Samsung visar skärmar med PLS-teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Haha vem vet? Eller så är det uppfinnarens tjej som ville synas

I så fall är det gangbang som gäller för det finns ingen enstaka uppfinnare bakom en nyutvecklad display.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

ingenting av artiklen fastnade, tjejen på bilden fick mig på andra tankar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av czin:

ingenting av artiklen fastnade, tjejen på bilden fick mig på andra tankar

Det är bara smart. Hon är snygg och skärmarna hon visar upp är för små för att vara intressanta och lär komma i korkade 1080 upplösningen när de vuxit sig större hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirth:

Jag skulle tipsa om Dells nya IPS-skärmar i 21.5" och 23.0" storlekar. De har båda 1080p och kostar ca 2200-2400kr men det finns säkert något din CRT har bättre som kontrast eller färgåtergivning men IPS har tillräckligt bra.

Det vore riktigt fräsigt om PLS-skärmarna kommer ligga på ca 1-2k för en 22", 2-3k för 24", 4-5k för 26" och 7-10k för 30". IPS verkar ju falla mot det hållet men verkar mer realistiskt men vi får väl se.

Jag sitter på en HP Z24Rw och är väldigt nöjd.
Men kontrast, svärta, betraktningsvinklar, färgåtergivning, inputlag, punktäthet och bildfrekvens var bättre på min CRT.

Skärpa var likvärdigt.

Upplösning är något högre på den här, 1920x1200 mot 1600x1200, skärmen är större, 24" mot 19", den tar mindre plats på skrivbordet och den drar mindre ström.

Men, ändå rätt fascinerande hur det på 10år mest gått i sidled var gäller skärmar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har aldrig fattat det här med betraktningsvinkel, jag sitter i alla fall rakt framför mina skärmar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Printscreen:

Har aldrig fattat det här med betraktningsvinkel, jag sitter i alla fall rakt framför mina skärmar.

Fast TN kan vara dålig nog att ge färgskiftningar trots att du sitter rakt framför skärmen. Speciellt lite större skärmar får du ju en viss vinkel ut till kanterna vare sig du vill eller inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Har aldrig fattat det här med betraktningsvinkel, jag sitter i alla fall rakt framför mina skärmar.

Det blir viktigt när man vill ha en skärm som är större än 24''. Då blir det en vinkel till kanterna på skärmen även om du sitter rakt framför.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Beror på hur långt bort du sitter

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har aldrig fattat det här med betraktningsvinkel, jag sitter i alla fall rakt framför mina skärmar.

Hur små skärmar har du om du kan sitta rakt framför flera stycken?
Jag sitter rakt framför min ena skärm, min andra skärm är ganska mycket åt sidan, dock vinklad så att den är något rakare.

Sen är det som redan påpekats rätt omöjligt att vara helt rakt framför hela skärmen på en gång.

Sen är man kanske inte ensam framför skärmen ibland.

Eller sitter i olika ställningar vid olika tillfällen eller något annat.
Sällan betraktningsvinkeln är ett större problem men ändå något jag vill ha så bra som möjligt...

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Löjligt att det inte kommit längre än det har kommit de senaste 6-7 åren. Då de tyvärr förbjöd CRT. (Om jag är rätt informerad).

Förbjöds CRT? Kanske inte va?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Kilroy:

Hur små skärmar har du om du kan sitta rakt framför flera stycken?
Jag sitter rakt framför min ena skärm, min andra skärm är ganska mycket åt sidan, dock vinklad så att den är något rakare.

Sen är det som redan påpekats rätt omöjligt att vara helt rakt framför hela skärmen på en gång.

Sen är man kanske inte ensam framför skärmen ibland.

Eller sitter i olika ställningar vid olika tillfällen eller något annat.
Sällan betraktningsvinkeln är ett större problem men ändå något jag vill ha så bra som möjligt...

Jag har två st 22" på jobbet och när jag tittar rakt fram ser jag rakt mellan dem. När jag tittar på skärmarna vrider jag huvudet marginellt åt sidan, då tittar jag rakt på skärmen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

E det bara jag som ser det som att tjejen säger PLS (Please)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Förbjöds CRT? Kanske inte va?

Som sagt inte 100% säker. Men jag har för mig att de förbjöds i Sverige iaf. Pga innehållet som inte var så miljövänligt ifall de går sönder. Och CRT tillverkningen avtogs väl helt av de flesta tillverkare vid 2003-2004 ? Och det var ju inte direkt så att plattskärmar var så jättemycket att ha på den tiden.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Som sagt inte 100% säker. Men jag har för mig att de förbjöds i Sverige iaf. Pga innehållet som inte var så miljövänligt ifall de går sönder. Och CRT tillverkningen avtogs väl helt av de flesta tillverkare vid 2003-2004 ? Och det var ju inte direkt så att plattskärmar var så jättemycket att ha på den tiden.

CRT är inte förbjudna. Finna på blocket om du är sugen

Permalänk
Medlem

Borde den inte heta SUPER ULTRA för att verkligen poängtera hur fantastisk den är? Tycker SUPER börjar kännas lite lågbudget...

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

CRT är inte förbjudna. Finna på blocket om du är sugen

Vet att de finns begagnade. Dock sällan/aldrig någon fin inom rätt avstånd.

Men pratade om själva tillverkningen, men verkar som att jag hade fel. Tror det var detta som spökade i mitt minne, Förbud mot flamskyddsmedel försvårar för datortillverkarna - IDG.se

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.