i

ja men cooler master 430 elite är bara 3 cm bredare alltså 190 men om den går in i ett chassi som är 187cm och fläkten är 2,5cm blir det ju 189,5cm och chassit är 190cm så då borde de gå på håret...

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

ja men cooler master 430 elite är bara 3 cm bredare alltså 190 men om den går in i ett chassi som är 187cm och fläkten är 2,5cm blir det ju 189,5cm och chassit är 190cm så då borde de gå på håret...

Så du har alltså en sidofläkt?

Jag har hört att den eventuellt måste plockas bort för att kunna få plats.

Här är en forumtråd som du kan hitta väldigt många svar i:

*Cooler Master Hyper 212 Plus Club* - Page 78 - Overclock.net - Overclocking.net

Dem är 79 sidor lång men börja bara från början så får du nog reda på en del.
Jag har själv kollat igenom den och från vad jag läst så ska den gå i

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Så du har alltså en sidofläkt?

Jag har hört att den eventuellt måste plockas bort för att kunna få plats.

Här är en forumtråd som du kan hitta väldigt många svar i:

*Cooler Master Hyper 212 Plus Club* - Page 78 - Overclock.net - Overclocking.net

Dem är 79 sidor lång men börja bara från början så får du nog reda på en del.
Jag har själv kollat igenom den och från vad jag läst så ska den gå i

Ja det var det ja mena om cooler mastern 212 plus passar i ett chassi som är 3 cm smalare och sidofläktern är mindre än 3 cm så måste den ju passa mn tack ska kolla i tråden lite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfsvåg:

Ja det var det ja mena om cooler mastern 212 plus passar i ett chassi som är 3 cm smalare och sidofläktern är mindre än 3 cm så måste den ju passa mn tack ska kolla i tråden lite

moderkortet+distanserna+sockeln=Minst 2,5cm...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

moderkortet+distanserna+sockeln=Minst 2,5cm...

Ja men om moderkortet+distanserna+sockeln passade på chassit som var 3 cm mindre så har ju ju minste 3 cm tillgodo som fläkten tar upp....

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Ja men om moderkortet+distanserna+sockeln passade på chassit som var 3 cm mindre så har ju ju minste 3 cm tillgodo som fläkten tar upp....

Oj såg nu att jag skrev fel. det är endast 3 MM skillnad eftersom elite 334 är 187 mm brett och elite 430 190 mm

Om man litar på svaret ovan så borde det alltså vara 4 mm över och inte 3 cm

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk

Det här (Tab: Support), Elite 430 säger: 163 mm.
Det här (Tab: Support), Elite 334 säger: 163 mm.
212+ är 158.5 mm.

Permalänk

Vad menar du? Det står ju klart och tydligt
W (width)
Elite 430: 190mm
Elite 334: 187mm

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Så jag för inte plats med en sidofläkt på cooler master 430 Elite chassit om jag har cooler master 212 plus cpu kylarn =/?

Permalänk

Nej det verkar inte som det tyvärr :/

Om det är absolut nödvändigt att ha en sidofläkt så måste du välja en annan kylare, Noctuas 90mm kylare är t.ex bara 125mm hög
Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se

Däremot om du kör AMD så kan du bara montera den ner/upp om du inte beställer extradelar från noctuas hemsida (det är gratis om du kan bevisa att du köpt kylaren)

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Men kolla här cpu kylaren sitter ju ovanför luftintaget : http://data.fuskbugg.se/dipdip/63503090.jpg

Permalänk
Skrivet av Oskalliator:

Vad menar du? Det står ju klart och tydligt
W (width)
Elite 430: 190mm
Elite 334: 187mm

Här och här. "Maximum dimension for CPU cooler height."

Permalänk
Skrivet av keskiverto:

Här och här. "Maximum dimension for CPU cooler height."

Ok kollade inte på rätt ställe alltså Jaja så länge det funkar så är det ju lugnt
Bra att de har så pass exakta siffror

Skrivet av Alfsvåg:

Men kolla här cpu kylaren sitter ju ovanför luftintaget : http://data.fuskbugg.se/dipdip/63503090.jpg

Jo när jag ser det så.

När jag tänker efter så sitter ju CPU-sockeln (och då även kylaren så klart) längre upp än vad den bakre fläktplatsen gör. Alltså kan inte CPu-fläkten ligga lägre neråt än vad en 120mm på den bakre fläktplatsen kan göra. Och då borde den passa Tack för att du visade mig.

Sen kan jag passa på att ställa en fråga tillbaka. Tror du att man är tvungen att plocka bort den bakre fläkten i taket för att få plats med CM hyper 212+? vad jag mätt så ligger det på millimetern med att den får plats. har du någon aning?

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Nä men det såg ju ut att funka annars tar ja väl bara den fläkten och änvender den som reserv...

Permalänk

Jo EDITade min ovanstående post så läs den

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Jo EDITade min ovanstående post så läs den

Jaha tror den för plats har däremot läst att en av de över takfläktarna tar i ett ram minne men det löstes igenom att slipa bort en bit av fläkten....

Permalänk
Medlem

Här 2 reviewer på inet

Ståhl - 2010-09-14
Betyg: 5
riktigt riktigt bra chassi! har kört full grafik på allt och den har dtigit med bara 5-10 grader (om du utnytjar all fläkthål)
- det enda felet är att fläkten som ska sitta uppe mot fronten stöter imot mina minnen rätt hårt . så jag slipade bort lite av fläkten med ett vanligt sandpapper , och det fick plats sen ! KÖP!!

Oskar - 2010-11-07
Betyg: 5
Väldigt bra och prisvärt chassi!

Upptäckte doch att jag inte kan placera en fläkt på den främre av de två fläktplatserna på överdelen av chassit p.g.a att mina ram-minnen är ivägen (ASUS M4N75TD och Corsair 1600Mhz XM3). Detta beror nog bara på moderkortets design så det är nog inget problem annars.

Permalänk

Haha, den nedre är det jag som skrivit

Jag har testat att mätt med linjal runt i chassit för att kolla om kylaren ska kunna få plats.

Vad jag mätt så ska den kunna gå i med 2-3 mm över på höjden även om det sitter en fläkt i taket. Jag får in den över mina ram-minnen som är ca 31mm höga och enligt manualen till chassit borde man få på sidan när kylaren är monterad.

EDIT: Kom på att Cooler Master själva har sagt att du ska kunna på in en CM hyper 212+De säger även att du ska kunna få in en CM v8 som är hela 161mm hög. Så om man får lite på dom så ska det inte vara något problem alls

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Haha, den nedre är det jag som skrivit

Jag har testat att mätt med linjal runt i chassit för att kolla om kylaren ska kunna få plats.

Vad jag mätt så ska den kunna gå i med 2-3 mm över på höjden även om det sitter en fläkt i taket. Jag får in den över mina ram-minnen som är ca 31mm höga och enligt manualen till chassit borde man få på sidan när kylaren är monterad.

EDIT: Kom på att Cooler Master själva har sagt att du ska kunna på in en CM hyper 212+De säger även att du ska kunna få in en CM v8 som är hela 161mm hög. Så om man får lite på dom så ska det inte vara något problem alls

Okej lustigt att det var din review tänkte inte på att "Oskar" skrev den men allt ska nog få plats men hur gick det med fläkten då så den passar inte? Du har ju chassit du kan ju kolla

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Okej lustigt att det var din review tänkte inte på att "Oskar" skrev den men allt ska nog få plats men hur gick det med fläkten då så den passar inte? Du har ju chassit du kan ju kolla

Jag har inte orkat föröka slipa ner den utan placerade den bara på den andra platsen i taktet, men det ska nog gå. Sen beror det ju på vilka minnen man har och hur pass höga de är. Om jag nu inte kan få plats med någon takfläkt kan jag placera om den som Push/pull på CPU-kylaren istället.

Annars finns alternativet att placera en inblåsfläkt i sidan och sedan kylaren ner/upp samt ett utblås i taket (det är säkert att den får plats om man kör kylaren ner/upp) Då suger CPU-kylaren in kall luft från sidan av chassit och dumpar ut den uppåt

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Jag har inte orkat föröka slipa ner den utan placerade den bara på den andra platsen i taktet, men det ska nog gå. Sen beror det ju på vilka minnen man har och hur pass höga de är. Om jag nu inte kan få plats med någon takfläkt kan jag placera om den som Push/pull på CPU-kylaren istället.

Annars finns alternativet att placera en inblåsfläkt i sidan och sedan kylaren ner/upp samt ett utblås i taket (det är säkert att den får plats om man kör kylaren ner/upp) Då suger CPU-kylaren in kall luft från sidan av chassit och dumpar ut den uppåt

Fast om man kör cpu kylarn ner upp tar den inte i nåt då?

Permalänk

Antagligen inte, den är bara 80mm djup med 1 fläkt, lägg till ca 25mm för en till så blir det max 105 mm, och får den precis plats med någon milimeter på andra ledden dvs 120mm så borde det vara lugnt. Jag har inte mätt men, huvudräkning borde räcka

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Jag hade iaf tänkt ha standardfläkten i fronten , sido fläkten och cpu kylaren som inblås och andra sidan på cpu kylaren som utblås samt bakre fläkten och 1 övre fläkt som utblås, ksk även tar fläkten under chassit som inblås

Permalänk
Medlem

Kolla här tänkte ha denna config ImageShack® - Online Photo and Video Hosting fast med en takfläkt som är utblås