Dell Inspiron 5010/4445 eller Compaq Pressario CQ62-202SO?

Permalänk

Dell Inspiron 5010/4445 eller Compaq Pressario CQ62-202SO?

Jag har tänkt att köpa en ny dator...datorn ska stå i "tv-skåpet", alltså jag ska använda våran TV som en skärm till den...via en HDMI kabel! Vilken av de här 2 datorerna är bättre till det...datorn kommer alltså att användas mycket, med att se film på den!

Dell Inspiron 5010/4445 - Elgiganten

eller

Compaq Pressario CQ62-202SO - Elgiganten

Datorerna borde vara ungefär lika bra? fast nån dator kanske är bättre på en "viss" sak...hoppas ni fattar hur jag menar...datorn ska alltså vara kopplade till TV:n hela tiden...och se mycket film!

vilken dator skulle ni ha valt????
tacksam för seriösa svar!

Permalänk
Medlem

Skulle absolut gå på Dell-datorn då den har en bättre processor (i3 jämtemot Celeron, Celeron är en riktig budgetprocessor med en äldre arkitektur än i3 samt att i3 har 2 kärnor och Celeron 1), mer och nyare ram-minne (3gb mot 2gb och DDR3 mot DDR2) samt bättre grafikprocessor. Dell-datorn är helt enkelt bättre på det mesta och när datorerna kostar lika mycket så finns det ingen som helst anledning att välja Compaq-datorn.

Ska du enbart använda datorn till film? Eller vill du ha möjlighet att ta med dig datorn om du ska iväg? Det finns ju fina mediaspelare annars för en betydligt lägre prislapp. Till exempel Popcorn Hour C-200. Skillnaden är att det inte finns någon inbyggd hårddisk, inget trådlöst nätverk och inte har batterier och lite sånt. Men å andra sidan får du en mediaspelare som från grunden spelar upp 1080p i mkv container osv. samt fjärr, och lite sånt mums mums. Då krävs det ju dock att du har någon filserver, NAS eller dylikt att streama filmer från.

Men jag skulle i alla fall ha valt Dell-datorn av de du nämnt.

Permalänk
Medlem

Dell är avsevärt mycket bättre, i3 processorn springer varv runt Celeron processorn varje dag.
Dellen har även ett bättre grafikchip. Jag hade verkligen inte valt Compaqen om du har valet så är Dellen tveklöst det bättre alternativet.

//Twigy