Video: Intel demonstrerar Light Peak

Permalänk
Melding Plague

Video: Intel demonstrerar Light Peak

Intels optiska gränssnitt Light Peak fångas på film från IDF 2010 i San Francisco.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt med snabba hastigheter, men att en esata hårddisk idag kostar mycket mer än USB 2.0 så kan jag tänka mig att Light Peak kommer vara väldigt mycket dyrare med.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Nice, man undrar ju dock hur långa kablarna kan vara. Möjligheten att koppla ihop flera i en lång kedja verkar ju riktigt intressant dock, och överföringshastigheten är ju trevlig.

EDIT: Läste fel, trodde de använde optiska kablar á la Toslink

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevligt att kunna kedja ihop saker med ett interface som verkar ha både små kablar och (uppenbarligen) hög överföringshastighet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Schexehy!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Kan man ana ett galet högt pris?

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Roligt med snabba hastigheter, men att en esata hårddisk idag kostar mycket mer än USB 2.0 så kan jag tänka mig att Light Peak kommer vara väldigt mycket dyrare med.

Att eSata är dyrare än USB har bara att göra med mängden sålda enheter. Om LP slår igenom stort så kommer priset att minska då produkterna som säljs med det är vanliga.

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ToJa92:

Nice, man undrar ju dock hur långa kablarna kan vara. Möjligheten att koppla ihop flera i en lång kedja verkar ju riktigt intressant dock, och överföringshastigheten är ju trevlig.

EDIT: Läste fel, trodde de använde optiska kablar á la Toslink

Intel själva säger att max kabellängd är 100 meter. Det borde ju räcka gott och väl för hemmaanvändaren kan man tycka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan de inte sätta dit en strömkabel också? Först då skulle jag vara beredd att överge USB och övergå till denna. Men det låter helt klart lovande när det gäller hastigheter (inte för att USB3 flaskar i särskilt många sammanhang _än_).

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Inaktiv

Jäklar vad trevligt. Undrar om de skapar lite switchar för det så man kan köra ethernet med. Skulle vara rätt grymt och kanske billigare än att jaga 10Gb ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Intel själva säger att max kabellängd är 100 meter. Det borde ju räcka gott och väl för hemmaanvändaren kan man tycka.

Ja om inte annat borde det ju finnas repeaters eller kraftiga sändare/mottagare om man behöver längre hastigheter. Lite skillnad mot USB där max är ca. 5m om jag minns rätt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Det där såg ju underbart bra ut!

Permalänk
Medlem

Om 100meter stämmer och man fortfarande kan få ut så galet höga överföringshastigheter så blir det ett garanterat köp, nästan oavsett pris!
Gillas, helt rätt av intel att skita i futtiga usb3 för detta!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

vadå, har inte lightpeak strömöverföring? Så jag kan inte ladda min telefon samtidigt som jag för över filer till den?

Permalänk
Medlem

Sa han vad det var för hårdvara i NASen och i datorn? Tycker att 768 MB/s är riktikt mycket och mina diskar hemma klarar absolut inte av det. Vet att han nämnde SSD men hur många? RAID?

Annars tycker jag att det bara är PR blaha. Kommer att klara mig på USB3 ett tag framöver. Struntar i om en backup tar 5s eller 0.005s att föra över.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av white_rabbit_:

vadå, har inte lightpeak strömöverföring? Så jag kan inte ladda min telefon samtidigt som jag för över filer till den?

Det verkar vara lite oklart i dagsläget. Intel har inte sagt något slutgiltigt. Senaste jag läste var något om ström i korta kablar men inte i långa pga stora förluster. Tror Intel kommer få svårt att sälja Light Peak om de inte kan leverera ström också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

vadå, har inte lightpeak strömöverföring? Så jag kan inte ladda min telefon samtidigt som jag för över filer till den?

Det är en optisk kabel. Så länge man inte drar en koppartråd bredvid så finns det inget sätt att överföra ström genom kabeln. Så svaret är förmodligen nej!

Sen är ju frågan om LightPeak har avseende att integreras med portabla enheter som exempelvis en mobiltelefon (i så fall borde det finnas), eller om det är avsett för andra enheter som videon ger exempel på.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Gissningsvis blir inte priset så våldsamt. Ska detta slå måste det tillverkas och sälja i volymer, och om varje pryl ska ha en anslutning funkar det inte om det är en dyr teknik. På en tv eller nas kanske inte prispålägget för tekniken blir så stort även om det är relativt dyrt, men på billigare komponenter går det ju inte om intel ska lägga beslag på en större del av priset kunden betalar. Nä, jag tror detta blir någolunda billigt. Möjligtvis kommer kablarna kosta. Särskilt de med guldpläterade kontakter

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar vad filmen heter?

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FredrikMH:

Det är en optisk kabel. Så länge man inte drar en koppartråd bredvid så finns det inget sätt att överföra ström genom kabeln. Så svaret är förmodligen nej!

Sen är ju frågan om LightPeak har avseende att integreras med portabla enheter som exempelvis en mobiltelefon (i så fall borde det finnas), eller om det är avsett för andra enheter som videon ger exempel på.

Det fanns planer på att dra koppar kabel också men huruvida det blir implementerat i den slutgiltiga lösningen är fortfarande oklart då Intel inte verkar kunna bestämma sig. Vill de konkurrera med USB3 och FireWire måste de ha ström i kabeln. Annars blir det svårt att konkurrera med de 3 eller 4 standarder som redan finns för att driva skärmar till exempel. Fast det där med att kunna koppla ihop alla grejer i en lång kedja verkar lite trevligt fast antagligen inte alltid praktiskt. Skulle ju göra mitt ormbo bakom datorn mycket mindre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av KebbZ:

Är det bara jag som undrar vad filmen heter?

Open Season

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme | Intel Core i7 940 @ 3,8GHz | Noctua NH-U12P | Corsair Dominator 6GB 1600 MHz | Asus GeForce GTX 580 DCII | Corsair HX1000W | Dell U2711

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut och mycket bättre än USB3.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Kan ge mig på att Macanvändare dock av okänd anledning kommer jubla över nyheten.

Vi Mac användare jublar såklart över en snabbare/bättre standard än USB, ni PC pojkar kanske jublade över USB3, vilket jag skrattade åt när det kom, FireWire är fan fortfarande snabbare (okej kanske inte, men nästan).

Självklart kommer man överföra ström med LightPeak, hur fan annars hade dom tänkt att man ska byta ut det mot USB?

Intel är inte så dumma som man tror, tror inte nån på SweC kommit på att man kanske behöver ström till enheten..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Perfekt precis vad som behövs ,för att flytta fram positionerna till nästa steg, hdmi e för audio(tv video hifi osv)
usb3 lär väl bli för långsamt för ssd diskar när det väl blivit en standard
detta är perfekt för dataöverföring & dessutom så hoppas jag att den e bättre än usb (dvs kräver mindre av processorn)
har pratats om det i 15 år nu (minst) & 5 dollar per sändare som det sades kosta i någon tidigare artikel här.
låter ju inte så farligt(att sätta på moderkort då)
hoppas att det kommer som standard på x68

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad heter filmen dom spelar upp?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Vi Mac användare jublar såklart över en snabbare/bättre standard än USB, ni PC pojkar kanske jublade över USB3, vilket jag skrattade åt när det kom, FireWire är fan fortfarande snabbare (okej kanske inte, men nästan).

Självklart kommer man överföra ström med LightPeak, hur fan annars hade dom tänkt att man ska byta ut det mot USB?

Intel är inte så dumma som man tror, tror inte nån på SweC kommit på att man kanske behöver ström till enheten..

Min poäng var väldigt diffus... Jag är övertygad om att den kommer att ha strömtillförsel, annars skulle den inte kunna konkurrera (skulle ej gå att koppla in webkamera möss etc). USB3 var när det kom ingen större sensation, ökade överföringshastigheter är inget att höja på ögonbrynen för, men då utbudet av usbenheter är enorm så kan man inte gå bort helt från usb.

HDMI behöver i sig inte vara överlägset på något vis, jag tror bara att det kommer dröja väldigt länge innan man väljer att lansera en tv med lightpeak och utan hdmi, liknande som usb problematiken.

Och... Självklart kommer mac-användare vara extra glada i tekniken då den från början är utvecklats av apple

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

denna borde alltså ej gå böja kraftigt i ex ett hörn vid fast installation pga risken för kabelbrott?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

denna borde alltså ej gå böja kraftigt i ex ett hörn vid fast installation pga risken för kabelbrott?

Sättet optiska fibrer är tillverkade på gör att dessa kan böjas väldigt tight utan att gå sönder. Det som händer när man böjer en "fiber" är att förstärkningen, som ofta är kevlar, sätter stopp för vidare böjning och därmed skadas alltså inte själva datatrafiken av en snäv böj. Tar man i tillräckligt så kommer det givetvis gå åt skogen men då måste man vara ganska hårdhänt.

Det finns säkert en bra beskrivning hur de är tillverkade men tänk dig att du har en ganska mjuk kärna samt ett yttre skal av ett väldigt hårt material som dessutom är flätat på ett visst sätt så att det kan ge med sig lite.
Det som händer när en sådan kabel böjs är att inre mjuka kärnan sträcks ut samtidigt som själva optiska ledaren hålls i centrum. Efter tillräckligt mycket böjning så säger kevlarfibrerna stopp eftersom flätningen gett med sig så mycket att det inte finns utrymme för mer sträckning.

Bild(titta på hur liten del av kabeln som är själva ledaren, resten är skyddshöljen med olika funktion):

Permalänk
Medlem

Inom en snar framtid kan vi alltså ha ett enkelt rack i källaren/garderoben med alla PC's. Därifrån drar man light peak sladdar till ett par uttag i varje rum som kan bära bild, ljud, usb med mera. För att "flytta" din spel PCn från sovrummet till vardagsrummet är allt som krävs att man aktiverar en omkopplare i källaren. Enkelt system att bygga ut, enkelt att använda och HELT tyst.

Nån som är sugen på att bygga ett företag på min ide så är ni välkomna? Det kommer behöva göras snygga vägguttag för USB, display, ljud osv som kan sitta bredvid strömmen. Det måste också fixas lite smarta omkopplare i källaren och ett smart sätt (program?) för att hantera hela systemet med att koppla PCs till olika uttag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Och... Självklart kommer mac-användare vara extra glada i tekniken då den från början är utvecklats av apple

Är du säker på det?

Sources: 'Light Peak' technology not Apple idea

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10