Var får man tag på fotoflashkondensatorer?

Permalänk
Medlem

Var får man tag på fotoflashkondensatorer?

Hej, jag håller på med att bygga en rail gun, och jag har hört att det bästa man kan driva den med är fotoflashkondensatorer då de kan ge en kort stark strömpuls. Är det någon som vet var man kan få tag på fotoflashkondensatorer eller något liknande som fungerar ungefär lika bra?

Tack på förhand
/Simon

Permalänk
Entusiast

Köp en gammal skitblixt på blocket. Går att hitta för ett par hundralappar. Sen är det bara att plocka sönder den. Tänk på att det är mycket kräm i en sån konding och att de kan hålla laddningen rätt länge så var försiktig så du inte får en stöt för det lär svida.

Annars finns det garanterat på elfa och liknande ställen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar
Det vore fördelaktigt om jag hade kunnat hitta en fotoflashkondensator från elfa, men de har otroligt många kondensatorer och ingen som kallas fotoflash. Det vore vänligt om någon kunde skicka en länk på något som kan fungera.

MVH
Simon

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

en sån konding gör förbannat ont (ja jag har provat med pekfingret)

Permalänk
Medlem

Billigast är att gå till nån fotoaffär och fråga ifall dom har förbrukade engångskameror som dom kan ge bort.
Har du tur kanske dom har en låda full som dom tänkt kasta. Aldrig provat men i länken nedan är det en person som gjort just detta.

4hv.org: Forums / Projects / 176 photoflash capacitors parallelled