Smartphones och surfplattor på väg att slå persondatorer

Permalänk
Medlem

Tror dom kommer gå ur eran lika fort.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk

Suck. Vidga vyerna lite!

Personligen så kan jag säga att jag kan göra 95% av allt mitt arbete på en iPad. Hela processen från tanke (MindNode) till skiss (OmniGraffle) till text (Plaintext). Det jag inte fixar är slutklämmen i LaTeX och mina bilder i Aperture. Samt att jag fuskar med Keynote på min laptop just nu (det kommer försvinna när jag har fått min vga-adapter)

Och om man går utanför swec kan jag se att många kan göra sig av med sina hemmaburkar och skaffa en platta. För behovet är inte större än vad en platta fixar. Om man ska kolla på bilderna från sin kamera och betala räkningar behöver man inte ha en stor klump som kan utföra ett par miljoner beräkningar per sekund.

Sen kommer det finnas folk som behöver "riktiga" datorer ändå. Men för gemene man kommer det skifta. Och det kommer gå fortare än vi tror, om 5 år har det vänt och vi menar platta när vi pratar datorn hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Suck. Vidga vyerna lite!

Personligen så kan jag säga att jag kan göra 95% av allt mitt arbete på en iPad. Hela processen från tanke (MindNode) till skiss (OmniGraffle) till text (Plaintext). Det jag inte fixar är slutklämmen i LaTeX och mina bilder i Aperture. Samt att jag fuskar med Keynote på min laptop just nu (det kommer försvinna när jag har fått min vga-adapter)

Och om man går utanför swec kan jag se att många kan göra sig av med sina hemmaburkar och skaffa en platta. För behovet är inte större än vad en platta fixar. Om man ska kolla på bilderna från sin kamera och betala räkningar behöver man inte ha en stor klump som kan utföra ett par miljoner beräkningar per sekund.

Sen kommer det finnas folk som behöver "riktiga" datorer ändå. Men för gemene man kommer det skifta. Och det kommer gå fortare än vi tror, om 5 år har det vänt och vi menar platta när vi pratar datorn hemma.

Så länge Apple utgår ifrån att aktivera iphone/ipad via itune så behövs det en dator. Försäljare i butiker har oftast bara terminaler utan admin-rättigheter så går inte utgå ifrån att de aktiverar kunds iphone/ipad. Min smartphone får jag ner i fickan och kan göra det jag inte kan göra med en vanlig dator. En ipad är en iphone på steroider. Jag kommer inte köpa någon surfplatta så länge den inte har stöd för samma program/applikationer i en vanlig bärbar dator.

Permalänk
Skrivet av Total_Cu:

Så länge Apple utgår ifrån att aktivera iphone/ipad via itune så behövs det en dator. Försäljare i butiker har oftast bara terminaler utan admin-rättigheter så går inte utgå ifrån att de aktiverar kunds iphone/ipad. Min smartphone får jag ner i fickan och kan göra det jag inte kan göra med en vanlig dator. En ipad är en iphone på steroider. Jag kommer inte köpa någon surfplatta så länge den inte har stöd för samma program/applikationer i en vanlig bärbar dator.

I dagsläget behövs en dator för att aktivera en iPad. Men vad händer med iOS 5? Vad som är idag behöver inte vara hugget i sten.

Och jag kan upplysa om att det finns tablets med Windows. De har funnits i ungefär tio år och har blivit en stor succé! /me minns ett test från 2004 i Datormagazin
Eller. De har inte sålt för de har inte fungerat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Men för bövelen Sweclockers, vad i h-vete är en persondator? Finns inte. Om ni menar PC eller stationär dator så skriv då det.
PC, eller Personal Computer, är ett egennamn som inte översätts. Folk idag är redan tillräckligt nerdummade utan att ni behöver hjälpa till.

Tillbaka OnT, nej stationära datorer kommer inte försvinna bara för att smartphones och surfplattor ökar i försäljning, ligger helt i en annan liga. På sin höjd är de ett kompliment till din stationära dator och på sikt när surfplattorna är tillräckligt bra (om ett antal år) så kanske folk kan börja välja mellan surfplatta och bärbar dator.

Vad snackar du om?

En PC är i allmänhet en persondator, men alla persondatorer är inte PC. Det finns PC-servrar som inte är persondatorer och det finns (och framförallt fanns) persondatorer som inte var PC. Det enda rätt du har är att PC är ett egennamn som inte översätts. Begreppet persondator är dock äldre. Mac är persondatorer, Atari och Amiga gjorde persondatorer. ABC 800 är en persondator.

...

Jag tillhör de som förstår det lysande med e-böcker, men "surfplattor" låter komplett idiotiskt. För det första finns det så mycket mer på nätet än vad man "surfar" på, och interaktion kräver ett tangentbord. "Surfplatta" är enligt mig en smått idiotisk produkt för lättsam flumanvändning av webben. Om en platta skulle kosta 100 kr kanske det vore något för slösurf på stan, men all seriös interaktion med såväl dator som webb kräver ett tangentbord som har ergonomi och inte tar upp skärmyta.

Läsa tidningen på tåget, weee. Öhh, vänta, det kunde man ju redan på 1800-talet!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Vad snackar du om?

En PC är i allmänhet en persondator, men alla persondatorer är inte PC. Det finns PC-servrar som inte är persondatorer och det finns (och framförallt fanns) persondatorer som inte var PC. Det enda rätt du har är att PC är ett egennamn som inte översätts. Begreppet persondator är dock äldre. Mac är persondatorer, Atari och Amiga gjorde persondatorer. ABC 800 är en persondator.

Fel. Personlig dator kan jag gå med på men språkligt så blir persondator antingen en dator konstruerad av materialet från en person, eller en dator inbygd i en person.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Fel. Personlig dator kan jag gå med på men språkligt så blir persondator antingen en dator konstruerad av materialet från en person, eller en dator inbygd i en person.

Nej, så är det inte alls. Maken till dumheter. Det finns ingen som helst "regel" i svenskan som implicerar något sådant. "Polisvåld" betydde förr våld mot polis, idag betyder det våld av polis. Ett ekorrhjul är inte ett hjul gjort av ekorrar eller inbyggd i ekorrar. Precis som en personmina är gjort för att "användas" av (drabba) en eller ett fåtal personer är en persondator en dator tänkt att användas av en eller ett fåtal personer. En grönsaksdisk är en disk för grönsaker, inte en disk av grönsaker samtidigt som en grönsaksrätt är en rätt av grönsaker, inte för grönsaker.

Så, det finns ingen som helst språklig regel som reglerar detta, utan det handlar enbart om bruk och kontext. Du har fel. Måste jag verkligen bevisa att "persondator" är ett allmänt känt och vedertaget begrepp? SAOL: Ordlista (sök sida 683)

En persondator står ursprungligen i kontrast mot en minidator, stordator eller superdator. I princip alla persondatorer har alltid varit mikrodatorer, dvs en dator med en CPU i ett chip, dvs en mikroprocessor, till skillnad från gårdagens minidatorer som hade CPUn på ett eller ett fåtal kretskort eller superdatorn som tidigare hade CPUn på flera kretskort men numera i stället har flera CPUer. De senaste åren har persondatorer fått flera kärnor. I en mening är mikrodatorer (datorer med mikroprocessor) den enda datortyp som finns kvar idag. Enkla mikrodatorer används i mobiler och inbäddade system. Mer avancerade finns för persondatorer som PC eller Mac och i princip samma processorer finns -fast i mängder - i superdatorer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nej, så är det inte alls. Maken till dumheter. Det finns ingen som helst "regel" i svenskan som implicerar något sådant. "Polisvåld" betydde förr våld mot polis, idag betyder det våld av polis. Ett ekorrhjul är inte ett hjul gjort av ekorrar eller inbyggd i ekorrar. Precis som en personmina är gjort för att "användas" av (drabba) en eller ett fåtal personer är en persondator en dator tänkt att användas av en eller ett fåtal personer. En grönsaksdisk är en disk för grönsaker, inte en disk av grönsaker samtidigt som en grönsaksrätt är en rätt av grönsaker, inte för grönsaker.

Så, det finns ingen som helst språklig regel som reglerar detta, utan det handlar enbart om bruk och kontext. Du har fel. Måste jag verkligen bevisa att "persondator" är ett allmänt känt och vedertaget begrepp? SAOL: Ordlista (sök sida 683)

En persondator står ursprungligen i kontrast mot en minidator, stordator eller superdator. I princip alla persondatorer har alltid varit mikrodatorer, dvs en dator med en CPU i ett chip, dvs en mikroprocessor, till skillnad från gårdagens minidatorer som hade CPUn på ett eller ett fåtal kretskort eller superdatorn som tidigare hade CPUn på flera kretskort men numera i stället har flera CPUer. De senaste åren har persondatorer fått flera kärnor. I en mening är mikrodatorer (datorer med mikroprocessor) den enda datortyp som finns kvar idag. Enkla mikrodatorer används i mobiler och inbäddade system. Mer avancerade finns för persondatorer som PC eller Mac och i princip samma processorer finns -fast i mängder - i superdatorer.

Önskar bara att jag hade fått denna information innan jag byggde mitt ekorrhjul, kanske om jag hade kunnat läsa dagstidningen i telefonen :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Önskar bara att jag hade fått denna information innan jag byggde mitt ekorrhjul, kanske om jag hade kunnat läsa dagstidningen i telefonen :-/

LOL! Flerbottnat!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Inbyggt stöd är värdelöst, om man inte bor i en 1:a, att kontrollera hemmet vi VLAN kommer garanterat att bli en standard, så det är lika bra att hålla sig till den.

Jag gillar din kommentar men vet inte riktigt hur du resonerar. Jag ANTAR att du syftar på att du tycker att man inte ska använda sig av multifjärrkontroller därför att man inte byta kanal på tvn som står i sovrummet om man samtidigt lagar mat i köket? Och därför ska man satsa på någon typ av wlan-fjärkontroll som man kommer att kunna få användning för om 5-10 år, då du beräknar att allt i ditt hem styrs via ditt wlan?

Men.. nu bor jag i en 1:a så ditt resonemang stämde inte.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Precis som vissa andra har sagt så håller oftast datorer längre, kan uppgraderas och säljs ofta begagnat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sahlstrom:

Suck. Vidga vyerna lite!

Personligen så kan jag säga att jag kan göra 95% av allt mitt arbete på en iPad. Hela processen från tanke (MindNode) till skiss (OmniGraffle) till text (Plaintext). Det jag inte fixar är slutklämmen i LaTeX och mina bilder i Aperture. Samt att jag fuskar med Keynote på min laptop just nu (det kommer försvinna när jag har fått min vga-adapter)

Jag förstår inte riktigt. Vanligtvis brukar man komma till insikt att ens generaliseringar är felaktiga om man vidgar vyerna, men det gäller tydligen inte här?

Du kan göra 95% av ditt arbete på iPad. Fine. Det kan inte jag.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Jag förstår inte riktigt. Vanligtvis brukar man komma till insikt att ens generaliseringar är felaktiga om man vidgar vyerna, men det gäller tydligen inte här?

Du kan göra 95% av ditt arbete på iPad. Fine. Det kan inte jag.

Jag upplever att många här inte tänker längre än tånaglarna. Bara för att _du_ inte har behov av den innebär det inte att alla andra per automatik heller inte har det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sahlstrom:

Jag upplever att många här inte tänker längre än tånaglarna. Bara för att _du_ inte har behov av den innebär det inte att alla andra per automatik heller inte har det.

Vilket ju var exakt min poäng! Hur kunde du missförstå det? Bara för att _du_ kan utföra "95%" av ditt jobb på en iPad eller kulram eller whatever, så går det inte att generalisera utifrån det. Däremot vågar jag påstå att allt som kan göras på en iPad (eller kulram) kan göras på en dator. Definitionsmässigt, då iPad är en dator.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Vilket ju var exakt min poäng! Hur kunde du missförstå det? Bara för att _du_ kan utföra "95%" av ditt jobb på en iPad eller kulram eller whatever, så går det inte att generalisera utifrån det. Däremot vågar jag påstå att allt som kan göras på en iPad (eller kulram) kan göras på en dator. Definitionsmässigt, då iPad är en dator.

Om du läser _hela_ mitt första inlägg igen så blir det lite enklare.

Jag skrev inte någonstans att min åsikt var universell. Utan jag drog ett exempel på hur jag använder min padda.
Jag visar vad jag har för nytta av den och jag exkluderar vissa saker som jag anser att min iPad inte fixar.

Sen säger jag, och skriver uttryckligen att det är min åsikt, att behovet hos gemene man inte är större än det en iPad klarar av och är byggd för.
I mitt inlägg visar jag också att jag själv har testat den och därifrån drar slutsatser.

Enligt min åsikt är det här en annan sak än att läsa specifikationen och utifrån det säga att produkten är meningslös. Så som jag läser inläggen här det så folk har gjort för att dra sina slutsatser om paddornas utomordentligt dåliga egenskaper och framtidsutsikter.
Därför vidga vyerna, världen är inte svart/vit

Permalänk
Avstängd

Ok, missade tidigare inlägg.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."