Xbox 360 RROD - Nätagget?

Permalänk
Inaktiv

Xbox 360 RROD - Nätagget?

Nu är det så att min 360 fått RROD för andra gången.
Den funkade för ungefär 2 veckor sedan. Sedan dess har jag inte använt den, bara möblerat om i rummet. När jag sedan skulle starta den så fick jag RROD.

Har haft problem med nätaggregatet på den innan, har behövt ha sladden som går in i väggen böjd där den går in i aggregatet. Vad jag har läst om RROD kan det också vara att Xboxen inte får ren ström, kan det vara att min sladd är sönder (Den lyser orange även när man startat Xboxen och den blinkar)? Nu har Microsoft gjort en liten fuling så man inte kan använda en vanlig AC sladd till nätaggregatet.

Vad har ni för förslag att försöka? Min garanti är bruten så skitsamma vad jag gör med den, det kostar väl fortfarande 800kr att få den fixad om garantin har gått ut? Då köper jag hellre en ny för 2000.

Tack i förhand
/Havsmonstret

Permalänk

Det man gör är att kolla så att man kopplat i strömmen korrekt, så att kablarna sitter i helt liksom.

Det du kan testa är att ta ur strömkablarna, från xboxet, från väggen och från strömdosan så att du har tre lösa delar med Xboxet, kabel och dosa, kabel till väggen.
Efter att du plockat i sär dom här delarna så börjar du med att stoppa i kontakten som går in i väggen in i strömdosan, efter att du kopplat in den i strömdosan kopplar du in den i väggen, se till att ta i liten när du kopplar ihop allt så att du vet att de inte glappar någonstans.. Därefter kopplar du in den i konsollen igen och ser om du fortfarande får samma 3 röda lampor och om nätagget isåfall fortfarande lyser orange.

Om nätagget lyser orange så är det den de är fel på inte konsollen. Ett nytt nätagg kostar runt 400kr via xbox kundsupport men andra finns också i affären

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

om du misstänker nätagget så går det att köra PC nätaggregat till xbox 360, finns guide på youtube

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv

Att lödda är inte riktigt min grej
Har sett någon stans att det finns en kabel som man kopplar in i 20/24-pins ATX och sedan i Xboxen, var kan jag få tag på en sådan? Helst i Sverige.
Finns det några restriktioner på vad jag måste ha för nätagg för att driva den? Har ett 300W Liteon liggande här som man kanske kunde använda.

Permalänk
Medlem

den stora klumpen SKA lysa orange..annars har jag haft fel ända sen jag köpte den. o jag har då inga problem nånstans.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Den lyser orange när xboxet är i viloläge, om xboxet startas ändras den till att lysa grönt.

Om din lampa fortfarande lyser orange när xboxet är igång så är de något knepigt. Men som talessättet lyder, Pilla inte på de som funkar!

[EDIT] inte viloläge lika mycket som Stand by läge, alltså att xboxet är avstängt men fortfarande inkopplat till strömkällan.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Inaktiv

Det känns som Xboxen är helt död när jag startar den, inga fläktar startar. Bara lampan som blinkar (Grön mitten och 3 röda) samt nätaggregatet som lyser orange. Tror den blinkar till grönt snabbt när man slår på Xboxen men ändrar sig sen till orange snabbt.
Om det är en vanlig RROD ska fläktarna snurra då?
Ska testa handdukstricket och se om den blir varm, blir den inte det känns det som det är fel på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Handdukstricket är bara ren tur... Ingen idé att försöka det är för dom som inte orkar ta reda på något annat sätt?
Segt att göra det så pajar du ännu mer.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk

"Tre röda lampor på Xbox 360: s ring indikator som representerar en "General Error kräver service av konsolen eller nätadapter"
Jag gissar på nätagget.

Permalänk
Medlem

du har inte möjlighet att låna en xbox-strömdosa av någon kompis för att testa?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Att lödda är inte riktigt min grej
Har sett någon stans att det finns en kabel som man kopplar in i 20/24-pins ATX och sedan i Xboxen, var kan jag få tag på en sådan? Helst i Sverige.
Finns det några restriktioner på vad jag måste ha för nätagg för att driva den? Har ett 300W Liteon liggande här som man kanske kunde använda.

Japp det finns: Xbox 360 PSU Energyser : Rejoy.se
Av någon anledning är det fel bild den visar men så här ser den ut: http://www.rejoy.se/images/455590.jpg

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Japp det finns: Xbox 360 PSU Energyser : Rejoy.se
Av någon anledning är det fel bild den visar men så här ser den ut: http://www.rejoy.se/images/455590.jpg

tackar för länken! blev nu lite sugen på att bygga en dator-xbox-mojäng med bra kylning istället för åbäket som låter som det gör nu.

"Viktigt! Xbox 360 Nätdel ger 203W, och 12v DC / 16.5 ampere, och 5v DC / 1 ampere. För att PSU energyzer ska fungera MÅSTE din PC's nätdel ge minst denna fasta ström (många PC nätdelar har varierande uteffekter inställer för fast ström) så GLÖM INTE att kolla detta innan du beställer."

Minst 16,5A på 12v rail och 1A på 5v rail för att vara tydlig.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv

99kr var ju inte alls farligt, även om det inte funkar.
På mitt nätagg står följade:

Citat:

+5V / 25A MAX +3.3V / 18A MAX +5Vsb / 2A MAX
+12V / 19A MAX -12V / 0.8A MAX

Combined power on +5V and +3.3V rails not exceed 175W MAX.
Combined power on +12V and +5V rails not exceed 268W MAX.
Continuous total DC output power shall not exceed 300W.

Låter som det ska klara det fint?
Om den nu inte klarar att leverera tillräckligt mycket Ampere eller Watt, vad kan hända då?

Tänkte sleeva kablarna och ta bort de som inte behövs så är det ju en helt okej lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

99kr var ju inte alls farligt, även om det inte funkar.
På mitt nätagg står följade:

Låter som det ska klara det fint?
Om den nu inte klarar att leverera tillräckligt mycket Ampere eller Watt, vad kan hända då?

Tänkte sleeva kablarna och ta bort de som inte behövs så är det ju en helt okej lösning.

xboxet stängs av, som om strömmen gick. Kan säkert hända något knasigt då det är ström vi snackar om, är inte 12v och 5v stabila blir inte xboxet det heller.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

99kr var ju inte alls farligt, även om det inte funkar.
På mitt nätagg står följade:

Låter som det ska klara det fint?
Om den nu inte klarar att leverera tillräckligt mycket Ampere eller Watt, vad kan hända då?

Tänkte sleeva kablarna och ta bort de som inte behövs så är det ju en helt okej lösning.

Vad är det för märke på nätagget?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToJa92:

Vad är det för märke på nätagget?

LITEON PS-5301-08HF, kommer från någon lite äldre (1-2 år) HP dator.
Om det inte funkar så kan man ju fixa ett annat nätagg med högre kvalitet, tänkte mest om Xboxen tog permanent skada.

Permalänk
Medlem

Som Troni säger, om nätagget lyser oranget när xboxen är igång så är det nätagget som är sönder.
Förstår inte varför ni ska hålla på och snacka massa gojja när den rätta anledningen redan har tagits upp.
Det enda som hjälper är att byta nätagget, handdukstricket osv lär inte fungerar eftersom att det inte är själva boxen det är fel på.

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm