Permalänk

Högtalarprojekt : MGR Kit 2800

Nu är vi tillbaka i garaget med ett nytt projekt och denna gång blev det ett par högtalare. Valet föll på en kanske otippad byggsats som hade fått en hel del negativ kritik av många, men i slutändan blev resultatet (tycker vi) riktigt bra med tanke på priset.

Byggare :
Pierre Svensson
Oscar "CrOOs" Cruuse

Men nu tänker vi inte skriva så mycket mer, utan bilderna får tala för sig sjävla...

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Prislista :
Högtalarkitt - 895kr (REA )
Mdf 19mm - 250kr
Färg - 200kr
Övrigt - 200kr

Högtalarprojekt : MGR Kit 2800

Permalänk
Medlem

Underbart <3 Och HTPC:n passar verkligen in i bänken må jag säga

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Antar att det låter bra åxå
Beställde du färdikapad mdf?

Permalänk
Medlem

sweet

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Avstängd

trevligt bygga.. MGR är ju som sagt inte det bästa, men du får nog inte så mkt mer för 1000.-, det var va det kosta va!?

Vad gick allt på med materialet till lådorna oxå? har funderat på att bygga något liknande och ha till daton, men utan jobb och en son på 2 år så kan man ju inte köpa det bästa..

MVH

Permalänk
Medlem

bra jobbat, blev snyggt dessutom ! 5p!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

jävlar vilka snygga högtalare Blir det lika bra ljud som att köpa färdiga? Och är det enkelt att få dem till att fungera osv? Vad var priset för allt? Är fett sugen att bygga egna!

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Ser nice ut.
Kör du tre par terminaler så du kan tri-ampa?

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt, men monterade ni inga filter ? :S

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av xhizorz:

Underbart <3 Och HTPC:n passar verkligen in i bänken må jag säga

Tack, då lyckades vi med att få HTPC att smälta in

Skrivet av 99-99:

Riktigt snyggt! Antar att det låter bra åxå
Beställde du färdikapad mdf?

Tackar, De låter faktiskt helt okey, men det hade inte varit fel med en lite större förstarkare... Ja, vi beställde färdigkapad mdf från en byggfirma...

Skrivet av woxer:

Tackar!!

Skrivet av InluZion:

trevligt bygga.. MGR är ju som sagt inte det bästa, men du får nog inte så mkt mer för 1000.-, det var va det kosta va!?

Vad gick allt på med materialet till lådorna oxå? har funderat på att bygga något liknande och ha till daton, men utan jobb och en son på 2 år så kan man ju inte köpa det bästa..

MVH

Det gick inte på så mycket mer än 1000 kr... Se prislista (Prislistan är nu inskriven)

Skrivet av EddAa:

bra jobbat, blev snyggt dessutom ! 5p!

Tack, trevligt att höra!

Helt riktigt

Skrivet av freddechr:

jävlar vilka snygga högtalare Blir det lika bra ljud som att köpa färdiga? Och är det enkelt att få dem till att fungera osv? Vad var priset för allt? Är fett sugen att bygga egna!

Ljudkvaliten kan väll diskuteras men vi har svårt att tro att man får ett "större" ljud för 1000kr i butik.
Men tänk på att dessa pjäser behöver en stor sträkare. Dock kan det vara bättre att börja med något i mindre skala.

Skrivet av oyegie:

Ser nice ut.
Kör du tre par terminaler så du kan tri-ampa?

Tack, dock tror jag att tri-amp med ett par riktiga förstärkare hade fått högtalarna att ändra form

Skrivet av ph33r:

Snyggt byggt, men monterade ni inga filter ? :S

Tack, självklart har vi filter. De sitter fastlödda på terminalerna...

Permalänk

Väldigt fina högtalare men skulle vara ännu snyggare om basreflexröret skulle varit svart

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Damn, det blev ju riktigt bra. Snygga basportar.
Synd att kanterna runt elementen är lite fula =/

Permalänk

Riktigt snyggt bygge!
Skulle vara intressant o veta delningsfrekvensen på filtret

Edit: Såg på hemsidan ljudia har att den ligger på 4500hz. Är det mellan alla bas/mellanregister och diskant eller har de tre undre basarna ett eget frekvensdelning?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt! 5 points for you sir!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, om ni hade läst på lite hade resultatet kunnat bli mkt bättre dock.
Kanske mindre estetiskt men bättre i ljud och effektivitet förhållande.
T.ex nytja interferens, sätta de 4 lika elementen i rad med så litet mellanrum som möjligt. Detta gör att varje gång du dubblar antalet element (från 1 till 2 och från 2 till 4) så tjänar du 3 db. Och 3 db är en dubbling i effekt vilket i slutändat ger dig en mycket lägre effektförbrukning och renare ljud.
Mina högtalare jag byggt har jag använt mig av 9 st mellanregister och 24 st diskanter i varje front. Har dessvärre varit för lat och skitigt i det estetiska vilket ska enkelt fixas till med en duk framför då mina är trekantiga och ska sitta i hörn så man bara ser framsidan
Men för vanligt hemmabruk och i mindre rum funkar dina högtalare säkert mkt bra:)

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk

Kanske inte tittade så noga men kör ni helt utan dämpmaterial?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Kanske inte tittade så noga men kör ni helt utan dämpmaterial?

Basreflex lådor no need

Permalänk
Medlem

Du skulle kanske ha stadgat upp lådan inuti för att motverka resonanser och byggt eget filter och lite snyggare finish typ träfaner el pianolack el massivt trä.
Nåt att tänka på till nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Underbart jävla bygge. Finns det möjlighet att du kan ladda upp ett klipp som man får höra ljudet i action via tuben eller nåt?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Tack för alla kommentarer, det ger oss något att tänka på till nästa gång!

Skrivet av jooelhoglund:

Väldigt fina högtalare men skulle vara ännu snyggare om basreflexröret skulle varit svart

Vi tänkte faktiskt den tanken att göra dem svarta, men vi tyckte att det blev för svårt att göra en "färgskarv" i röret...

Skrivet av Frasse92:

Damn, det blev ju riktigt bra. Snygga basportar.
Synd att kanterna runt elementen är lite fula =/

Ja, elementen kanske inte är de snyggaste som finns precis...

Skrivet av klasvonklas:

Riktigt snyggt bygge!
Skulle vara intressant o veta delningsfrekvensen på filtret

Edit: Såg på hemsidan ljudia har att den ligger på 4500hz. Är det mellan alla bas/mellanregister och diskant eller har de tre undre basarna ett eget frekvensdelning?

De 2 översta mid/basarna ligger som mid och de 2 under ligger som bas, hur delningen där i mellan har jag dock ingen aning om...

Skrivet av We4sZ:

Ser bra ut, om ni hade läst på lite hade resultatet kunnat bli mkt bättre dock.
Kanske mindre estetiskt men bättre i ljud och effektivitet förhållande.
T.ex nytja interferens, sätta de 4 lika elementen i rad med så litet mellanrum som möjligt. Detta gör att varje gång du dubblar antalet element (från 1 till 2 och från 2 till 4) så tjänar du 3 db. Och 3 db är en dubbling i effekt vilket i slutändat ger dig en mycket lägre effektförbrukning och renare ljud.
Mina högtalare jag byggt har jag använt mig av 9 st mellanregister och 24 st diskanter i varje front. Har dessvärre varit för lat och skitigt i det estetiska vilket ska enkelt fixas till med en duk framför då mina är trekantiga och ska sitta i hörn så man bara ser framsidan
Men för vanligt hemmabruk och i mindre rum funkar dina högtalare säkert mkt bra:)

Det är säkert rätt som du säger, vi är dock inte jätte kunniga innom området och därför följde vi bara ritningen från ljudia. Men det får bli något som vi tänker på till nästa gång

Skrivet av Guteklockaren:

Kanske inte tittade så noga men kör ni helt utan dämpmaterial?

Nepp, om du tittar på bild nr 35 ser du att vi stoppar i dämpning.

Skrivet av oyegie:

Du skulle kanske ha stadgat upp lådan inuti för att motverka resonanser och byggt eget filter och lite snyggare finish typ träfaner el pianolack el massivt trä.
Nåt att tänka på till nästa bygge.

Ja det får bli något att tänka på, med tanke på att hela byggsatsen gick på knappa 900kr så kändes det inte som att massivt trä riktigt som ett bra alternativ (prismässigt)

Skrivet av Poison:

Underbart jävla bygge. Finns det möjlighet att du kan ladda upp ett klipp som man får höra ljudet i action via tuben eller nåt?

Kanske det, ska bara fixa en lite större förstärkare först

Permalänk
Medlem

Min polare har samma set och ja ljudet kunde varit bättre om man säger så.. Är ingen audiofil men lite kräsen måste man vara Men jävligt snyggt utfört

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Det är mycket jobb där bakom med spackel och allt

Har byggt ett par lådor till bilen och det tar längre tid än man tror faktiskt
iofs har jag kapat själv så tar ju lite längre tid sen skruvar jag mina lådor och förborrar för att inte riskera att de drar snett elelr spricker.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

riktigt fint

Permalänk
Medlem

Snyggt resultat:) är dock mera nufiken på vilken tum tv:n är på xD ser lagom stor ut och jag behöver en ny till min egna htpc:)

Permalänk
Medlem

Snygg finish. Förstärkaren har stor inverkan på ljudet så se till att skaffa en ordentlig tvåkanalare så har du inför framtiden också.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt snyggt!