Asus 1015PN alternativt Samsung NF310

Permalänk
Medlem

Asus 1015PN alternativt Samsung NF310

Netbooken jag väljer kommer vara min enda dator under minst 6 månaders tid, men kommer främst användas till surfning/ordbehandling och maximalt enkel bildhantering och filmuppspelning.

NF310 Högre upplösning, Bättre ljud, Kallare, Tystare.
1015PN Dedikerat grafikkort, HDMI.

Det som oroar mig mest är hur högt fläktljudet på 1015PN är, NF310 tillhör enligt Samsung deras silent-linje medan recensioner på 1015PN talar om en konstant kylningsaktivitet. Jag stör mig väldigt mycket på överdrivet fläktljud (skräckexempel är min gamla HP laptop som svarar med direkt uppvarvning av processorfläkten vid minsta ansträngning). Kort och gott; Jag vill kunna sitta på bibliotek, föreläsningar och andra tysta miljöer utan att behöva störas av kylningsarbetet. Dessutom vill jag kunna sitta med den i knät utan att bli sjöblöt av svett (se min gamla HP).

Har någon använt någon av dessa två netbooks? I så fall: Stämmer mina farhågor om värme/oljud? Hur störande är det att arbeta länge med 1024x600 ist. för 1366x768? Är avsaknaden av dedikerat grafikminne i NF310 ett större problem?

Följdfråga: Vet ni vad för typ av minnen som är kompatibla med både NF310 och 1015PN? Hittade gamla diskussioner om det men ingen har funnit något definitivt svar.

Permalänk
Medlem

Fick min 1015pn igår. Har nu grejat lite med den ett tag. W7 starter, går bort! 1GB minne går bort! Efter om installation av w7s till W7u, så kommer datorn till sin rätt. Vilken trevlig dator att jobba med! Allt flyter riktigt bra med denna netbook. Office 2010 eller film 1080p, spelar ingen roll allt fungerar kanon. Om Youtube 1080 hackar så är det pga av dess sunkiga buffring, inte datorns fel. Det enda som är lite tveksamt är dess wifi. Ska vara N standard, men jag kommer inte i närheten av 300Mbit/s, absolut max 72 Mbit/s. Sedan är den högra shift tangenten lite väl liten. Men det är säkert en vanesak. Wifi mot mobil funkar riktigt bra (Android). Batteritiden inte riktigt testad ännu, då lite strul efter uppgradering till Ultimate. Slutsats: En trevlig, smidig dator som kommer att fungera utmärkt som arbetsdator på tåget, gps/surfdator i båten och i övrigt slit o släng dator. Den kommer att hänga med mycket hemma hos oss.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Du verkar ha uppgraderat minnet och operativsystemet precis som jag avser göra så fort jag lägger vantarna på den. Var hittade du kompatibelt 2gb minne?

Hur varm och högljudd blir den, når det störande nivåer?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="tobbejas;10574790"]Tack för svaret!

Du verkar ha uppgraderat minnet och operativsystemet precis som jag avser göra så fort jag lägger vantarna på den. Var hittade du kompatibelt 2gb minne?

Minnet har jag inte fått ännu. Men det är DDR3 1333. Jag beställde ett Corsair, dom brukar funka bra......men vi får se när det kommer. Jag tycker den är riktigt tyst. Sedan som jag skrev ang wifi, så är signalen max 72Mbit/s. Men räckvidden är det inget fel på och den håller signalstyrkan uppe välldigt bra. Vad gäller värme så vid vanligt användande, så blir den inte speciellt varm. Riktigt trevligt tangentbord (förutom högra shift tangenten) som är irriterande liten. Har väntat ett tag på denna typ av Netbook med dubbelkärna och Ion. Kan bara säga att det var värt lite väntetid. Var påvippen att beställa en 1015PEM, men så kom denna -lätt val:-)

Permalänk
Medlem

Efter googlande och en titt på diverse forum verkar det för tillfället vara ett stort problem att hitta minnen som är kompatibla med 1015PN. Det Kingston minne jag så när på beställde ska tydligen inte funka, liksom en hop andra minnen. Så om någon är på gång att uppgradera, kolla upp minnets kompatibilitet noga!

Det enda minnen som har fungerat (på de forum jag funnit, samt bekräftat på tillverkarens hemsida) är två Crucial minnen. Dock ser det ut som att de med överensstämmande produktnummer inte säljs i Sverige och att man i sånt fall blir tvungen att beställa direkt från tillverkarens hemsida. Sanslöst.

Hör gärna av dig igen när du fått minnet (sen är eventuella andra användare välkomna att dela med sig av sina erfarenheter! )

Permalänk

2 Gb minne till Samsung NF310

Hittade detta på webben :
MemoryStore: 2 GB Princeton DDR3 modul - SAM-X360-2GP (SAM-X360-2GP) Minne Maskinspecifikt/Sony

kollar man på

FMCC: 2 GB Princeton DDR3 modul - SAM-X360-2GP (SAM-X360-2GP) Minne Maskinspecifikt/Sony

så kan man gå in på dustin --> kingston och söka på minne till ekvivalent notebook
och då får man fram :
- KINGSTON 2GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 SODIMM - M25664H70.
detta är ett 204 pinnars minneskort som verkar kosta ca 700 - 800 kr från kingston.
Detta minne borde vara ekvivalent med ett billigare, typ :
CORSAIR VS 2GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ , kostar 279 kr + moms.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbejas:

Efter googlande och en titt på diverse forum verkar det för tillfället vara ett stort problem att hitta minnen som är kompatibla med 1015PN. Det Kingston minne jag så när på beställde ska tydligen inte funka, liksom en hop andra minnen. Så om någon är på gång att uppgradera, kolla upp minnets kompatibilitet noga!

Det enda minnen som har fungerat (på de forum jag funnit, samt bekräftat på tillverkarens hemsida) är två Crucial minnen. Dock ser det ut som att de med överensstämmande produktnummer inte säljs i Sverige och att man i sånt fall blir tvungen att beställa direkt från tillverkarens hemsida. Sanslöst.

Hör gärna av dig igen när du fått minnet (sen är eventuella andra användare välkomna att dela med sig av sina erfarenheter! )

Ja 1015PN, 1015PEM och 1215N har samma problem. Corsair minnet jag beställde ( CMSO2GX3M1A1333C9) var ett dual rank. Så det sket sig. Verkar bara fungera med single rank minnen. Nu har jag beställt ett Crusial CT1539081. Det är single rank och ska vara 100% kompatibelt. Jag återkommer med info när jag fått det.

Permalänk

Visst verkar det vara en revolutionerande netbook med dedikerat grafikkort och dual core. Men mitt råd till Tobbejas är nog att vänta och avvakta lite. Det kommer fler netbooks med viss prestanda, t ex skall samsung N510 ha ion2, men vet ej vad för processor den har.
Camel-en, tack för din recension
Men vad blir priset om man skall köpa 2Gb RAM direkt? (Det kan man ijuförsig kolla upp med Asus... men du vet det bästa om det fungerar, hoppas det gör det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweeneytod:

Visst verkar det vara en revolutionerande netbook med dedikerat grafikkort och dual core. Men mitt råd till Tobbejas är nog att vänta och avvakta lite. Det kommer fler netbooks med viss prestanda, t ex skall samsung N510 ha ion2, men vet ej vad för processor den har.
Camel-en, tack för din recension
Men vad blir priset om man skall köpa 2Gb RAM direkt? (Det kan man ijuförsig kolla upp med Asus... men du vet det bästa om det fungerar, hoppas det gör det.)

Varför vänta? finns i dag ingen snabbare atom och ingen snabbare gpu än denna kombination som sitter i 1015pn.

Permalänk

Anledningen jag tycker att man kan avvakta är att för det priset som det blir totalt, för den netbooken, så kan man hitta andra portabla med 11.6" skärm som har bättre prestanda (finns acer timeline, travelmate och dell inspiron m fl). Men om man vill ha 10" netbook så finns det nu ingen liknande. Sedan kommer det antagligen snart att lanseras fler netbooks med ion2 grafik, och då lär priset sjunka och kanske det då kommer ingå 2 Gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweeneytod:

Visst verkar det vara en revolutionerande netbook med dedikerat grafikkort och dual core. Men mitt råd till Tobbejas är nog att vänta och avvakta lite. Det kommer fler netbooks med viss prestanda, t ex skall samsung N510 ha ion2, men vet ej vad för processor den har.
Camel-en, tack för din recension
Men vad blir priset om man skall köpa 2Gb RAM direkt? (Det kan man ijuförsig kolla upp med Asus... men du vet det bästa om det fungerar, hoppas det gör det.)

Crucial har dragit 283:- från mitt konto. Faktiskt billigare än det Corsair som jag testade först. Jag återkommer som sagt med info när jag fått minnet: Beställde genom denna länk: Computer memory upgrades for ASUS Eee PC 1015PN Netbook from Crucial.com

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Jag har faktiskt redan inhandlat en 1015PN, men tack för tipsen i alla fall. Vad jag kan säga såhär långt är att den fungerar som förväntat, bra. Men kylningen avger trots allt ett förnimbart ljud, men det är som tur är inte särskilt störande. Däremot klagar Skype på att hårdvaran skulle vara för långsam för att klara av att ringa samtal, vilket inte verkar helt troligt och är något jag måste ordna så snabbt som möjligt. Jag tänker avvakta med vidare utvärdering tills mitt crucialminne landar i brevlådan (beställde direkt från deras sida i förra veckan). Hoppades att det skulle komma idag så det bör rimligen vara här imorgon.

Permalänk
Medlem

Fick minnet idag och har precis kämpat in det i datorn. Som de flesta kommentarer man kan finna på nätet så är det en del svettigt arbete att få upp luckan, men i övrigt verkar minnet fungera som det ska (CT1539081). Beställde direkt från crucials sida vilket kanske är säkrast (Computer memory upgrades for ASUS Eee PC 1015PN Netbook from Crucial.com) , leveransen tog 5 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweeneytod:

Anledningen jag tycker att man kan avvakta är att för det priset som det blir totalt, för den netbooken, så kan man hitta andra portabla med 11.6" skärm som har bättre prestanda (finns acer timeline, travelmate och dell inspiron m fl). Men om man vill ha 10" netbook så finns det nu ingen liknande.

Det resonemanget faller ju pladask då dom man lika gärna kan köpa en 15" med ännu bättre prestanda för samma pris. Söker man en 10" med tryck i är det just pga storleken/prestanda , inte pris/prestanda.
som du själv nämner -" vill ha 10" netbook så finns det nu ingen liknande"

finns inga andra 10" på g in med ion2 chipet vad jag ser

Permalänk

Vad jag menade med andra portabla var inte 15", utan 11.6". Intel atom processorn är ändå relativt klen trots 4 trådar, läste att den kunde jämföras med en core2solo Su3300, Dual Core Intel Atom N550 benchmarked: It’s fast (for a netbook CPU). Men måste man ha just en 10" nu så är den bäst avseende på prestandan.

EDIT: För att förklara vad jag menar så finns det t ex en Acer 1830TZ för 4990:- på inet, 11.6". Acer Aspire TimelineX 1830TZ - Inet.se Tar med beskrivningen "Detta är en bärbar dator som enkelt följer med i väskan och går att använda "på riktigt" till skillnad från Netbooks."

Men asus 1015PN är ett definiotivt bra köp och jag tror trådskaparen gjort ett bra val. Att man t ex kan spela spel på en netbook! Men det beror helt enkelt på vad man skall ha den till.

Permalänk
Medlem

RAM till 1015PN

Tänkte bara höra hur det gått för er som beställt Crucialminnen - har allt funkat som det skulle?
Vidare; både Tobbejas och Camel-en verkar ha fastnat för CT1539081, men enligt crucial.com skall väl CT1539080 vara en snabbare men lika billig variant? (tänker på CL-värdet, och vad man kan läsa om det på 'more details' -> 'What does this mean?')
Förklara gärna annars om jag fattat nåt fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfredl:

Tänkte bara höra hur det gått för er som beställt Crucialminnen - har allt funkat som det skulle?
Vidare; både Tobbejas och Camel-en verkar ha fastnat för CT1539081, men enligt crucial.com skall väl CT1539080 vara en snabbare men lika billig variant? (tänker på CL-värdet, och vad man kan läsa om det på 'more details' -> 'What does this mean?')
Förklara gärna annars om jag fattat nåt fel!

Ja allt funkar bra. CT1539080 är 1066 MHz minnen med CL 7 och CT1539081 är 1333MHz minnen med CL9. Föredrar högre MHz och det var 1333 minne som satt i som standard, så därav mitt val av CT1539081.

Permalänk
Medlem

Kingston minnen fungerar alltså inte?
Är det måste med Crucial till PEM versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimas:

Kingston minnen fungerar alltså inte?
Är det måste med Crucial till PEM versionen?

Crucial minnena passar garanterat. Sedan ska Hynix ha minnen som passar och det finns säker fler. Men som jag skrivit förut, så verkar det vara så att single rank minnen passar men inte dual rank. Så tipset är beställ från Crucial. Nu är ju både GBP och Euro billigt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Crucial minnena passar garanterat. Sedan ska Hynix ha minnen som passar och det finns säker fler. Men som jag skrivit förut, så verkar det vara så att single rank minnen passar men inte dual rank. Så tipset är beställ från Crucial. Nu är ju både GBP och Euro billigt:)

Uppdaterade BIOS till 0904. Installerade ett Kingston 2GB PC3-10600 CL9 DDR3. Fungerar prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimas:

Uppdaterade BIOS till 0904. Installerade ett Kingston 2GB PC3-10600 CL9 DDR3. Fungerar prima.

Är det single rank? Kan ju vara bra om du skriver vilket modell nr på minnet det är, så andra kan ta del av din erfarenhet. Kingston har ju några modeller av 2GB PC3-10600 minnen.

Permalänk
Medlem

De är alltså inte olika snabba eller?
Ni verkar kunna detta bättre än jag iaf, så det får bli ett CT1539081 från Crucial. Om inte Kingstonminnena är väldigt mycket billigare.

Tack för hjälpen från denna tråd, Alla!

Permalänk

dessa kommer väll funka på min 1215n? - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494881

bör ju vara samma minnen? O_o

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Fick mitt minne 2GB CT1539081 direkt från Crucial i England idag. Ca 180 SEK och fri frakt. Ska montera det imorgon i min 1015PN. Hoppas jag får väck luckan i helt skick.