Hur stor är skillnaden mellan HD 5650 & HD 5850?

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden mellan HD 5650 & HD 5850?

Hej!

Jag behöver köpa mig en ny laptop har kollat på bl.a. dessa två:

Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G50Mn (LX.PTN02.187) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Acer Aspire 5943G-5454G50Mn (LX.PWL02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Där den första talar mest för ett köp p.g.a. nästan ett kilo lättare + myyycket mer batteritid.

Vad jag kan se så är skillnaden mellan datorerna bara grafikkorten och att den ena har bluetouth 3 och den andra 2. Eller har jag missat ngt väldigt väsentligt?

Så min fråga är kort och gott hur mkt som skiljer mellan de två grafikkorten?
Jag är en ingen storspelare men kan vara kul att testa på ngt spel då och då, just nu lite sugen på att prova på mafia 2. Klarar båda grafikkorten av det spelet? Som sagt skillnaden mellan dessa två grafikkort vore intressant att veta.

Även om jag har missat ngn mer skillnad mellan datorerna.

Permalänk

Skillnaden är milsvid. Mississippi mot din lokala bäck.
Prova att googla HD 5850 vs. HD 5650. Du kommer inte att få några intressanta resultat, för det finns ingen anledning att ställa korten mot varandra. De spelar inte i samma liga.
5850 klarar Mafia II utan problem (förutom PhysX då, det kommer inte att flyga runt lika mycket grus som med ett schysst NVIDIA-kort), 5650 kan i bästa fall köra spelet på lägsta inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Skillnaden är milsvid. Mississippi mot din lokala bäck.
Prova att googla HD 5850 vs. HD 5650. Du kommer inte att få några intressanta resultat, för det finns ingen anledning att ställa korten mot varandra. De spelar inte i samma liga.
5850 klarar Mafia II utan problem (förutom PhysX då, det kommer inte att flyga runt lika mycket grus som med ett schysst NVIDIA-kort), 5650 kan i bästa fall köra spelet på lägsta inställningar.

Konstigt, aldrig hört om någon som haft så allvarliga problem med Mafia II på ett 5650. Du kan ju kolla in http://forum.notebookreview.com/acer/514867-core-i7-620m-cpu-... t.ex., knappast allt på lägsta. Visserligen med i7, men inte särskilt avgörande skillnad.

Sen så har 5943m ett 5850 med DDR3 så milsvid skillnad lär det knappast vara iom. den flaskhalsen.

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Skillnaden är milsvid. Mississippi mot din lokala bäck.
Prova att googla HD 5850 vs. HD 5650. Du kommer inte att få några intressanta resultat, för det finns ingen anledning att ställa korten mot varandra. De spelar inte i samma liga.
5850 klarar Mafia II utan problem (förutom PhysX då, det kommer inte att flyga runt lika mycket grus som med ett schysst NVIDIA-kort), 5650 kan i bästa fall köra spelet på lägsta inställningar.

Nu har jag bara testat demo på Mafia II men det gick bra att spela med inställningarna på high med mitt HD5650. Ligger stadigt runt 30-35fps vilket duger gott för den typen av spel tycker jag.

Skrivet av mojito:

Hej!
Så min fråga är kort och gott hur mkt som skiljer mellan de två grafikkorten?
Jag är en ingen storspelare men kan vara kul att testa på ngt spel då och då, just nu lite sugen på att prova på mafia 2. Klarar båda grafikkorten av det spelet? Som sagt skillnaden mellan dessa två grafikkort vore intressant att veta.

Även om jag har missat ngn mer skillnad mellan datorerna.

Jag skulle nog välja TimelineX av dessa 2. Visst, 5937G har lite bättre spelprestanda men ett HD5650 är fortfarande ett riktigt bra kort för spel. Men jag byter den skillnaden mot batteritiden och smidigheten hos TimelineX.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Skrivet av mojito:

Hej!

Jag behöver köpa mig en ny laptop har kollat på bl.a. dessa två:

Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G50Mn (LX.PTN02.187) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Acer Aspire 5943G-5454G50Mn (LX.PWL02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Där den första talar mest för ett köp p.g.a. nästan ett kilo lättare + myyycket mer batteritid.

Vad jag kan se så är skillnaden mellan datorerna bara grafikkorten och att den ena har bluetouth 3 och den andra 2. Eller har jag missat ngt väldigt väsentligt?

Så min fråga är kort och gott hur mkt som skiljer mellan de två grafikkorten?
Jag är en ingen storspelare men kan vara kul att testa på ngt spel då och då, just nu lite sugen på att prova på mafia 2. Klarar båda grafikkorten av det spelet? Som sagt skillnaden mellan dessa två grafikkort vore intressant att veta.

Även om jag har missat ngn mer skillnad mellan datorerna.

När det gäller just dom två datorerna så är inte skillnaden så speciellt stor pga. att acer använder GDDR3 minne på 5850 kortet, vilket stryper prestandan enormt mycket. Så det är endast marginellt snabbare än 5650m.

Det är en annan femma om det gäller ett 5850m med GDDR5, då pratar vi i praktiken dubbla spelprestandan jämfört med 5650m.

Permalänk

Hur blev det?

Sitter i stort sett i samma sits själv.

Acer Aspire TimelineX 3820TG Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

eller

Acer Aspire 5943G Acer Aspire 5943G-5454G50Mn (LX.PWL02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Vilken köpte du?

Kan någon förklara för mig varför (G?)DDR3 minnet är en flaskhals i HD 5850?)

Enligt Inet.se test i 3dMarkvantage fick 3829TG: 3486 poäng och 5943G: 5401 poäng. Det är väl en rätt markant skillnad?!?

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att mobile 5850 är som vanliga 5750 (eller t o m långsammare)

Permalänk
Skrivet av teejee:

Glöm inte att mobile 5850 är som vanliga 5750 (eller t o m långsammare)

Mobility 5870 är som ett 5750 och således är ett mob5850 lite sämre, och det är ändå grymt bra för en laptop. För att besvara tråden så är ett mob5850 DDR5 cirkus dubbelt så bra som ett mob5650.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

För att besvara tråden så är ett mob5850 DDR5 cirkus dubbelt så bra som ett mob5650.

Laptopen (-arna) i fråga har DDR3, inte DDR5... (eller var det ett skrivfel från din sida?)

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Skrivet av JohanOeberg:

Laptopen (-arna) i fråga har DDR3, inte DDR5... (eller var det ett skrivfel från din sida?)

Jag rättade bara talaren jag citerade. Sen så stämmer det att det inte är några större skillnader mellan mob5850 DDR och 5650.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt

Skrivet av JohanOeberg:

Sitter i stort sett i samma sits själv.

Acer Aspire TimelineX 3820TG Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

eller

Acer Aspire 5943G Acer Aspire 5943G-5454G50Mn (LX.PWL02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Vilken köpte du?

Kan någon förklara för mig varför (G?)DDR3 minnet är en flaskhals i HD 5850?)

Enligt Inet.se test i 3dMarkvantage fick 3829TG: 3486 poäng och 5943G: 5401 poäng. Det är väl en rätt markant skillnad?!?

Hej, helt ny på forumet och sitter med exakt samma val. Har du valt någon av dem och varför? Dessutom har Mediamarkt en 5943G-5454G50MN nu med i7-7200QM processor på 2,8 GHz men då med 5650 och DDR3 (pris 7990). Jag tänkte köpa julklapp till min son som mest spelar wow men det vore bra med en pc att växa i när han intresserar sig för andra mer krävande spel. Skall man välja i5 med 5850 eller i7 med 5650 (båda med DDR3)? Vore jättetacksam om någon kunde ge råd kring detta. Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av zorrow:

Hej, helt ny på forumet och sitter med exakt samma val. Har du valt någon av dem och varför? Dessutom har Mediamarkt en 5943G-5454G50MN nu med i7-7200QM processor på 2,8 GHz men då med 5650 och DDR3 (pris 7990). Jag tänkte köpa julklapp till min son som mest spelar wow men det vore bra med en pc att växa i när han intresserar sig för andra mer krävande spel. Skall man välja i5 med 5850 eller i7 med 5650 (båda med DDR3)? Vore jättetacksam om någon kunde ge råd kring detta. Tack på förhand!

Grafikkort är mycket viktigare för spelande.

Permalänk
Medlem

Tackar!

Tack för snabbt svar. Om jag tolkar det rätt så är det Acer Aspire 5943G Acer Aspire 5943G-5454G50Mn (LX.PWL02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

man bör välja? Den har i5, 5850 och DDR3. Jag kanske missförstod inläggen tidigare men jag uppfattade det som om DDR5 skulle vara nödvändigt för att få ut prestandaskillnaderna mellan 5850 och 5650?

Permalänk
Skrivet av zorrow:

Tack för snabbt svar. Om jag tolkar det rätt så är det Acer Aspire 5943G Acer Aspire 5943G-5454G50Mn (LX.PWL02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

man bör välja? Den har i5, 5850 och DDR3. Jag kanske missförstod inläggen tidigare men jag uppfattade det som om DDR5 skulle vara nödvändigt för att få ut prestandaskillnaderna mellan 5850 och 5650?

DDR5 ger ännu mer av ett prestandahopp ja, jag tycker du ska lägga på en tusenlapp (om ens det) och köpa en MSI-GX660 istället då den har mobility 5870 DDR5 som är mångdubbelt bättre än 5850 DDR3.

Permalänk
Medlem

Tack igen!

Ja, det börjar bli dyrt... men stort tack för tipset. Hittade denna MSI GX740-238NE Egenskaper för MSI GX740-238NE som ett alternativ till GX660 med i stort samma grejer men någon tusenlapp billigare. Jag kan inte se någon varningsflagg på denna. Är det någon som känner till den och kan kommentera?

Permalänk
Skrivet av zorrow:

Ja, det börjar bli dyrt... men stort tack för tipset. Hittade denna MSI GX740-238NE Egenskaper för MSI GX740-238NE som ett alternativ till GX660 med i stort samma grejer men någon tusenlapp billigare. Jag kan inte se någon varningsflagg på denna. Är det någon som känner till den och kan kommentera?

Jag har den första versionen av den som är lite sämre och är helnöjd. Den har lite lägre upplösning men större skärm än GX660 men den spelar ingen roll vid så små storlekar.

Permalänk
Medlem

Kanske köpt då?

Tack igen. Ja, nu börjar jag bli klar i mina funderingar. Mer pengar än så här tror jag inte jag vill spendera och detta verkar ju vara det bästa man kan få för ca 10 KSEK.

Permalänk
Skrivet av zorrow:

Tack igen. Ja, nu börjar jag bli klar i mina funderingar. Mer pengar än så här tror jag inte jag vill spendera och detta verkar ju vara det bästa man kan få för ca 10 KSEK.

Det är definitivt det bästa du får för 10000kr.

Permalänk
Medlem

Toppen!

Supertack för hjälpen! Nu tror jag grabben blir glad när tomten kommer.

Permalänk
Medlem

Det borde han bli;)

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb