Köpråd, tack! Laptop för vardagsbruk, ca 6000 pix

Permalänk

Köpråd, tack! Laptop för vardagsbruk, ca 6000 pix

Hej! Jag ska köpa en ny laptop. Det här använder jag min laptop till: plugga, bildredigering, surfa, lyssna på musik, spela Sims 3, titta på tv-program (dock inte så ofta). Jag gör inte överdrivet många saker på en gång, men självklart vill man kunna ha igång en del grejer samtidigt. Jag använder min laptop mycket. Datorn behöver inte ha någon otroligt lång batteritid; jag använder den mest hemma (med sladd i), och när jag tar med den har jag alltid sladden med mig.

Jag har många foton på min laptop så jag letar efter en som har en hårddisk på minst 500gb. Och sedan har jag hört mycket bra om Intel Core i3 och i5, så något av dessa är ett krav. Jag vill ha en dator som inte blir stekvarm så fort den måste tänka lite. Skärmen ska vara 15,6 tum. Och det är trevligt om den är relativt tyst.

Min budget: ca 6000 kronor. Plus eller minus någon tusenlapp.
Övrigt: färg bör vara svart, vit eller silver. Inte röd, grön, gul eller något annat sådant.

De här datorerna har jag hittat:

Packard Bell EasyNote TM85-JO-852NC

HP Pavillion dv6-3016so 15,6-tums laptop i läckert aluminium-design!

Synpunkter, tips och råd? Vilka märken bör jag akta mig för? Vilka märken rekommenderar ni? Tipsa gärna om vilka faktorer jag bör leta efter i olika datorer (exempelvis RAM-minne och andra tuffa dataord), eftersom jag antagligen en dag inom en snar framtid helt enkelt kommer att göra ett besök i olika butiker och köpa den dator som uppfyller mina krav.

(Tänk på att jag inte är någon avancerad användare - jag kommer med största sannolikhet inte att märka någon skillnad på olika grafikkort osv osv etc etc.)

Snälla, hjälp mig lite. Det finns så många datorer där ute, och de är så himla lika i mina ögon!

Edit: jag har försökt göra en begränsning på Prisjakt.nu. Så här ser den ut: Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen. Jag tror att de datorerna uppfyller mina krav. De finns dessutom att köpa här i Linköping, och jag vill köpa i butik så det passar bra. Vilka av de här datorerna tycker ni passar mig bäst? Står någon/några ut från mängden?

Permalänk
Medlem

En MSI kanske Kundbutik

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Skrivet av capefear:

MSI, alltså? Den verkar ju bra (och snygg!). Innan jag började leta dator den här gången hade jag aldrig hört om MSI, men de verkar rekommenderade och populära?

Permalänk
Medlem

För det priset skulle jag köpt denna dator HP Pavilion DV6-3011SO - Elgiganten

Radeon 5650 är MYCKET bättre än 5470..

Passa på, sista dagen idag imorgon höjer dom priset..

Denna har då bättre grafikkort än alla dom du länkat.. klarar t.ex Starcraft 2 utan problem på höga inställningar

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

För det priset skulle jag köpt denna dator HP Pavilion DV6-3011SO - Elgiganten

Radeon 5650 är MYCKET bättre än 5470..

Passa på, sista dagen idag imorgon höjer dom priset..

Denna har då bättre grafikkort än alla dom du länkat.. klarar t.ex Starcraft 2 utan problem på höga inställningar

Den verkar ju minst sagt prisvärd! Priserna i varuhusen brukar inte stämma överens med hemsidorna, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebeatch:

Den verkar ju minst sagt prisvärd! Priserna i varuhusen brukar inte stämma överens med hemsidorna, va?

Jo dom har ett erbjudande på denna dator så det är samma pris i butik, dock är det sista dagen idag så om du hittar någon söndagsöppen affär så

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Tack för tipset! Jag tar gärna emot fler tips, utifall att jag inte hinner åka och köpa den där HP:n i dag.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna Komplett.se - ASUS N61DA 16" HD LED.

Är nog ganska lik den som föreslogs från Elgiganten. Något bättre grafikkort tror jag.

Är väldigt nöjd och den är snygg också.

Har inte provat så mycket men Voddler flyter på bra i alla fall.

Den är svart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Jag köpte denna Komplett.se - ASUS N61DA 16" HD LED.

Är nog ganska lik den som föreslogs från Elgiganten. Något bättre grafikkort tror jag.

Är väldigt nöjd och den är snygg också.

Har inte provat så mycket men Voddler flyter på bra i alla fall.

Den är svart.

Ser lovande ut! Jag hann aldrig åka till Elgiganten och införskaffa den där HP:n, så ännu fler tips är bara bra

En ny fråga, förresten. Många affärer (typ Elgiganten, Siba osv) erbjuder "Klar för start"-paket (man lägger på en tusenlapp och får allt installerat). Det gör ju att allt genast blir lite dyrare, men det är så klart bra för en inte så datakunnig (som jag). Så ärligt nu: hur svårt är det att installera grejerna själv? Man får väl allt på skivor, eller? Jag är inte helt okunnig på datorer, men jag är långt ifrån expert.

Permalänk
Medlem

Tja, allt var nog installerat på min dator men att installera några program lär knappast vara något problem.

Ofta är det ju bara att följa instruktioner så jag har väldigt svårt att se att det skulle vara värt några pengar.

Du sätter i skivar och följer instuktionerna på skärmen. Inte svårare än så. Inget komplicerat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Tja, allt var nog installerat på min dator men att installera några program lär knappast vara något problem.

Ofta är det ju bara att följa instruktioner så jag har väldigt svårt att se att det skulle vara värt några pengar.

Du sätter i skivar och följer instuktionerna på skärmen. Inte svårare än så. Inget komplicerat.

Nej, det känns som att de mest vill lura en på pengar. Jag borde klara av att följa några instruktioner (Annars verkar det ju finnas gott om människor här som gillar att hjälpa till, haha.)

En uppdatering till alla trevliga personer som vill tipsa mig om datorer är att jag inte längre kan tänka mig en Acer. Har googlat på några av deras modeller som jag gillade, men har fått fram alltför många resultat på folk som har varit med om att deras Acer har kraschat helt plötsligt. Har även personer i min närhet som har råkat ut för detta. Och det lockar ju inte så mycket, tyvärr. Synd, för de har många fina laptops!

Permalänk
Medlem

Jo, tyvärr känns det som om de vill lura okunniga på pengar.

Man ska nog också se upp med att de säljer modeller på rea som i själva verket är utgående modeller och har sjunkit i pris på andra ställen också.

Den från Elgiganten i denna tråden verkar dock prisvärd vad jag kan se.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig en Sony med 2 års garanti Sony Vaio VPC-EB2S1E/BQ - Inet.se lite över 6000kr

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Skrivet av capefear:

Om du kan tänka dig en Sony med 2 års garanti Sony Vaio VPC-EB2S1E/BQ - Inet.se lite över 6000kr

Den är riktigt snygg! Jag gillar hur de har gjort tangentbordet, utan alla "glapp" som är överallt. Den där datorn har ju 15,5 tum-skärm, hur stor skillnad är det från 15,6, egentligen? Typ 2,5 cm?

Permalänk
Skrivet av capefear:

Jag hittade den här MSI:n (är något billigare här i Linköping, än den du länkade till): MSI CR620-229NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Är den bra?

Så här har jag gjort nu: försökt göra en bra begränsning på Prisjakt.nu. Eftersom jag vill köpa i en butik så har jag valt ut de butiker som finns här i Linköping. Vad säger ni om de här datorerna: Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen. Vilka rekommenderas? Vilka står ut från mängden?

Permalänk
Medlem

Är verkligen ingen expert men så här gjorde jag.

Tänkte att datorn bör ha dedikerad grafik, alltså att ett separat grafikkort som inte delar minne med övriga datorn. (tror jag det betyder). Se även hur mycket minne kortet har, t.ex. 1 Gb. Ju mer ju bättre antar jag.

Sedan hittade jag denna länken någonstans som jämför olika grafikprocessorer. Som jag förstått det så ju högre på listan desto bättre. Klass 1 är alltså bäst.

Tänk på att datorns processor och grafikkortets processor är två olika saker. Man bör väl se hur bra processor datorn har men hur stor betydelse detta har kontra grafikprocessor vet jag inte. Jag gissar att det är viktigare hur bra grafikprocessorn är när det gäller spel och film.

Comparison of Laptop Graphics Cards - Notebookcheck.net Tech

ATI Mobility Radeon HD 545v - Notebookcheck.net Tech

Man kan även se vilka spel dator klarar och på vilka inställningar. På så vis kan man se vad datorn kan hantera. Klarar den t.ex. Farcry 2 på medium är den antagligen inte så dålig.

Sedan köper man ofta på nätet för att det ska bli billigare. Ska du köpa i butik kan du ju fråga där. Tänk dock på att stormarknadernas personal antagligen är bättre på att sälja än på datorer....

Den MSI:n du länkade till verkar klart sämre än den andra MSI:n du fick förslag på vad jag kan bedöma. Har t.ex. inget dedikerat grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Tack, Larsp! Värda länkar (särskilt med tanke på att det var lätt att förstå - bra för oss dummies!). Nu vet jag ännu mer vad jag ska leta efter Man vill ju bli riktigt nöjd med sin dator, ska ju trots allt ha den varje dag i säkert tre år eller så, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebeatch:

Tack, Larsp! Värda länkar (särskilt med tanke på att det var lätt att förstå - bra för oss dummies!). Nu vet jag ännu mer vad jag ska leta efter Man vill ju bli riktigt nöjd med sin dator, ska ju trots allt ha den varje dag i säkert tre år eller så, haha.

Bara roligt om jag kan hjälpa till.

Har du andra frågor ska jag försöka besvara dom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Hittade även denna som ev. är bättre. Har i alla fall större skärm.

Komplett.se - HP Pavilion dv7-3145 17,3" HD+

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Hittade även denna som ev. är bättre. Har i alla fall större skärm.

Komplett.se - HP Pavilion dv7-3145 17,3" HD+

Lite väl stor skärm, är ute efter 15,6. 16 skulle kanske funka, det är inte sådär ofantligt mycket större än 15,6 väl? Ska mest ha datorn hemma, men det händer någon gång ibland att jag tar med den till skolan.

Elgiganten har en Dell-dator på kampanj den här veckan (6990 kr).
Dell Inspiron 5010/7354 - Elgiganten
Känner ingen som har Dell (tror jag), men de känns ju etablerade och pålitliga haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebeatch:

Lite väl stor skärm, är ute efter 15,6. 16 skulle kanske funka, det är inte sådär ofantligt mycket större än 15,6 väl? Ska mest ha datorn hemma, men det händer någon gång ibland att jag tar med den till skolan.

Elgiganten har en Dell-dator på kampanj den här veckan (6990 kr).
Dell Inspiron 5010/7354 - Elgiganten
Känner ingen som har Dell (tror jag), men de känns ju etablerade och pålitliga haha.

Ja, den verkar inte dålig. Har nog bättre processor och grafikprocessorn är kanske lite sämre än den jag köpte på Komplett men inte mycket.

Säkert ett bra köp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Ja, den verkar inte dålig. Har nog bättre processor och grafikprocessorn är kanske lite sämre än den jag köpte på Komplett men inte mycket.

Säkert ett bra köp.

Den verkar schysst, tycker jag. För mig, liksom. Som sagt så spelar jag endast Sims 3, och på systemkraven för det står det att man ska ha 128MB grafikkort med stöd för Pixel Shader 2.0 (vad nu det är?). Den datorn jag har nu (den är tre år gammal) klarar Sims 3-grafiken utan problem, så det bör ju definitivt gå med en ny dator

Edit: har nu googlat lite på Dell... Är det ett märke med några speciella rykten om exempelvis överhettade datorer och/eller att de kraschar ofta? Jag förstår så klart att det händer ALLA märken att några datorer kraschar för folk, och det kan ju bero på mycket. Men det känns som att det händer oftare för vissa märken?

Hittade bland annat det här: Dell reparerar datorer med defekta reservdelar | PC-feber
+ en massa folk som hade skrivit om hur varma deras Dell-datorer blivit. Är dock medeveten om att det inte gäller just den här modellen jag tittar på nu, och tiderna förändras osv osv etc etc. Och sedan vet jag ju att jag alltid kommer att hitta folk som har haft problem med det och det märket och den och den datorn - det kanske helt enkelt är bäst att köpa något bara och hoppas på att man inte har otur med sin dator?

Edit igen: Hittade även den här sidan: Dell AB | Don'tBuyIt. Men det är ju välkänt att man gärna uttrycker sig om man har ett klagomål - är man nöjd sprider man inte ordet lika mycket. Verkar också som att de flesta klagomål gäller en modell vid namn XPS, och det heter ju inte den jag tittar på... Snacka om att man skulle kunna leta efter den perfekta datorn i år och dar! (Och antagligen aldrig finna den...)

Permalänk
Medlem

Vet inte om Dell är speciellt dåligt, kanske någon annan kan svara på det.

Ju kraftfullare en dator är, desto varmare blir den antar jag.

Den jag köpte verkar bli ganska varm men det finns ju lösningar för det. T.ex. brickor och kuddar man lägger i knät för att kyla datorn och skydda benen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Okej. De här tre datorerna funderar jag kring nu:

Min favorit, Dell: Dell Inspiron 5010/7354 - Elgiganten
(Den är snygg och har allt jag vill ha. Det enda minuset jag kan hitta är att F-knapparna är knäppa.)

HP variant ett: HP Pavilion DV6-3011SO - Elgiganten
(Samma pris som Dell. Den har AMD-processor, vilket jag inte vet om jag vill ha. Men jag får större hårddisk. Vad jag förstår har Dellen och den här samma grafikkort. Tycker att den här också är riktigt snygg.)

HP variant två: HP Pavillion dv6-3016so 15,6-tums laptop i läckert aluminium-design!
(Här kommer jag lite billigare undan. Jag har förstått att grafikkortet är avsevärt sämre, men jag tänker att den antagligen klarar mitt Sims 3 ändå. Om jag har förstått det hela rätt har den här av någon anledning en bättre hårddisk, för att den har fler rpm?? Vet knappt själv vad jag pratar om, haha. Men lägger jag på några hundra för att komma upp i exempelvis Dell-datorn får jag ju bättre grafik + bättre dedikerat grafikminne (snart imponerar jag mig själv med alla datatermer!).)

Vad är era råd till mig i det här läget?

Permalänk
Medlem

ASUS,MSI eller Sony säger jag.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebeatch:

Okej. De här tre datorerna funderar jag kring nu:

Min favorit, Dell: Dell Inspiron 5010/7354 - Elgiganten
(Den är snygg och har allt jag vill ha. Det enda minuset jag kan hitta är att F-knapparna är knäppa.)

HP variant ett: HP Pavilion DV6-3011SO - Elgiganten
(Samma pris som Dell. Den har AMD-processor, vilket jag inte vet om jag vill ha. Men jag får större hårddisk. Vad jag förstår har Dellen och den här samma grafikkort. Tycker att den här också är riktigt snygg.)

HP variant två: HP Pavillion dv6-3016so 15,6-tums laptop i läckert aluminium-design!
(Här kommer jag lite billigare undan. Jag har förstått att grafikkortet är avsevärt sämre, men jag tänker att den antagligen klarar mitt Sims 3 ändå. Om jag har förstått det hela rätt har den här av någon anledning en bättre hårddisk, för att den har fler rpm?? Vet knappt själv vad jag pratar om, haha. Men lägger jag på några hundra för att komma upp i exempelvis Dell-datorn får jag ju bättre grafik + bättre dedikerat grafikminne (snart imponerar jag mig själv med alla datatermer!).)

Vad är era råd till mig i det här läget?

rmp är nog hastigheten på hårddisken. Hur stor betydelse det har vet jag inte riktigt, men jobbar du mycket mot hårddisken spelar det säkert roll.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att mest prisvärd är den på elgiganten, Dell'en med I5 och Radeon 5650.. skulle jag köpt iaf

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga antingen Dell eller den första HP:n

De är ju i stort sett lika. Processorn verkar bättre i Dell, inte grafikprocessorn alltså.

Vill man ha större hårddisk i framtiden går väl det att fixa.

Den sista HP:n verkar har både sämre grafikkort och mindre grafikkortsminne.

Att sedan hårddisken är snabbare tror jag inte uppväger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Just nu känns det som att det får bli Dellen. Om jag tycker att den är lika snygg i verkligheten som på bild. Ska åka till Elgiganten i dag och ta mig en titt!

Permalänk
Skrivet av capefear:

ASUS,MSI eller Sony säger jag.

Japp, aldrig problem eller hört varit några problem med krasch osv.

Den asus datorn från komplett såg riktigt prisvärd ut och var på rea med.

Komplett.se - ASUS N61DA 16" HD LED

Hade jag köpt om jag varit du.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080