Bärbar till Tjejen i Julklapp högst 4000:-

Permalänk
Medlem

Bärbar till Tjejen i Julklapp högst 4000:-

Ja som ni ser i rubriken så är jag på jakt efter en ny bärbar till gumman i julklapp.
Kraven är inte så stora, Grafikkort är verkligen inget som prioriteras eftersom den kommer bara användas som surf dator, samt lite film och bild dator, behövs ingen HDMI heller..

Det som jag letar efter är en snabb processor samt minnet, även ett stort plus är ju om datorn är "snygg" eftersom det är till tjejen....

Bör heller inte bli allt för varma då hon ofta har den i knäet.

Skärmstorleken bör vara mellan 14-16"

Ytterst tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Ja den har jag faktiskt också tittat på.. Kanske inte den snyggaste men den måste ju helt klart vara en av dem bästa för det priset?

Var in på mediamarkt här om dan, och dem tjatade bara om deras emachine.. är dem verkligen något att ha?

Permalänk
Medlem

Hittade denna på elgiganten idag:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Kan det vara något tro?

Mvh // Roger

Permalänk
Medlem

Uhhhh... celeron inget att ha.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Är det så illa?
Annars är det ju gott om ram och ett bra pris

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av e1vis:

Är det så illa?
Annars är det ju gott om ram och ett bra pris

Celeron är fan så slött.

Du hittar nog inte en snabbare eller mer prisvärd datorn än den där HPn som länkades till tidigare. Även den är på gränsen i mitt tycke.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Okej, ja då går den bort iallafall..
Acern jag länkade då?
Varför jag inte är så jätte sugen på en HP är att hon har haft en förut, och hon gillar inte alls designen, damer.....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lenovon saknar CD utifall din flickvän kan tänkas vilja ha detta.

Jag tycker inte att du skall välja en dator med under 3GB RAM.
När det gäller processorer rör vi oss i bottenskiktet men det finns en viss skillnad mellan dem ändå.
Utifrån vad jag har hittat kan vi gradera den aktuella processorer i denna prisklassen så här:
Intel Pentium Dual Core T4500>Intel Pentium Dual Core T4400>Intel Celeron M P4600>Intel Celeron Dual-Core T3300>AMD Athlon II P320
(källa: Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech)

För din budget verkar Acer Aspire 5734Z-453G32Mn - Alina System AB vara det bästa alternativet.
Processorn är en Intel Pentium Dual Core T4500, dvs minst sämst , 3GB RAM är ok, 320GB Hårdisk tror jag är det bästa av alternativen, 1,3MP webbkamera är ok.

De flesta burkar i denna prisklassen har bara 2st usb-kontakter, samma med den här.

Permalänk
Medlem

Oj vad många bra svar jag hade fått här!
Den där Acern du postade Cawanga låter som ett riktigt bra alternativ!
Ska in till uppsala imorgon så det blir nog att kika lite på den då
Tack för alla bra svar!

Mvh // Roger

Permalänk
Medlem

Hallå igen!
Var ju in till Alina idag och tyvärr så var Acern jag skulle titta på slut!
Han kunde dock ge mig ett ganska bra pris på denna dator:
HP 625 - Alina System AB

4400:-
Då med 4gb ram ddr 3
Och en hdd på 7200 rpm.

Vad tror ni om det? är det bara att slå till?

Mvh // Roger

Permalänk
Medlem

Ah glömde skriva att Hddn är på 320gb också..

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit Toshiban.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1vis:

Hallå igen!
Var ju in till Alina idag och tyvärr så var Acern jag skulle titta på slut!
Han kunde dock ge mig ett ganska bra pris på denna dator:
HP 625 - Alina System AB

4400:-
Då med 4gb ram ddr 3
Och en hdd på 7200 rpm.

Vad tror ni om det? är det bara att slå till?

Mvh // Roger

Skrivet av capefear:

Jag hade nog tagit Toshiban.

Nackdelar med HPn är att det är en HP och att den har den klenaste processorn. Om din flickvän glor på lite film, surfar på nätet och redigerar ett worddokument eller två tror jag faktiskt inte att hon märker någon skillnad. HPn har dubbelt så mycket ram jämfört med Toshibans 2GB som är för klent. Sen har den bluetooth, bättre webcam, 7200-hårddisken laddar saker snabbare, 3st USBplatser istället för 2, HDMI-utgång.

Det som min flickvän störde sig på med sin gamla dator (en Toshiba som har funkat jättebra) var att det var ynkligt med RAM och att den hade för få USBplatser. Nu, 5år senare börjar processorn kännas för seg men jag tycker att det är rätt rimligt med tanke på datorns ålder.

Jag skulle tagit HPn (även om det är en HP hehe ) pga bättre anslutningsmöjligheter, att 7200-disken gör uppstarterna snabbare och därför att för lite RAM-minne är det första som får en gammal dator att gråta.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte blivit något dator köp ännu, men nästa vecka så blir det ett måste!
Ja just för tillfället lutar det åt hp:n på alina, men jag hittade även denna som kan vara intressant:

HP ProBook 4525s - Athlon II 2.2 GHz 3GB/320GB 15.6" W7HP

Är dock inte alltför haj på bärbara, men visst är den på alina ett bättre val?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Thinkpaden har ju dock ingen cd läsare/brännare, vilket hon verkligen vill ha då hon bränner en hel del bilder.
Sen undrar jag om dem verkligen kan vara så snabba?
Ganska lite minne och Cpu:n är väl inte heller den bästa? Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1vis:

Har ännu inte blivit något dator köp ännu, men nästa vecka så blir det ett måste!
Ja just för tillfället lutar det åt hp:n på alina, men jag hittade även denna som kan vara intressant:

HP ProBook 4525s - Athlon II 2.2 GHz 3GB/320GB 15.6" W7HP

Är dock inte alltför haj på bärbara, men visst är den på alina ett bättre val?

Den saknar bluetooth men processorn och grafikkretsen är bättre. Den har även numeriskt tangentbord vilket kanske din flickvän uppskattar när hon betalar sina räkningar. Allt annat är i stort sett identiskt. Om du inte tycker att bluetooth är viktigt är datorn ett bättre val än alinadatorn.

Skrivet av e1vis:

Ja, men det skiljer inte mycket. Annars är det mindre och långsammare hårddisk, sämre grafikkrets, ingen hdmi, sämre batteritid, en USBplats mindre och sämre webbkamera (0.3MP istället för 2.0MP)

Har redan nämts i tråden.. När recensenter lämnar betyg i stil med "OMG den är den bästa datorn för under 10'000 kronorz" och är lyrisk över de kan ha ett musikprogram och filmspelare installerade samtidigt så börjar man fundera på värdet av recensionen. Men förutom det, den har ju bra batteritid, finfin byggkvalitet och är väldigt smidig.

Skrivet av e1vis:

Thinkpaden har ju dock ingen cd läsare/brännare, vilket hon verkligen vill ha då hon bränner en hel del bilder.
Sen undrar jag om dem verkligen kan vara så snabba?
Ganska lite minne och Cpu:n är väl inte heller den bästa? Rätta mig om jag har fel.

Nej, tror inte att min flickvän skulle acceptera en dator utan CD iallafall. Processorn är klenast av alla föreslagna datorer.

Använd följande länkar för att jämföra processorer och grafikkretsar för bärbara datorer. Sådana här topplistor stämmer aldrig till hundra procent men jämförelserna duger fintfint. Du kan klicka på varje processor/gpu för extra info. Tryck ctrl-f och sök efter typen så hittar du snabbare i virrvarret.

Processorer: Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech
Grafikkretsar: Comparison of Laptop Graphics Cards - Notebookcheck.net Tech

Lycka till med datorköpet.

Permalänk
Medlem

Varför ska datorn har mycket minne?

Är inte grafikkretsen viktig också när man ser på film?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Varför ska datorn har mycket minne?

Är inte grafikkretsen viktig också när man ser på film?

Operativsystem och program kräver mer och mer minne. Om några år kommer den minnesmängd som räknas som OK idag inte att räcka till. RAM-minne är snabbt, hårddiskar är långsamma, när RAM-minnet tar slut använder datorn hårddisken istället vilket gör att datorn blir slö och att ägarna blir ledsna och kinkiga. Jag har alltid tvingat mina släktingar och bekanta att köpa mer minne än vad de trodde att de behövde till datorn. När deras datorer har blivit äldre har jag frågat flera om de har ångrat att de klämde till med dubbelt så mycket minne de trodde de behövde. Ingen ångrar sig.

Grafikkretsar avlastar processorn när man ser på film, därför vill man ha ett hyggligt grafikkort i datorn. Kraven för att se på film är dock inte så värst höga.