Råd angående köp av MSI X350-470NE eller liknande 13"

Permalänk
Medlem

Råd angående köp av MSI X350-470NE eller liknande 13"

Hej!

Letar efter en 13" laptop som ska användas huvudsakligen till skolarbete och överväger denna:
MSI X350-470NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Det som prioriteras är batteritid framför allt, det blir långa dagar ibland och att slippa släpa med sig laddaren är alltid ett stort plus.
Förutom det så får den gärna klara film + kanske HoN eller liknande men spelande är verkligen ingen prioritet då min stationära kan stå för det.

Jag undrar om MSIn är ett bra alternativ eller om det finns något annat alternativ som är bättre? Såg att det fanns några 13"-trådar på forumet men ingen nämner denna dock.

Tack på förhand.
//Twigy

Permalänk
Medlem

MSIn du länkar till verkar vara en utgående modell då bara två butiker listas och de har den ej i lager.

För övrigt så är CPUn något gammal, och grafikkortet är inget du hänger i granen heller.

Det är väl Acer och Asus 13"-modeller som är aktuella för tillfället om man vill ha en dator i vettig prisklass med vettiga prestanda.

Köpte själv en Acer 3820TG på Inet i fredags och är hittills nöjd. Fixar dessutom spelen jag spelar på bra inställningar även med separat skärm som är FullHD. Överklockningspotential har den också, två kylsystem håller temperaturen i schack även under överklockning.

Permalänk
Medlem

jag backar Murers förslag, köp en 3820TG från komplett! Tänker inhandla min på onsdag 1 dec, ifall komplett börjar sin 30 dagars öppet köp kampanj.

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Det här lilla monstret ska klara alla dagens spel på High/Medium, överklockar förvånansvärt bra, fin kylning som Murer sa. Har även varit och känt på datorn i butik, känns väldigt hög kvalité, borstat aluminium chassi blandat med plast här och var. Nästan 0 tangentbordsflex vad jag märke (tryckte en del).

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Jag har alltid varit lite tveksam till acer då deras kvalité vid många tillfällen har varit under all kritik men om de har bättrat sig så är jag mer intresserad. Det jag undrar är hur batteritiden klarar sig på en maskin som den, med tanke på den ökade prestandan och bara 6 celler i batteriet?

//Twigy

Permalänk

Du kan få upp mot 8 timmar, dock hört om folk som pressat ut mer

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSvensson:

Du kan få upp mot 8 timmar, dock hört om folk som pressat ut mer

Det är nog med det större batteriet isåfall. Funderar på att skaffa det då jag bara har det mindre nu.

Har inte gjort några exakta mätningar, men 8h låter i princip omöjligt om man faktiskt använder datorn med 6-cellsbatteriet.

Permalänk

Macbook pro 13"? Klockren för de kraven du ställde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Det är nog med det större batteriet isåfall. Funderar på att skaffa det då jag bara har det mindre nu.

Har inte gjort några exakta mätningar, men 8h låter i princip omöjligt om man faktiskt använder datorn med 6-cellsbatteriet.

Hur lång tid får du ut av acern vid normalt användande? Det är just batteritiden som jag tycker blir lite oroande.
En MBP vore fin såklart men tyvärr så är man inte gjord av pengar så den får nog tyvärr utebli.

Tack för alla svar och all hjälp hittills!

//Twigy

Permalänk
Medlem
Skrivet av twigy:

Hur lång tid får du ut av acern vid normalt användande? Det är just batteritiden som jag tycker blir lite oroande.
En MBP vore fin såklart men tyvärr så är man inte gjord av pengar så den får nog tyvärr utebli.

Tack för alla svar och all hjälp hittills!

//Twigy

Jag har faktiskt inte testat på riktigt än, så det kanske är uppåt 8h men jag ställer mig tveksam till det. Oavsett så tycker jag att batteritiden är klart godkänd.

Ta det större batteriet om du är orolig för batteritiden. Det större batteriet lyfter ju upp datorn någon centimeter också vilket ökar luftflödet under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag har faktiskt inte testat på riktigt än, så det kanske är uppåt 8h men jag ställer mig tveksam till det. Oavsett så tycker jag att batteritiden är klart godkänd.

Ta det större batteriet om du är orolig för batteritiden. Det större batteriet lyfter ju upp datorn någon centimeter också vilket ökar luftflödet under den.

Tacksam för tipset.
Som det ser ut nu så lutar det lite mot Asus UL30VT.
Egenskaper för Asus UL30VT-QX018V
Maskinen verkar ha riktigt bra batteritid och jag gillar faktumet att man kan byta till det lite bättre grafikkortet och då även köra lite tyngre grejer. Plus att prisbilden lockar lite den med.
Några tips/åsikter gällande denna maskin? Någon som vet om den orkar köra HoN?

//Twigy

Permalänk
Medlem
Skrivet av twigy:

Tacksam för tipset.
Som det ser ut nu så lutar det lite mot Asus UL30VT.
Egenskaper för Asus UL30VT-QX018V
Maskinen verkar ha riktigt bra batteritid och jag gillar faktumet att man kan byta till det lite bättre grafikkortet och då även köra lite tyngre grejer. Plus att prisbilden lockar lite den med.
Några tips/åsikter gällande denna maskin? Någon som vet om den orkar köra HoN?

//Twigy

Även 3820TG har också två grafikkort, och det dedikerade kortet är mycket kraftigare än det dedikerade i Asusen du funderar på. ATi 5650 Mobility i 3820TG vs Nvidia 210m i UL30VT.

Vet inte hur krävande HoN är, men jag skulle tippa på att även Asusen klarar detta galant även om processorn är i klenaste laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twigy:

Tacksam för tipset.
Som det ser ut nu så lutar det lite mot Asus UL30VT.
Egenskaper för Asus UL30VT-QX018V
Maskinen verkar ha riktigt bra batteritid och jag gillar faktumet att man kan byta till det lite bättre grafikkortet och då även köra lite tyngre grejer. Plus att prisbilden lockar lite den med.
Några tips/åsikter gällande denna maskin? Någon som vet om den orkar köra HoN?

//Twigy

Annars har du ju denna Asus med bättre processor än UL30VT, Egenskaper för Asus U35JC-RX040V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Även 3820TG har också två grafikkort, och det dedikerade kortet är mycket kraftigare än det dedikerade i Asusen du funderar på. ATi 5650 Mobility i 3820TG vs Nvidia 210m i UL30VT.

Vet inte hur krävande HoN är, men jag skulle tippa på att även Asusen klarar detta galant även om processorn är i klenaste laget.

Låter bra det, vilken man än väljer.
Jag var inne i en butik igår och kikade lite på både Asus UL30, U35 och Acer 3820TG.
Alla modellerna verkade bra och perfekta i storlek och byggkvalité. Det som fick mig mer mot Asus sida var tangentbordet. Acers tangentbord kändes väldigt känsligt och nästan bräckligt, medan Asus kändes mer gediget.
Ni som äger Acern, har ni upplevt något problem med tangentbordet?
Jag blev lite osäker på hållbarheten just där.
Tack för alla svar hitils.

//Twigy

Permalänk
Medlem
Skrivet av twigy:

Låter bra det, vilken man än väljer.
Jag var inne i en butik igår och kikade lite på både Asus UL30, U35 och Acer 3820TG.
Alla modellerna verkade bra och perfekta i storlek och byggkvalité. Det som fick mig mer mot Asus sida var tangentbordet. Acers tangentbord kändes väldigt känsligt och nästan bräckligt, medan Asus kändes mer gediget.
Ni som äger Acern, har ni upplevt något problem med tangentbordet?
Jag blev lite osäker på hållbarheten just där.
Tack för alla svar hitils.

//Twigy

Jag har inte upplevt några problem med mitt tangentbord, men det var lite att vänja sig vid när man gick ifrån ett "vanligt" tangentbord på en annan laptop. Sen så är det ju lättare att skräp hamnar mellan tangenterna när det är öppet på det sättet, men det är ju också lättare att rengöra än "vanliga". Tiden får utvisa hur bra det håller dock, men jag hoppas och tror att det inte ska vara några problem.

Annars tycker jag att motståndet i knapparna är perfekt för mig. Tangentbord är ju helt klart en smaksak, och jag har ärligt talat inte grejat med Asustangentbordena men jag har hört att de skall vara skönare.