Permalänk
Medlem

Ghosta Windows 7 i ubuntu

Hej, vad finns det för program som man kan ghosta med i ubuntu? Behöver ett enkelt bara.

Permalänk
Medlem

dd är det enklaste du kan använda

dd if=/dev/sda of=/tmp/dump dumpar t.ex. hela första hårddisken (sda) till en fil i tmp

Permalänk
Medlem

Ska du enbart göra en kopia av en hel disk så öppnar du en terminal och matar in sudo dd if=/dev/källdisk of=/sökväg/till/skivavbild.fil, brutalt men funktionellt. Sedan gör du operationen baklänges, från filen till den nya disken, som bör vara av samma storlek eller större.

Mellan två diskar går också.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Jag ska flytta windows till en annan hårddisk. Är det säkert att göra så då?

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra clonezilla som är en Linux live CD som gör detta på ett lite smartare sätt och den komprimerar filerna också. Det kan vara en fördel att använda en Live-CD eftersom man inte gärna vill ha hårddisken man ska klona monterad i operativsystemet som gör själva kloningen.

Clonezilla

Permalänk
Medlem

Nu har jag windows på en hårddisk och ubuntu på en annan och vill flytta över windows till ubuntu.

Permalänk
Medlem

Du ska alltså tillfälligt lagra en image-fil av windowsdisken på din ubuntudisk, sedan sätta i en ny windowsdisk som du flyttar tillbaka windows-installationen till ifrån imagefilen på ubuntudisken? Då funkar metoden aake och erifri beskriver.

Ska du flytta över innehållet på windowsdisken till ubuntudisken så att ubuntu skrivs över med windows då får du använda något annat såsom clonezilla. Har för mig man kan klona diskar med geparted också (brukar finnas installerat på ubuntu live cd).

Permalänk
Medlem

Nej, jag ska ha windows och ubuntu parallelt med varandra på samma hårddisk.

Permalänk

Ett verktyg som också kan vara värt att nämna är fsarchiver.
Till skillnad från clonezilla så sparar den arkivet i en egen fil istället för en filstruktur. Det spelar kanske inte någon större roll, men jag tycker att det är lite lättare att hantera så.
Har själv använt fsarchiver att återställa både WinXP och Win7 med gott resultat. Dock skiter så skiter den i MBR, den får man hantera separat.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Snabbaste sättet är fortfarande att installera om Windows, det är klokt att göra det en gång i halvåret hursomhellst.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.