Permalänk

Bra kylning?

Kör en 945 Phenom II X4 och söker tyst och bra kylning till den. Fick tips om CM 212 Plus, men den var tydligen sjukt fläskig i storlek och jag är osäker på om den passar i mitt chassi (Mitt nya chassi kommer att vara ett Define XL). Så jag mottager gärna andra tips. Viktigt är att den skall vara så tyst som möjligt och kyla bra. Klockar inte nu, men om jag gör det i framtiden vill jag gärna att kylaren skall funka för lite högre temperaturer. Ej vattenkylning. Brukar kylpasta följa med fläkten eller behöver man köpa till det? Och hur får man bäst bort den gamla kylpastan från processorn? Antar att det fastnar från gamla stockfläkten när man tar bort den?

Permalänk
Hedersmedlem

Länkar till de delar du skall ha är ju ett plus. T ex till Definelådan

Sedan finns det en hel del info om just de du undrar över redan om du söker i forat, alltså gällande dina frågor om kylpasta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikonisten:

Kör en 945 Phenom II X4 och söker tyst och bra kylning till den. Fick tips om CM 212 Plus, men den var tydligen sjukt fläskig i storlek och jag är osäker på om den passar i mitt chassi (Mitt nya chassi kommer att vara ett Define XL). Så jag mottager gärna andra tips. Viktigt är att den skall vara så tyst som möjligt och kyla bra. Klockar inte nu, men om jag gör det i framtiden vill jag gärna att kylaren skall funka för lite högre temperaturer. Ej vattenkylning. Brukar kylpasta följa med fläkten eller behöver man köpa till det? Och hur får man bäst bort den gamla kylpastan från processorn? Antar att det fastnar från gamla stockfläkten när man tar bort den?

CM212 är räknas inte som speciellt stor. Dessutom har du ju ett fulltower chassi, då behöver du oftast inte tänka på storleken på kylaren. Man får ofta kylpasta på köpet, antingen i en tub eller förapplicerat.

Stora kylare är oftast tystare och mer effektiva. Finns en del bra och prisvärda kylare som skulle passa dig. T.ex. CM 212, Schyte mugen 2 rev b. Ska du ha en av de bästa kan du kolla på Noctua NH-D14, stor men bra.

Gammal kylpasta kan du ta bort med kaffefilter, tops och T-röd. Kaffefilter är bra då de inte trasslas sönder.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Hur länge lever en CPU kylare? Kan man räkna att ha med sig samma kylare till nästa processor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikonisten:

Hur länge lever en CPU kylare? Kan man räkna att ha med sig samma kylare till nästa processor?

Beror på om de hinner byta plattform. Räkna med att du behöver byta kylare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Så CM 212:an lär få plats i Define XL? Isåfall blir det nog en sån. Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikonisten:

Hur länge lever en CPU kylare? Kan man räkna att ha med sig samma kylare till nästa processor?

Noctua brukar alltid skicka ut nya fästen gratis om man vill det när man byter plattform
De lever ju till det inte finns fästen

Permalänk

cm 212 får lätt platts i ett define xl utan problem. Jag kör med corsair A70 i mitt lilla lexa s som är midtower!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikonisten:

Så CM 212:an lär få plats i Define XL? Isåfall blir det nog en sån. Tack för alla tips!

Lätt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har den kylaren lite marginal för att ev. klocka i framtiden? Har som mål att såsmåningom lära mig att klocka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikonisten:

Har den kylaren lite marginal för att ev. klocka i framtiden?

Ja, plus du kan köpa till extra fläkt så du kör s.k. push-pull. Dvs. en fläkt på varje sida av kylaren. Det kan vara en bra ide att ha en fläktkontroller typ denna: Fan Mate 2, Varvtalsregulator - Inet.se
Då kan du justera varvtalet ganska exakt (bra för ljudnivån).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tänkte inte köra några extrema klockningar. Tänkte mig i stil med att få upp mig 3 ghz processor upp till kanske 3.4-3.5. Då är jag nöjd!

Borde funka utan att lägga till en till fläkt?

Permalänk
Skrivet av Nikonisten:

Så CM 212:an lär få plats i Define XL? Isåfall blir det nog en sån. Tack för alla tips!

Inga problem jag har min i en Define R2

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikonisten:

Tänkte inte köra några extrema klockningar. Tänkte mig i stil med att få upp mig 3 ghz processor upp till kanske 3.4-3.5. Då är jag nöjd!

Borde funka utan att lägga till en till fläkt?

Det ska gå bra. Kom ihåg att finjustera vcore så du får så låg temp som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jadå det kommer fungera utmärkt. riktigt bra kylning för det priset.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Den kylaren kommer att räcka långt på den processorn. Den går inte lika varm som sina "syskon" t.ex. 940, 955 o.s.v. eftersom 945 är en 95W processor. Hade en som jag testade klocka till 3800MHz utan att gå över 61C med en Arctic Cooling Freezer xtreme rev 2 som tydligen inte ska vara så bra.

Dessutom tål 945 mer värme än 125W processorerna. Eller ja åtminstone enligt AMD

AMD Processors for Desktops: AMD Phenom?, AMD Athlon? FX, AMD Athlon? X2 Dual-Core, AMD Athlon?, and AMD Sempron? Processor

Tänk bara på att kolla inte på kärntemperatur på en AMD dom verkar inte stämma alls. På min låg core temp på max 41C vid 3800MHz mätt med bl.a. HWMonitor, core temp och HWInfo32

Visa signatur
Permalänk

Funkar det med kemiskt ren aceton istället för t-röd? Har aceton hemma. För att rengöra processor innan montering av ny fläkt. Har kemiskt ren bensin också om det funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikonisten:

Funkar det med kemiskt ren aceton istället för t-röd? Har aceton hemma. För att rengöra processor innan montering av ny fläkt. Har kemiskt ren bensin också om det funkar bättre.

På fråga 1: Ja
Och på fråga 2: funkar lika bra

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur
Permalänk

Beställde en CM 212 plus på webhallen imorgon. Får ta bussen in imorgon och hämta ut den! Spännande. Imorgon kommer mitt Define XL också.

Permalänk

Såg att CM 212 har "spår" i plattan som skall ligga mot processorn eftersom det verkar vara två material i kylaren. Något speciellt att tänka på? I guiden för kylpasta stod det som ett halvt riskorn för AMD, gäller det även denna kylare eller behöver man fylla på i spåren också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikonisten:

Såg att CM 212 har "spår" i plattan som skall ligga mot processorn eftersom det verkar vara två material i kylaren. Något speciellt att tänka på? I guiden för kylpasta stod det som ett halvt riskorn för AMD, gäller det även denna kylare eller behöver man fylla på i spåren också?

Kolla vad dom skriver i sin beskrivning men ett tunt lager på CPUn skulle nog passa bättre där tror jag.

Visa signatur
Permalänk

Ska fläkten köras så den suger in eller blåser ut?

Och kylpastan behöver alltså inte smetas ut på processorn innan man placerar kylaren, utan kylaren gör detta genom vridningen samt när man skruvar fast den ordentligt? Har jag fattat det rätt då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikonisten:

Ska fläkten köras så den suger in eller blåser ut?

Och kylpastan behöver alltså inte smetas ut på processorn innan man placerar kylaren, utan kylaren gör detta genom vridningen samt när man skruvar fast den ordentligt? Har jag fattat det rätt då?

Japp, trycket gör att det smetas ut och då utan ev luftbubblor om du bara tar en klick i mitten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Japp, trycket gör att det smetas ut och då utan ev luftbubblor om du bara tar en klick i mitten.

NEEEEJ! Du kan inte köra med riskornsprincipen på en CM212.

TS: Du ska antingen smeta ut kylpastan på cpu:n eller smeta ut det på de heatpipes som ligger an mot cpu:n.

Läs denna tråd: #10544803

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Riskornsprincip eller inte beror väl lite mer på vilken kylpasta du använder. Arctic Silver t.ex. bör du smeta ut med hjälp av lite gladpack på fingret. Vissa andra kylpastor (korrekt i plural?) smetas däremot ut bra av sig själv.

Arctic Silver 5 kylpasta, 3,5g - Inet.se <--- räcker massvis med gånger.

Permalänk
Skrivet av Nikonisten:

Beställde en CM 212 plus på webhallen imorgon. Får ta bussen in imorgon och hämta ut den! Spännande. Imorgon kommer mitt Define XL också.

aj aj kan inte låta bli....något i texten ovan platsar i "floskeltoppen"!! (min OSTRON fick barn IMORGON?)

On topic: som jag skriver i "lappa direct contact"-tråden, tunn sträng på varje heatpipe funkar som en dröm för mig!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Riskornsprincip eller inte beror väl lite mer på vilken kylpasta du använder. Arctic Silver t.ex. bör du smeta ut med hjälp av lite gladpack på fingret. Vissa andra kylpastor (korrekt i plural?) smetas däremot ut bra av sig själv.

Arctic Silver 5 kylpasta, 3,5g - Inet.se <--- räcker massvis med gånger.

Har du testat riskornstekniken med en CM212? Kylarens undersida är ju inte plan. Det är endast 3 heatpipes som har kontakt med cpu:n. Läs tråden jag länkade till ovan.

Tror faktisk det heter kylpastas....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Kylpastor heter det, men man tänker väl lite på likstela kyrkliga ämbetsmän

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)