Börjar bli iriterad på Ubuntu Servers ständiga krav på omstarter

Permalänk

Börjar bli iriterad på Ubuntu Servers ständiga krav på omstarter

Jag vet inte i vilken version av Ubuntu Server de lade in information att servern måste startas om när man loggar in på terminalen, men på 10.04 LTS som jag har gör den det, jag börjar bli sjukt irriterad på hur ofta det är.

Idag rann droppen över för mig, jag körde nämligen både apt-get upgrade och apt-get dist-upgrade i fredags för att den då under ett par dagar klagat på att den behöver startas om. Sedan startade jag om den och allt var frid och fröjd tills idag när jag fick upp informationen igen:

Linux 2.6.32-26-server #47-Ubuntu SMP Wed Nov 17 17:05:29 UTC 2010 x86_64 GNU/Linux Ubuntu 10.04.1 LTS Welcome to the Ubuntu Server! * Documentation: http://www.ubuntu.com/server/doc System information disabled due to load higher than 1 *** System restart required *** Last login: Tue Nov 30 19:48:51 2010 from $ uptime 00:04:10 up 4 days, 4:29, 2 users, load average: 1.42, 0.87, 0.90 $

Jag förstår att anledningen är att det är saker som är fixat i kärnan och att man måste starta om för att köra med den nya.
Jag förstår även att det är bra att min server uppdateras så frekvent.
Jag misstänker även att förr så var det säkert precis samma sak, bara det att man inte visste om det så man fortsatte glatt att köra med sin opatchade kärna.

Jag funderar på vad folk som kör med Ubuntu Server i produktiva miljöer tänker, är det OK att starta om en riktig server så ofta?
Är jag ensam om att störa mig på detta?
Ska jag gå tillbaka till Debian som jag körde med för många år sedan, eller kan ni rekommendera mig något annat gratis server-OS som har mer stabila/äldre beprövade paket från början? Eller är det samma med alla server-OS bara att alla inte meddelar om det?
Är det någon som testat Never Reboot Linux for Linux Security Updates | Ksplice? Fungerar det bra?
Är det så att många av uppdateringarna i kärnan inte är säkerhetsuppdateringar men att omstart rekommenderas oavsett vad det är för typ av uppdatering?

Nu blev det många frågor, men det kunde vara intressant att höra era synpunkter

P.S Startar om min workstation med Windows 7 och Windows Update aktiverat mycket mer sällan än min Linux-server nu, så var det absolut inte förr i tiden.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Vila i frid

Gör som vilket företag som helst, schemalägg dina uppdateringar och håll dig informerad på t.ex. secunia.com för allvarliga patchar som måste gå före i schemat. Man kan ju inte bli arg för att de fixar buggar i servermjukvaran. Betala för ksplice låter lite overkill om du nu inte har krav på 99.999% uptime.

Permalänk
Medlem

Jag upplever helt klart att Debian får färre uppdateringar till kärnan (bara säkerhetsuppdateringar när stable väl är släppt tror jag, förutom när hela releasen uppdateras antar jag). Jag skulle vänta tills Squeeze är släppt, sen byta om du fortfarande är missnöjd. Sen kan man självklart kolla i efterhand om den uppdateringen man fått är bugg- eller säkerhetsfix.

Förresten. Minns jag fel om att det går att stänga av alla uppdateringar förutom säkerhet i Ubuntu? Vill minnas att det fanns val för det i "Software Sources".

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av matte_amal:

... Text ...

Är det inte ett hållbart alternativ att helt enkelt strunta i att starta om?

Permalänk

Jag kör själv Debian Stable och är nöjd med behovet av att starta om servern för ny kärna,, det är nämligen bara några gånger per år kanske upp till tio gånger, då räknar jag inte när man uppdaterar till en ny version av Debian. Nu vet jag inte vad du kör på din Ubuntu server men om det är en webbsida till exempel, så kan en lösning vara att sätta upp ett HA-kluster med två noder och när den ena maskinen behöver startas om så flyttar du över tjänsten till den andra servern för att sedan starta om servern, på så sätt minimerar du nertiden. Jag hoppas att detta kommer att hjälpa dig.

Permalänk
Avstängd

Man kör väl inte Ubuntu för produktionsservrar. Då kör man RedHat eller CentOS. Jag skulle definitivt inte köra Ubuntu i produktion.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga, testa att ta bort /etc/motd.tail

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Man kör väl inte Ubuntu för produktionsservrar. Då kör man RedHat eller CentOS. Jag skulle definitivt inte köra Ubuntu i produktion.

Duger det åt Weta Digital så funkar det nog fint i produktion

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Duger det åt Weta Digital så funkar det nog fint i produktion

Och Wikipedia.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Duger det åt Weta Digital så funkar det nog fint i produktion

Skrivet av KentRoyal:

Weta kör ett beräkningskluster med 35.000 kärnor.

Wikipedia kör också ett kluster för sin sajt.

Det är skillnad mot att köra en stor server med många kärnor eller köra ett kluster. Ett kluster är ju egentligen ett gäng PC på ett nätverk. Många sysadmins klagar på Ubuntu för att det är instabilt.

Själva kör vi RedHat på jobbet och skulle aldrig köra Ubuntu för våran stora server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Weta kör ett beräkningskluster med 35.000 kärnor.

Wikipedia kör också ett kluster för sin sajt.

Det är skillnad mot att köra en stor server med många kärnor eller köra ett kluster. Ett kluster är ju egentligen ett gäng PC på ett nätverk. Många sysadmins klagar på Ubuntu för att det är instabilt.

Själva kör vi RedHat på jobbet och skulle aldrig köra Ubuntu för våran stora server.

Klustrat eller inte klustrat, whatever. Produktion som produktion. Tror du Weta kör sin renderingsfarm på en ostabil plattform? Nej du, så funkar det nog inte.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Hedersmedlem

Som tidigare sagts så är Debian Stable klart "stabilare" då den är så väl beprövad. Vill man ha mer "cutting-edge"-teknik så är mer frekventa uppdateringar ofrånkomligt (om man vill hålla sig patchad).

Skrivet av matte_amal:

Jag misstänker även att förr så var det säkert precis samma sak, bara det att man inte visste om det så man fortsatte glatt att köra med sin opatchade kärna.

Jepp.

Skrivet av matte_amal:

Är det så att många av uppdateringarna i kärnan inte är säkerhetsuppdateringar men att omstart rekommenderas oavsett vad det är för typ av uppdatering?

Jepp. Håll koll på vilka uppdateringar som sker så ser du om det är någon uppdatering som du tycker verkar vara värd en omstart. Det lättaste sättet att hålla reda på detta tycker jag är genom paketet apt-listchanges, något som jag egentligen inte förstår varför det inte är installerat som standard i Debian/Ubuntu.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Klustrat eller inte klustrat, whatever. Produktion som produktion. Tror du Weta kör sin renderingsfarm på en ostabil plattform? Nej du, så funkar det nog inte.

Nja jag menar inte så. Jag menar bara att ett kluster har mycket lägre krav än en enda stor server. Kraschar en PC så gör det inte så mycket. Det är kanske därför man kör Ubuntu i såna cluster konfigurationer. Har man högre krav så bör man nog köra en stabilare distro som t.ex RedHat. Problemet är att RedHat kör en gammal kärna (fortfarande v2.4?) och har dåliga prestanda. Därför vill man inte gärna köra ett stabilt RedHat som har låga prestanda, utan kör hellre en nyare distro med högre prestanda.

Stabilitet innebär ofta låga prestanda.

Permalänk

Vill börja med att tacka för alla svar och tips.

Glömde skriva att det är en personlig "garderobsserver" som funkar som filserver, virtuell host och diverse annat.

Jag är även väldigt tacksam för allt jobb som alla gör för att låta mig köra massa roliga avancerade OS och program gratis, så det var inte meningen att låta arg på utvecklarna.

Alternativen:

1. Hålla sig bättre uppdaterad om vad som faktiskt uppdateras, tex genom sidor som secunia.com eller apt-listchanges (ska ta och testa det programmet) för att kunna skippa oviktiga omstarter. Även om man schemalägger så fördröjer man antingen uppdateringen och har fortfarande kvar eventuella säkerhetshål och när man tillslut uppdaterar så måste man ändå starta om. Detta skulle för mig bli något som jag inte orkar hålla koll på i längden.

2. Stänga av allt utom säkerhetsuppdateringar. Känns konstigt, men det vore kanske ett alternativ.

3. Ksplice, trodde faktiskt det var gratis för personligt bruk. Det finns med i apt, men det är möjligt att jag har aktiverat någon non-free källa i sources.list:
$ apt-cache search ksplice
ksplice - Patching live kernel without having to reboot
Håller med om att det är overkill att betala för det.

4. Disabla/ignorera varningen, kommer inte kunna sova gott på nätterna i så fall

5. Sätta upp ett kluster, det vore stencoolt men känns även det overkill för hemmet.

6. Installera Debian som har stabilare paket. Jag gillade Debian och anledningen till att jag gick över till Ubuntu Server var för att Debian ofta hade äldre program och saknade inkompilerat stöd/moduler för vissa funktioner. Var tvungen att kompilera om kärnan för att få in vissa saker jag ville ha, och sånt är visserligen kul att leka med, men det gör jag hellre på en testmaskin så att jag vet att min server alltid startar och att man slipper sätta sig i garderoben och felsöka vad man missat för options i menuconfig

7. Eventuellt andra OS, läste i annan tråd att FreeBSD uppdaterades väldigt sällan. Tyvärr verkar bara stöd för VirtualBox som jag håller kärt finnas för OSE-versionen som jag förstått är mer begränsad än den vanliga.

En följdfråga som jag kom på, är det alltid enbart uppdateringar i kärnan som kräver omstart, eller hur ligger till med text moduler till kärnan, olika program och bibliotek?

Mina nuvarande "actions":
A. Jag intallerade Debian 5 på en virtuell maskin som jag hade tänkt att hålla koll på uppdateringarna på under en tid. Jag ska även kontrollera om alla funktioner jag använder i Ubuntu Server idag finns i Debian 5.

B. Jag ska installera en virtuell Ubuntu Server och aktivera säkerhetsuppdateringar, men strunta helt i övriga uppdateringar för att se om omstart krävs så ofta.

C. Jag ska installera en virtuell Ubuntu Server och installera Ksplice om det är möjligt för att se hur det funkar.

Det är ingen ko på isen, så jag kommer testa lite alternativ och sedan rapportera här i tråden hur det går för mig.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Debian 6 kommer ut snart, och kommer ha ungefär lika nya paket som Ubuntu 10.04. Skulle tro att det redan nu får färre uppgraderingar, prova det i Vbox.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ubuntu har blivit lite väl tjatigt om uppdateringar. Gäller desktop varianten också. Har själv inte orkat bry mig om vad det är för typ av uppdateringar men sanningen är att det sällan är några riktigt viktigt uppdateringar. Själv skulle jag uppdatera i regel en gång i månaden om jag hade en server. Hög uptime är inget att eftersträva.

Ubuntu duger bra i produktion. Men jag skulle nog välja Debian istället om det bara ska vara en enkel underhållsfri server.

Permalänk
Inaktiv

Testade precis ksplice i en vmware och verkar fungera perfekt. Kör ksplice update först och sedan vanliga. Ingen omstart krävs. Det är gratis för desktop varianten så det kan vara något att testa.