Bärbar för spel & bildredigering - 12.000kr

Permalänk
Medlem

Bärbar för spel & bildredigering - 12.000kr

Hej gott folk,

Jag åker utomlands för studier i början av nästa år, och kommer således att behöva en laptop. Jag letar efter en kraftfull laptop för både geeken i mig och skolarbete. Plugget är såklart prio nummer ett, och det jag ska syssla med är grafisk design, så mycket Photoshop, illustrator, osv. Jag vill också att datorn ska kunna prestera bra i spel som World of Warcraft med relativt höga inställningar.

EDIT: Glömde tillägga att det är 15"-are jag är ute efter, absolut inte mindre, och helst inte större om det spänner på budgeten.

Har satt ribban vid 12 tusen, kan eventuellt höja mig en tusenlapp, men då svider det i sparpengarna.

Tacksam för svar,

R.

Permalänk
Medlem

här har du en riktigt kraftfull bärbar data! Denna ligger på 10k kr men det finns något dyrare i samma serie också. Du kommer antagligen kunna maxa wow med bra settings. Asus G51JX - Inet.se

Visa signatur

gtx 460, amd 965,Asus M4N98TD EVO SLI, corsair 650w, 4gb ddr3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Grafik och spel - de två största prestandabovarna...

Asus G51J-IX139V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Asus G53JW-SZ154V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Asus G51J-IX139V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

De två översta har bl.a full-HD och riktigt bra Dual Core CPU och bland de bästa grafikkorten du kan få på en laptop (för 13000 iaf)

Den sista har Quad Core vilket framför allt grafisk design drar väldigt mycket nytta av. Givetvis funkar det till spel också. Upplösningen är ganska låg på den här dock. Grafikkortet är inte heller lika vasst, men det handlar fortf. och ett kort som i den icke portabla världen presterar ungefär lika med ett HD4870 (vilket du lätt kör WoW på "med relativt höga inställningar";-)

Orkar budgeten med det så finns det ett val som har typ allt.

MSI GX660R-490NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Den har bla. full-HD, Quad Core CPU, HD5870 grafikkort, bra kylning, USB 3.0. Absolut bästa kombon pris kontra prestanda. Dock smäller den 2000 över din budget.

Har du lite is i magen så bör den gå ner något lite i pris när Sanday Bridge lanseras i januari.

Även Asus har en mkt fin laptop för likanande pengar: Asus G73JW-TZ130V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Även här finns full-HD, Quad Core CPU, GTX460 grafikkort, bra kylning, USB 3.0. Absolut likvärdig med förgående burk + 17.3 tums skärm för samma pengar. Har även upplyst tangentbord vilket kan vara ett plus för vissa.

Felaktiga länkar
Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Vill inte sno din tråd. Men har själv behov av samma typ av lap top, nämligen för grafisk design, med en budget på 10-12 tusen.
Dock har jag inget behov av spelande, såg tipsen Muyfa666 rekommendera. Men de är lite över min tänkta budget, så kort och gott undrar jag om du har tips för just grafisk design och inte spel? Om det får ner priset om man inte behöver spelprestanda.

MVH

Permalänk
Medlem

För grafisk design är ju Quad Core väldigt bra.

Hittade två olika som båda två borde funka bra till grafik:

Asus N53JQ-SX172V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Asus N73JQ-TY073V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Största skillnaden verkar vara en extra USB-port i 15-tummaren medan 17-tummaren har högre upplösning.

Det går ju att prispressa något lite till, t.ex:

Acer Aspire 5940G-724G50Bn (LX.PFQ02.047) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Quad Core och ett ganska bra grafikkort. Funkar säkert bra till grafisk design. Jag tänker dock inte rekommendera Acer. Bortser man från att Acer har ganska många missnöjda kunder så verkar den vara prisvärd.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/1969757/msi-gx660 - MSI GX660 15,6" i5-460M1920x1080/500GB/4/HD5870

Helt klart prisvärd.

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Tempered Glass | Intel Core I7 7700K | Cryorig H5 Ultimate | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | Corsair 16GB DDR4 2400Mhz VENGEANCE LP Röd | WD Blue 500GB SSD | Gigabyte Z270XP-SLI | EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tacksam för den snabba responsen!
Ska läsa in mig lite mer på era tips. Men en lättviktare blir nog att föredra, då jag kommer bära den till och från univ. Så må hända jag kapar kanske tråden igen om några dagar...

Hoppas du har överseende TS

Permalänk
Medlem

@ Knarran - det är lugnt!

Fastnade onekligen för MSIn som Muyfa666 länkade. Fortsätter jag ha ett schysst pengaflöde så blir det den, annars blir det en MSI GX660, som kimpaa länkade. Tack!

EDIT: Såg att det fanns en del GX660R-versioner. 296E, 490E och en utan följdnummer. Vad är skillnaden? De ser snarlika ut, men priset skiljer sig enormt.

Permalänk
Medlem

490 har 740QM processor. 296E har 720QM processor.

Det är helt enkelt olika Quad Core processorer. De första jag länkade till var Dual Core.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC