Tipsa om roliga linux/BSD distar som är avsedda för speciella ändamål!

Permalänk
Medlem

Tipsa om roliga linux/BSD distar som är avsedda för speciella ändamål!

Till skillnad från Windows finns det ju massor av linuxdistar. Många är avsedda för att vara desktop, servrar osv men så finns det ju dem som är skapta för ett speciellt syfte.

Vi har Openfiler, FreeNAS som är avsedda för nätverkslagring, vortexbox är en typ av musikspelare och flertalet olika varianter av brandväggar som bygger på unix.

Nämn distar som är avsedda för speciella ändamål! Det kan vara inom vilket område som helst. Om det finns andra alternativ till vortexbox, freenas eller distar som är avsedda för att göra något helt annat.

Fyll på vetja! Kan bli kul att se vad det finns för spännande kreationer där ute man inte råkat snubbla över än.

Permalänk
Medlem

menar du dists utöver dem HÄR ?

då blir det svårt..... för mig iaf

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jag ser inte pfSense på listan från wikipedia, det är en firewall som är byggd på freebsd.

Permalänk
Medlem

jo...vill man sträcka sig så långt , varsågod:Electrolux visar upp kyl med Linux - IDG.se

har för mig att det fanns en tråd en gång där någon trollade fram maskiner som går att köra under linux...

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

det är en firewall som är byggd på freebsd.

Där du också förklaringen till varför pfSense inte är med i en lista över olika Linux-distributioner.

Permalänk
Medlem

XBMC Live är dedikerat för mediauppspelning och kan köras från USB-pinne.

Finns också distar avsedda för viss hårdvara. Själv kör jag SlugOS på min Linksys NSLU2 (men det är ändå ett generellt OS, inte avsett för speciellt ändamål). Blir lite tvärtom, ett dedikerat OS för en viss NAS som byts ut till ett mera generellt OS. Finns väl andra exempel på sådana som t.ex. gör om TV-spel till generell Linux-dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha! Brödrosten var ju bara extrem. kul att linux dyker upp både här och där.

Sjysst lista det där, rosaluxenburg. Dock tror jag fortfarande det finns fler spännande linuxdistar där ute. Lite mer BSD kan vi också trycka in tror jag.