Permalänk
Medlem

Datorer i Aluminium?

Är det bara Apple som kan göra laptops i Aluminium? Eller finns det andra företag där ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Är det bara Apple som kan göra laptops i Aluminium? Eller finns det andra företag där ute?

Det kallas Magnesiumchassi hos andra tillverkare, jag kan inte säga varför, tror inte man kan göra i ren magnesium pga. brandrisken. Men någon lättmetall-legering är det. Kolla HP:s elitebook eller någon av Lenovos finare modeller

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klirre:

Det kallas Magnesiumchassi hos andra tillverkare, jag kan inte säga varför, tror inte man kan göra i ren magnesium pga. brandrisken. Men någon lättmetall-legering är det. Kolla HP:s elitebook eller någon av Lenovos finare modeller

Det är nog inte bara p g a brandrisk, rent magnesium är oerhört mjukt, och därför knappast lämpligt att tillverka ett laptopchassi i.

Permalänk
Medlem

MSI gör i borstad aluminium tydligen

Permalänk
Medlem

Min dator har aluminiumdelar (Acer TimelineX 3820TG), jag är dock missnöjd då plasten runt skärmen är blank. Varför är glänsande plastdelar så jävla populärt hos datortillverkare? Det blir flottigt, reflekterande och allmänt fult. Vad är det för fel på dem som designar datorerna? Nu kan man ju iallafall köpa dugliga matta filter för skärmen, men de blanka plastytorna är ju fortfarande skitjobbiga.

Aluminium och matta plastytor är så mycket bättre än blank plast, det är vad jag ville ha sagt. Sorry for OT.

Permalänk

Som vissa nämner ovan finns det olika mycket metall på datorerna, datorer som tex timelineX, Hp:s DV6 eller Asus U-serien har ett metallskal på locket men är i plast i övrigt. Hp:s envy serie däremot ska ha en bottenplatta i metall om jag inte minns fel så den är nog mest lik macbook pro. sen finns allehanda magnesium/lättviktsdatorer typ sony vaio z.

Permalänk
Medlem

HP Envy är väll det som kommer närmast Apple.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av klirre:

Det kallas Magnesiumchassi hos andra tillverkare, jag kan inte säga varför, tror inte man kan göra i ren magnesium pga. brandrisken. Men någon lättmetall-legering är det. Kolla HP:s elitebook eller någon av Lenovos finare modeller

Skrivet av widL:

Det är nog inte bara p g a brandrisk, rent magnesium är oerhört mjukt, och därför knappast lämpligt att tillverka ett laptopchassi i.

Man använder faktiskt en Magnesium/Aluminiumlegering, kallas dock bara Magnesiumlegering så Apple säger fel när dom säger Aluminium :P. Samma legering används också i tex sportbilar och mobiler eftersom den inte väger så mycket.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

HP har ju faktiskt en del WEBHALLEN.com - HP Pavilion dv6-3045eo - Intel® Core™ i5-450M / 4GB / 640GB / 15,6" TFT / HD 5650 / Win 7 HP
Dock i och med att sidan med portar och dylikt är av blank plast förlorar man en hel del av känslan.
Skulle helst vilja se ett svart Aluminium chassi heljutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

HP har ju faktiskt en del WEBHALLEN.com - HP Pavilion dv6-3045eo - Intel® Core™ i5-450M / 4GB / 640GB / 15,6" TFT / HD 5650 / Win 7 HP
Dock i och med att sidan med portar och dylikt är av blank plast förlorar man en hel del av känslan.
Skulle helst vilja se ett svart Aluminium chassi heljutet.

MacbookAir+Biltema Hobbyfärg=Problem löst ^^

Permalänk

Hahaha, brandrisken, dagens skratt tackar vi för.

Stcc-bilarna åker med magnesiumfälgar, har nog aldrig sett dom brinna