Permalänk

Hur motverka torr mun?

Hej kära swec!

Jag har nu fått ett jobb där jag pratar i telefon hela dagarna. I och med detta har ett nytt ganska irriterande problem uppstått. Jag får torr mun av att prata och det blir tillslut sludder av det hela vilket den andra parten av samtalet kan tycka lite knasigt.

Jag har en vattenflaska till hands och en sipp då och då löser problemet i ungefär 3sek.

Jag är skraj att kaffet gör problemet värre men jag behöver mitt kaffe. mitt kära kaffe.

Någon som har någon idé om hur man håller munnen från att bli torr?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Halstablett och frukt kanske?

Jag brukade käka frukt och dricka kaffe när jag sommar jobbade med som kundservice. Men kaffet hjälpte inte direkt...

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Sugtabletter eller att ha något i munnen som stimulerar salivansamling (bortse från sexuella anspelningar ). En knapp kanske? Eller möjligtvis en tändsticka/tandsticka. Dra ner på kaffet något, sätt en maxgräns för antalet koppar per dag och gör det till en rutin när du tar dem, kaffe är extremt vätskedrivande och likaså te. Eventuellt byta till koffeintabletter? Försök även äta regelbundet. En eller två matskedar olivolja på morgonen kan också hjälpa till att smörja gommen.

Permalänk
Medlem

saxat från apoteket.se

* skölja munnen ofta och dricka mycket vatten eller mineralvatten. Läsk, saft och juice bör du undvika, eftersom sött och surt angriper tänderna.
* tugga maten ordentligt, då bildas mer saliv. Välj gärna mat som ger tuggmotstånd, till exempel grovt bröd och grönsaker. Sockerfritt tuggummi är också bra, men sug inte på syrliga eller sockerhaltiga karameller för att öka salivmängden.
* borsta tänderna minst 2 gånger om dagen, efter frukost och innan du går och lägger dig. Se till att tandkrämen du använder innehåller fluor. Det är bra om du försöker borsta även efter andra måltider under dagen.
* använda tandtråd och/eller tandstickor för att göra rent ordentligt mellan tänderna. Hos oss kan du köpa tandstickor och tandtråd med fluor.
* använd salivstimulerande sugtabletter eller tuggummin med eller utan fluor.

Om du är torr i munnen behöver du mer fluor än den som finns i tandkräm för att undvika hål i tänderna. Prova att använda fluorsugtabletter Dentan, Dentirol Fluor, Fludent eller fluortuggummit Fludent och Fluorette.

Xerodent är en receptfri sugtablett som innehåller både fluor och salivstimulerande ämnen. Det finns också i Stisal, som dock innehåller mindre fluor. När du suger eller tuggar stimuleras salivproduktionen.

Ett alternativ kan vara att skölja munnen med fluorlösning, Dentan Mint eller använda Duraphat, en medicinsk tandkräm med extra mycket fluor.

Permalänk

Mycket bra svar! Tack så mycket! tänkte aldrig på att kolla på Apotekets hemsida..

Slog slag i saken och började med att testa ny tandkräm med flour i samt att jag köpte Listerin munskölj med flour i. Har kört med det i morse och rapporterar med resultat under dagen

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Du menar inte att du har användt tandkräm utan flour innan?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Jag är inte riktigt säker, men de står ingen stor reklam om att de är flour i den i alla fall.. Men alla tandkrämer har väl mer eller mindre i sig.

Den jag köpte nu visar tydligt att de är flour i i alla fall, om det betyder att de är mer eller mindre än i min gamla är väl omöjligt att veta

Jag kan i alla fall säga att de känns bättre, nu är arbetsdagen ganska snart slut och jag känner inte av problemet nämnvärt. I morse va de samma skit men nu efter ett tag så känns de bra.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Alla mina tandläkare har sagt att Listerine varken är bra för tänderna eller munhålan i allmänhet. Prova istället Apotekets egna munskölj, Flux. Listerine tar nämligen bort även flour från tandkrämen. Samt dödar de bakterier som naturligt ska finnas i munhålan. Finns ju en debatt kring det här men i min mening, Listerine är så pass starkt att man får tårar i ögonen och vill slita ut tungan. Använder hellre tandtråd/plackers, Flux och en tandkräm med extra flour.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Man kan göra egen listerin annars, T-röd och Fishermans Friend.
Tänkt på att det inte står "rekommenderas av tandläkarförbundet" på flaskan längre?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com