Seagate introducerar Barracuda Green SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Seagate introducerar Barracuda Green SATA 6,0 Gbps

Lagringsjätten Seagate introducerar en ny serie energisnåla hårddiskar med SATA 6,0 Gbps.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Knasigt billigt mekanisk lagring är

Permalänk

1000kr för en mekanisk disk med bara 2GB utrymme!? Det är ju inte äns tillräckligt för att installera Win7 på!

Skribenten får göra om och göra rätt-_-

Edit*: Skribenten har ändrat från GB till TB

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Kanske blir en sådan här då.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Kanske blir en sådan här då.

LOL, köp en 2GB du så blir du nog nöjd.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag upplever några större skillnader (eller, ja, några som helst skillnader egentligen) mellan min SATA II- och SATA III-disk. Man kan ju tycka att en skillnad på 3 Gbit/s skulle vara märkbar.

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Knasigt billigt mekanisk lagring är

Absolut, 500kr/GB är helt sjukt prisvärt!

Skrivet av usb:

Jag kan inte påstå att jag upplever några större skillnader (eller, ja, några som helst skillnader egentligen) mellan min SATA II- och SATA III-disk. Man kan ju tycka att en skillnad på 3 Gbit/s skulle vara märkbar.

Nja, SATA2 klarar 300MB/s, alltså kommer du i princip inte märka någon skillnad alls innan du har en disk som överskrider det. Det är dock möjligt att diskens cache är så snabb att den kan komma upp i sånna hastigheter, men det är så lite data att man lär inte kunna märka nån skillnad om man inte kör ett specifikt test för just det.

Att ha SATA3 på en sån här 5900rpm 3.5" disk är bara ren marknadsföring.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Nja, om jag inte räknar helt galet så klarar 3Gbit/s 375MB/s, alltså kommer du inte märka någon skillnad alls innan du har en disk som överskrider det. Att ha SATA3 på en sån här 5900rpm 3.5" disk är bara marknadsföring.

Som överskrider 3 Gbit/s? SATA II ger ju en teoretisk överföringshastighet på 3 Gbit/s och SATA III 6 Gbit/s. Den skillnaden borde väl ändå vara märkbar? Särskilt om buffertstorleken, varvtalet m.m. på båda diskarna är detsamma.

Permalänk
Skrivet av usb:

Som överskrider 3 Gbit/s? SATA II ger ju en teoretisk överföringshastighet på 3 Gbit/s och SATA III 6 Gbit/s. Den skillnaden borde väl ändå vara märkbar? Särskilt om buffertstorleken, varvtalet m.m. på båda diskarna är detsamma.

Uppdaterade med mer korrekta siffror.

Jag vet inte riktigt hur du tänker nu. SATA-standarden, alltså själva bussen klarar 6Gbit/s istället för "gamla" 3Gbit/s. Det ger inga fördelar om ens disk inte lyckas maxa det "gamla" SATA2 vilket alltså är 300MB/s. Det är bara ett fåtal SSD-diskar som kommer upp i så höga hastigheter, och då snackar vi antagligen i bursts i vissa situationer, inte generellt. Att man då skulle kunna uppleva en stor skillnad på om det går i begränsade 300MB/s eller kanske 350 om man kör på SATA3 finns bara inte.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av )ExecutoR(:

Absolut, 500kr/GB är helt sjukt prisvärt!

Flera diskar är nere under 400kr/TB nu
3,5 tums S-ATA-hårddiskar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Mekaniskt är cheeep

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Absolut, syftade på ett typo i nyheten där det stod att diskarna var på 1.5 resp 2 GB.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Som överskrider 3 Gbit/s? SATA II ger ju en teoretisk överföringshastighet på 3 Gbit/s och SATA III 6 Gbit/s. Den skillnaden borde väl ändå vara märkbar? Särskilt om buffertstorleken, varvtalet m.m. på båda diskarna är detsamma.

Hur många mekaniska diskar har en kontinuerlig maximal praktisk läshastighet som överstiger 375MB/s? Om du inte läser mer än det som faktiskt redan ligger i buffertminnet så har du nytta av det snabbare gränssnittet, men annars så är det alltså ingen praktisk nytta med SATA3. Om man slår ett öga på Sweclockers test av Seagates Momentus-disk som gjordes för inte så länge sedan så landade överföringshastigheten på de mekaniska diskarna på strax över 100MB/s.
Om man inte betalar mer för att det är SATA3 så spelar det ju ingen roll, men annars är det bara ett försäljningsargument utan substans.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Uppdaterade med mer korrekta siffror.

Jag vet inte riktigt hur du tänker nu. SATA-standarden, alltså själva bussen klarar 6Gbit/s istället för "gamla" 3Gbit/s. Det ger inga fördelar om ens disk inte lyckas maxa det "gamla" SATA2 vilket alltså är 300MB/s. Det är bara ett fåtal SSD-diskar som kommer upp i så höga hastigheter, och då snackar vi antagligen i bursts i vissa situationer, inte generellt. Att man då skulle kunna uppleva en stor skillnad på om det går i begränsade 300MB/s eller kanske 350 om man kör på SATA3 finns bara inte.

Skrivet av whisky:

Hur många mekaniska diskar har en kontinuerlig maximal praktisk läshastighet som överstiger 375MB/s? Om du inte läser mer än det som faktiskt redan ligger i buffertminnet så har du nytta av det snabbare gränssnittet, men annars så är det alltså ingen praktisk nytta med SATA3. Om man slår ett öga på Sweclockers test av Seagates Momentus-disk som gjordes för inte så länge sedan så landade överföringshastigheten på de mekaniska diskarna på strax över 100MB/s.
Om man inte betalar mer för att det är SATA3 så spelar det ju ingen roll, men annars är det bara ett försäljningsargument utan substans.

Då är jag med. Tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Seagate SmartAlign™ technology simplifies your transition to the Advanced Format (AF), 4K standard. There is no need for time-consuming integration utilities required by similar AF drives.

Seagate SmartAlign technology allows you to get all the benefits of the new Advanced Format 4K sector standard without any hassle–no utilities, no extra steps.

Från: Eco Friendly Hard Drive | Barracuda Green | Seagate

Även denna video: SGO - 486x412

Vad innebär detta om man jämför med andra 4K-diskar? Funkar de med ZFS i FreeBSD t.ex.? Eller är det som vanligt emulerade 512-byte sektorer istället för äkta 4K-sektorer som rapporteras från hårddisken till operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Jag trodde ju de vanliga 5900 Barracuda diskarna var så strömsnålt Seagate kunde bli, så fel man hade. Dock tycker jag de har haft för många modeller som Pipeline HD och pro som varit väldigt svåra att få tag på så hoppas denna drive är här för att stanna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Att pröjsa 200 spänn extra ba fö att den e specad till 6GB/s när den ändå inte kommer över 1.5GB/s e väl inge klipp precis. Sen ere upp till tester/review om den e OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Att pröjsa 200 spänn extra ba fö att den e specad till 6GB/s när den ändå inte kommer över 1.5GB/s e väl inge klipp precis. Sen ere upp till tester/review om den e OK.

Man betalar väl inte 200 extra för interfacet, snarare större plattor, bättre prestanda och strömförbrukning men skillnaden kommer ju sjunka snart.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Man betalar väl inte 200 extra för interfacet, snarare större plattor, bättre prestanda och strömförbrukning men skillnaden kommer ju sjunka snart.

Större plattor? Om det är 1,5TB och 2TB så måste det väl fortfarande vara 0,5TB plattor....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Större plattor? Om det är 1,5TB och 2TB så måste det väl fortfarande vara 0,5TB plattor....

Jasså, varför har då t.ex. Spinpoint F4 Eco 667 GB plattor trots att de har samma storlekar som F3 serien? Även en WD Green med större plattor än 500 GB har identifierats av användare på SPCR. Det finns ingenting som tvingar de använda äldre plattor, det är lätt för dem att strypa disken och begränsa utrymmet även med större plattor.
När man köper en ny serie diskar så kan man vara säker på att få den största plattstorleken som är tillgänglig för disken, om nu Seagate hunnit lika långt som Samsung och WD vet jag inte men av historien att döma ligger tillverkarna alltid varandra hack-i-häl.
Om det är värt skillnaden i pris är upp till var och en men den är garanterat mer effektiv än Barracuda 5900.12 som bara är tyst och drar lika mycket som en 7200 RPMare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Som överskrider 3 Gbit/s? SATA II ger ju en teoretisk överföringshastighet på 3 Gbit/s och SATA III 6 Gbit/s. Den skillnaden borde väl ändå vara märkbar? Särskilt om buffertstorleken, varvtalet m.m. på båda diskarna är detsamma.

Dock så använder inte disken all den bandbredden, skulle tro att den disken kanske skulle kunna köras på SATA 1 utan nån skillnad.