Permalänk
Medlem

moderkort tog eld

Hej jag har ett litet problem, det är så att min dator var lite skum igår och stängdes av .. sen gick den inte att starta på nån halvtimme men funkade utan problem resten av kvällen... idag när jag startade igång den var den likadan och när jag testade att sätta igÅng den så började det brinna :p.. det visade sig att det var en kondensator på moderkortet som hade tagit eld... hur kommer detta sig? Är det bara nåt som kan hända eller är det något annat fel ? Kan jag stoppa i ett nytt moderkort utan att oroa mig för att de tar eld också ?

Permalänk
Medlem

Hade du inte en annan tråd? där det stod att du hade haft strömavbrott? det kan ha lett till överspänning och kortslutit delar i datorn. så jag vet inte om du borde sätta i nytt moderkort utan att bytta nätagg först iaf..

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Nja de var inte jag som hade en sån tråd.. har inte haft något strömavbrott..men det kan alltså ha varit nätaggregatet som gjorde att det tog eld i kondensatorn?

Permalänk

vad har du för nätagg? ACE? luktar nätagget ok?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Det är en corsair 550 w ... och den luktar inget särskilt om .. brukar det alltså vara nätagget som spökar om en kondensator på moderkortet tar eld ?

Permalänk
Medlem

"shit happens" , och det är nog precis vad som hände också.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Mjo de har jag redan konstaterat... men de jag undrar är ju egentligen om jag kan köpa ett nytt moderkort och stoppa i utan att va orolig att det också tar eld ?..

Permalänk
Medlem

Nu skriver du inte vad du har för moderkort eller cpu. Men det kan ju faktist vara så att du har en cpu som inte stödjs av ditt moderkort när det kommer till effektuttaget. Med tiden kommer då elektroniken att ta skada. Är det en gammal dator ?
Finns många faktorer som inverkar men det kan oxå vara som sades tidigare shit happens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Nu skriver du inte vad du har för moderkort eller cpu. Men det kan ju faktist vara så att du har en cpu som inte stödjs av ditt moderkort när det kommer till effektuttaget. Med tiden kommer då elektroniken att ta skada. Är det en gammal dator ?
Finns många faktorer som inverkar men det kan oxå vara som sades tidigare shit happens.

Håller med föregående talare, skulle det vara ett gammalt moderkort så hade det väl gjort sitt.
hade du klockat prollen mycket?? strömmen ökar ju en hel del om man klockar..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren datorn är köpt för två år sedan på komplett. Det är en amd phenom quad qore blabla..så delarna borde ju vara kompitabla med varandra.. datorn är inte klockad något.. så det lutar väl åt att de bara va en tillfällighet att detta hände kanske.. förhoppningsvis brinner inte lägenheten ner sen när jag stoppat i de nya moderkortet:p

Permalänk

Även om de gör viss kontroll på kondensatorerna så är det ju långt ifrån alla som testas. Det kan ju ha varit en "inte helt frisk" kondensator som du råkat få installerad på ditt moderkort.
Så det är nog ren otur tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierreS:

Tack för svaren datorn är köpt för två år sedan på komplett. Det är en amd phenom quad qore blabla..så delarna borde ju vara kompitabla med varandra.. datorn är inte klockad något.. så det lutar väl åt att de bara va en tillfällighet att detta hände kanske.. förhoppningsvis brinner inte lägenheten ner sen när jag stoppat i de nya moderkortet:p

På komplett har du 3 års garanti väl?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk

överhettade kondingar

mycket vanligt kör du med orginalkylare på cpe eller kyl torn? problemet med de nya kyltornen är ,om du inte har en burk som kyler moderkortet (stabbar plus kondingar) som sitter runt prollen. så blir dom heta som f*n. och kommer till slut att gå sönder . har hänt mej 2 gg med moderkort som är 2-3 år gammla

Visa signatur

-=swizzyhotcat=-
I7 3770k
asus gtx780
Har dyselexi
http://www.hjarnfonden.se/diagnoser/dyslexi__30?gclid=CMDsyO6...

Permalänk

Flesta moderkort bör har runt 3 års garanti. Så kolla upp det.

Men vad är det för modell på moderkortet som brann?

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte jag har kvar mer garanti .. köpte ju en dator som inte var ihopplockad.. tror det stod 2 års fabriksgaranti.. men ska höra med dom. Har iaf beställt nytt moderkort nu och ska stoppa i ett annat nätagg för säkerhetens skull.. tack för alla svar !

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Detta slutade med att jag köpte ny dator.
Köpte först ett nytt moderkort men det funkade ändå inte, grafikortet lös överhettat o vägrade starta oavsett vad jag gjorde, nollställde bios o allt möjligt. Testade ett annat grafikkort som gick igång som det skulle men forfarande ingen bild. Orkade inte hålla på o köpa nya delar så gjorde de smidiga o beställde en ny dator.

Men nojjig som man är så försöker ja ta reda på hur det kunde ta eld sådär. Vill ju gärna undvika det med nya datorn:P. för visst vad jag förstår kan kondensatorer brännas, men inte ska dom väl ta eld o bli lågor som förstör hela datorn? borde väl finnas nån sorts spärr för det?

Moderkortet heter Gigabyte GA-MA790GP-DS4H

Permalänk
Medlem

Det var inte helt ovanligt att transistorerna på GA-MA790X-DS4 och några andra moderkort tog eld för att de var underdimensionerade, det kanske är lika på GA-MA790GP-DS4H...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W