Permalänk
Medlem

Hosta egen domän och epost

Jag vet att det finns en hel del trådar om detta redan(har läst många av dem), men jag skulle ändå behöva lite tips.
Jag har köpt en domän och vill själv hosta min websida och några epostadresser. Eposten ska kunna nås via ett webmail gui. Jag har fast ip och antar att jag själv ska ha dns:en för min domän. Så vad behöver jag?
Jag hade tänkt köra ubuntu eller debian. Jag måste alltså konfigurera bind att sköta min domän. Så på loopia där jag köpt domänen så pekar jag på ipadressen till min bind server?
Jag behöver:
-DNS
-webserver(php,mysql)
-En MTA tex exim?
vad mer?
Finns det guider som jag missat så får ni gärna länka till sådana.

Permalänk
Skrivet av perund:

Jag vet att det finns en hel del trådar om detta redan(har läst många av dem), men jag skulle ändå behöva lite tips.
Jag har köpt en domän och vill själv hosta min websida och några epostadresser. Eposten ska kunna nås via ett webmail gui. Jag har fast ip och antar att jag själv ska ha dns:en för min domän. Så vad behöver jag?
Jag hade tänkt köra ubuntu eller debian. Jag måste alltså konfigurera bind att sköta min domän. Så på loopia där jag köpt domänen så pekar jag på ipadressen till min bind server?
Jag behöver:
-DNS
-webserver(php,mysql)
-En MTA tex exim?
vad mer?
Finns det guider som jag missat så får ni gärna länka till sådana.

Ska du hosta hemma vill du förmodligen inte ha din mail där, du vill kunna sätta din egen reverse för att inte alla mail du skickar ska fastna i spamfilter.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera zimbra som egen mailserver. Riktigt fint GUI i webbmailen. Zimbra offers Open Source email server software and shared calendar for Linux and the Mac.

Permalänk
Medlem

kolla också om din internetleverantör tillåter att man har egen mailserver, vill minnas att telia inte tillåter detta i avtalet man tecknat.

men http och diversa andra servers ska gå bra. (såsom spelservrar, http, telnet etc)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Ska du hosta hemma vill du förmodligen inte ha din mail där, du vill kunna sätta din egen reverse för att inte alla mail du skickar ska fastna i spamfilter.

Hur menar du? Jag kommer ha servern på annan plats än hemma. Servern kommer ha fast ip och inga spärrar mot att ha mailserver.

Permalänk
Avstängd

Själv använder ClearOS hemma som Gateway/Web/Mail ClearFoundation develops ClearOS, a Linux Network, Gateway, Server (Fd Clarkconnect)
Bygger på Cent OS.

Innehåller allt man behöver och är gratis, enkelt och har ett bra gränsnitt.

MySQL, Web, Mail POP, IMAP, SMTP, Webmail, Firewall, spamfilter, brandvägg, VPN mm.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt min domän via loopia. Om jag i inställningarna på loopia väljer att ändra namnserver för min domän till en egen dns så behöver jag två olika servrar för detta? Två DNSer? Eller kan jag helt enkelt välja editera MX record hos loopia att peka på min server som ska hantera mailen? Jag vill alltså ha en egen websida och egen mailserver med webmail gui på denna server. (servern har fast ip)

Permalänk
Skrivet av Telle:

Själv använder ClearOS hemma som Gateway/Web/Mail ClearFoundation develops ClearOS, a Linux Network, Gateway, Server (Fd Clarkconnect)
Bygger på Cent OS.

Innehåller allt man behöver och är gratis, enkelt och har ett bra gränsnitt.

MySQL, Web, Mail POP, IMAP, SMTP, Webmail, Firewall, spamfilter, brandvägg, VPN mm.

Intressant, hur svårt är det att sätta upp?. Mest mail/web tänkte jag på då. Samt har man tillgång till terminal osv?:P.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Google Apps för eposten. Gratis för privatpersoner om man inte har mer än 50 unika epostadresser. Mycket smidigt och bra uptime.

Permalänk
Skrivet av Eik:

Kan rekommendera Google Apps för eposten. Gratis för privatpersoner om man inte har mer än 50 unika epostadresser. Mycket smidigt och bra uptime.

Hur fungerar det?, jag hittar endast gmail och ingen funktion för att ta hand om mail för ens egna domäner <.<

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera iRedMail - Free, Open Source Email Server Solution for Linux/BSD.

Riktigt trevligt hjälpscript för att konfigurera ett mailsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Hur fungerar det?, jag hittar endast gmail och ingen funktion för att ta hand om mail för ens egna domäner <.<

De har gömt det lite av någon anledning.

Google Apps Google Apps helps groups build communities - Google Apps Google Apps

Där kan man signa upp iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ett inlägg som inte förde diskussionen framåt har tagits bort (vi tillåter inte +1 inlägg).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niklashog:

Intressant, hur svårt är det att sätta upp?. Mest mail/web tänkte jag på då. Samt har man tillgång till terminal osv?:P.

Installationen är straighforward, tog själv en gamal P4 med 1Gb minne och tryckte i 2st Gbit PCI nIC.
Fungerar kalas och har ett mycket trevligt gränssnitt att jobba med. Finns även en bra Community runt som kan hjälpa till vid problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perund:

Jag har köpt min domän via loopia. Om jag i inställningarna på loopia väljer att ändra namnserver för min domän till en egen dns så behöver jag två olika servrar för detta? Två DNSer? Eller kan jag helt enkelt välja editera MX record hos loopia att peka på min server som ska hantera mailen? Jag vill alltså ha en egen websida och egen mailserver med webmail gui på denna server. (servern har fast ip)

Finns många bra gratis DNS-tjänster, själv använder jag Zoneedit.com för att peka ut min web och mail-server hemma.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ingen direkt anledning till att sköta DNS själv, det kan du gott ha kvar hos loopia om inte för någon annan anledning än att dom har flera nameservrar och det rekomenderas ju minst 2st på olika subnet, helst 2+1 där 1 är dold och som bara tar emot query's från dom 2 publika och det helst via någon VPN lösning eller dylikt.

En snabbguide.
steg 1: Skapa ett A record hos loopia som heter mail.dindomän.tld
steg 2: skapa ett MX som pekar mot mail.mindomän.tld
steg 3: installera din server med nödvändig mjukvara och konfigurera.

Och vad "nödvändig mjukvarar" är det bestämmer du ju själv. Men du har ju fått ett antal förslag så det ska nog inte vara något bekymmer.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Det finns ju ingen direkt anledning till att sköta DNS själv, det kan du gott ha kvar hos loopia om inte för någon annan anledning än att dom har flera nameservrar och det rekomenderas ju minst 2st på olika subnet, helst 2+1 där 1 är dold och som bara tar emot query's från dom 2 publika och det helst via någon VPN lösning eller dylikt.

En snabbguide.
steg 1: Skapa ett A record hos loopia som heter mail.dindomän.tld
steg 2: skapa ett MX som pekar mot mail.mindomän.tld
steg 3: installera din server med nödvändig mjukvara och konfigurera.

Och vad "nödvändig mjukvarar" är det bestämmer du ju själv. Men du har ju fått ett antal förslag så det ska nog inte vara något bekymmer.

Jag kör loopa dns och tänkte köra in iredmail på den nu i dagarna. Hur löser jag det med subdomän så att den pekar rätt? Justnu är det Ubuntu 14.04 server, och det ligger redan en cloudserver på https://cloudserver.se

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Jag kör loopa dns och tänkte köra in iredmail på den nu i dagarna. Hur löser jag det med subdomän så att den pekar rätt? Justnu är det Ubuntu 14.04 server, och det ligger redan en cloudserver på https://cloudserver.se

Du måste sätta upp en MX för subdomänen också om du vill ta emot mail för den. Om dom inte har möjligheten till det i dns-verktyget hos Loopia föreslår jag att du mailar dom och ber att dom skapar en zonefil för subdomänen och sätter MX-pekaren till samma som du har för huvuddomänen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

Kan rekommendera Google Apps för eposten. Gratis för privatpersoner om man inte har mer än 50 unika epostadresser. Mycket smidigt och bra uptime.

Nej, det är inte gratis sedan nästan 2 år tillbaka.
https://support.google.com/a/answer/2855120?hl=sv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Du måste sätta upp en MX för subdomänen också om du vill ta emot mail för den. Om dom inte har möjligheten till det i dns-verktyget hos Loopia föreslår jag att du mailar dom och ber att dom skapar en zonefil för subdomänen och sätter MX-pekaren till samma som du har för huvuddomänen.

Tack för ditt svar! Det blev dock citynetwork som tar hand om mailen åt mig, samtidigt som de sköter DNS till min server. Läste att mailservrar mest bara strular, så jag hoppade över det.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av enoch85:

Tack för ditt svar! Det blev dock citynetwork som tar hand om mailen åt mig, samtidigt som de sköter DNS till min server. Läste att mailservrar mest bara strular, så jag hoppade över det.

Om du (eller någon annan) någon gång skulle vilja gå över till att hosta eget så har Arstechnica en otroligt bra guide (länk) där de går igenom allt: Mailserver, domän, säkerhet, spamskydd, antivirusskydd, webbmail. Jag har själv satt upp en för mig själv med hjälp av deras guide och är väldigt, väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Nej, det är inte gratis sedan nästan 2 år tillbaka.
https://support.google.com/a/answer/2855120?hl=sv

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag skrev det där 2010 så då stämde det

Permalänk
Medlem

Är det en limiterad hostning? Då räcker det att koverera munnen.

(Förlåt...)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

Fast jag skrev det där 2010 så då stämde det

Samt att betan svarade 2014.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |