Ska köpa ny dator. verkar N53JQ-SX172V vettig för mina behov eller har ni andra tips?

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny dator. verkar N53JQ-SX172V vettig för mina behov eller har ni andra tips?

Hej

ÄR på jakt efter en ny bärbar dator. och har kikat på den här:

ASUS N53JQ-SX172V - ONOFF

Användningsområden:

Surfa
Kolla film (även högupplöst via TV:n)
Lyssna på musik
Skriva

och väldigt sällan bildbehandling samt spel (med väldigt sällan menar jag att datorn inte behöver vara anpassad efter det, det är helt ok om det tar lite längre tid i photoshop, eller om jag måste köra nåt år gamla spel i lite sämre upplösning)

Dom egenskaper jag söker hos datorn är:

Den ska kännas snabb och "fräsch"
Ha bra ljud och bild (ligger ofta i sängen och kollar serier eller film)
Inte vara för varm (med min nuvarande dator i sängen blir man helt svettig)
Gärna vara tyst
ha ett sparsmakat utseende (inga blå ledlampor, eller flashiga blixtar eller msi-ustseende.)
Vara välbyggd (jag vill kunna släpa den i skärmen och vara lite oförsiktig)
ha en ok batteritid (gärna 2,5 timmar eller mer när man kollar film) (detta är inte lika viktigt som ovanstående)

Tror ni den här dator kommer att passa mig?

Har ni eventuellt något annat förslag?

Tack för hjälpen. Har jag utelämnat någon information så hojta till.

Permalänk
Medlem

Gör ett litet tillägg:
Minst 15" skärm, mer är inte fel heller.

Maxpris är 10 000 kr, men om jag inte behöver lägga det så är jag förstås tacksam.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om Asus G51JX-SZ396V? Ligger iofs i din pristopp och batteriet är säkert inte bäst i stan, men G-serien har fått väldigt bra kritik. Hade du haft lite mer att spendera så skulle du tagit en Asus G73. Den är ju dock dyrare som sagt.

Asus G51JX-SZ396V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Bra förslag, har kikat på den men gillar inte designen med trycket på baksidan. Inte så lätt att veta då smaken är som baken.

Har hittat ett par andra intressanta laptops också.

Vad tror ni om Hp envy eller dell XPS?

Permalänk
Medlem

MSI Global ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more

Ska ha dynaudio högtalare vilket ska ge bättre ljud, låter som något som skulle passa.
Synd att de inte finns i svergie än, bara storebrorn fx700 med 17,3 skärm finns i svergie (med dynaudio högtalarna)

*Dynaudio är en mycket bra högtalare tillverkare och har gjort bl a audice 42 och exite serien, båda är mycket bra och har fått mycket bra kritik

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, kollade in fx700, den såg ju faktiskt inte förjävlig ut.

hur är byggkvaliteten på MSI och framför allt, hur är bilden på datorn?

Jag behöver som sagt ingen speldator utan prioriterar detta mest:
Design
Bildkvalitet på skärmen
ljudkvalitet
samt tyst och sval

Permalänk
Medlem

Review MSI FX600 Notebook - Notebookcheck.net Reviews
fx600 15,6 (har inte dynaudio högtalarna men de de har är bättre än de flesta)

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Intressant recension. Den länkar till en Asus N73 modell som verkar ha riktigt bra ljud och skärm.

Usch vad svårt det här var...

Skulle ni rekommendera samma datorer om ni bortsåg från spel?

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu efter att ha läst ett jäkla antal recensioner så lutar det åt antingen Dell XPS (med RGBLED 1080 display) eller Asus N53JF-SZ148V, p.g.a. bild och ljud.

Båda landar på ca 12 000 kr och nu börjar jag undra... Är det värt dom pengarna för ett bättre ljud och bättre bild?

Hur stor är egentligen skillnaden om man glor på en film i sängen? Jag kanske lika gärna skulle kunna köra på en dator för halva priset...

Kom gärna med synpukter till en förvirrad.

Permalänk
Medlem

Hej.

Hamnade här när jag sökte på ASUS N53JQ-SX172V. Tappade min laptop i golvet Så nu måste jag köpa en ny.

Är nyfiken om du har köpt någon dator, och i såna fall vilken det blev.

Viktigast för mig är:
Tyst (avskyr surrande laptops)
Bra ljud (superviktigt)
Snabb
Framtidstänkande, alltså snarare en dyrare nu med lite mer än vad jag eg behöver, än att köpa en ny om 2 år.
Koppla upp och kunna se film på TV:n
Klara att hantera att jag har en hel massa program i gång, och jag menar många då.
Även spela mer avancerat. Jag spelar inte själv men ibland kommer kompisar över.

Så är nyfiken på vad du har valt, om det har blivit någon.