Permalänk
Medlem

Hur stort Nätagg ska man ha!?

Hej!
Jag undrar hur stort nätagg jag måste ha ifall jag ska köra Med 2 st 580GTX kort, 2xSSD 1xhdd, 1xDVDrw, sen tänkte jag att jag skulle köra intel i7 prolle, socket 1155 (sandy bridge) när de kommer ut.

Hittade en sida där man skulle kunna räkna ut det, men tyvärr så förstod jag för lite på vissa ställen så tror att det blev fel.

Tack på förhand

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Går knappast att missförstå:
Power Supply Calculator

Permalänk
Medlem

Ska du inte klocka kan du välja ett 850W. Men om du ska klocka processorn och grafikkorten och bencha hit och dit är 1000W eller ännu bättre 1200W att föredra. Fördelen med Corsair AX-nätaggen är att de är 80+gold certifierade så du får högre verkningsgrad, lägre elräkning och en tystare dator. Ett nätagg som ligger nära dess gräns åldras snabbare än ett som inte gör det vilket också talar för ett nätagg med högre watt(effekt på 12V-linan, men i denna prisnivån är "alla" nätagg bra). Corsair AX1200 har dessutom 7 års garanti så där har du en livskamrat i lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

Just i nu läget så har jag inga planer på att klocka, (är inte speciellt high på det)
ska ha datorn till att ,mesta dels spela på, surfa o kolla lite film.
så mellan 850 o 1200w då.
då borde ju detta räcka gott och väl
Komplett.se - Cooler Master Silent Pro M1000 1000W
eller
Komplett.se - Fractal Design Newton R2 1000W PSU

vilket utav dem ska jag nu välja?
vill ju ha en tyst dator.

Cybertsen: det var precis den sidan jag testade men var lite som jag inte riktigt fattade om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk
Medlem

Skall du inte klocka så är 850 kvalitetswatt mer än tillräckligt!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Skall du inte klocka så är 850 kvalitetswatt mer än tillräckligt!

850w är för nära gränsen, 1000w är de som gäller för att inte ligga och pressa nätagget hela tiden.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kramp:

Cybertsen: det var precis den sidan jag testade men var lite som jag inte riktigt fattade om jag ska vara ärlig.

Kalkylatorn ger inga "absolut resultat" utan skall mer ses som en fingervisning om ungefär vad systemet man specar skulle kunna dra. Eftersom grafikkorten samt processorn inte (ännu) finns med i databasen så för du försöka hitta någon som effektmässigt motsvarar de saker du egentligen vill ha.

Du vill även ha en tyst nätdel, mitt tips är då att läsa lite i forumet på: silentpcreview.com
Själv kör jag en fläktlös nätdel som jag är nöjd med, men då måste man ha en "konceptlösning" för hela datorsystemet och tänka på vad man sätter in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

850w är för nära gränsen, 1000w är de som gäller för att inte ligga och pressa nätagget hela tiden.

Bullshit.

Gtx 580 i Sli drar ca 800w i Furmark från väggen (hela datorn). Källa: http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...
Vilket innebär strax under 700w från agget i Furmark.
Detta når en Svensson aldrig i spel, någonsin. Utan peakar kanske kring 600w emellanåt (load) på sin höjd! 90% av tiden vilar agget på ännu lägre belastning!

Så trött på denna rubbade watthysteri här i forumet.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Ska du inte klocka kan du välja ett 850W. Men om du ska klocka processorn och grafikkorten och bencha hit och dit är 1000W eller ännu bättre 1200W att föredra. Fördelen med Corsair AX-nätaggen är att de är 80+gold certifierade så du får högre verkningsgrad, lägre elräkning och en tystare dator. Ett nätagg som ligger nära dess gräns åldras snabbare än ett som inte gör det vilket också talar för ett nätagg med högre watt(effekt på 12V-linan, men i denna prisnivån är "alla" nätagg bra). Corsair AX1200 har dessutom 7 års garanti så där har du en livskamrat i lång tid framöver.

Word!

Sen är Ax1200 flera db tystare än dem lägre Corsair aggen vilket är nice också.

Permalänk
Medlem

Ett 850w klarar av det galant

Permalänk
Hedersmedlem

GeForce GTX 580 review

Enligt testet här drar ett helt system med GTX 580 447W. Så för att driva två system behövs det 900W. Men inte behöver du mer än 900W bara för ett extra kort. Och som sagt om du inte ska klocka så behövs det verkligen inte. Ett 850W av kvalite duger gott och väl.

Permalänk
Medlem

Oj, här ramlar det in svar. (de gillas)

Jag ska köra SLI och ej Klocka,
så om jag förstår majoriteten så är 850w ett bra val som jag lär klara mig på.
isånafall så funderar jag faktiskt på Komplett.se - Corsair HX 850W PSU
gjordes ju en recension om det här me. http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxk...

är vi alla enade om att detta kan o kommer bli ett bra val för den kommande riggen?

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk
Hedersmedlem

Glömde min smarta kommentar: Så stort att det följer ATX standard hihi

Ja det är ett bra val.

Permalänk

Men för dom pengarna så väljer du självklart ett Corsair AX850watt.
Det är en nyare och bättre konstruktion än vad HX850 är, den är även Gold certfierad= högre verkningsgrad.
Den test som du länkar till är ett AX850, inte HX850 som du har länkat till på Komplett..
Köp detta.
Komplett.se - Corsair AX 850W PSU

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kramp:

Oj, här ramlar det in svar. (de gillas)

Jag ska köra SLI och ej Klocka,
så om jag förstår majoriteten så är 850w ett bra val som jag lär klara mig på.
isånafall så funderar jag faktiskt på Komplett.se - Corsair HX 850W PSU
gjordes ju en recension om det här me. http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxk...

är vi alla enade om att detta kan o kommer bli ett bra val för den kommande riggen?

Skrivet av JonnyRocker:

Men för dom pengarna så väljer du självklart ett Corsair AX850watt.
Det är en nyare och bättre konstruktion än vad HX850 är, den är även Gold certfierad= högre verkningsgrad.
Den test som du länkar till är ett AX850, inte HX850 som du har länkat till på Komplett..
Köp detta.
Komplett.se - Corsair AX 850W PSU

Två bra val, Som Jonny säger är AX något vassare samt även helt modulärt. Vill du spara 100spänn väljer du HX som du själv valt. Kanonaggregat även det!

Permalänk
Medlem

hoppsan! fel av mig.
jo jag menar faktiskt AX agget. precis som det i swec testet.
Tack så mycket för alla svar det hjälpte med ut ur djungeln.

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure