Vilket spel är mest datakrävande? CoD:BO eller Sc2?

Permalänk

Vilket spel är mest datakrävande? CoD:BO eller Sc2?

Vilket spel är mest datakrävande? CoD:BO eller Sc2? och varför?
Har tänkte på detta länge .. och jag har en kompis som jag inte är riktigt överens med ;). Iaf så fick jag bättre resultat på Can You Run It? på Sc2 än Cod:Bo. Fick nästan fullt på allt på sc2 medans jag fick ganska lågt nästan inte "godkänt" på Cod, blev till och med underkänd på processorn.

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem

båda spelen rekommenderar att du har ungefär 12 GB ledigt på hårddisken , antar att det är lagringsutrymme du är ute efter när du säger "datakrävande"

sådana hemsidor kan man inte lita på , de jämför bara din datorn med systemkraven som står på dvd fodralet.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

båda spelen rekommenderar att du har ungefär 12 GB ledigt på hårddisken , antar att det är lagringsutrymme du är ute efter när du säger "datakrävande"

sådana hemsidor kan man inte lita på , de jämför bara din datorn med systemkraven som står på dvd fodralet.

Jag kanske inte formulerade mig rätt, jag menar komponentkrävande eller hur bra datordelar man behöver för att spela spelen på hyffsad nivå.

Mvh Jonas och tack för svaret

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem

jaha det var datorer du snackade om , inte "data"

svårt att helt säkert veta vilket spel som behöver mest kräm , måste i så fall hitta ett test där båda spelen körs på samma maskin.
antagligen är starcraft 2 skonsammare mot hårdvaran då det är ett renodlat pc spel och därför troligen skalar bra både upp och ner.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte så lätt att jämföra två så olika spel från helt olika genrer bara så där. SC2 är väldigt väl optimerat, och du kan få det att flyta på nästan vilken stationär dator som helst, och vilken nyare laptop som helst. SC2 är ett väldigt stabilt och välgjort spel till skillnad från Black Ops.

BO är ett helt otroligt buggigt spel, och många som har riktigt kraftfulla speldatorer kan inte spela det med bra flyt ens på lägsta möjliga inställningarna. Jag har en relativt kraftfull speldator och kan spela det på höga inställningar med helt perfekt flyt. När grafikmotorn som används i BO fungerar som den ska (vilket den gjorde i CoD4 och MW2 senast) så är det en lättdriven motor.

Något annat att ta med i beräkningarna är att man kanske inte behöver 60 FPS konstant i SC2 för att tycka att det flyter. Detta beror helt på hur van och kräsen man är.

Permalänk
Skrivet av widL:

Det är inte så lätt att jämföra två så olika spel från helt olika genrer bara så där. SC2 är väldigt väl optimerat, och du kan få det att flyta på nästan vilken stationär dator som helst, och vilken nyare laptop som helst. SC2 är ett väldigt stabilt och välgjort spel till skillnad från Black Ops.

BO är ett helt otroligt buggigt spel, och många som har riktigt kraftfulla speldatorer kan inte spela det med bra flyt ens på lägsta möjliga inställningarna. Jag har en relativt kraftfull speldator och kan spela det på höga inställningar med helt perfekt flyt. När grafikmotorn som används i BO fungerar som den ska (vilket den gjorde i CoD4 och MW2 senast) så är det en lättdriven motor.

Något annat att ta med i beräkningarna är att man kanske inte behöver 60 FPS konstant i SC2 för att tycka att det flyter. Detta beror helt på hur van och kräsen man är.

Skrivet av Devildoll:

jaha det var datorer du snackade om , inte "data"

svårt att helt säkert veta vilket spel som behöver mest kräm , måste i så fall hitta ett test där båda spelen körs på samma maskin.
antagligen är starcraft 2 skonsammare mot hårdvaran då det är ett renodlat pc spel och därför troligen skalar bra både upp och ner.

Okej så ni menar att Starcraft 2 är mer välgjort (ganska uppenbart xD) och Cod är buggigt, jag kan inte göra mer än att hålla med. Jag har en helt ny data och Cod:BO laggar på 800x600 upplösningen ..
Har ett bra grafikkort som borde iaf klara av 3 upplösningar högre, men tror att det är min processor det är fel på, därav lite lagg i spelet. Men tack för svaren!

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

Okej så ni menar att Starcraft 2 är mer välgjort (ganska uppenbart xD) och Cod är buggigt, jag kan inte göra mer än att hålla med. Jag har en helt ny data och Cod:BO laggar på 800x600 upplösningen ..
Har ett bra grafikkort som borde iaf klara av 3 upplösningar högre, men tror att det är min processor det är fel på, därav lite lagg i spelet. Men tack för svaren!

mjo verkar som om det är nått ganska fel med black ops för tillfället , vissa har mycket grova prestandaproblem , jag har dock lyckats klara mig undan dem.

vad har du för delar i din nya dator föresten?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

mjo verkar som om det är nått ganska fel med black ops för tillfället , vissa har mycket grova prestandaproblem , jag har dock lyckats klara mig undan dem.

vad har du för delar i din nya dator föresten?

Jag har en "Basic speldata" väldigt ekonomisk ;).
Jag har ett ATI 5770 grafikkort.
AMD Athlon X2 250 Processor 3,00 Ghz
Men bara 2gb ram :/ (kan det vara därför det laggar?)

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk

Lagget i BO är relaterat till dålig optimering av CPU-användning. Många med duo-cores lider av problem. Dock ska ny patch vara under utveckling (se COD's forum för mer info). Personligen skulle jag tro att SC2 borde vara mer krävande, men har inget att grunda det antagandet på.
Förutom att BO är uppbyggt av gamla Q3-motorn.

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BryngeL95:

Jag har en "Basic speldata" väldigt ekonomisk ;).
Jag har ett ATI 5770 grafikkort.
AMD Athlon X2 250 Processor 3,00 Ghz
Men bara 2gb ram :/ (kan det vara därför det laggar?)

Näe men sluta nu med att säga att du har en "data". Det är en dator du har. Data och dator är helt olika saker. Vill du ha mycket data så kan du ju köpa snabbare bredband för då kan du tanka hem mer data.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

i sc2 så beror det på hur mycket som är på skärmen samtidigt.
i en 4v4 teamfight så droppar fpsen ganska så friskt

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av BryngeL95:

Vilket spel är mest datakrävande? CoD:BO eller Sc2? och varför?
Har tänkte på detta länge .. och jag har en kompis som jag inte är riktigt överens med ;). Iaf så fick jag bättre resultat på Can You Run It? på Sc2 än Cod:Bo. Fick nästan fullt på allt på sc2 medans jag fick ganska lågt nästan inte "godkänt" på Cod, blev till och med underkänd på processorn.

can you run it? tar samma minimum system requirement som står på baksidan av spelfodralet och kollar om du har större siffror än system req, alltså så är det inget att lita på då spelutvecklare sätter olika reqs

men SC2 med 4v4 200/200 arméer i en stor klump i mitten kommer ta mer på hårdvaran än black ops

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N