Permalänk

Hur klarar SL och SJ vintern?

Hur tror ni att SL och SJ kommer att klara av vintern i år?

Blir det samma kaos som förra året ?

Vad tror ni?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

Kaos är de ju redan

De ställer in tåg för att de vet att de inte kan köra och både tåg och bussar är försenade minst en kvart utan problem. Det är redan ett pressat schema så blir skoj detta.

Bussen är en 20minuter sen på morgonen och man kommer fram en 15-30minuter för sent. suck.
Kalla bussar om något!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte utnyttjat någon av de men jag ska förmodligen åka tåg till Arlanda efter julen och funderar på om jag inte ska åka en dag innan och sova över där. Jag vågar inte lita på SJ för att passa mitt plan.

Permalänk
Avstängd

SJ är katastrof redan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Jag har inte utnyttjat någon av de men jag ska förmodligen åka tåg till Arlanda efter julen och funderar på om jag inte ska åka en dag innan och sova över där. Jag vågar inte lita på SJ för att passa mitt plan.

Jag åkte dubbeldäckaren från lkpg till Uppsala i princip varje helg förra vintern och det var inte så stora problem. Säg 30 mins försening vilket jag tycker är godkänt.

När den dryga rimfrosten kom blev det dock kaoz så om den kommer igen så skulle jag nog fundera på ditt alternativ.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

SJ är katastrof redan

Sj är inte katastrof.

Det här är katastrof.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det är inte katastrof.

Det är bara mysigt!

Visa signatur

Suup

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Jag åkte dubbeldäckaren från lkpg till Uppsala i princip varje helg förra vintern och det var inte så stora problem. Säg 30 mins försening vilket jag tycker är godkänt.

När den dryga rimfrosten kom blev det dock kaoz så om den kommer igen så skulle jag nog fundera på ditt alternativ.

Kommer dock åka från Eskilstuna. Vet inte om ditt tåg åkte igenom E-tuna? Kollade iaf biljetter och då är det byte i Sala, är det samma väg som du åkte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Kommer dock åka från Eskilstuna. Vet inte om ditt tåg åkte igenom E-tuna? Kollade iaf biljetter och då är det byte i Sala, är det samma väg som du åkte?

Aha, det tåget har jag också åkt med en del. Va inga större problem där heller. Ska nog gå bra sålänge rimfrosten håller sig borta. Rimfrost + låååga temps ger kaoz!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Next stop Sweden!!

xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Det skulle se ut i snöstorm med 20minus grader.

Jag tror att det blir stora problem i år igen, för SJ del så bygger de här en hel del och det blir väl bättre när de blir klara.

Det som jag är rejält besviken på är bussarna som ställer in för det allra minsta så att man får cykla till jobbet istället. Alltså jag cyklar på den vägen som en buss inte klarar av att köra på, det säger lite om bussarna..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kommer dock åka från Eskilstuna. Vet inte om ditt tåg åkte igenom E-tuna? Kollade iaf biljetter och då är det byte i Sala, är det samma väg som du åkte?

När det gäller tåg är Eskilstuna är ett helvete på vintern, så förvänta dig inte alltför mycket. Men det lär vara bättre i år än i fjol, hoppas jag.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Gröna linjen fungerar ovanligt bra, om än med små förseningar på morgon och kväll.
Vi får se hur SL klarar denna vinter...

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

Jag skulle svara på frågan med "inte alls". För inte kunde de som tar beslut räknat med att det skulle bli vinter i år igen...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Hehe...skillnaden är dock att tåget i Indien(?) faktiskt går till skillnad från SL

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk

SJ vill ju stryka hälften av avgångarna. Inte så konstigt om man lyckas bättre då. Endast hälften så många människor drabbas och kommer för sent då

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att det var för det mesta Sj som ställde till det föra året på sträckan mellan Gävle och Uppsala som jag reste på ganska ofta föra vintern. Oftast var det Sj:s försenade tåg som fick förtur för att sedan stå kvar i 1 timme på perrongen som gjorde att upptåget inte kunde avgå i tid eller så var det Sj:s tåg som fastnade nånstans på väggen och blockade.... Man undrar lite- satt dom fram tills nu och blev stort överaskade när snön kom?!?!? Dom snackade ju så himla mycket hur väl förbereda dom var för nästa vargavinter och det första dom gör så fort lite snö har fallit ner är att inställa hälften av alla tågresor :P... Det är så mobbat .....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Hittils har SL klarat sig bra tycker jag.

Någon annan som åker tåget mot Tumba varje morgon och blir förundrad över att det ALLTID är 2-4 minuter försent? Har dom inte tänkt på att antingen försöka hitta anledningen eller ändra om tidsschemat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av calimero:

Hehe...skillnaden är dock att tåget i Indien(?) faktiskt går till skillnad från SL

Pakistan är det

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Har inte blivit drabbad hittills, inte så värsta mycket några andra år heller. Åker iofs nästan bara pendeltåget från Stockholms förort till city. Händer väl att det är förseningar då och då men det kan jag leva med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

SJ vill ju stryka hälften av avgångarna. Inte så konstigt om man lyckas bättre då. Endast hälften så många människor drabbas och kommer för sent då

Jo, men då kan man i alla fall planera. Löjligt att dem alltid ska ha så pressade tabeller och sen aldrig kunna hålla dem. Dock reser jag med Öresundstrafiken men det är samma skit där.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

gillar man inte läget kan man ju alltid gå...

dom gör det inte för att jävlas utan för allas säkerhet? men vad vet jag kanske vill folk krocka med tåg eller kanske spåra ur, eller ligga i diket i en buss? själv väljer jag lite förseningar och att komma fram säkert.

men förra vintern var lite väl när dom drog in ALLT, dom borde insett att tågen och tunnelbanorna borde vara gjorda, konfigurerade för vinterklimat där det kan bli en del snö.

med bussar gäller det samma för bilar nästan. ligger varje dag ibland nedåt 30km/h saktare än vad jag skulle åkt om det inte var snö på samma sträcka, största problemet är väll att bussar kör med allround däck om jag fattat det rätt vilket kanske inte är helt bra alla gånger.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kika lite här istället så ser ni de riktiga problemen:

Åtgärder för vintertrafiken - Trafikverket

I SJ:s fall åtminstone, rör det sig om skademinimering. Förseningar blir ett resultat av järnvägsnätets kapacitet och tillgänglighet, vad de kan jobba med är att minimera förseningarna genom att ex. ställa in avgångar och se till att tågen är funktionsdugliga.

Permalänk
Medlem

Gud vad glad jag är att det blir bil hem till föräldrarna i år.... Tåg under jul och nyår är något av det hemskaste man kan utsätta sig för.

Permalänk

Dåligt som vanligt, vad annars?

Jag menar det finns löningar på de flesta problemen, men eftersom alla operatörer är vinstdrivande företag (säger inte att det är fel) så lägger man inte pengar på det eftersom vi/SL verkar acceptera att det är problem så fort det regnar på höstlöven eller att det gud förbjude skulle snöa på vintern. Så varför ska de lägga ut mer pengar än de behöver?

Permalänk
Medlem

SL/SJ/UL blir ju sena så fort skymten av snö finns i sikte. Tror inte dom kommer klara denna vinter bättre än vanligt, dvs inte alls.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag pendlar Eskilstuna - Stockholm varje dag. Har blivit försenad 45-60min två gånger de senaste 3 veckorna med SJ. Sen har det varit lite mindre förseningar med några minuter men det är inget större problem. SL har fungerat bra.

Permalänk

Alltså, jag kan inte förstå hur dom tilllåts vara så korkade att dom inte förutsätter att vintern faktiskt snöar som det ska på en vinter. Jag kan inte för livet av mig förstå varför dom hellre tar all skit dom får för att dom är så s*tans h*lvetes j*vla dåliga istället för att lägga ett par miljoner på ett system som faktiskt fungerar. Bygg någon form av snöskoter för dom j*vla spåren eller nått!

Personligen fick jag nog av SJs slarv och flyttade till Dublin. Nu visar det sig att dublin fått snö också och de är typ, samma problem här. MEN det berättigar inte SJ att vara arslen när det gäller kundsupport eller vettig kommunikation på något som helst sätt.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av Floot:

Jo, men då kan man i alla fall planera. Löjligt att dem alltid ska ha så pressade tabeller och sen aldrig kunna hålla dem. Dock reser jag med Öresundstrafiken men det är samma skit där.

Du har en liten poäng. Men den är liten Att dra ned med hälften känns ju mest fånigt tycker jag.