mina minnen klockas ner ett snäpp av moderkort, orsak?

Permalänk
Medlem

mina minnen klockas ner ett snäpp av moderkort, orsak?

Tjenare!

skaffade mig en Intel 1156, 760 processor samt återanvände mina ddr3 1600mhz minnen.
monterar allt går kalas.
såg i bios dock att minnena kördes i 1333mhz, något som jag inte fick upp utan "överklockning" och tappade då den trevliga nerklockningsfunktionen vid vila, har ett Asus p7p55 d-lx.

Orkade inte bry mig alltför mycket om detta utan trodde att det var något som hårdvarurelaterat, att processorn klarade högst 1333mhz standard eller något.

hjälpte nu en kompis skaffa en ny dator, samma processor, Asus p7p55 Pro iställer för d-lx. dvs mer eller mindre samma skit.
valde att köpa minnen i hastigheten 1333mhz istället då de ändå skulle bli "nerklockade"
tro fan att hans minnen körs i 1066mhz som standard.

Något förslag på vad jag gjort fel?
i minneshanteraren kan man välja timing på minnena 8-8-8-24 respektive 9-9-9-24 för de som ska göra 1333mhz. men jag hittar ingen frekvensinställning.

Söker mest en förklaring eller lösning på problemet, fick inte upp dem i frekvens utan att tappa den automatiska upp/nerklockningsbiten, som jag är ganska förtjust i. segt att minnena ska gå såpass mycket långsammare bara.
Hjälp mig i min okunskap!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

På mitt Gigabyte moderkort körs mina minnen också i 1333 men aktiverar man XMP i bios så körs de i 1600, bör väl finnas samma på Asuskortet.

Permalänk
Medlem

XMP är nog aktiverat tror jag bestämt, ska extrakolla....

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com