Bärbar dator med höga prestandan som inte ser ut som ett rymdskepp

Permalänk
Medlem

Bärbar dator med höga prestandan som inte ser ut som ett rymdskepp

Hallå!

Skulle behöva lite köpråd. Punktlistan nedan anger krav och användningsområde.

  • Pris: Ca 10 000 kr (+- 2000)

  • Användningsområde: CAD, 3D-modulering, spel etc.

  • Skärm: 15,6 tum (kan acceptera 16) Jag vill ha just en bärbar dator, inte en "stationär" 17 tummare

  • Upplösning: 1920 * 1080

  • Processor: Inte sämre än i5 450

  • Grafikkort: Är tyvärr inte speciellt insatt i detta område men ska fungera bra till användningsområdena

  • RAM: Minst 4 gig

  • Utseende: Ett seriöst och stilrent utseende utan onödiga lampor, konstiga färgkombinationer, larviga namn som Alienware etc....kort och gott, inget rymdskepp

Jag har kikat på Asus N53jf och tycker den uppfyller alla krav. Finns det något bättre alternativ för mig?

Permalänk

N53JF ser bra ut på pappret, men eftersom upplösningen är så stor blir det tungrott för en 425M om du ska spela i fullskärm. Förmodligen kommer det att krävas en 460M eller en 58XX HD för att spelen ska flyta med hyfsade inställningar.

Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Eftersom vare sig msi G660 eller G53 är särskilt diskreta så får du ta en titt på GGS-Data

Produktjämförelse hos Prisjakt

Det enda som finns kvar annars är att beställa från utlandet om du hittar en annan modell som passar din beskrivning.

Permalänk
Avstängd

Det finns några dugliga Acer-modeller som ser "normala" ut. Du hittar dem enkelt på prisjakt.

Annars är det nog Clevo som gäller. Några "Clevobutiker" säljer även konfigurerbara MSI och Asusmodeller. Det finns ingen svensk butik som gör det senare vad jag vet.

Clevo går att köpa från bl.a. nedanstående butiker:

Svenska
GGS Data
pc-konsulten.se

Europeiska
Notebookguru
Deviltech
Kobalt

Amerikanska
Sager
XoticPC

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Det verkar som den datorn jag söker inte finns, eller i alla fall är väldigt svår att få tag på. Tycker det är synd att så fort någon tillverkare stoppar in ett hyfsat grafikkort så måste man spöka ut chassit totalt. Har kollat upp Acers datorer lite och deras Aspire 5943G från en sida (får man nämna namn?) ser helt okay ut, har dock inte högre upplösning än 1366x768, endast en M450-processor och en 5400 rpm-disk. Tar emot att köpa en Acer då jag har hört mycket skit om dem. Tänk om MSI kunde stoppa i deras grejer i ett stilrent chassi...hade varit en drömdator.

Permalänk

har du kollat på timelineX 5820tg? i svart ser det borstade aluminiumet rätt ok ut. sen är inte specen särskilt vass, men som du sa så har de flesta gaming datorerna rätt mycket bling.

Permalänk
Medlem

Kanske en Sony skulle passa? Länkar till några;

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F12M1E
i5 520m, graffe, Gf 330m, HDRPM 7200

Egenskaper för Sony Vaio VPC-EB3Z1E
i5 460m, graffe Mobility radeon HD 5650, HDRPM 5400

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F12S1E
processor: i7 740QM, graffe Gf 330m, HDRPM 7200

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F13M1E
i5 560M, graffe Gf 425m, HDRPM 7200

1920*1080 på alla!

Observera även att alla har Bluray spelare.

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

Kanske en Sony skulle passa? Länkar till några;

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F12M1E
i5 520m, graffe, Gf 330m, HDRPM 7200

Egenskaper för Sony Vaio VPC-EB3Z1E
i5 460m, graffe Mobility radeon HD 5650, HDRPM 5400

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F12S1E
processor: i7 740QM, graffe Gf 330m, HDRPM 7200

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F13M1E
i5 560M, graffe Gf 425m, HDRPM 7200

1920*1080 på alla!

Observera även att alla har Bluray spelare.

Alla ganska dåliga för sitt pris. Den enda som är riktigt bra men som inte heller ser (helt) spejsad ut är MSI GX740.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Alla ganska dåliga för sitt pris. Den enda som är riktigt bra men som inte heller ser (helt) spejsad ut är MSI GX740.

Vill man inte ha ett rymdskepp så. Angående MSi:n ser den enligt mig lite spejsad ut, typisk gaming laptop med olika färgkombinationer och rätta mig om jag har fel, men har inte det nån slags neon runt om som lyser?

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

Vill man inte ha ett rymdskepp så. Angående MSi:n ser den enligt mig lite spejsad ut, typisk gaming laptop med olika färgkombinationer och rätta mig om jag har fel, men har inte det nån slags neon runt om som lyser?

Det är därför jag sade "inte (helt) spejsad". Det är GX660 som är diverse neonliknande ljus på chassit, GX740 har inga sådana utan endast den röda färgranden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är därför jag sade "inte (helt) spejsad". Det är GX660 som är diverse neonliknande ljus på chassit, GX740 har inga sådana utan endast den röda färgranden.

Så var det ja, GX660 som hade neon.

Föreslog Sony som är rätt lik Asus N53JF till både pris och speccs. Ska man ha 1920*1080 finns inte så mkt att välja på för 10 - 12 000 kr, speciellt när TS inte vill ha en som ser ut som ett rymdskepp.

Jag själv skulle välja Asusen eller en Sony, båda ser bra ut!

Webhallen säljer Asus N53JF med en SSD 120gb WEBHALLEN.com - Asus N53JF-SZ148V - i5 460M / 6GB / 500GB / GT425M / 15.6" / BD / BT / Win 7 HP + Intel 120GB SSD